Dit kan toch niet? (Oude manegepony)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

spekkiejnfu

Re: Dit kan toch niet? (Oude manegepony)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 23:17

Wij hebben ook een stel pony's van eind 20 begin 30 gehad, die gewoon dood zouden gaan als ze níet meer mochten lopen! Puur en alleen omdat ze het ontzettend leuk vonden.
Als een pony het écht niet leuk meer zou vinden om te lopen op die leeftijd, dan zou die dat hoogstwaarschijnlijk wel duidelijk maken en een ongelukkige indruk geven. Zolang dat niet zo is vind ik het ook absoluut niet zielig.

Marije_Kaoma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 17:58

oke naar de slacht is echt zielig

maar als de pony zich goed voelt en het nog leuk vind kan hij best 2 of 3 uur (verspreid over een) dag lopen

behalve als hij ziek of kreupel is natuurlijk

bij ons gaan de oude manegepaarden naar een pensioenfonds, mogen ze lkkr in de wei staan Lachen

kampioentjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 14:35

ze hoeven niet persee met pesion te gaan.
want ik ken ook genoeg paarden die 25 ofzo zijn.
en ook nog mee in de lessen rijden.
dus dat maak niks uit Clown

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 14:40

wij hadden er eentje op de manege van in de 30, het wordt nu pas iets rustiger aangedaan. beestje kan best tegen dat soort lessen. is nog steeds een koppig paardje, kan nog prima rennen (en dan de rem kwijt raken)

maar je hebt ook paarden die véél eerder aan pesioen toe zijn..

hangt van de conditie af , hoe het paard zich voelt, wat voor lessen het zijn.

van de slacht, tsjaa als manege zijnde zou ik het misschein ook wel doen :S moeilijke keuze, ze kunnen er niets mee, en ergens stallen is te duur, en niemand die zo een paard koopt (de meeste dan)

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 14:41

Bij ons op stal staan zoveel paarden en ponys die de 20 gepasseerd zijn. Zoals voor alle paarden geld (ook de jonkies die nog geen 10 zijn!) wordt ieder paard naar zijn kunnen ingezet. Voor de een betekent dat maximaal een uurtje om de dag en de ander kan met gemak drie lessen op een dag aan.
Wanneer je zo'n oud paard uit de lessen haalt dan is het binnen no time bekeken, die paarden zijn zo gewend aan die rondjes iedere dag dat ze niet meer zonder kunnen.

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 21:54

Het kan wel, als hij er nog zin in heeft. Een uurtje of 2 uurtjes per dag moet wel lukken hoor. Volgens mij weet ik over welke pony je het hebt, Tinker of niet?
En wat Betty betreft zij had iets aan haar rug arm beestje.. Verdrietig

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 18:33

op mijn manege staat een paardje van 32 jaar. Deze is echt flink oud, maar mag af en toe nog meelopen in de kinderlesjes. Kinderen zijn dol op hem, paard vind het heerlijk, iedereen gelukkig!

daegonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 18:36

bij ons loopt er eentje rond van tegen de 30 die zich woensdag heeft losgetrokken en al bokkend door de piste liep.. Pit genoeg dus..
Wel heeft ie enige tijd nodig om op te warmen want met zijn artrose... hihi

dennisje

Re: Dit kan toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 18:40

BrittKitt schreef:
Onzin, rust roest. Manegepony's hebben vaak de beste conditie van alle pony's die je kan bedenken en worden om die reden vaak veel en veel ouder dan de gemiddelde pensionpony!

Tja naar de slacht.. Een pony die oud en op is kan je niet meer mee laten lopen en manege's zijn en blijven bedrijven waar het draait om geld. Als je het diertje naar de slacht brengt levert het nog iets op, zo simpel is het. Niemand die nog een oude manegepony wil die alleen maar als grasmaaier dient, daarvoor staan er teveel op marktplaats..

ja dat is waar ze worden vaak ouder als prive paarden ze krijgen veel aandacht en liefde en dat telt ook heel hoog mee in het leven. en conditie zeker weten ook. zoalng de manege goed met de paarden/pony`s omgaat is er niks aan de hand

en naar de slacht brengen na jaren trouwe dienst vind ik ook niet kunnen tenzij het nood zou zijn
Laatst bijgewerkt door dennisje op 28-11-08 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 18:41

Zo'n oude pony is juist vaak handig voor de beginners. Lekker rustig hun rondje hobbelen.
Je kan beter op een oudje leren dan zo'n jong ding Lachen

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 18:46

Ik denk dat je gewoon even nade algehele conditie van het paardje moet kijken, is hij stijf en stram of gewoon lekker actief en soepel, dat is eigenlijk belangrijker dan de leeftijd.

Tja ik vind het ook niet kunnen hoor een oude manegepony naar de slacht brengen, ik begrijp het wel maar keur het niet goed.

Cortes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 16:51

Wij hebben 1 pony van 28, die nog vol door de bak crosst, en een van 33, die 1 uurtje per dag ofzo een beginnerslesje doet. Allebij helemaal geen probleem. Maar groter paarden moeten wel eerder met pensioen. Ligt gewoon aan het paard

Natasja_ygor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 13:34

Ik vind gewoon dat als een pony het leuk vind om in de lessen te willen lopen en er nog genoeg kracht voor heeft vind ik het best,
Maar als hij het gewoon niet aankan dan hoeft het niet van mij,
xx

kokkiesanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 15:25

Bij ons op de manege loopt een haflingertje van 33 ook nog tier z`n bosritje elke dag.
Alle stap en draf. Als ie een dag niet mag is ie de volgende dag niet te genieten als ie dan meegaat..
Hij loopt geen lessen meer alleen bosritten.

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 15:27

mijn paard zou heel beledigt zijn als ik haar met 21 op pensioen zet...

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 15:33

Ik ken een pony die op zijn 40e nog een enkele beginners lesje mee reed.
Die pony die Had er ook heel veel lol in en kon die lesjes af en toe nog aan.
Dus waarom niet?

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 10:59

Bij ons op de manege was ( Huilen ) er ook een pony/paard die met pensioen was maar ze verveelde zich zo dat ze gewoon nog lekker mee liep en ze genoot daar echt van (ze was volgens mij echt 30 geworden) ook mocht ze met haar vriendje die nog wel leeft lekker los over de manege lopen en op het land en waar ze maar wilde (die ouwe rakkers waren nog een keer ontsnap ook!),

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 11:04

Heel vaak vinden mensen 21 al oud voor een paard of pony,waar komt dat vandaan? 21 is toch helemaal niet oud.

dormy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 19:34

Tja leeftijd zegt niet zo veel hoor. Mijn verzorgpony (ex-manegepony) is op haar 14e met pensioen gegaan, maar er zijn ook veel manegepaarden in de 30 die nog vrolijk meelopen.
Hangt erg af van de pony, sommigen kunnen op een gegeven moment gewoon niet meer. Die kunnen dan wel het beste met pensioen. Maar ook veel pony's vinden het juist fijn om beweging te krijgen en daar merk je niet aan dat ze al wat ouder worden.
(21 vind ik overigens niet erg oud hoor Knipoog)

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 18:36

Het kan prima hoor, ligt echt helemaal aan de conditie van de pony. Ik denk dat hij het helemaal niet zo fijn zou vinden als hij van de een op andere dag helemaal niets meer te doen zou hebben. Naar de slacht brengen is inderdaad wel wat wreed, voor al het werk wat hij heeft gedaan.

Zo hebben wij nu een pony staan van 35, die loopt ook nog steeds. Alleen beginnerslesjes met stap en 2 rondjes draf, hier geniet hij nog gewoon van, dit is te zien. Hij is ook nog heel levendig en hij ziet er niet uit alsof hij het niet meer aankan. Denk dat het ook heel erg aan het paardje ligt. Ja

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 20:43

De TS heeft al heel lang niet meer gereageerd Verward

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 17:50

Bij ons loopt er 1 van 37 jaar. (op papier: 04-09-1971)
De manege-eigenaar heeft hem met zijn 25e met pensioen gezet, maar hij at niet meer, omdat hij niet meer hoefde te werken. Nu loopt hij nog mee, en gaat er regelmatig vandoor (ff sprintje) etc. Springen niet meer, maar 5 lessen per week (met kindjes van 5-7 jaar) houd hij makkelijk vol.
Een andere van rond de 30 moet al minder lopen, en is geschoren omdat hij na 1,5 dagen nog nat was. Dat gaat nu beter, maar hij loopt nog 7x mee ong.

Ik vind dat als de pony gezond is, en het vol kan houden geen probleem. Knipoog

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 17:22

Hier lopen ook de oude pony's nog met plezier mee. We hebben eerst een oude pony die al heel lang aan 1 oog blind was, na een tijdje was ze even met pensioen gegaan en stond ze in een weiland samen met nog meer paarden. Ze werd zo dun terwijl ze voeldoende te eten kreeg dat de manegeigenaar haar weer terug heeft genomen en sinds dien rijd ze weer vrolijk mee in de les. Gaat om een pony van 30 ofzo.

Overdat slachten, als ze naar de slacht gaan krijgen ze ernog een prijs voor. Daarom word er vaak voor die keuze gekozen ipv inlaten slapen.

Hier op de manege ook 2 oude kreupele pony's die over een paar weken ook er niet meer zullen zijn. Hebben veelslte veel pijn en het zielige is dat 1 pony inword laten slapen(kan niet tegen trailers) en de andere naar de slacht terwijl ze vriendinnetjes zijn. Staan samen met elkaar op stal en kunnen niet zonder elkaar. Dus erg moeilijk voor de mensen hier:(

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 17:25

ik vindt het niet zielig, als een paar ouder wordt (20 is nog niet zo heel erg) dan moeten ze juist lekker blijven lopen (soms ook vanwegen atrose ect.). Bij ons lopen paarden van 20+ ook nog gewoon lekker mee, en die zijn kern gezond!

Claire__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 14:43

Op de manege waar ik rijd zijn 3 pony's die de 30 al zijn gepasseerd.
Ze mogen nog 1 uurtje per dag lopen en dat kunnen ze nog goed!
Lachen