'Manegeruiters zijn sleeeecht!'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 15:04

Anya schreef:
Véél selectiever zijn in de manege waar ze les krijgen.
Veel meer kijken naar

- hoe lang krijg je zitles
- is privé les mogelijk
- of met maximaal 4 paarden in een les
- zijn de paarden goed gereden, of worden ze goed bijgereden om aan de hulpen te staan
- het is toch te gek dat er mensen op mijn paard gaan zitten, ik de galopshulp uitleg en ruiters dan pas voor het eerst voelen hoe het is om van stilstand naar galop weg te gaan op een kleine beenhulp. Dat gevoel moet je vanaf het begin hebben meegemaakt. En dat kan alleen op een goed gereden paard (waarmee ik niet wil zeggen een hele goede ruiter te zijn. Ik ben een redelijke ruiter die er hard voor moet werken). - desnoods iets meer willen betalen voor echte lessen i.p.v. groepshobbelen, want het moet voor de manege ook uitkunnen
- daar gewoon eens over praten met een manege-eigenaar

Bij ons rijden ze met 10 tot 13 mensen in 1 les (is wel te veel) maar ze leren ook wel om vanuit halthouden aan te springen in galop, dat is echt niet iets wat alleen 'eigenpaarden' kunnen.

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 15:06

Voor de grap is even wat foto's en filmpjes van mijn manege ;) aangezien de foto's in de begin post weg zijn...;

http://apcwaveren.hyves.nl/album/129614 ... state__=48 = een beginners lestje die springt. Het zijn kinderen die amper enige springervaring hebben, daardoor gaat het soms een beetje mis ;) := .

linkje van de site met foto's van pony's hoe ze in de winter staan; http://apcwaveren.nl/71.html

filmpje inrijden (onderlinge) wedstrijd; hij schrok en nam een sprongetje daarom even dat de ruiter hem zo hardhandig stilzetten; http://apcwaveren.hyves.nl/album/129614 ... tate__=231

Foto's :):)

gvd ik heb net allemaal fotos uitgezocht, nja ze zijn te groot dus ik post ze wel later.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 15:06

Op de manege waar ik rijd rijden we met ong 9 - 10 paarden mee in de les, met eigen paarden meegerekend. We leren idd die hulp ook, maar ik kan niet zeggen dat ik er goed in ben. Het lukt
me wel. Maar wat ik bij een andere manege heb gezien (TRC het Hulsbeek, iemand die dat kent?)
zijn ruiters die net zolang in het buik van het paard schoppen totdat wel in gallop gaat. En als ie
dan bokt, krijgt ie een tik. Tjah, dat vind ik dan dus echt niet nodig.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 15:13

_Bitje_ schreef:
Heino schreef:
Bitje: wij worden toch vaak ingedeeld op bepaalde paarden en dan mag je onderling niet meer ruilen :)

oh...sorry, ik weet echt niks van maneges!!
vertel eens, hoe gaat dat dan op maneges, dat rijden en eventuele wedstrijden?

Wij worden ook ingedeeld, wedstrijden mag je zelf kiezen op wie je gaat. Maar als je echt een paard kiest de ver boven jou niveau is dan mag je niet op dat paard.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:10

Ik vind dat ik op een manege zit waar wel degelijk goed les gegeven wordt.
We rijden met max 8 in de les (vaak met minder want jongeren hebben nu eenmaal een druk rooster), er wordt goed op zit gelet, de correcte hulpen moeten worden gebruikt.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat de paarden niet absoluut fantastisch zijn, maar er is toch best goed met ze te rijden. Zeker bij onze pony's loopt aardig wat talent rond (vind het dan ook fantastisch om daar af en toe nog even op te stappen, de grote pony's dan).

De 'betere' ruiters rijden meestal niet op heel veel verschillende paarden, zodat ze een paar paarden goed kennen en met deze paarden ergens aan kunnen werken. Er wordt ook zeker rekening gehouden met welke paarden je leuk vindt of met welke het niet zo klikt.

Wedstrijdjes doen we ook onderling. Dan mag je gewoon aangeven op wie je wilt rijden.

Al met al prima, al blijft het natuurlijk een manege. Het lijkt me voor een paard veel leuker om een baasje te hebben die al zijn aandacht aan dat paard geeft, en ook consequenter is dan vele verschillende ruiters.

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:38

IsabelvS schreef:
Voor de grap is even wat foto's en filmpjes van mijn manege ;) aangezien de foto's in de begin post weg zijn...;

http://apcwaveren.hyves.nl/album/129614 ... state__=48 = een beginners lestje die springt. Het zijn kinderen die amper enige springervaring hebben, daardoor gaat het soms een beetje mis ;) := .

linkje van de site met foto's van pony's hoe ze in de winter staan; http://apcwaveren.nl/71.html

filmpje inrijden (onderlinge) wedstrijd; hij schrok en nam een sprongetje daarom even dat de ruiter hem zo hardhandig stilzetten; http://apcwaveren.hyves.nl/album/129614 ... tate__=231

Foto's :):)

gvd ik heb net allemaal fotos uitgezocht, nja ze zijn te groot dus ik post ze wel later.

Ik vind dat er in het bovenste filmpje echt heel slecht lesgegeven wordt... Zeker als je zegt dat het een beginnersles is, die hebben die basis nog niet wat ze juist goed aangeleerd moet worden. Kan zo al 5 dingen noemen die de instructrice vergeet te zeggen...

mvs

Re: 'Manegeruiters zijn sleeeecht!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 17:42

@ Melody93
ik kan ook een hoop dingen bedenken om te zeggen en vaak worden die ook wel gezegd, maar het is inderdaad wel dat als er met een stuk of 6 ruiters wordt gereden je niet alles tegelijk kan zeggen en ja daarom leer je in een priveles natuurlijk meer dan in een 'gewone' les. Wat je nu ziet van het filmpje is het einde van de les waar de kinderen dan als afsluiting een parcourtje mogen springen. De meest essentiele dingen wordt goed op gelet zoals het paard niet in de mond trekken en in de goede galop een rondje rijden. Maar echt ruitergevoel komt er in dit filmpje nog niet echt bij kijken.

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 18:00

@ melody93, ik heb er nog een foto van, en daarop zie je ook dat ze bijvoorbeeld wel in de bak staat (zoals vaak, ook op mijn manege, niet zo is maar dan zitten ze bv in de hoek) dat vind ik wel een goed punt aangezien dat inzet toont in het lesgeven :).

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 18:24

Dat is helemaal niet wat ik bedoel, ik bedoel dat ik haar manier van lesgeven niet goed vindt.
Op een gegeven moment zie je namelijk een meisje op een witte pony het parcoursje springen...
Meisje zit telkens al 5 meter voor de sprong met haar bovenlichaam naar voren, waardoor ze er bij de laatste sprong zelfs bijna af valt, en hier wordt niks van gezegd! Alleen maar super, goed gedaan, blijven zitten, volgende! En dat vindt ik niet kunnen in een beginnersles, die moet je de basis leren! Dus rechtop zitten en pas boven de sprong met je paard meegaan! Dat is wat ik bedoel...
En dat geld hetzelfde voor dat slome paard die alle balken eraf gooit, leg ze dan tenminste uit dat het komt omdat het paard niet actief genoeg loopt! Zo zijn er nog wat meer dingen die er beter zouden moeten zijn...

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:03

@melody93, het is zoals mvs al zei het laatste parcourtje van de les, en dan worden de kinderen even geprezen ja, dat is toch ook nodig op zijn tijd? vooral bij jonge kinderen. Ik vind wel ook dat ze misschien meer basis uit moet leggen, maar dat zullen ze vast en zeker in het inrijden al behandeld hebben. En bij gevorderdere ruiters zullen ze dat ook zeker wel vermelden hoor :). Zoals ik ook al eerder zei, het is een beginners les en als ze dan iets langer voor de spring al in verlichte zit gaan, omdat ze nog niet helemaal vanuit een sprong van het paard mee kunnen gaan is dat toch niet erg? Dat moeten ze nog leren door gewoon te oefenen, het paard zal van de verlichte zit geen last hebben... ;)>.

ps wat vind je van het andere filmpje dan?

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:27

Vind ik niet, eerst de basis in orde, dan meer. En als je dan meer wilt doen als de basis niet in orde is, corrigeer de kinderen dan (op een positive manier brengen natuurlijk). Ook al zijn het de laatste 5 minuutjes van de les, zoveel moeite kost het niet om even te zeggen '' recht op blijven zitten met je bovenlichaam he''. Dan kan je ze daarna wel weer even de lucht in prezen, tijdens het uitstappen of na afloop, maar ik vind gewoon dat ze gecorrigeerd moeten blijven worden. Daar betalen ze immers voor, daar leren ze van.

Het tweede filmpje ziet er best netjes uit, het paard schrikt alleen niet vreselijk, maar wijkt alleen een beetje af van de hoefslag. Kan erger :D Wat me wel irriteert is die lange vlecht in z'n staart. Je ziet dat het paard het niet fijn vindt, elke keer als ie met z'n staart swiept krijgt ie een tik op z'n bil. Daar zouden ze dan wel even op moeten letten en uitleggen dat dat niet kan, is namelijk niet fijn voor de pony :)
Verder geeft dit wel een fijn beeld (op een paar opmerkingen over haar houding na), over zo'n meisje zou je nog eens kunnen nadenken als bijrijdster.

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:09

Het eerste ben ik wel met je eens ja...
Nou dat is omdat zijn staart net gewassen en uitgekamt was ;) en ik zie niet echt dat ze hem daarom een tik geeft hoor.. eerder een tikje omdat ie niet actief stapt ;) Nee maar anders zou je weer krijgen 'ja waarom doet ze zo kijk hij springt omhoog balbla' ;)

En ohja, dat meisje heeft al ruim een jaar een bijrijdpaard :Y)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:14

tjah toen ik mijn paard net een jaar had was ik nog lang niet uitgeleerd, en dat ben ik nogsteeds niet met haar...

dus tjah, leuk voor haar dat ze ruim een jaar een bijrijpaard heeft ;)

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:16

nee, maar als je even bijleest!

JessicaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:20

Ik vind manegeruiters ook niet pertinent slechtere ruiters. Het ene persoon met eigen paard leert het nooit en het andere persoon die 1x in de week les heeft veel meer talent. Wat voor ruiter je bent zegt niets over je vermogen om iets goed te kunnen. Maar het blijft ook in deze sport zo: Oefening baart kunst. En het makkelijkst gaat dat met een goede instructeur een een goed paard wat bij je past.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:23

IsabelvS schreef:
nee, maar als je even bijleest!

ik wil niet heel vervelend zijn, maar ik zit al langer in dit topic, en wat heeft het er mee temaken dat de staard in een vlecht zit dat het meisje wel of niet kan rijden...?

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 21:20

zeg ik dat ergens, nee?
en omdat melody zei; over zo een meisje kan je nog nadenken, bevestigde ik dat ze dus idd een bijrijdpaard heeft ;).

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 15:49

IsabelvS schreef:
Het eerste ben ik wel met je eens ja...
Nou dat is omdat zijn staart net gewassen en uitgekamt was ;) en ik zie niet echt dat ze hem daarom een tik geeft hoor.. eerder een tikje omdat ie niet actief stapt ;) Nee maar anders zou je weer krijgen 'ja waarom doet ze zo kijk hij springt omhoog balbla' ;)

En ohja, dat meisje heeft al ruim een jaar een bijrijdpaard :Y)

Dat meisje geeft hem geen tik, het paard geeft zichzelf telkens een tik als 'ie swiept met z'n staart, en dat in mijn hele punt! Of die staart nou gewassen en gekamt is maakt niets uit, die vlecht hoort er gewoon niet in met rijden! Hooguit op de trailer, maar met rijden is het niet fijn voor het paard ;)
Maargoed, dat is even een detail van het filmpje.

Blij dat je het eens bent over dat eerste filmpje, dat probeerde ik al de hele tijd te zeggen, op sommige maneges wordt gewoon niet super lesgegeven (helaas, want dat is ook voor de ruiters nadelig als zijn een verzorgpony zoeken)...

susasan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 16:26

http://staleijerkamp.hyves.nl/

Kijk iedereen ff naar die KLEINE STALLEN!!! |( |(
Dat is zo zielig!!!!!!!!!!

IEDEREEN KIJK

Paarden kunnen niet omdraaien
Paarden staan vast
Paarden kunnnen niet liggen |( |(

susasan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 16:27

PAGINA 8 EN DAN PAARD BOWIE |(

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 16:32

ik zie het probleem niet... :+

stal is helemaal niet zo klein...

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 16:34

susasan schreef:
http://staleijerkamp.hyves.nl/

Kijk iedereen ff naar die KLEINE STALLEN!!! |( |(
Dat is zo zielig!!!!!!!!!!

IEDEREEN KIJK

Paarden kunnen niet omdraaien
Paarden staan vast
Paarden kunnnen niet liggen |( |(

Dit vind ik wel erg overdrven, ik zie best tevreden paardjes en de stallen zijn best groot hoor! Wou dat de paarden bij ons op de manege die stallen hadden!

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 16:37

@ Stabledoor, sommige stallen zijn echt wel klein, iig niet dat ze kunnen liggen.. als jij dit als 'streven' voor je eigen manege ziet wil ik wel eens weten hoe ze er bij jou bij staan... :n

xbearx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 16:39

dus omdat jij denkt dat iedeeereen zegt dat manegeruiters slecht zijn, moet je meteen in de tegenaanval gaan door te zeggen dat ze beter zitten dan menig pensionruiter? wat gij niet wil wat u geschied, doe dat ook een ander niet ;)
en verder ben ik van mening dat het per ruiter afhankelijk is hoeveel gevoel je hebt voor paarden en paardrijden, en daarnaast hoe je daarin begeleid wordt. En dan kom je bij het verschil tussen goede en minder goede maneges.

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 16:39

@ melody, ik zal is voor jullie even een filmpje (laten) maken tijdens een andere les ;) misschien was dit filmpje niet zo goed gekozen.