'Manegeruiters zijn sleeeecht!'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:26

Foulplay_ schreef:
_Bitje_ schreef:
is dat zo? :)

Volgens mij wel (ik wil niet té algemeen spreken want dan krijg ik waarschijnlijk heel Belgisch bokt over mij heen :P), maar met iedereen waarmee ik omga in de paardenwereld zijn we het erover eens dat Nederland veel beter is op het vlak van paarden. Wij vinden dat de maneges in Nederland er over het algemeen altijd veel verzorgder en georganiseerder lijken dan bij ons (er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, maarja). Als ik hier zo lees over hoe het er bij jullie aan toe gaat wordt dit nog maar eens bevestigd :D.

Ik kom in Nederland wonen en begin daar wedstrijd te rijden, lekker correct en schematisch 8-)

Bekijk eerst eens even Alle maneges in Nederland en in België en dan zal je zien dat het ongeveer hetzelfde is.
Zowel minder goede in België als in Nederland.
Bij ons in de manege heb je een boek.Daarop staan alle lessen en uren + lesgevers.
Ieder manegepaard word iedere maand door een DA gecheckt.Als er iets met een manegepaard is,word deze aan de hand van het probleem op de rustweide en in een rustbox gezet.
Ze staan van zondagavond tot dinsdagavond in de weide.
Ieder paard mag 3 uur lopen op een dag.Als een paard voor een longeles na de gewoone les gebruikt word,mag die nog maar 2 uur in een gewoone les lopen.
Ze paarden hebben ruime stallen en nu zijn ze nog het laatste deel van de stallen aan het verbouwen.
Op wedstrijden mogen manegepaarden maximum 3 keer lopen.
Waarom zouden wedstrijden in België niet correct en schematisch zijn?

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:31

Anya schreef:
Eerlijk gezegd denk ik dat manegeruiters gewoon teveel pikken. Je brengt toch een behoorlijk bedrag per week naar zo'n manege toe. Wat kost dat tegenwoordig? Iets van 15 euro per uur?

Daarvoor heb ik wel een half uur privéles. Dat maakt uit. Het product is zo goed als waar ze mee weg kunnen komen. Dus als de ruiters slechte les pikken, wordt die les echt niet beter...

12 euro,
- leren poetsen enzo (nou nu niet meer maar als je klein bent)
- rijden
- weer poetsen
- klussen en daarbij er over leren.

_Bitje_ schreef:
volgens mij heb je op een manege geen priveles?
in een groeples met min. 4 mensen kun je niet veel verwachten qua vooruitgaan :n

wij hebben wel privéles wat je gewoon kan afspreken :) evenals aparte springlessen en caroussel.

Anya schreef:
4 mensen is het maximale in een les om het nog een beetje af te zien als instructeur.

Ik denk dat die paarden/pony's wel degelijk klagen. Maar dat het niet gezien wordt. Ja eigen paarden hebben het makkelijker. Zo hoort het, niet 5 uur in de les lopen en dan in een kleine stal terug zonder weidegang. Vind ik.

bij mij op de manege staan ze in de zomer 24 uur buiten, rijden ze echt maximaal maximaal 3 keer per dag en in de winter staan ze de hele dag in de paddock.

_Bitje_ schreef:
tja, je kunt jaloers worden, maar ik heb het ook luxe
heb een eigen waar ik wedstrijden mee rijd ( nu even niet ivm blessure)
en heb een verzorgpaardje van drie waar ik ook mee mag starten

Maaruh....dat ik respect moet hebben voor manegeruiters?
ze doen het zelf hoor, ze hoeven niet op een manege te rijden ;)

ben je nou echt zo achterlijk? sorry hoor, ik woon in amsterdam, een eigen paard hebben kost hier gewoon veel. Dat jij nou het geluk hebt... en ja dan rijd ik liever op een manege (die overigens goed is) dan helemaal niet. :roll: gadverdamme, je moet echt wat aan je houding gaan doen hoor.

_Bitje_ schreef:
Inney schreef:
nog even iets toevoegen :o

Ja, er zijn natuurlijk ook manegeruiters die minder rijden.
Maar dat zijn er van eigen paarden ook. Je kent er zelf ook vast wel een paar.
Ik vind gewoon dat er ontzettend word neergekeken op de manegepaarden en
ruiters.
Vooral van de paarden vind ik het niet eerlijk. Ze doen echt zwaar werk, dat zou
gerespecteerd en gewaardeerd moeten worden.
Maar helaas doet niet iedereen dat.

Ja, dat ben ik met je eens, dat dat zo hoort, maar om dan zo op manegepaarden
neer te kijken? Dát vind ik niet eerlijk tegenover het paard.

weer wat anders, manege paarden vind ik in het algemeen ZIELIG
beginners die in hun buik schoppen en trekken in hun mond.
Dit een aantal x per dag.
'gevordere' die hun allemaal moeilijke dingen laten doen, hoog springen
en weet ik het hoeveel kilometers trekken. En verzorging en liefde?
dat bestaat niet. Meestal staan ze ook nog in stans en kunnen ze niet eens
liggen.. :n
zo denk ik over (de meeste) manege paarden
respect heb ik dus zeker voor ze ;)

blijkbaar doe je niet aan lezen; ik heb al meerdere keren vermeld hoe mijn manege de paarden stalt;
ruime stallen contact met elkaar, 24u weidegang in de zomer 12u paddock in de winter, beginners rijden aan de neusriem, verzorging en liefde bestaat wel.

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:33

@ Quebelle; zou kunnen hoor, het kan zijn dat ik er een verkeerd beeld over heb , dit is gewoon gevormd naar mijn ervaring hé :o . Daarom dat ik ook zeg dat het zo lijkt en niet dat het zo is. En van die wedstrijden, ja dit lijkt gewoon zo, weet niet precies waarom.. Het lijkt gewoon allemaal veel 'schematischer' dan bij ons, dit kan ook een verkeerd beeld zijn hoor :), maar als mensen hier praten over de wedstrijden in Nederland, lijkt het allemaal veel ingewikkelder en stricter dan bij ons..

Ayasha
Blogger

Re: 'Manegeruiters zijn sleeeecht!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:36

Isabel; je kan zelf ook wel wat aan je houding doen. :)

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:39

_Bitje_ schreef:
Heino schreef:
Bitje:
mijn manege werkt met een soort bord waarop per dag de lessen en de ruiters op een kaartje staan. Per les wordt er dan door de instructeurs gekeken wie op welk paard gaat die les. Sommige mensen rijden iedere week op een ander, andere mensen passen goed bij een bepaald paard en rijden daar vaker op.
In een apart boek wordt vervolgens per les bijgehouden op wie je gereden hebt en hoeveel de paarden en pony's op een dag lopen. Gemiddeld lopen de pony's en paarden 2 tot 3 uur op een dag. Maar er wordt wel rekening gehouden met wat de paarden aankunnen. Zo rijden bepaalde paarden maar 1 uur per dag of alleen de lichtere lessen.

Wedstrijden hebben we nu (geloof ik, rij zelf al jaren geen onderlinge wedstrijden meer) iedere maand, op de zondagen. Je kan je inschrijven in een bepaalde categorie en dan drie paarden naar keuze invullen. Qua proefjes gebruiken ze nu de FNRS proefjes en categorieën geloof ik. Toen ik nog wedstrijden reed was de L2/M1 de hoogste categorie. Toen hadden we ook de officiële KNHS proeven nog, inclusief officiële jury's. Hoe dat nu gaat weet ik niet precies :)

De paarden en pony's staan verder in gewone boxen, op stro of (de dieren met allergieën en/of gevoelige longen) op vlas. 's Zomers komen ze ongeveer 8 uur buiten. Ieder dier heeft een eigen verzorger op vaste dagen, die het dier poetst en de gezondheid in de gaten houdt.

De paarden en pony's die niet lekker in hun vel zitten worden de les uitgehaald en indien nodig tijdelijk bijgereden door een twee instructrices. Mijn verzorgpony'tje is er onlangs bijvoorbeeld een maand of 5 uitgeweest en zit nu veel beter in zijn vel, letterlijk en figuurlijk.

wow, dit heb ik nooit geweten dat er zulke fijne maneges bestaan!

VOOROORDELEN!

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:43

pharagirlke schreef:
Isabel; je kan zelf ook wel wat aan je houding doen. :)

Wat bedoel je daarmee?
Ik kan me gewoon heel erg ergeren aan bitje, dat ze doet alsof je als je geen paard kan kopen je je hobby maar gewoon niet moet beoefenen.. en dat was sowieso voor de positieve berichten van bitje :).

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:49

_Bitje_ schreef:
tja, je kunt jaloers worden, maar ik heb het ook luxe
heb een eigen waar ik wedstrijden mee rijd ( nu even niet ivm blessure)
en heb een verzorgpaardje van drie waar ik ook mee mag starten

Maaruh....dat ik respect moet hebben voor manegeruiters?
ze doen het zelf hoor, ze hoeven niet op een manege te rijden ;)

Denk je nu echt dat iedereen een pony van zijn mammie en papie krijgt?
En dat iedereen het geld heeft?Dat iedereen de tijd heefT?
Moet je daarom geen respect hebben voor manegeruiters?
alseblieft zeg,ik rij op een manege en ik kan hetzelfde zeggen over mensen met en eigen paard/pony die hun paarden stallen waar ik rijd.Zitten ook heel arrogante types bij die vinden dat ze beter kunnen rijden dan manegeruiters.Zo kan ik het ook zoals zij dan:Slof erin,knevelbit en zagen maar! :=

Saskia505

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:51

Bitje.. weet je wat naast je schoenen lopen is? ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:57

Dat je iedereen aanvalt, Bitje stelt haar mening bij en geeft toe dat ze dat nooit geweten heeft en jij reageert met "VOOROORDELEN"? Bovendien noem je haar ook nog eens achterlijk? Dan heb je een ander niet te zeggen dat die een andere houding moet aannemen. ;)

Ik heb ook geen respect voor ruiters die op maneges rijden waar het er duidelijk slecht aan toe gaat. Slof er ín? := Knevelbit? Heb je al eens gevraagd of je het een keer mag proberen?

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:59

Quebelle schreef:
Zitten ook heel arrogante types bij die vinden dat ze beter kunnen rijden dan manegeruiters.Zo kan ik het ook zoals zij dan:Slof erin,knevelbit en zagen maar! :=

En ben je zelf al eens op die paarden gestapt? Erg makkelijk om dat soort uitspraken te doen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 22:00

Ik ga geheel met je mee pluklief. :) De meeste paarden worden niet zo gereden omdat het zulke lieverdjes zijn onder het zadel.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 22:02

_Bitje_ schreef:
Inney schreef:
nog even iets toevoegen :o

Ja, er zijn natuurlijk ook manegeruiters die minder rijden.
Maar dat zijn er van eigen paarden ook. Je kent er zelf ook vast wel een paar.
Ik vind gewoon dat er ontzettend word neergekeken op de manegepaarden en
ruiters.
Vooral van de paarden vind ik het niet eerlijk. Ze doen echt zwaar werk, dat zou
gerespecteerd en gewaardeerd moeten worden.
Maar helaas doet niet iedereen dat.

Ja, dat ben ik met je eens, dat dat zo hoort, maar om dan zo op manegepaarden
neer te kijken? Dát vind ik niet eerlijk tegenover het paard.

weer wat anders, manege paarden vind ik in het algemeen ZIELIG
beginners die in hun buik schoppen en trekken in hun mond.
Dit een aantal x per dag.
'gevordere' die hun allemaal moeilijke dingen laten doen, hoog springen
en weet ik het hoeveel kilometers trekken. En verzorging en liefde?
dat bestaat niet. Meestal staan ze ook nog in stans en kunnen ze niet eens
liggen.. :n
zo denk ik over (de meeste) manege paarden
respect heb ik dus zeker voor ze ;)

Stands heb je bijna niet meer op geen enkele manege.
manegepaarden zielig?13 van de 17 manegepaarden bij ons komen van particulieren die de baas van de manege heeft overgenomen.
moest je weten hoe veel ze nu verbeterd zijn!Cobra werd bij haar vorige eigenares platgespoten met kalmeermiddelen als je een wandeling maakten.Cobra werd 3 keer in 2 weken gereden.
Tintin werd mishandeld omdat hij geboren werd met oogjes die een beetje te klein zijn.Je kon niet eens in de beurt van z'n hoofd komen.
Black sloeg je haar stal uit omdat ze werd geslagen.Quebell werd verwaarloosd.
Sloeber kon je niet eens opzadelen.
Ik vind persoonlijk,dat die paarden het veel,veel,veel beter hebben op de manege.
Anders nodig ik je uit om te komen kijken.

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 22:03

pharagirlke schreef:
Dat je iedereen aanvalt, Bitje stelt haar mening bij en geeft toe dat ze dat nooit geweten heeft en jij reageert met "VOOROORDELEN"? Bovendien noem je haar ook nog eens achterlijk? Dan heb je een ander niet te zeggen dat die een andere houding moet aannemen. ;)

Ik heb ook geen respect voor ruiters die op maneges rijden waar het er duidelijk slecht aan toe gaat. Slof er ín? := Knevelbit? Heb je al eens gevraagd of je het een keer mag proberen?

nouja, ik vind het nogal achterlijk om te denken dat je of maar een paardje moet krijgen of maar gewoon niet moet rijden ja.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 22:04

Ik werk hard voor mijn paarden, paarden zijn duur (zeker als kliniekbezoek om de hoek komt kijken). slof? heb ik één paard zeker een week mee gereden. Zoals het hoort, als hulpmiddel. Stevig bit? Schuldig: ik rij western en zodra ze op één hand kunnen lopen op een snaffle, stap ik over op shanks. Moet voor de wedstrijden. Maar zonder neusriem. Mag niet van de jury.. mond open doen moet blijven kunnen. Mond open doen is verzet.. dan kom je te hard in met je handen. Kortom: eigenlijk vind ik dat domme uitspraken.. Probeer eens echt te kijken naar wat er gebeurt...

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 22:04

pluklief schreef:
Quebelle schreef:
Zitten ook heel arrogante types bij die vinden dat ze beter kunnen rijden dan manegeruiters.Zo kan ik het ook zoals zij dan:Slof erin,knevelbit en zagen maar! :=

En ben je zelf al eens op die paarden gestapt? Erg makkelijk om dat soort uitspraken te doen.

ja,.
Op 2 paarden,heb er zelfs mee gesprongen.De eigenares was op vakantie en ik mocht haar paard rijden.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 22:08

Wat ik voornamelijk heb gezien bij maneges is dat er ruitertjes tussen zitten die op 1 niveau blijven hangen omdat ze niet verder kunnen komen met hun les. Zodra ze overgaan op een eigen of verzorgpony komen ze veel verder. Mijns inziens dat het komt doordat je met meerdere in de les rijdt en niet iedereen altijd evenveel aandacht krijgt zoals bij priveles. Maar ik vind maneges een hele goeie manier om in contact te komen met de paardenwereld en de paardensport. Bij de meeste maneges worden de paarden ook goed verzorgd in belang van de paarden maar anders scheelt dat natuurlijk ook lesklanten. En quebelle ik ben het met je eens: zijn nogal wat paarden die naar een manege gaan. Kind uit pony gegroeit enzz

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 22:15

IsabelvS schreef:
pharagirlke schreef:

nouja, ik vind het nogal achterlijk om te denken dat je of maar een paardje moet krijgen of maar gewoon niet moet rijden ja.

Dat moet jij weten, dan nog noem je iemand niet achterlijk.

Quebelle schreef:
ja,.
Op 2 paarden,heb er zelfs mee gesprongen.De eigenares was op vakantie en ik mocht haar paard rijden.

dus die ruiter was dusdanig arrogant en neerbuigend naar manegeruiters dat ze ze er op liet? Pfoeh wat een bitch.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 22:16

ja rotmens ;)

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 22:24

Ik heb niet alle 29 pagina's doorgelezen, maar ik ben niet van mening dat manege ruiters slecht zijn, wel vind ik dat je met een eigen paard, of een bijrijdpaard waar je een beetje vrijheid mee krijgt, veel meer leert. Ik heb een tijdje en op de manege gereden en gewoon m'n eigen paardjes op een boerderij. Op de manege heb ik achteraf niks geleerd. Als ik nooit op die boerderij was gekomen had ik ook nooit geweten wat ik nu weet. Ik kom er al 5 jaar en elke dag leer ik gewoon weer bij. Is het niet over het rijden, dan wel over verantwoordelijkheid en het zelfstandig zijn met de paarden. Maar, daar moet ik wel even aan toevoegen dat het er aan ligt welke manege het is. Over het algemeen denk ik dat je veel meer leert met een verzorg/bijrijd/eigen paard, dan de manege. :)

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 00:28

ik denk dat er een verschil is..

of verschillen :+
ten eerste is een goede manege niet altijd gevonden. gelukkig tref ik het door op een manege te rijden waar het paardenwelzijn boven het mensenwelzijn gaat omdat ze er hier ook achter zijn gekomen dat een gelukkig dier voor gelukkige mensen zorgt.

De kinderen leren door klussen wat er allemaal voor verzorging bij een paard komt kijken en dat het niet alleen op en af stappen is :) Bij de allerkleinste wordt er zelfs maar een half uur gereden en besteden ze meer tijd aan het poetsen en rustig opzadelen van de pony's.

Een tweede verschil is denk ik dat er een grens is tussen een hobby en een passie. Ik hield vroeger ook erg van zwemmen maar een passie, nee. veel manege ruiters rijden omdat ze het leuk vinden om met een dier om te gaan, lekker even te ontspannen. Verder echt verdiepen in het rijden of paarden in het algemeen doen ze dan meestal niet. Voor de ruiters waarvoor paarden een passie zijn gaat het denk ik een stapje verder. Maar vaak gan de 'betere' ruiters toch over naar een eigen paard of verzorgpaard of hebben er geen zin meer in omdat er opeens interessantere dingen in de wereld zijn dan paarden. Manege ruiters hebben daarom ook wel vaak mindere kwaliteit omdat er gewoon in verhouding alleen al een stuk minder goede ruiters zijn. Als je een eigen paard heb rijd je over het algemeen elke dag, en bij paardrijden is het zeker zo dat oefening kunst baart.

Het si wel erg bruut om te zeggen dat manege ruiters slecht zijn, wat je wel kan zeggen is dat zolang een manege slecht is de ruiters 9 van de 10 x ook niet al te best zijn. Want ja ik weet zeker dat ik echt erg getroffen heb met mijn manege, heb zelf ook wel eens met open mond staan kijken hoe het er op andere manege's aan toe ging waarvan later ook nog bleek dat het de 'gevorderde' les was :+

ik heb zelf altijd geleerd dat het rijden van een paard een gymnastische waarde moet hebben voor mens en dier en dat het niet een conflict moet zijn van wie het hardst kan trekken of wie de sterkste wil heeft.

en ja zoals er vooroordelen over manegeruiters zijn zijn er ook vooroordelen over 'prive' ruiters. Ik ken ook mensen die hun paard 'even' een slof omhangen omdat hij niet braaf is of met bijzet rijden omdat hij anders te sterk is. Vast zit overal wel een kern van waarheid in maar ik heb op mijn manege altijd geleerd dat de meeste dingen wel een oorzaak hebben ;) probeer het eerst op te lossen voordat je een 'oplossing' erbij haalt.. maar dat is misschien weer een andere discussie ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 00:32

Maar "even" de slof aan hangen vind ik dan weer niet zo'n ramp mits je weet waarom je het doet. Ik heb er een tweetal weken geleden ook de slof rond gehad. Ding heeft misschien vijf minuutjes ingewerkt en voor de rest enkel losgehangen maar het "frangske" was wel gevallen. :j Dus je kan wel gaan veroordelen zo snel je een hulpteugel ziet maar IMO is dat niet fair zolang je niet met de ruiter spreekt en niet vraagt waarom.

Spicenut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 00:46

Het grootste gedeelte van de mensen begint met rijden op een manege. Ergens mee beginnen=er nog niet goed in zijn=slechter.

Er zijn ook mensen die beginnen met een eigen paard=ergens mee beginnen=slechter.

Maar het grootste gedeelte begint op de manege, degenen die er geld voor (over) hebben kopen na een tijd lessen (=al beter dan beginnend)een eigen paard en nemen privélessen. Zij komen hiermee verder als met een manegepaard, want kunnen met het paard afstemmen omdat er geen andere mensen op rijden (=beter).

Dus manegeruiters zijn niet slecht. Ze hebben gewoon nog heel veel kans om beter te worden. Ik zie het als de beginfase van het leren paardrijden. Kleuters kunnen ook minder goed rekenen als 12-jarigen, daarom zijn ze nog niet slecht, daarom kunnen ze nog best heel veel doen, maar echt rekenen kunnen ze nog niet.

En de kleuterschool heb je ook nodig voor je ontwikkeling, want je leert er evengoed een hele hoop.

Voor dit alles geldt imo: er zijn uitzonderingen die de regel bevestigen.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 00:53

Nou, neem ik nu een verzorger die alleen manege ervaring heeft en niet zo oud is, dan moet ik haar veel meer 'bijbrengen' dan een ruitertje dat ervaring heeft met eigen paarden.

Je hebt meer verantwoording voor eigen paarden, je leert over het algemeen meer omdat die paarden gewend zijn om met 1 of 2 mensen te lopen en niet met 150.

Ik vind niet dat manege ruiters per definitie slecht rijden, wel ben ik van mening dat ze minder ervaring hebben met 'echte' paarden rijden/verzorging/omgang (uitzonderingen daar gelaten).

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 07:01

Quebelle schreef:

sorry,maar je doet nu echt precies hetzelfde als die 'heel arrogante types' waar je zelf over spreekt.

sommige mensen zouden de hand eens in eigen boezem moeten steken!

wat is er mis met een correct gebruikte slof,en een knevelbit ligt juist fijn stil in de mond en kan een fijne hulp zijn.
wbt zagen?dat zie ik bijna net zo vaak gebeuren bij manege als priveruiters. ik was laatst bij een manege op bezoek waar een groepje mensen een uurtje aan het vrijrijden was op manegepony's.
weet je hoe die hun pony aan de teugel probeerden te krijgen?handen op hun knie en trekken maar. terwijl ze dat echt niet leren in de lessen hoor!
dus het gebeurd ook net zo goed bij manege ruiters als bij priveruiters.

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 11:37

pharagirlke schreef:
Maar "even" de slof aan hangen vind ik dan weer niet zo'n ramp mits je weet waarom je het doet. Ik heb er een tweetal weken geleden ook de slof rond gehad. Ding heeft misschien vijf minuutjes ingewerkt en voor de rest enkel losgehangen maar het "frangske" was wel gevallen. :j Dus je kan wel gaan veroordelen zo snel je een hulpteugel ziet maar IMO is dat niet fair zolang je niet met de ruiter spreekt en niet vraagt waarom.

goed of slecht gebruik van een slof kan ik ook wel zien hoor :+ zoals jij hem beschrijft is er geen probleem maar vaak of althans wat ik er van zie gaat het er toch anders aan toe

Snoevie schreef:
[ ik was laatst bij een manege op bezoek waar een groepje mensen een uurtje aan het vrijrijden was op manegepony's.
weet je hoe die hun pony aan de teugel probeerden te krijgen?handen op hun knie en trekken maar. terwijl ze dat echt niet leren in de lessen hoor!
dus het gebeurd ook net zo goed bij manege ruiters als bij priveruiters.

das idd een fout die aan beide kanten gebeurd, prive ruiters hebben dan weer een streepje voor omdat ze merken dat hun paard er echt niet beter van gaat lopen als hij zo rond wordt getrokken.

ik heb zelf ook veel geleerd van paarden te rijden die wel hel licht in de hand en aan de hulpen waren, maar door dat gevoel te hebben ontwikkeld weet ik wel hoe je bij verschillende paarden moet voelen of ze 'zelf' lopen en niet hangen/sloffen/ naar voren kieperen etc etc. Uiteindelijk komt het denk ik ook op ruitergevoel aan en het ontwikkelen daarvan, voor een onafhankelijke zit is het beter om enorm veel verschillende paarden te rijden.

Op mijn manege krijg je het duidelijk te horen als je voor begint ipv achter(en dan niet vriendelijk := ) maar op sommige manege's en prive stallen is de norm eerder dat het er rond uitziet dan dat een paard verzamelt loopt.