Heino schreef:Bitje: wij worden toch vaak ingedeeld op bepaalde paarden en dan mag je onderling niet meer ruilen
oh...sorry, ik weet echt niks van maneges!!
vertel eens, hoe gaat dat dan op maneges, dat rijden en eventuele wedstrijden?
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
_Bitje_ schreef:Heino schreef:Bitje: wij worden toch vaak ingedeeld op bepaalde paarden en dan mag je onderling niet meer ruilen
oh...sorry, ik weet echt niks van maneges!!
?
waarvan ommeunig hoog rond de 60 cm is? 70?)
) Bizzybijtje schreef:oh...sorry, ik weet echt niks van maneges!!
?[/quote]_Bitje_ schreef:Bizzybijtje schreef:oh...sorry, ik weet echt niks van maneges!!
Wacht.
Je zegt een 'hekel' te hebben aan manege's, terwijl je amper weet hoe het er aan toe gaat?

Bizzybijtje schreef:Vandaar. Ik ben namelijk tot nu toe vrijwel alleen maar goede manege's tegengekomen, op een aantal na dan toch...
Stands zie ik ook nergens, en alle paarden prima verzorgd
Heino schreef:Bitje:
mijn manege werkt met een soort bord waarop per dag de lessen en de ruiters op een kaartje staan. Per les wordt er dan door de instructeurs gekeken wie op welk paard gaat die les. Sommige mensen rijden iedere week op een ander, andere mensen passen goed bij een bepaald paard en rijden daar vaker op.
In een apart boek wordt vervolgens per les bijgehouden op wie je gereden hebt en hoeveel de paarden en pony's op een dag lopen. Gemiddeld lopen de pony's en paarden 2 tot 3 uur op een dag. Maar er wordt wel rekening gehouden met wat de paarden aankunnen. Zo rijden bepaalde paarden maar 1 uur per dag of alleen de lichtere lessen.
Wedstrijden hebben we nu (geloof ik, rij zelf al jaren geen onderlinge wedstrijden meer) iedere maand, op de zondagen. Je kan je inschrijven in een bepaalde categorie en dan drie paarden naar keuze invullen. Qua proefjes gebruiken ze nu de FNRS proefjes en categorieën geloof ik. Toen ik nog wedstrijden reed was de L2/M1 de hoogste categorie. Toen hadden we ook de officiële KNHS proeven nog, inclusief officiële jury's. Hoe dat nu gaat weet ik niet precies
De paarden en pony's staan verder in gewone boxen, op stro of (de dieren met allergieën en/of gevoelige longen) op vlas. 's Zomers komen ze ongeveer 8 uur buiten. Ieder dier heeft een eigen verzorger op vaste dagen, die het dier poetst en de gezondheid in de gaten houdt.
De paarden en pony's die niet lekker in hun vel zitten worden de les uitgehaald en indien nodig tijdelijk bijgereden door een twee instructrices. Mijn verzorgpony'tje is er onlangs bijvoorbeeld een maand of 5 uitgeweest en zit nu veel beter in zijn vel, letterlijk en figuurlijk.

Inney schreef:Er word volgens mij ook steeds strenger op gecontroleerd, hoorde ik laatst
via via, maar weet niet of dat waar is
_Bitje_ schreef:is dat zo?
), maar met iedereen waarmee ik omga in de paardenwereld zijn we het erover eens dat Nederland veel beter is op het vlak van paarden. Wij vinden dat de maneges in Nederland er over het algemeen altijd veel verzorgder en georganiseerder lijken dan bij ons (er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, maarja). Als ik hier zo lees over hoe het er bij jullie aan toe gaat wordt dit nog maar eens bevestigd
.
Foulplay_ schreef:_Bitje_ schreef:is dat zo?
Volgens mij wel (ik wil niet té algemeen spreken want dan krijg ik waarschijnlijk heel Belgisch bokt over mij heen), maar met iedereen waarmee ik omga in de paardenwereld zijn we het erover eens dat Nederland veel beter is op het vlak van paarden.
. Snoevie schreef:Froexiie schreef:
Correctie; véel mensen zijn op de manege begonnen. Ik niet hoor, sterker nog, heb nog nooit op een manege gereden
waar heb jij leren rijden,als ik mag vragen?
gewoon nieuwsgierigheid
En dankzij haar heb ik nu mijn paard ook, en ik heb nog steeds les van haar.
pharagirlke schreef:Heino schreef:Pharagirlke: ze zullen vast wel op andere paarden rijden maar wel in mindere mate (anders heb je vrij weinig tijd meer over voor je eigen paard lijkt me)
Bij mij gaan andere dingen overigens ook voor de paarden, maar dat wil niet zeggen dat ik minder passie of motivatie oid heb
En dat is dus onzin. Ik rijd ook regelmatig andere paarden bij (betaald) maar heb nog tijd genoeg voor mijn eigen paard, kwestie van goed plannen.Dus het kan prima. Toen ik nog regelmatig op mijn club kwam reed ik elke keer de nieuwe paarden de eerste keer in de les :')
melody93 schreef:Heino schreef:Maar daardoor zou je juist denken dat manege-ruiters creatiever en handiger zijn, juist omdat ze zoveel paarden onder hun kont krijgen dat ze zich wel móeten aanpassen. Dus kunnen ze beter inspelen op de individuele behoeftes van een privépaard.
Ja, maar de meeste manegepaarden (wat ik bij verschillende maneges zie) zijn allemaal doetjes. In de les lopen er zo'n 10/15 paarden in een rijtje achter elkaar aan, en die paarden hebben niet veel karakter. Het zal wel weer een uitzondering zijn als je écht moeilijke paarden in manegelessen ziet lopen, want die zouden nooit aangeschaft worden voor manegelessen.
Als je een keer een ''moeilijk'' paard tegen komt in manegelessen, zijn het paarden die niet aan het been zijn of af en toe een eigen willetje hebben
Tuurlijk, ze hebben vast meer paarden onder hun kont, maar of ze van zulk soort paarden veel leren vraag ik me af?
Buiten dat heb ik ook vaak genoeg andere paarden onder m'n kont buiten m'n eigen paardje om, dus dat is ook weer een vooroordeel.
en sowieso.. die echte beginners paarden worden in beginners lessen gereden, en er zijn ook paarden die (bijna) alleen in hoge lessen lopen en daardoor dus anders gereden worden...pluklief schreef:Heino schreef:Overigens vind ik een goede ruiter iemand met gevoel voor zijn/haar paard en iemand die wilt blijven leren (en nooit denkt "nu weet ik het wel"). En die vind je tussen privéruiters én manegeruiters
Toch denk ik dat je dat gevoel alleen maar ontwikkeld door heel veel met paarden om te gaan, en ook meer dan enkel het borstelen, opzadelen, rijden en weer naverzorgen.
!
? De lessen (meestal kinderlesjes denk ik) worden wel eens gegeven door instructeurs zonder diploma (niet verzekerd ook dus) & de pony's/paarden worden meestal op het moment vlak voor de les verdeeld, zonder er echt bij na te denken, meestal gewoon op grootte van de kinderen en pony's. Vaak zitten er in lessen 10-15 mensen/kinderen, wat ik wel erg veel vind, maarja, "alles om winst te maken" zeker
? Ook vind ik, net als BraveSpots dat de dieren bij jullie meestal in een betere toestand zijn.. Ik denk dat er bij jullie ook meer gecontroleerd wordt op grootte van de boxen enzo? Ik zie ook vaak dat de paardjes bijvoorbeeld veel wondjes, dikke benen of te lange hoeven hebben, waarop de manegehouder dan zou zeggen; 'Maar dit is niet erg, je overdrijft weer,...'.