FNRS zitcompetitie 2015

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 12:15

xIrlijn schreef:
Daar heb ik echt nog nooit van gehoord Vera, wat apart haha.

Maar ik begrijp ook nog steeds niet waar nou op gejureerd wordt. Moet je zo stil mogelijk zitten? Of juist zo ontspannen mogelijk meegaan met het paard? Net als het zonder beugels rijden: iedereen krijgt dan de meest krampachtige beenhouding zodat het lijkt alsof ze met beugels rijden, terwijl ontspannen laten afhangen toch veel efficiënter is? :=

Het commentaar dat ik had gekregen was overigens wel terecht en fijn, daar zeker niet van :) Maar ik zou graag willen weten wat ze nou precies als een goede zit zien.

Op de site van de FNRS staat precies omschreven waar de jury allemaal op let :)

Laura_

Re: FNRS zitcompetitie 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 17:54

Ja balans, onafhankelijke zit, beenligging en hulpen etc., maar wat is volgens jurys nou de juiste beenligging zonder beugels en dan vooral de tenen haha? Of is dat stukje zonder beugels meer de balans testen en letten ze weinig op de beenligging?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 18:07

De juiste beenligging is natuurlijk op de loodlijn, maar ook rekening houdend met de bouw van het paard, het zadel en de beweging van het paard. Want naast de ligging wordt er ook gekeken naar de hulpen en het functionele rijden.
Het stukje zonder beugel en het stukje verlicht zitten zijn inderdaad bij uitstek momenten om de balans te beoordelen :)

Merelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 18:16

Laura_ schreef:
Ja balans, onafhankelijke zit, beenligging en hulpen etc., maar wat is volgens jurys nou de juiste beenligging zonder beugels en dan vooral de tenen haha? Of is dat stukje zonder beugels meer de balans testen en letten ze weinig op de beenligging?

Ja die tenen bij het zonder beugels! Daar ben ik nou ook nogsteeds niet over uit wat nou de bedoeling is?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 19:14

Zonder beugels zijn je tenen als het goed is niet anders dan met beugels.

Merelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 19:36

Ilja000 schreef:

Ah oke bedankt!

Ik zou eigenlijk graag nog wat tips willen voor morgen, want mijn les ging helaas niet door. Wel heeft mijn mama wat foto's gemaakt en heb ik zelf geoefend vandaag. Zou iemand het leuk vinden als ik diegene wat foto's stuur en mij daarop dan tips te geven? Of kan ik er een paar hier sturen? :? :=

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 21:51

Ilja000 schreef:
xIrlijn schreef:
Daar heb ik echt nog nooit van gehoord Vera, wat apart haha.

Maar ik begrijp ook nog steeds niet waar nou op gejureerd wordt. Moet je zo stil mogelijk zitten? Of juist zo ontspannen mogelijk meegaan met het paard? Net als het zonder beugels rijden: iedereen krijgt dan de meest krampachtige beenhouding zodat het lijkt alsof ze met beugels rijden, terwijl ontspannen laten afhangen toch veel efficiënter is? :=

Het commentaar dat ik had gekregen was overigens wel terecht en fijn, daar zeker niet van :) Maar ik zou graag willen weten wat ze nou precies als een goede zit zien.

Klopt, maar die overkoepelende termen leggen nog niet hóe ze dat uitgevoerd willen zien.. En natuurlijk snap ik dat je mooi rechtop moet zitten, handen op de goede hoogte, onafhankelijke hulpen geven, enzovoorts. Maar er zit een verschil tussen haast stijf rechtop zitten en functioneel rijden. Zo vind ik het nog steeds raar dat je voeten zonder beugels niet anders zouden moeten staan dan met beugels. Oprechte vraag: waarom is dat beter dan ontspannen laten hangen volgens jou? :)

Shirley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 21:54

Ik heb ze licht naar boven wijzend, zoals je ze in de beugel hebt. Niet extreem je hak naar beneden maar ook niet horizontaal... Nog nooit op gewezen... ook niet op mijn beoordelingen tijdens de regio's.

L0veMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 22:58

Laura_ schreef:
Xlrijn: precies wat jij zegt.. vroeger liet ik ze ook zo ontspannen mogelijk hangen.. maar tegenwoordig leg ik ze om mn paard heen.. toch ontspannen, maar ze wapperren niet alle kanten op van ontspannenheid!

Toen ik dat vorig jaae zag dat die tenen kaarsrecht naar voren wezen dacht ik ook even van uhh??

Straks laatste les en dan morgen knallen op de zitcompetitie

Heel veel succes morgen! :D

ellalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 06:05

Merelll schreef:
Ilja000 schreef:

Ah oke bedankt!

Ik zou eigenlijk graag nog wat tips willen voor morgen, want mijn les ging helaas niet door. Wel heeft mijn mama wat foto's gemaakt en heb ik zelf geoefend vandaag. Zou iemand het leuk vinden als ik diegene wat foto's stuur en mij daarop dan tips te geven? Of kan ik er een paar hier sturen? :? :=

Je mag wel een paar foto's naar me toe sturen als je nog wil.

ellalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 06:07

Ik had idd eerst ook altijd geleerd dat als we in de les reden zonder beugels dat je tenen dan naar benen en naar binnen moesten wijzen, ontspannen. Sinds de zitcompetitie moeten je voeten idd niet anders zijn dan in de beugels. Tenen mogen niet onder je hak komen.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 06:17

Ilja000 schreef:
xIrlijn schreef:

Klopt, maar die overkoepelende termen leggen nog niet hóe ze dat uitgevoerd willen zien.. En natuurlijk snap ik dat je mooi rechtop moet zitten, handen op de goede hoogte, onafhankelijke hulpen geven, enzovoorts. Maar er zit een verschil tussen haast stijf rechtop zitten en functioneel rijden. Zo vind ik het nog steeds raar dat je voeten zonder beugels niet anders zouden moeten staan dan met beugels. Oprechte vraag: waarom is dat beter dan ontspannen laten hangen volgens jou? :)

Heel simpel: een jury constateert WAT er goed of minder goed gaat. Een instructeur legt uit HOE je iets kunt doen. En als je voorbeelden zoekt, de FNRS heeft 2 prachtige boeken uitgegeven: Leer Paardrijden met Plezier en Leer Beter Paardrijden met Plezier. Als het goed is leidraad voor de instructie.

Bente_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 06:30

Succes allemaal vandaag :D

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 06:45

Ilja000 schreef:
Heel simpel: een jury constateert WAT er goed of minder goed gaat. Een instructeur legt uit HOE je iets kunt doen. En als je voorbeelden zoekt, de FNRS heeft 2 prachtige boeken uitgegeven: Leer Paardrijden met Plezier en Leer Beter Paardrijden met Plezier. Als het goed is leidraad voor de instructie.

Jij verwoordt precies wat ik dacht.

Tip van mij is: bespreek het met je instructrice, zodat je in de praktijk kunt oefenen. En begin daar ruim op tijd mee.

Succes allemaal vandaag. +:)+

Merelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 07:24

Dankje Ellalover! Gedaan.

Iedereen die vandaag moet ook heel veel succes *\o/*

Shirley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 08:16

Nu onderweg naar groenewoude... ben benieuwd :D

ClaudiaAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 08:42

Iedereen heel veel succes vandaag!

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 10:10

Succes iedereen die vandaag gaat rijden! Laat ons weten hoe het was :D

En Ilja, duidelijk ;)

MiiszFeliCia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 12:28

Kinie schreef:
MiiszFeliCia schreef:
iemand ervaring met Diva, van manege buitenwijck?

Jaa een meisje die ik ken moest erop! Niet heel groot wel heel lief voskleurig en ze was 1e toen

Nou, ze ging bij mij als een ferarri door de bak heen :')

Merelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 15:55

Jaa ik ben door naar de kwartfinale *\o/* met 117,5 punt en twee tips die ik nu kan gaan verbeteren! Pony waar ik opzat was ook erg leuk beestje. <3

MiiszFeliCia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 16:36

Niet door naar de kwartfinale helaas.. ik had ook echt geen fijne pony! Volgend jaar maar nog een poging doen.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 16:54

Iedereen die door is gefeliciteerd.

Onze ruiters hebben het netjes gedaan.

Heel trots op ze.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 17:20

Helaas niet door, maar had ook echt niet heel fijn gereden. Paardje zat opzich wel lekker, maar wel traag. En hij liep ook niet helemaal rad volgens mij.. Maargoed, aan paardje lag het niet, want vriendinnetje is 1e erop geworden haha! Uiteindelijk moet ik ook niet klagen, want had uiteindelijk gewoon nog 109 punten!

Volgend jaar weer een poging doen haha, alhoewel, of mn zenuwen dat aankunnen is nog maar de vraag.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 17:38

_Natasja_ schreef:
Ilja000 schreef:

Jij verwoordt precies wat ik dacht.

Tip van mij is: bespreek het met je instructrice, zodat je in de praktijk kunt oefenen. En begin daar ruim op tijd mee.

Succes allemaal vandaag. +:)+

Ook een supertip van Natasja: begin ruim op tijd met oefenen!!!
Verbeteren doe je niet in 1 keer. Iets automatiseert na ongeveer 1.000 keer doen. Dus oefenen, oefenen, oefenen. En iets vanaf 0 aanleren gaat makkelijker dan verbeteren! (en als het goed is oefen je houding en zit etc. iedere les, dus wees ook kritisch op jezelf).

Shirley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 18:47

Helaas niet door, was (vond ik) best wel laag gejureerd ook bij de mensen die wel door zijn. Op naar een startpas!