'Manegeruiters zijn sleeeecht!'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:17

melody93 schreef:
Laat ook maar, zo komt het wel overduidelijk over.

Sorry, als ik het zo nalees heb je gelijk. Ik bedoelde meer dat manegeruiters meer moeten leren als in een achterstand inhalen, omdat ze minder kennis hebben (geloof niet dat het zo duidelijker wordt :') :P)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:18

Eerlijk gezegd denk ik dat manegeruiters gewoon teveel pikken. Je brengt toch een behoorlijk bedrag per week naar zo'n manege toe. Wat kost dat tegenwoordig? Iets van 15 euro per uur?

Daarvoor heb ik wel een half uur privéles. Dat maakt uit. Het product is zo goed als waar ze mee weg kunnen komen. Dus als de ruiters slechte les pikken, wordt die les echt niet beter...

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:18

Anya, heb even gespiekt in je profiel, mooie paarden heb je! :D ;)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:19

Saskia505 schreef:
Nu is het natuurlijk niet eerlijk om mensen met een eigen paard af te gaan lopen kraken. Het is niet terecht wat sommige mensen van manegeruiters of manegepaarden zeggen, maar zie hier sommige reacties van manegeruiters die mensen met eigen paarden even hard lopen af te kraken.

Iedereen zal elkaar gewoon moeten respecteren.

Mocht je op mij doelen: ik wil privéruiters niet afkraken, maar wel laten zien dat aan privéruiters ook nadelen kunnen zitten :)
Misschien dat ik me te veel laat leiden door sommige agressieve uitspraken over manegeruiters (soort van actie = reactie)

Anya: maar wat moeten manegeruiters dan? Bijrijdpaarden zijn er niet in overvloed (mede door wat jij al noemde over de beperkingen die ze hebben) en geld voor een eigen paard is er vaak niet.

Ayasha
Blogger

Anya: Phara? Moet ik testpaard spelen of moet een van mijn paarden testpaard spelen? :D

Uitgebreid poetsen doe ik niet aan, zeker niet in de winter, zorgen dat er geen zand zit dat kan schuren en laat ze die vetlaag maar houden om zich warm te houden :j Uitmesten doe ik enkel bij eigen paarden. Op en af zadelen en poetsen (en eventueel benen afspuiten/zweet wegwassen in de zomer) doe ik alles bij elkaar twintig minuten over en dan een uurtje rijden. Dus op goed anderhalf uur ben ik klaar. :') Met mijn eigen paard wil ik wel eens langer tutten overigens maar niet met t paard van een ander. Vind ze stuk voor stuk lief en braaf en mooi en leuk maar een band wil ik er niet mee, in 90% van de gevallen worden ze toch onder mijn kont weg verkocht. :+

melody93

Heino schreef:
melody93 schreef:
Laat ook maar, zo komt het wel overduidelijk over.

Sorry, als ik het zo nalees heb je gelijk. Ik bedoelde meer dat manegeruiters meer moeten leren als in een achterstand inhalen, omdat ze minder kennis hebben (geloof niet dat het zo duidelijker wordt :') :P)

Nee, nevermind

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:20

dankjewel :j
Nee je amorbloedje als testpaard lijkt me. Of mijn amorbloedje ;) Phara

Ayasha
Blogger

Re: 'Manegeruiters zijn sleeeecht!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:21

:D Op Pret durf ik nu eens zonder voor haar te vrezen iedereen opzetten. Als het haar niet aan staat ga je toch wel :j Ik ben alleen vaak bang voor sommige ruiters :o

Jouw amor'tje lijkt me echt een heeeerlijk leerpaard! :j

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:24

Heino schreef:
Anya: maar wat moeten manegeruiters dan? Bijrijdpaarden zijn er niet in overvloed (mede door wat jij al noemde over de beperkingen die ze hebben) en geld voor een eigen paard is er vaak niet.

Véél selectiever zijn in de manege waar ze les krijgen.
Veel meer kijken naar

- hoe lang krijg je zitles
- is privé les mogelijk
- of met maximaal 4 paarden in een les
- zijn de paarden goed gereden, of worden ze goed bijgereden om aan de hulpen te staan
- het is toch te gek dat er mensen op mijn paard gaan zitten, ik de galopshulp uitleg en ruiters dan pas voor het eerst voelen hoe het is om van stilstand naar galop weg te gaan op een kleine beenhulp. Dat gevoel moet je vanaf het begin hebben meegemaakt. En dat kan alleen op een goed gereden paard (waarmee ik niet wil zeggen een hele goede ruiter te zijn. Ik ben een redelijke ruiter die er hard voor moet werken).
- desnoods iets meer willen betalen voor echte lessen i.p.v. groepshobbelen, want het moet voor de manege ook uitkunnen
- daar gewoon eens over praten met een manege-eigenaar

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:28

Maar als beginnend ruitertje van een jaar of 7 interesseert het je echt niet of je nu echt goed les krijgt of niet. Je wilt een uurtje per week op je lievelingspony, da's genoeg! En dat maakt het als ouder wordende ruiter wel lastig om kritisch te zijn over je lessen, want hey, je hebt nooit anders gezien :)

Je moet dan wel echt de mazzel hebben om te ervaren hoe het anders kan (en eigk moet).

Manege-eigenaren zijn over het algemeen niet zo geïnteresseerd in de mening van hun klanten. Zeker niet wanneer ze een van de weinige in de omgeving zijn. Het zijn geen liefdadigheidsinstellingen maar bedrijven, wat ik ook wel snap.

Daarom denk ik juist dat het goed is voor manegeruiters wanneer ze kansen geboden krijgen van privéruiters, al snap ik ook dat zij er niet altijd om zitten te springen :)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:31

ja dat klopt voor de hele jonge ruitertjes, maar er zitten op bokt genoeg oudere manegeruiters....
Tuurlijk zijn ze geinteresseerd in de mening van hun klanten. De betaler bepaalt. Alleen moet je dan wel samen duidelijk maken dat je iets anders wil.

En er is geen club die ertegen is als je een keer komt kijken.
Wij hebben binnenkort een clinic van de Balingehof. Er komen veel mensen van buiten gewoon kijken. Zelfde geldt voor clinic van Lammert Haanstra of een westernclinic die eraan komt.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:36

Maar die oudere manegeruiters zitten vaak al zo lang op een manege dat ze niet beter weten. Of komen voor een uurtje plezier en dat is het (maargoed, die zoeken vaak ook geen bijrijdpaard)

Wij hebben ook regelmatig clinics, erg interessant ja :)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:37

Ja en dat is dus (het niet beter weten) waarom ik doorgaans vind dat manegeruiters slechter rijden en dat van zichzelf niet weten.. En dat is nogmaals niet rot bedoeld.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:44

Slechter: in veel gevallen eens. Maar "sleeeecht" zoals de titel doet vermoeden: nee :)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:46

Die titel neem ik met een korrel zout, maar de filmpjes zijn weg, dus ik kan daar niets meer van vinden..

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:49

susasan schreef:
Ik reed nooit op een ECHTE manege
Dat vond ik slecht
Als de juf zei d-d-d-d-dddraf gaan de paarden al!
En ze leren daar trekken

P.s Mijn menig :D

Nou, ik rijd ook op een manege, maar als de instructrice draf zegt,
gaan ze echt niet in draf hoor. Ze zijn vaak erg koppig.
En ik kan eigenljk niet tegen arrogante eigen-paards mensjes die neerkijken
op manege ruiters. Wat moeten we dan? Mijn ouders kunnen zich geen eigen
paard veroorloven, dus rijd ik op een manege. Maar om dan op mij neer te kijken?

En zet je eigen paard eens tussen de manegepaarden. Wedden dat hij het niet lang
volhoud. Ik vind juist dat deze paarden respect verdienen. Elke dag, elke week verschillende
ruiters op je rug. De een die goed rijd, de ander die hobbelt, en schopt ed.
Tjah, denk daar dan ook eens aan ;)

(sorry voor mijn felheid, maar ik heb dit al zooo vaak gehoord :o )

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:53

Inney hoe denk je dat die paarden zo worden.. doods, niet aan het been, heel vaak niet zo heel gelukkig kijkend. Nee mijn paarden zouden het niet redden op een manege. Die zijn (en dat meen ik serieus) beter gewend.

En nee ik kijk niet neer op manegeruiters. Ik heb jaren bij een boer gereden omdat ik geen eigen paard kreeg. Ik heb heel wat poep geschept voor een lesje bij de plaatselijke pensionstal. Heel wat vierkante meters erf geveegd en water naar de wei gezeuld. Ik heb tot na mijn 30e moeten wachten voor ik het geld had voor een eigen paard. En later twee eigen paarden. Ik ben er nog steeds blij mee. Deze paarden worden niet onder mijn kont vandaan verkocht als ze lekker gaan lopen.

Om die reden laat ik ook vaker dan normaal 'manegeruiters' op mijn paarden rijden. Zodat ze eens kunnen voelen hoe dat is.
Dat neemt niet weg, dat veel manegeruiters hobbelen, schoppen en technisch slecht rijden. Daar kun je fel over doen, maar het is gewoon zo.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:54

volgens mij heb je op een manege geen priveles?
in een groeples met min. 4 mensen kun je niet veel verwachten qua vooruitgaan :n

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:55

Maar kijk eens naar het werk dat ze doen, en dat zonder te klagen.
Ik vind dat daar ook wel respect voor mag komen.
wat dat betreft hebben eigen paarden het 'makkelijk'.
En ik bedoel ook niet alle mensen met eigen paard, maar ik ken er heel
wat die zo denken, en daar word ik gewoon niet goed van. :o

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:57

4 mensen is het maximale in een les om het nog een beetje af te zien als instructeur.

Ik denk dat die paarden/pony's wel degelijk klagen. Maar dat het niet gezien wordt. Ja eigen paarden hebben het makkelijker. Zo hoort het, niet 5 uur in de les lopen en dan in een kleine stal terug zonder weidegang. Vind ik.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:57

nog even iets toevoegen :o

Ja, er zijn natuurlijk ook manegeruiters die minder rijden.
Maar dat zijn er van eigen paarden ook. Je kent er zelf ook vast wel een paar.
Ik vind gewoon dat er ontzettend word neergekeken op de manegepaarden en
ruiters.
Vooral van de paarden vind ik het niet eerlijk. Ze doen echt zwaar werk, dat zou
gerespecteerd en gewaardeerd moeten worden.
Maar helaas doet niet iedereen dat.

Ja, dat ben ik met je eens, dat dat zo hoort, maar om dan zo op manegepaarden
neer te kijken? Dát vind ik niet eerlijk tegenover het paard.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:59

tja, je kunt jaloers worden, maar ik heb het ook luxe
heb een eigen waar ik wedstrijden mee rijd ( nu even niet ivm blessure)
en heb een verzorgpaardje van drie waar ik ook mee mag starten

Maaruh....dat ik respect moet hebben voor manegeruiters?
ze doen het zelf hoor, ze hoeven niet op een manege te rijden ;)

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:01

Vooral respect voor manegepaarden.
En tjah, ik ben ook een manegeruiter. Maar wat moet ik anders? Ik ben al eeuwen op zoek naar een verzorgpaardje, maar die liggen echt niet voor het oprapen.
En ik ben het met je eens dat er vaak in verhouding slechter word gereden, als mensen met een eigen
paard, maar die mensen rijden ook meerdere keren in de week, op vaak 1 paard, die ze naar zichzelf kunnen vormen, als je begrijpt wat ik bedoel. Die kans hebben wij niet.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:02

@Bitje,
ik ben misschien wel jaloers, maar in de positieve zin. HEt is niet dat ik mensen met een eigen paard erdoor 'haat', maar ik kan niet tegen degenen die zo ontzettend neerkijken op manegeruiters, en manegepaarden. ;)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:02

Inney schreef:
nog even iets toevoegen :o

Ja, er zijn natuurlijk ook manegeruiters die minder rijden.
Maar dat zijn er van eigen paarden ook. Je kent er zelf ook vast wel een paar.
Ik vind gewoon dat er ontzettend word neergekeken op de manegepaarden en
ruiters.
Vooral van de paarden vind ik het niet eerlijk. Ze doen echt zwaar werk, dat zou
gerespecteerd en gewaardeerd moeten worden.
Maar helaas doet niet iedereen dat.

Ja, dat ben ik met je eens, dat dat zo hoort, maar om dan zo op manegepaarden
neer te kijken? Dát vind ik niet eerlijk tegenover het paard.

weer wat anders, manege paarden vind ik in het algemeen ZIELIG
beginners die in hun buik schoppen en trekken in hun mond.
Dit een aantal x per dag.
'gevordere' die hun allemaal moeilijke dingen laten doen, hoog springen
en weet ik het hoeveel kilometers trekken. En verzorging en liefde?
dat bestaat niet. Meestal staan ze ook nog in stans en kunnen ze niet eens
liggen.. :n
zo denk ik over (de meeste) manege paarden
respect heb ik dus zeker voor ze ;)