FNRS zitcompetitie 2015

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 18:56

Ilja000 schreef:
De paarden hebben NOOIT een slof om. Alleen een bijzet of elastiek. In de praktijk zie je de laatste jaren meer elastieken dan bijzetteugels.
De reden is dat de paarden dan allemaal ongeveer in dezelfde houding lopen en ze hun rug wat beter gebruiken. Op die manier kan de ruiter beter beoordeeld worden op houding, zit en functioneel rijden.

Op één foto meende ik een slof te zien maar zal dan een bijzetteugel zijn.
Nou snap ik het waarom. Zodat echt alleen de houding beoordeeld wordt en beeld niet vertroebeld word door een paard wat bijv niet nageeflijk loopt?

L0veMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:20

bente12 schreef:
Je hebt echt een mooie zit, heel netjes! Tips voor de verlichte zit, teugels iets korter en handen naast de paardenhals. Bovenlichaam iets naar voren maar wel "gestrekt" niet verkleinen zoals bij het springen. daarnaast naar voren kijken :)

Dankjewel! Wat gaaf om te horen van iemand die 1e is geworden in de finale :wow:
Bedankt voor de tips, hier heb ik echt heel veel aan!

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 21:07

Storm2009 schreef:
Ilja000 schreef:
De paarden hebben NOOIT een slof om. Alleen een bijzet of elastiek. In de praktijk zie je de laatste jaren meer elastieken dan bijzetteugels.
De reden is dat de paarden dan allemaal ongeveer in dezelfde houding lopen en ze hun rug wat beter gebruiken. Op die manier kan de ruiter beter beoordeeld worden op houding, zit en functioneel rijden.

Op één foto meende ik een slof te zien maar zal dan een bijzetteugel zijn.
Nou snap ik het waarom. Zodat echt alleen de houding beoordeeld wordt en beeld niet vertroebeld word door een paard wat bijv niet nageeflijk loopt?

Je hebt écht geen slof gezien. Op elke regiofinale zijn 2 juryleden namens de FNRS en is er ook iemand namens de FNRS aanwezig (een enkele keer is dat een van de juryleden). Die letten daar echt wel op. In geen enkele FNRS wedstrijd hoor je een slof tegen te komen.
Het klopt dat het inderdaad puur om de ruiter gaat. Hoewel het paard natuurlijk ook laat zien of die ruiter goed zit door zijn manier van lopen. :)

Shirley__

Re: FNRS zitcompetitie 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 22:33

Spannend hoor ,en leuk dat het iig leuke paarden zijn van Groenewoude haha! Ben benieuwd! Ikmoet om 11u starten als 2e in het rijtje tot nu toe

Merelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 10:18

Ik mag als àllerlaatste groepje van de dag om 15:30. Dus dat wordt een hele lange dag haha

ellalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 12:13

Merelll schreef:
Ik mag als àllerlaatste groepje van de dag om 15:30. Dus dat wordt een hele lange dag haha

Dat heb ik zondag dus ook, 10u al op de manege en als laatste groepje op 15:15 :p

Fenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 16:26

Ik had dat ook afgelopen zondag, maar je bent aan de beurt voordat je het weet. :j

Merelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 17:00

Ah beter dat t wel snel gaat haha heb er wel al zin in, ben echt benieuwd naar de pony waar ik op moet :=

MiiszFeliCia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:42

Jaaa zondag ben ik ook van de partij in stuifzand! heeeel veel zin in! *\o/*

Kinie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 10:13

Heei heeft er iemand ervaring met Tivio en Surprice van manege de Buitenwijck in Stuifzand? Onze manege rijd daar namelijk dit jaar met de regiofinale!
Laatst bijgewerkt door Kinie op 26-06-15 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 10:16

MiiszFeliCia schreef:
iemand ervaring met Diva, van manege buitenwijck?

Jaa een meisje die ik ken moest erop! Niet heel groot wel heel lief voskleurig en ze was 1e toen

Kinie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 10:18

xIrlijn schreef:
Ik maak me een beetje druk om de kleding := Wij starten in polo (met de manegenaam er op), maar dat staat misschien veel minder chique dan een jasje. Zou je daarop afgerekend worden? Of anders gezegd: hebben jullie ooit gezien dat iemand zonder wedstrijdjasje won? :P

Onze manege heeft ook geen jasjes aan alleen een wedstrijd shirt met lange mouwen en een bodywarmer!

Kinie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 10:23

L0veMyHorse schreef:
Leuk die foto's van manege Thielen! Grappig om mezelf zo terug te zien :P

Op deze foto zie je hoe spannend ik het vond en dat ik het super warm had :') _O-
[ [url=m/Rncqde.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nu ik een foto heb van verlichte zit, ik ben hier zo slecht in, het lukt me niet om netjes te 'staan', het 'staan' lukt wel, maar niet hoe het nu netjes kan zeg maar. Heeft iemand tips voor een betere verlichte zit? :o?
[ [url=m/i9T1PX.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heei mijn tip is handen naast de hals en niet erboven en knieën klemmen niet te plat en vooruit kijken

Kinie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 10:42

carlijntw schreef:
Vandaag selectie gehad en eerste geworden :D Wij hebben regio op manege Buitenwijck in stuifzand (Hoogeveen)

Same here :D 8-)

Kinie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 10:44

carlijntw schreef:
Alvast succes!

Is er hier ook iemand die bij manege Buitenwijck rijdt? Dan weet ik bij wie ik moet zijn in juni voor paardeninfo haha :P

ik kijk met je mee op wie moet je? ik op Tivio?!

L0veMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 15:16

Kinie schreef:
L0veMyHorse schreef:

Op deze foto zie je hoe spannend ik het vond en dat ik het super warm had :') _O-

Nu ik een foto heb van verlichte zit, ik ben hier zo slecht in, het lukt me niet om netjes te 'staan', het 'staan' lukt wel, maar niet hoe het nu netjes kan zeg maar. Heeft iemand tips voor een betere verlichte zit? :o?

Heei mijn tip is handen naast de hals en niet erboven en knieën klemmen niet te plat en vooruit kijken

Bedankt voor de tips! :)

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 15:32

Kinie schreef:
L0veMyHorse schreef:

Knieën klemmen? Dat is nou net niet de bedoeling :+

Je zit best netjes L0veMyHorse! Vergeet niet dat het verlicht zitten is en geen verlichte zit. Je moet dus niet helemaal in springhouding komen maar gewoon net de paardenrug wat ontlasten door iets uit het zadel te komen.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 15:42

Ben jij nou eigenlijk door Vera?

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 16:09

Nope.. Inclusief erg vaag commentaar van de jury. "Meer van hand naar been rijden" 8)7

ellalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 18:21

Kinie schreef:
xIrlijn schreef:
Ik maak me een beetje druk om de kleding := Wij starten in polo (met de manegenaam er op), maar dat staat misschien veel minder chique dan een jasje. Zou je daarop afgerekend worden? Of anders gezegd: hebben jullie ooit gezien dat iemand zonder wedstrijdjasje won? :P

Onze manege heeft ook geen jasjes aan alleen een wedstrijd shirt met lange mouwen en een bodywarmer!

Hebben wij ook van onze manege hoor, wit shirt met lange mouwen met daarover donkerblauwe polo met logo van manege :)

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 21:57

xVerax schreef:
Nope.. Inclusief erg vaag commentaar van de jury. "Meer van hand naar been rijden" 8)7

Huhhh... superjammer!!
Raar vind ik dat soms dat iemand het ene jaar de finale rijdt en het andere jaar niet eens de regio finale halen

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 22:34

Laura_ schreef:
xVerax schreef:

Huhhh... superjammer!!
Raar vind ik dat soms dat iemand het ene jaar de finale rijdt en het andere jaar niet eens de regio finale halen

Klopt. Ik vond het ook extreem raar dat iemand die met ontzettende kapstokvoeten reed wel in de prijzen viel :+

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 08:39

Daar heb ik echt nog nooit van gehoord Vera, wat apart haha.

Maar ik begrijp ook nog steeds niet waar nou op gejureerd wordt. Moet je zo stil mogelijk zitten? Of juist zo ontspannen mogelijk meegaan met het paard? Net als het zonder beugels rijden: iedereen krijgt dan de meest krampachtige beenhouding zodat het lijkt alsof ze met beugels rijden, terwijl ontspannen laten afhangen toch veel efficiënter is? :=

Het commentaar dat ik had gekregen was overigens wel terecht en fijn, daar zeker niet van :) Maar ik zou graag willen weten wat ze nou precies als een goede zit zien.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 09:21

Xlrijn: precies wat jij zegt.. vroeger liet ik ze ook zo ontspannen mogelijk hangen.. maar tegenwoordig leg ik ze om mn paard heen.. toch ontspannen, maar ze wapperren niet alle kanten op van ontspannenheid!

Toen ik dat vorig jaae zag dat die tenen kaarsrecht naar voren wezen dacht ik ook even van uhh??

Straks laatste les en dan morgen knallen op de zitcompetitie

lautje0909

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 10:44

hallo allemaal! ik doe dit jaar voor het eerst mee met de zitcompetitie en ben super benieuwd! :) kan iemand mij misschien meer vertellen over het paard Codette van manege de buitenwijck?