Alweer zo'n manege ruiter!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PinkHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 15:38

Vaak licht het eraan welke manege. ik had bijvoorbeeld op een manege gereden die erg slecht les gaf alle paarden ( behalve 2 ) waren vals, als je kwam waren ze al opgezadeld dus daar heb ik erg lang moeite mee gehad. Ook sprongen de paarden de eerste les in galop ( ze schrokken ergens van ) ik was dus super bang en hun zeiden alleen: ja dat is nou galop. De manege waar ik nu rijd heeft een verplicht starterspakket waar je heel goed de basis leert( deze heb ik niet gehad omdat ze dachten dat die manege dat ook deed ), ook hebben ze rekening gehouden met mijn galop trauma, ik rijd nu 6 jaar maar toch zijn er kinderen die het beter kunnen ( die rijden korter ). Dus ik denk dat de eerste jaren vooral belangrijk zijn netzoals je opvoeding eigenlijk.

Luniek

Re: Alweer zo'n manege ruiter!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 21:03

Ik denk dat het verschilt per manege en instructeur. Op mijn eerste manege heb ik bijvoorbeeld nooit les gekregen in op- en af zadelen. Dat hoefde niet, want het paard liep meestal toch al in de bak in de les voor of na mij en anders waren er genoeg "hulpjes" op stal die je pony voor je klaar hadden gezet. De lessen daarentegen waren wel heel goed. Ik had het eerste jaar les van een instructrice die zelf grand prix reed en heel respectvol met paarden omging. Super streng, dat wel, maar we kregen wel goed les. Veel zitlessen, zonder beugels of zadel en veel uitleg over het sturen en remmen met je zit. Daarna een andere instructrice gekregen die ons eigenlijk maar wat aan liet modderen. Dat was er ook zo een van kneepjes geven in de teugels en spelen om het paard naar beneden te krijgen en een flinke schop geven als ie niet hard genoeg ging. Stond me nooit zo aan en dan was ik "te lief voor mijn pony".
Nu rijd ik nog wel op andere een manege, maar daar zijn we niet heel rijtechnisch bezig. Dit is meer in het kader van ervaring opdoen en lekker rijden en buitenritten maken. Ik heb hier echter wel weer het op en afzadelen, poetsen, hoeven krabben, paard uit de wei halen en douchen etc geleerd. Want dat moest ik ineens wel gewoon zelf doen :P Maar ik moet zeggen, nu ik 2 bijrijdpaardjes heb, lekker veel lees over van alles en nog wat mbt tot rijden/paarden en regelmatig kijk naar filmpjes, foto's, lessen en instructies van anderen ik nog wel heel wat beter heb leren rijden. Kritisch naar jezelf leren kijken is toch wel het belangrijkste dat je moet opsteken...