Vraag het de FNRS jury....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 22:18

Staat in mijn cursusmap. ;)

Wat ik doe:

Wordt er in de verkeerde galop aangesprongen in de F3/F4 en doen ze een poging om te corrigeren (gebeurd niet vaak trouwens) dan geef ik een 6 voor het aanspringen met de opmerking 'verkeerde galop, goed gecorrigeerd!'. Zien/voelen ze het niet dan krijgen ze nog steeds een 6 met de opmerking 'verkeerde galop, niet gecorrigeerd, volgende keer opletten!'. Daar ben ik gewoon niet zo heel streng in. Klinkt tegenstrijdig maar so be it. :+

Bij de F5 en hoger wel. Doen ze daar geen poging tot corrigeren krijgen ze vanaf de F5 minimaal een 5. (hogere proeven zelfs lager) Met de opmerking 'verkeerde galop, geen poging gedaan tot corrigeren'.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 22:26

Ach, dan zijn we het toch redelijk eens! Ik zal het eens opzoeken.. nooit te oud om te leren..
Volgens mij staat er in ieder geval wel bij: indien de hulpen goed gegeven worden. En ik zie toch wel heel vaak dat een flinke schop met 2 benen of een klap met de zweep de galophulp moet zijn. En als de pony dan fout aanspringt, dan is het toch echt een 5 hoor.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 22:28

Als het echt heel erg is dan doe ik dat ook wel maar ben dat nog niet tegengekomen. Ik geef gerust ook onvoldoendes in de alle niveaus maar wel met opbouwend commentaar.

Anoniem

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 22:28

Hoe krijg je nou eigenlijk een goed punt voor een overgang? Behalve netjes op de letter dan :D .

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 22:30

Wat vind jij een goed punt? ;) Een 7?

De hulpen zo onzichtbaar mogelijk geven. Een actieve overgang laten zien waarin het zo min mogelijk moeite kost. En het paard niet storen terwijl je het doet. Maar dat is een klus hoor. := Vaak vallen ze gewoon van in de stap of draf vanuit een hogere gang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 22:40

7 of 8 :j
Bedankt!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 22:44

Het ligt ook aan de hoogte van de F natuurlijk...als je F11 bijvoorbeeld rijdt moet er ook constante verbinding zijn bij de overgang en bij de F12 moet het paard nageeflijk blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 22:51

Dat snap ik :j Maar ik rij nog maar F8, rij ze wel in de nageeflijkheid en merk dat mijn punten wel wat hoger zijn daardoor :j

Maar evengoed bedankt!

Duality

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 23:01

Ik had van het weekend weer een geweldige score..
242 ! :D ik had een 10 voor hals strekken :P hij ging met ze neusje over de grond :D me lieve opaatjee 26 jaartjes en dan nog zo kenne scoren ik vind het knap

Wat zouden jullie geven als een paard/pony helemaal ontspannen met zijn neusje over de grond gaat?

Jah ik weet het hoort bij kniehoogte maartog

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 23:03

Welke F reed je?

Ik heb nou zelf nog nooit een 10 gekregen en ook niet uitgedeeld. :')

Duality

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 23:04

F11

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 23:05

Een 10 voor halsstrekken in de F11?
Doe je goed dan. :))
Stond er nog een opmerking bij?

Duality

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 23:20

Netjes! dat stond erbij :D
maar me paardje heb onder me moeder Z gelopen :o
Maar het word wel steeds moeilijker voor hem om de kracht op te brengen in zijn achterhand, want ik had wel in de proef een stuk dat niet bij een figuur hoorde in de galop dat hij struikelde en op ze knieen ging, dus ik hem heel rustig opgepakt en zo netjes mogelijk op proberen lossen , middengalop ging nogwel maar de volte was niet echt wat je noemt rond dus dat was de enige 5 :P

Duality

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 23:22

ohhh, en me moeder is er blij mee dat de bijscholing op moederdag is haha :+

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 23:22

Bij een 10 had ik wel 'perfect!' verwacht. :') Ik zet 'netjes' bij een 7. :+

Afijn, toch goed gereden dan. :D

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 23:25

ik vind het altijd fijn dat als een proef niet zo goed ging,de jury toch probeert tenminste 1 positieve opmerking te laten noteren........zelfs ik als 23 jarige ga dan met een fijner gevoel naar huis,ookal ging de proef niet goed

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 23:26

Ik probeer altijd positieve punten te benoemen. :j

Twilight1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 23:59

@ bellatrix,, ik had de proef van die jongen gezien ja, misschien dat ik het volgende wedstrijd even aan een bestuurslid vraag.
En vind jij het niet leuk om een keer bij ons te jureren in rotterdam ik geloof dat jij een heel eerlijke jury bent
vorige wedstrijd had ik ook wel een aardige jury ik ging dus eerst springen en het was echt een chaos want de pony vond het en eng om alleen te zijn en de hondernissen vond die eng, we zijn wel overal foutloos overeen geweest en bij gehele indruk of iets:') stond netjes gereden, moeilijke pony en dat stond ook bij mijn dressuur proef wat die ook al zo eng vondXD
dat is toch wel fijn om te horen al was het ook voor HC omdat die pony het nog moet leren is nog maar 5 jaar

@snoevie,, Ik vind gek genoeg de B makkelijkerXD geen idee waarom ik heb gemerkt dat daar alles veel fijner ging bij mij en nu weer de f proefjes is heel erg wennen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 00:06

ik vind de B wel makkelijker dan de F11,alleen de manier van beoordelen is weer heel anders vind ik.

Twilight1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 00:16

ja dat merk ik ook heel erg! vandaar dat ik nu de F proefjes moeilijker vind omdat ik dat niet gewend ben denk ik:p

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 00:50

MaartJ schreef:
Hallo! Even voor de juryleden hier.

Vorig weekend was er bij op de manege waar ik instructrice ben FNRS wedstrijd waar uiteraard een aantal van mijn pupillen aan mee deden.
Nou hoorde ik de dag na de wedstrijd (ik was er zelf niet) dat er in de F3 en F4 3-en waren gegeven voor de verkeerde galop. Één pony springt nooit rechtsom goed aan (ook al een wat ouder, ietwat vastgeroest diertje, dat leert niemand hem meer af, heerlijke beginnerspony) kindje krijgt een 3.. Ander kindje kreeg ook een 3, had het niet in de gaten. Volgend kindje had ook een 3, heeft 2x geprobeerd te corrigeren maar dit lukte niet. Ik vond dit wel erg cru afgestraft.. Wat is de norm hier voor? Anders moet ik gewoon nóg meer aandacht besteden aan de linker en rechtergalop en het verschil hier in..

Het klinkt wat streng, hoewel ik er natuurlijk niet bij geweest ben. In principe hoor je op dat niveau de juiste galop wel aan te geven, maar niet te beoordelen. Moeilijk, want vaak is de verkeerde galop gevolg van een verkeerde hulp en die moet je, ook op dat niveau, weer wél beoordelen.
Mijn tip als jury en instructrice: nog meer aandacht besteden aan het verschil. Leer de kids aan dat ze bij de verkeerde galop terug nemen tot de draf en opnieuw aanspringen (anders is het volgende onderdeel ook onvoldoende wegens geen poging tot herstel). Tip voor het secretariaat: geef het door aan de jury als een pony standaard verkeerde galop doet. Daar wordt dan rekening mee gehouden.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 00:52

Bellatrix schreef:
Staat in mijn cursusmap. ;)

Wat ik doe:

Wordt er in de verkeerde galop aangesprongen in de F3/F4 en doen ze een poging om te corrigeren (gebeurd niet vaak trouwens) dan geef ik een 6 voor het aanspringen met de opmerking 'verkeerde galop, goed gecorrigeerd!'. Zien/voelen ze het niet dan krijgen ze nog steeds een 6 met de opmerking 'verkeerde galop, niet gecorrigeerd, volgende keer opletten!'. Daar ben ik gewoon niet zo heel streng in. Klinkt tegenstrijdig maar so be it. :+

Bij de F5 en hoger wel. Doen ze daar geen poging tot corrigeren krijgen ze vanaf de F5 minimaal een 5. (hogere proeven zelfs lager) Met de opmerking 'verkeerde galop, geen poging gedaan tot corrigeren'.

Zoals ik het doe:
Het onderdeel aanspringen is een 5 bij verkeerde galop. Dan hebben ze nog tot het volgende onderdeel de tijd om te corrigeren, maar als ze bij de eerst volgende letter zijn en ik zie geen poging tot herstel (sommigen zijn druk aan het remmen en de pony galopeert lekker door), dan wordt het volgende onderdeel ook onvoldoende wegens geen poging tot herstel.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 06:26

In de F3/F4 geef ik bij de volte of wat er ook voor figuur volgt op het aanspringen geen onvoldoende. (als het in de verkeerde galop gereden wordt) Wel vanaf de F5. Dan zal ik wat soepeler zijn dan jij en misschien wel andere jury's. Maar dat blijf je toch houden, we doen het niet allemaal 100% hetzelfde. ;)

@Twilight1: Ik wil best een keer komen jureren hoor. Maar misschien vind jullie manege dat ik te ver weg woon om te komen. ;)

isioma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 08:32

in mijn aantekeningen van een van de terugkomdagen staat het voorschrift dat je bij verkeerd aanspringen en niet gecorrigeerd een 4 dient te geven. Wordt het alsnog gecorrigeerd dan wordt dat een 6. en nie t vanaf F5, maar vanaf de proef waarin galop voorkomt.
Nou vind ik die voorschriften soms echt te streng, maar dat is een ander verhaal.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 10:26

Zo heb ik het niet geleerd.