MaartJ schreef:Hallo! Even voor de juryleden hier.
Vorig weekend was er bij op de manege waar ik instructrice ben FNRS wedstrijd waar uiteraard een aantal van mijn pupillen aan mee deden.
Nou hoorde ik de dag na de wedstrijd (ik was er zelf niet) dat er in de F3 en F4 3-en waren gegeven voor de verkeerde galop. Één pony springt nooit rechtsom goed aan (ook al een wat ouder, ietwat vastgeroest diertje, dat leert niemand hem meer af, heerlijke beginnerspony) kindje krijgt een 3.. Ander kindje kreeg ook een 3, had het niet in de gaten. Volgend kindje had ook een 3, heeft 2x geprobeerd te corrigeren maar dit lukte niet. Ik vond dit wel erg cru afgestraft.. Wat is de norm hier voor? Anders moet ik gewoon nóg meer aandacht besteden aan de linker en rechtergalop en het verschil hier in..
Het klinkt wat streng, hoewel ik er natuurlijk niet bij geweest ben. In principe hoor je op dat niveau de juiste galop wel aan te geven, maar niet te beoordelen. Moeilijk, want vaak is de verkeerde galop gevolg van een verkeerde hulp en die moet je, ook op dat niveau, weer wél beoordelen.
Mijn tip als jury en instructrice: nog meer aandacht besteden aan het verschil. Leer de kids aan dat ze bij de verkeerde galop terug nemen tot de draf en opnieuw aanspringen (anders is het volgende onderdeel ook onvoldoende wegens geen poging tot herstel). Tip voor het secretariaat: geef het door aan de jury als een pony standaard verkeerde galop doet. Daar wordt dan rekening mee gehouden.