'Manegeruiters zijn sleeeecht!'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:13

Anya schreef:
Heino: sorry
echt niet
de verschillende paarden daar zijn uitgekozen op manegepaard kúnnen zijn. Geloof me, dat is een ander type paard. Die zijn hooguit creatief geworden in ontduiken van wat er van ze gevraagd wordt, of ze zijn 'dood aan de hulpen' geworden.

Het is dat je zo ver weg woont, anders zou ik zeggen kom eens rijden. Je mag kiezen: western, dressuur, bitloos of helemaal zonder hoofstel.

wij doen trouwens vaak zonder zadel en we freestylen ook wel is (zonder tuig dus). Overigens laat één vrouw van de pensionpaarden haar paard als ze op vakantie is vaak meelopen in de lessen.. ik rijd er dan vaak op..

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:16

Anya: ja, ik moet zeker nog heel veel leren en ben gelukkig nooit uitgeleerd :) Je hebt de mentaliteit om te leren of niet, en of je een eigen paard hebt of aangewezen bent op manegepaarden verandert daar denk ik niet veel aan.

Overigens is mijn manege wel een uitzondering geloof ik. Vrij veel clinics, demonstraties en dergelijke en er wordt veel aandacht besteed aan rechtrichten.

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:34

IsabelvS schreef:
@ mememe
Idd, ik merk ook zeker dat veel van mijn lesgenootjes bijvoorbeeld graag komen om te rijden, ook om te gaan met paarden maar meer niet. Zo hadde we bijvoorbeeld gister een discussie na de les of je liever een eigen paard hebt of een vriendje. Ik en een ander meisje, liever een paard en de andere een vriendje, omdat ze helemaal geen paard willen. Misschien dat die ruiters inderdaad minder ambitieus zijn of veel te leren, maar er zijn zeker wel ruiters die wél de passie hebben. En misschien meer wel willig zijn, daardoor meer leren en beter het rijden en alles er omheen onder de knie krijgen. Ook omdat ze misschien zoals mememe gaan helpen of werken op een paarden boerderij, waar je ook veel van leert. Zo longeer, verzorg en voer ik pony's op een kinderboerderij. Als er iets met ze aan de hand is, is dat aan mij (en een ander meisje) dat te zien en te behandelen... dit gaat mij goed af, ook als 'manegeruiter'.

Zelf longeer ik ook heel veel en vind dat ook een hele prettige manier. Tuurlijk niet alles zal zo precies en goed gaan als bij iemand die al Z rijdt of een eigen paard heeft.
Maar bij ons in de les weten ze 9 van de 10 keer niet wie Hans Peter Minderhoud is of Edward Gal/Adelinde Cornelissen. Anky weten ze vaak nog wel. Nou verdiep ik me best veel in paarden en alles wat er om heen is.
Zelf heb ik nog nooit een vriendje gehad(jaja en al 17 :o ) dus ik weet niet hoe het dan loopt. Maar ik denk wel dat de paarden bij mij voor alles zouden gaan.

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:36

Anya schreef:
Oh overigens heb ik ze zeker wel een kans gegeven. Eéntje is ook daadwerkelijk mijn bijrijdster geworden. Ik heb haar zelf les gegeven en ook lessen van mijn eigen instructrice. Helaas hield ze er mee op toen ze wat ouder werd en een vriendje kreeg.

Een kans geven is vaak al heel belangrijk voor een manege ruiter, zo leren ze wat van andere paarden en mensen. Zo kunnen ze vaak op de onderlinge wedstrijden ook verder en hebben ze dus meer geleerd.
Ik vind het belangrijker dat iemand de manege ruiters ook een kans geeft, ook al kunnen ze niet zo goed rijden als jezelf. Als iemand maar de wil heeft om te leren, ben je al heel ver.
Overigens wel jammer dat ze er mee stopte toen ze een vriendje kreeg!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:37

Heino schreef:
Snoevie schreef:
en vergevorderde manegeles?mensen denken vaak al heel wat als ze daarin zitten.

Ik vind dat juist van eigenpaardruiters :D
Zet ze op een ander paard en ze kunnen er dikwijls niets meer uit rijden.

Maargoed, als eigenaar moet je uiteraard doen waar je je zelf prettig bij voelt, maar ik ken meer manegeruiters dan privéruiters die ik op mijn (niet bestaande) eigen paard zou zetten :) Juist door dat kneedbaardere en minder vastgeroeste.

:x Ik ken een hoop eigenpaardruiters die meer paarden onder hun kont krijgen op een jaar tijd dan de gemiddelde manege ruiter op tien jaar tijd. En daar zitten ook paarden bij die als een plank zijn maar die drie maanden later wel winnen op wedstrijd.

Waarom doet men hier alsof je met een eigen paard ineens niet meer op andere paarden rijd?

RoodZonnetje

Re: 'Manegeruiters zijn sleeeecht!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:42

Pharagirlke: ze zullen vast wel op andere paarden rijden maar wel in mindere mate (anders heb je vrij weinig tijd meer over voor je eigen paard lijkt me :P)

Bij mij gaan andere dingen overigens ook voor de paarden, maar dat wil niet zeggen dat ik minder passie of motivatie oid heb :)

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:48

Heino schreef:
Anya schreef:
Ik moet eerst heel veel tijd besteden aan het afleren van verkeerde gewoontes.

Dat risico loop je toch net zo goed bij niet-manegeruiters? En ik denk dat manegeruiters dan "kneedbaarder" zijn dan niet-manegeruiters die doorgaans al hun eigen ("beste") maniertjes aangeleerd hebben :)
Manegeruiters weten vaak dondersgoed dat zij toch in zekere zin beperkt zijn, en zijn daarom meer bereid te leren, denk ik.

Niet-manegeruiters horen ook les te hebben hoor, het is niet zo dat zij zo goed zijn en geen les nodig hebben, want iedereen heeft les nodig, of je nu beginner bent of een Z-amazone.
Dus natuurlijk zijn er hier ook uitzonderingen, maar wat normaal is, hoe het hoort te zijn, is dat ook manegeruiters hun eigen maniertjes afgeleerd worden door hun eigen instructeur / instructrice :j
En waarom zouden niet manegeruiters niet weten dat zij in zekere zin beperkt zijn?
Ik ben ook een niet manegeruiter, maar weet dondersgoed dat ik nog geen M/Z niveau kan rijden. Ik rijdt nu met veel moeite op L niveau, en dat weet ik harstikke goed van mezelf.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:53

Heino schreef:
Pharagirlke: ze zullen vast wel op andere paarden rijden maar wel in mindere mate (anders heb je vrij weinig tijd meer over voor je eigen paard lijkt me :P)

Bij mij gaan andere dingen overigens ook voor de paarden, maar dat wil niet zeggen dat ik minder passie of motivatie oid heb :)

En dat is dus onzin. Ik rijd ook regelmatig andere paarden bij (betaald) maar heb nog tijd genoeg voor mijn eigen paard, kwestie van goed plannen. ;) Dus het kan prima. Toen ik nog regelmatig op mijn club kwam reed ik elke keer de nieuwe paarden de eerste keer in de les :')
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 08-11-09 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:53

Heino schreef:
Ik vind dat juist van eigenpaardruiters :D
Zet ze op een ander paard en ze kunnen er dikwijls niets meer uit rijden.

Maargoed, als eigenaar moet je uiteraard doen waar je je zelf prettig bij voelt, maar ik ken meer manegeruiters dan privéruiters die ik op mijn (niet bestaande) eigen paard zou zetten :) Juist door dat kneedbaardere en minder vastgeroeste.

ter info: bij ons rijden ook priveruiters mee in de lessen,dus ik had het niet speciaal over manegeruiters
ik vind het echt onzin dat je zegt dat priveruiters dikwijls niets zouden kunnen rijden op een ander paard.

jij doet nu echt hetzelfde hoor,het in hokjes stoppen

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:56

Heino schreef:
Maar daardoor zou je juist denken dat manege-ruiters creatiever en handiger zijn, juist omdat ze zoveel paarden onder hun kont krijgen dat ze zich wel móeten aanpassen. Dus kunnen ze beter inspelen op de individuele behoeftes van een privépaard.

Ja, maar de meeste manegepaarden (wat ik bij verschillende maneges zie) zijn allemaal doetjes. In de les lopen er zo'n 10/15 paarden in een rijtje achter elkaar aan, en die paarden hebben niet veel karakter. Het zal wel weer een uitzondering zijn als je écht moeilijke paarden in manegelessen ziet lopen, want die zouden nooit aangeschaft worden voor manegelessen.
Als je een keer een ''moeilijk'' paard tegen komt in manegelessen, zijn het paarden die niet aan het been zijn of af en toe een eigen willetje hebben
Tuurlijk, ze hebben vast meer paarden onder hun kont, maar of ze van zulk soort paarden veel leren vraag ik me af?
Buiten dat heb ik ook vaak genoeg andere paarden onder m'n kont buiten m'n eigen paardje om, dus dat is ook weer een vooroordeel.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:57

Melody: ik zeg nergens dat privéruiters niet weten wat hun beperkingen zijn??

Snoevie: je mag mijn ervaringen onzin vinden, prima. Je kan immers niet alles zien en ervaren dus je hebt altijd een beperkt beeld. Maar dat is míjn ervaring, dus niets hokjes stoppen, maar ervaring (en dat niet brengen als de waarheid)

Pharagirlke: dan heb je mazzel :) Lijkt mij nogal druk als je voor meerdere paarden moet zorgen.

Snoevie

Re: 'Manegeruiters zijn sleeeecht!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:03

oke,maar jij plaatst je tekst alsof het een vaststaand feit is,of zo kwam het over iig.

het komt toch ook niet aardig over als ik zeg dat manegeruiters slecht zijn,zoals in de tekst?

sorry voor het verkeerd begrijpen,maar zo kwam het over.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:04

Heino schreef:

Ik rij mijn eigen twee paarden, en met regelmaat de twee paarden van mijn vriendin. En dan zit ik ook nog met regelmaat op een ander paard behalve die vier. En ik geef les, maar ik heb zelf ook twee keer per week les.
Want je bent nooit uitgeleerd.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:06

Sorry, zo was het niet bedoeld.

Anya: ik ben met mijn bijrijdpaard al minstens 2.5 uur bezig, als je er drie op een dag moet rijden/verzorgen iedere dag kom je toch tijd tekort? Tenzij je hobby je werk is natuurlijk :)

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:06

Heino schreef:
Overigens vind ik een goede ruiter iemand met gevoel voor zijn/haar paard en iemand die wilt blijven leren (en nooit denkt "nu weet ik het wel"). En die vind je tussen privéruiters én manegeruiters :)

Inderdaad, want niemand is ooit uitgeleerd, zelfs anky niet.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:08

nou ik heb het al druk genoeg met mijn pony en een fulltime baan,petje af voor jullie.

heino: geen probleem

laat ik het voor mezelf zo stellen; er zitten goede en minder goede ruiters op de manege en 'prive'.
een manegeruiter rijdt meer verschillende paarden,maar vaak wel maar 1 uur per week.
een priveruiter heeft vaak meer de kans te leren van een eigen paard,omdat je dan vaak meer rij uren maakt.
gevoel voor je paard is een van de belangrijkste dingen,ongeacht of je een paard hebt of niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:09

Heino; zorgen is een groot woord, ik ga daarheen, ik borstel, zadel, rijd, zadel af en verzorg na en zet ze weer op stal. ;) Ik heb geen tijd om nog een halve stal er bij te doen, ik rijd dan ook echt alleen maar op die paarden.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:10

wat doe jij in godsnaam in 2.5 uur?

Paard uit de wei roepen, 3 minuten, poetsen: ca 10 minuten, zadelen: 5 minuten, rijden 3 kwartier, afzadelen, 5 minuten, in de wei zetten: 1 minuut.

Heino: je beschrijft geen goede ruiter, maar iemand met een goede attitude. Een goede ruiter kan ook goed rijden.

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:11

Heino schreef:
Anya schreef:
Ik moet eerst heel veel tijd besteden aan het afleren van verkeerde gewoontes.

Dat risico loop je toch net zo goed bij niet-manegeruiters? En ik denk dat manegeruiters dan "kneedbaarder" zijn dan niet-manegeruiters die doorgaans al hun eigen ("beste") maniertjes aangeleerd hebben :)
Manegeruiters weten vaak dondersgoed dat zij toch in zekere zin beperkt zijn, en zijn daarom meer bereid te leren, denk ik.

Dus eigenlijk zeg je hier dat priveruiters minder bereid zijn te leren? :D

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:13

Nouja, als je een goed ruitergevoel hebt doe je in elk geval het goede voor het paard lijkt me toch :)

Wat ik in die 2.5 uur doe... uitgebreid poetsen, +/- 1 uur rijden, uitmesten, wandelen, oefeningen met paard (voor haar rugspieren), hoeven uitgebreid doen (ze heeft gevoelige hoeven), aan de hand grazen ('s winters)

Melody: nee, dat zeg ik niet, ik maak een opmerking over manegeruiters. Wil niet zeggen dat dat niet ook op kan gaan voor privéruiters :?

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:14

Anya schreef:
wat doe jij in godsnaam in 2.5 uur?

Paard uit de wei roepen, 3 minuten, poetsen: ca 10 minuten, zadelen: 5 minuten, rijden 3 kwartier, afzadelen, 5 minuten, in de wei zetten: 1 minuut.

Heino: je beschrijft geen goede ruiter, maar iemand met een goede attitude. Een goede ruiter kan ook goed rijden.

Bij mij komt m'n stal, voer, waterbak etc er nog bij (waar ik ong, als ik opschiet 30 min mee bezig ben), maar als ik op zou schieten (wat ik eigenlijk nooit doe), zou ik na 1,5 uur klaar kunnen zijn, ongeveer :D

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:15

Heino schreef:
Nouja, als je een goed ruitergevoel hebt doe je in elk geval het goede voor het paard lijkt me toch :)

Wat ik in die 2.5 uur doe... uitgebreid poetsen, +/- 1 uur rijden, uitmesten, wandelen, oefeningen met paard (voor haar rugspieren), hoeven uitgebreid doen (ze heeft gevoelige hoeven), aan de hand grazen ('s winters)

Melody: nee, dat zeg ik niet, ik maak een opmerking over manegeruiters. Wil niet zeggen dat dat niet ook op kan gaan voor privéruiters :?

Laat ook maar, zo komt het wel overduidelijk over.

Saskia505

Nu is het natuurlijk niet eerlijk om mensen met een eigen paard af te gaan lopen kraken. Het is niet terecht wat sommige mensen van manegeruiters of manegepaarden zeggen, maar zie hier sommige reacties van manegeruiters die mensen met eigen paarden even hard lopen af te kraken.

Iedereen zal elkaar gewoon moeten respecteren.

pluklief

Heino schreef:
Overigens vind ik een goede ruiter iemand met gevoel voor zijn/haar paard en iemand die wilt blijven leren (en nooit denkt "nu weet ik het wel"). En die vind je tussen privéruiters én manegeruiters :)

Toch denk ik dat je dat gevoel alleen maar ontwikkeld door heel veel met paarden om te gaan, en ook meer dan enkel het borstelen, opzadelen, rijden en weer naverzorgen.

Anya

Overigens kan ik jullie als testpaard allemaal Phara aanraden ;)

eh nee, als je een goed ruitergevoel hebt is met goede les je timing goed, pik je het sneller op. Je doet niet persé het goede voor een paard.

Ah doe je dat. Uitgebreid poetsen doe ik hooguit eens per week per paard en dan nog geen uur. Uitmesten betaal ik de pensionhouder voor, oefeningen voor de rug doe ik onder het zadel of apart met grondwerk maar dan rij ik niet, hoeven uitgebreid hoeft niet (prima hoeven) en grazen doen ze op de wei. :D