Vraag het de FNRS jury....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maaike

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 15:31

Da's niet correct. Tenzij de oefeningen voor een 6 gereden werden... Dan blijft het een 6. Vanaf F3 gaat er een punt van het onderdeel af als de ruiter op het verkeerde been lichtrijdt, dus je rijdt een gebroken lijn voor een 7, maar verkeerde been, dan een 6.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 15:32

Hahaahah het is dat ik ooit zelf misschien in de toekomst een
jury cursus wil gaan doen en daarom dit een interessant topic vind, anders
had ik afscheid van jullie genomen, want het is niet goed voor mijn bloeddruk :') :+ _O-

Maaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 15:48

Sorry toch :D :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 18:12

Ik rij mijn proefjes tegenwoordig op een drukke pony (2 proefjes nu mee gereden, is nog niet zo lang op de manege). Het is mij beide proefjes gebeurd dat ze bij het groeten pas bij de C stil stond. :')
De jury kan dan niet goed zien dat ik groet, omdat de jury hoger zit en dan moeten ze echt moeite doen.
Als ik te laat stil sta, is het dan gewenst om een paar stappen achteruit te doen (op de juiste manier) zodat ik toch op de juiste plek sta om te groeten? Of moet ik het gewoon doen op de plek waar ik stil sta (of op een andere manier oplossen)?
Het is gebeurd in de F7b en F8a, de volgende keer rijd ik F8b.

Met het inrijden en het oefenen gaat het trouwens telkens wel goed. Maar oefening baart kunst. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 01:03

Korter gevraagd: als mijn pony te laat stil staat bij het groeten, is het dan gewenst dat ik een paar stappen achteruit doe (op de juiste manier) zodat ik wel op de juiste plek? Of hebben jullie liever dat ik het gewoon doe op de plek waar ik uiteindelijk stilsta?
xEmpire schreef:
Ik rij mijn proefjes tegenwoordig op een drukke pony (2 proefjes nu mee gereden, is nog niet zo lang op de manege). Het is mij beide proefjes gebeurd dat ze bij het groeten pas bij de C stil stond. :')
De jury kan dan niet goed zien dat ik groet, omdat de jury hoger zit en dan moeten ze echt moeite doen.
Als ik te laat stil sta, is het dan gewenst om een paar stappen achteruit te doen (op de juiste manier) zodat ik toch op de juiste plek sta om te groeten? Of moet ik het gewoon doen op de plek waar ik stil sta (of op een andere manier oplossen)?
Het is gebeurd in de F7b en F8a, de volgende keer rijd ik F8b.

Met het inrijden en het oefenen gaat het trouwens telkens wel goed. Maar oefening baart kunst. :D

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 07:35

@xEmpire
Lastig.. Als je te laat stilstaat dan krijg je geen voldoende ben ik bang.
Als je achterwaarts gaat (wat best lastig is om dat op de goede manier te doen) doe je een oefening die niet gevraagd wordt, officieel zelfs - 2 dan.
Ook een extra rondje en opnieuw halthouden krijg je - 2 en dan is het de vraag of het halthouden de 2e keer wel lukt.

Mijn voorkeur zou zijn om met de juiste hulpen dan maar wat te laat stil te staan. Dat je laat zien dat jij het goed doet.
Dus.. Op tijd beginnen, diep zitten, handen laag en niet gaan trekken.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 19:21

Zondag mag ik de F13 starten. Nu ben ik mijn protocol van vorige keer even aan het nakijken om te zien waar ik extra op moet letten. In de F13 mag je zelf kiezen voor doorzitten of lichtrijden. Nu moet je in de proef in draf van hand veranderen en daarbij de hals laten strekken. Ik ben blijven doorzitten en had hier een 4 voor met als comentaar dat ik zou moeten lichtrijden. Is dat zo? Het staat er niet bij en volgens de proef mag je zelf kiezen.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 21:21

Volgens mij kan een paard zijn rug beter ontspannen als je lichtrijdt tijdens het hals strekken. Ons werd aan het eind van de les altijd gevraagd de teugels langer te laten worden en het paard de hals te laten strekken. Daarbij áltijd licht te rijden.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 15:13

Ik kan geen aanvulling typen bij mijn laatste bericht, daarom maar even zo: je zit je paard dus in de weg als het ware als je blijft doorzitten tijdens het lichtrijden. Vandaar de opmerking van de jury en je lage punten op dit onderdeel.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 20:07

Waarom mag je dan kiezen? In de F12 staat er wel lichtrijden bij. In hogere proeven wordt er toch ook niet lichtgereden tijdens halsstrekken.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 20:31

Thats_Me schreef:
Waarom mag je dan kiezen? In de F12 staat er wel lichtrijden bij. In hogere proeven wordt er toch ook niet lichtgereden tijdens halsstrekken.

Nieuwe leerlijn Zilver mag gekozen worden van de F13 tm F15 per onderdeel... daarna komt de B tm L2 dressuur.

B is geheel lichtrijden, L mag per onderdeel gekozen worden.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 21:10

Thats_Me schreef:
Waarom mag je dan kiezen?

Om je inschattingsvermogen te toetsen?

We leren allemaal (zowel in de les als in de voorgaande proeven) om bij het halsstrekken licht te rijden en door te zitten voor een overgang naar stap of galop.
Als je daarvan afwijkt zal de jury de ontwikkeling van je ruitergevoel in twijfel trekken.

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 15:15

Ik heb vandaag voor het eerst sinds 3 jaar weer eens een proef (F9 B) gereden en met succes! 219 punten, met slechts 2 keer een 5 omdat m'n paard nogal voorwaarts was en in galop aansprong. Ook een 6 voor zit van de ruiter omdat ik vrij gespannen doorzit, maar over 4 weken weer een keer de F9 doen en misschien daarna naar de F10! (In 2015 ook al eens een pp gehaald, dus vandaar).

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 13:37

Vraagje aan de kenners: welke F-proeven zijn vergelijkbaar met een reguliere B-proef?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 13:42

Vanaf F3 zijn ze allemaal wel ongeveer B tot F10. Wil je zelf rijden? Dan zou ik een F10 pakken denk ik...

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 14:00

Rije schreef:
Vraagje aan de kenners: welke F-proeven zijn vergelijkbaar met een reguliere B-proef?

Qua oefeningen zijn ze wel vergelijkbaar, maar qua beoordeling niet..

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 14:04

Rije schreef:

Qua oefeningen kom je op ongeveer F6, qua beoordeling kom je meer richting F9 en F10

Is dit om zelf te gaan rijden of qua vergelijking?

Je kan als je zelf wil gaan rijden binnen de FNRS zilver opleiding tegenwoordig ook B rijden. Dit telt als promotiepunten en niet als winstpunten

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 14:56

Ik moet een kür op muziek in elkaar flansen en wilde wat inspiratie bij de F-proeven opdoen. Ik heb een F6 gepakt en die wat aangepast. Dank jullie wel! +:)+

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 15:48

Nou ..... mijn dochter is er weer bijna klaar voor, eens kijken of de jury
dan geen zand in de ogen heeft, zoals haar juffie zo mooi zegt :D

A.s. zondag nog een wedstrijdtraining en 31 maart voor het "echie" op
naar de PP in de F1 :D :+

Alleen nu wil het geval, dat ze weer één van de lastige pony's heeft uitgekozen, dus
deze Mama houdt haar hart vast :o :=

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 15:50

Als ze er maar plezier in heeft :) ;)

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 15:56

Jawel, maar er gaat wel een halstertouw om z'n hals :+
Hij kan echt heel gemeen bokken, maar hij heeft een boomloos zadeltje :)) dus
ze kan zich nergens aan vasthouden. Vandaar dat we een magisch touw 8-) in het
leven hebben geroepen. Pony heeft een uitstraling <3 echt om op te vreten!

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 18:37

Hee zijn er hier juryleden uit omgeving Arnhem bij wie ik mijn bijzitstage zou mogen doen? O:) Sinds gisteren gestart met de opleiding tot jurylid brons. Het idee is dat ik met minimaal 2 juryleden meekijk bij minimaal 15 proeven, dus niet bijschrijven want dan zie je te weinig, maar echt meekijk met het jureren zelf. Ik doe de opleiding brons dus het zou de bedoeling zijn dat ik meekijk bij bixie t/m f12, en bb.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 18:55

Loes1996 schreef:
Hee zijn er hier juryleden uit omgeving Arnhem bij wie ik mijn bijzitstage zou mogen doen? O:) Sinds gisteren gestart met de opleiding tot jurylid brons. Het idee is dat ik met minimaal 2 juryleden meekijk bij minimaal 15 proeven, dus niet bijschrijven want dan zie je te weinig, maar echt meekijk met het jureren zelf. Ik doe de opleiding brons dus het zou de bedoeling zijn dat ik meekijk bij bixie t/m f12, en bb.

Jammer dat ik de verkeerde kant op zit voor je... anders had je van harte meegemogen :j

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 16:59

Waar zit je dan?

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 17:06

Loes1996 schreef:
Waar zit je dan?

Komende periode echt aan de andere kant van het land.

Mijdrecht, Amsterdam, Diemen, Hoorn, Zeewolde...