Vraag het de FNRS jury....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 10:23

ynskek schreef:
BloemBloem schreef:
Nu ik een nachtje erover heb geslapen ben ik eigenlijk nog bozer :+
Hahahha! Had haar gewoon die 210 gegeven met als kanttekening dat het
misschien een goed idee is om F1 nog een keer te doen.

Dat laatste had ik inderdaad ook gedaan.

Vaak zet ik er dan op dat ze nog even goed moeten door oefenen in de F1.

Dat zegt voor een manege genoeg maar klinkt niet heel hard voor de ruiter

Ze rijdt twee keer in de week, we hebben zelfs gevraagd of het "haalbaar" was.
Stomme momentopnames ook ^) Vorige week tijdens de training reed ze de sterren van de hemel :)

Op woensdag huurt ze een pony, die ze altijd flink voorwaarts moet rijden, anders gooit
die z'n hoofd naar beneden en begint met bokken net zo lang tot ze in het zand ligt.
Dus gisteren tijdens die proef dacht ze waarschijnlijk gas is alles :+, ze reed alleen op een heel andere pony, en moet ook nog leren dat het niet altijd zo moet :D :)) Ze ging als een raket :))

Maaike

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 10:25

Spanning doet een hoop tijdens proeven... De meest makke pony's worden opeens te vlot voor kinderen, dat komt best regelmatig voor. Ik ben wel benieuwd bij welke manege ze de proef heeft gereden, mag ook per PB :)

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 10:38

Wat een fantastische foto is dat <3

Geen pp in de F1/F2 vind ik een reden om een jury niet meer uit te nodigen voor een wedstrijdsecretariaat. Ik heb veel F-jes gelezen (bij ons gaat dat met één vaste lezer) en de afspraak met de jury dat ik bij de lagere nummers het ruitertje mag helpen door mee te lopen, desnoods vast te houden. Is bijna nooit nodig, maar zo'n jury heeft ook liever dat het programma nog een beetje doorloopt. Afspraak is ook dat ik nog zoveel als mogelijk overlaat aan het ruitertje zelf, zodat er nog wat te beoordelen is, maar dat ik er voor zorg dat de pony zich een beetje gedraagt. Daar is nog nooit geen pp bij gegeven.

Een keer een F3 die het echt niet gehaald heeft, maar dat was met een ruiter die niet snapt dat een paard het niet vanzelf doet, en een paard dat daar maximaal van in de war raakte. En dat was ook een volwassen man...

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 12:14

Gisteren 2 F3 geen PP gegeven en 1 210. Wel op ruim 20 proefjes. Maar niveau was echt te laag. 100x VB geen balans enzovoort. Uiteraard wel tips en positief commentaar. Maar ergens moet je toch duidelijk maken dat ze niet nog een niveau omhoog kunnen..

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 12:17

Tuurlijk. Daar ligt ook de verantwoordelijkheid van de manegehouder. Die heeft bij ons niet voor niks een aantal tussenproefjes bedacht om het leuk te houden voor de kinderen. Bij volwassenen vind ik dat ook anders. Maar bij de F1 en de F2... die zijn toch vooral bedoeld om te wennen aan het concept proefjes rijden, daar is het commentaar op het protocol veel belangrijker dan het cijfer.

eventueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 12:25

Ze ziet er prachtig uit en zit keurig recht met haar tenen mooi naar voren! Gewoon volgende keer weer proberen en de moed niet opgeven, ik vind dit wat zeggen over de jury. Je dochter is nog wat klein, maar paardrijden is niet alleen maar sport, het is ook karaktervormend. De volgende keer haalt ze vast een mooi resultaat en dan heeft ze geleerd dat doorzetten loont. Ofzo. Stomme jury :n .

(Het kind van een vriendin van mij een keer in de L1 geen winstpunten. Bijna geen commentaar op het protocol, maar onderaan stond: mooie laarzen. M.a.w. waardeloos gereden, maar je laarzen zijn mooi hoor. Stomme opmerking :O )

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 12:29

HarmanyL schreef:
Gisteren 2 F3 geen PP gegeven en 1 210. Wel op ruim 20 proefjes. Maar niveau was echt te laag. 100x VB geen balans enzovoort. Uiteraard wel tips en positief commentaar. Maar ergens moet je toch duidelijk maken dat ze niet nog een niveau omhoog kunnen..

F3 haalt het bij mij inderdaad ook wel eens niet. Wat echt niet kan, kan gewoon niet.

F2 heb ik ook wel eens op 208 laten uitkomen na overleg met de manege maar dat ruitertje durfde ik echt niet door te laten met het oog op de galop.

Dat zou echt onverantwoord en gevaarlijk worden nog...

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 13:02

[quote="ynskek]

Over welk niveau hebben we het als er regelmatig opmerkingen als tegen de hand op het protocol staan?[/quote]

F9

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 13:03

eventueel schreef:
Ze ziet er prachtig uit en zit keurig recht met haar tenen mooi naar voren! Gewoon volgende keer weer proberen en de moed niet opgeven, ik vind dit wat zeggen over de jury. Je dochter is nog wat klein, maar paardrijden is niet alleen maar sport, het is ook karaktervormend. De volgende keer haalt ze vast een mooi resultaat en dan heeft ze geleerd dat doorzetten loont. Ofzo. Stomme jury :n .

(Het kind van een vriendin van mij een keer in de L1 geen winstpunten. Bijna geen commentaar op het protocol, maar onderaan stond: mooie laarzen. M.a.w. waardeloos gereden, maar je laarzen zijn mooi hoor. Stomme opmerking :O )

Haar boodschap gisteren was, dat ze net zo lang door blijft
gaan totdat ze een beker wint :+ :D

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 13:07

MairiMacBran schreef:
ynskek schreef:

Over welk niveau hebben we het als er regelmatig opmerkingen als tegen de hand op het protocol staan?

F9

Daar wordt de constante verbinding ook beoordeeld en afhankelijk van het beeld kan ik de opmerking tdh dan nog wel begrijpen af en toe.
Maar ik ben er niet bij geweest en ken de situatie verder ook niet.

Hoe oud is je dochter nu? Bij gup denk ik toch wel aan 8 misschien 9 of jonger namelijk.

eventueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 13:08

BloemBloem schreef:
eventueel schreef:

gaan totdat ze een beker wint :+ :D

Mooi, die komt er wel :D .

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 13:15

gaan totdat ze een beker wint :+ :D[/quote]

Heel goed, oefening baart kunst :D
F3 vind ik alweer anders, dan moet je toch echt wel fatsoenlijk een figuur kunnen rijden en weten hoe en of je op het goede been rijdt. Maar dan is nog steeds de toon die de muziek maakt.
En ook duidelijkheid wbt de regels. Dochter reed altijd wedstrijden op een pony die heel, heel moeilijk in de linkergalop wil. Ze heeft geleerd dat ze tijdens de proef 2 keer mag terugnemen en als hij dan weer verkeerd aangaloppeert, ze door moet rijden. De ene jury wil dat ook zien, van een andere jury kreeg ze te horen dat ze net zo lang door moet tot hij in de goede galop zit. Ja, wat is het dan?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 13:22

Bij ons slagen de f1 en f2 ook altijd.
Hoeveel minuten rekenen ze bij jullie voor de f1 en f2 per proef?

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 13:25

ynskek schreef:
Daar wordt de constante verbinding ook beoordeeld en afhankelijk van het beeld kan ik de opmerking tdh dan nog wel begrijpen af en toe.

Hoe oud is je dochter nu? Bij gup denk ik toch wel aan 8 misschien 9 of jonger namelijk.

Ze is 11. Ik vond de beoordeling an sich ook niet vreemd, maar wat meer verduidelijking(wat ze dan moest doen om te voorkomen, of te verhelpen bijvoorbeeld) was fijn geweest.
We hebben bijvoorbeeld een jury die bij veel dezelfde fouten alle kinderen(in de F1 t/m F3) naar de bak roept en helemaal gaat uitleggen wat er mis ging en met voorbeelden verduidelijkt hoe het dan wel moest.
Niet dat dat nu altijd moet, maar soms staan er op de protocollen opmerkingen waar kinderen niet zo veel mee kunnen.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 13:31

MairiMacBran schreef:
ynskek schreef:

Ze is 11. Ik vond de beoordeling an sich ook niet vreemd, maar wat meer verduidelijking(wat ze dan moest doen om te voorkomen, of te verhelpen bijvoorbeeld) was fijn geweest.
We hebben bijvoorbeeld een jury die bij veel dezelfde fouten alle kinderen(in de F1 t/m F3) naar de bak roept en helemaal gaat uitleggen wat er mis ging en met voorbeelden verduidelijkt hoe het dan wel moest.
Niet dat dat nu altijd moet, maar soms staan er op de protocollen opmerkingen waar kinderen niet zo veel mee kunnen.

Helaas mogen wij als jury niet op de stoel van de instructeur gaan zitten met het becommentariëren op de protocollen.

Ben je aan de hand van het protocol nog het gesprek aangegaan met de jury?

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 13:39

Nee. Ik ben altijd ringmeester/manusje van alles tijdens wedstrijden en loop van hot naar her en jury was snel weg :) Ik snapte wel wat ze bedoelde en zag het ook zelf wel, maar dochter begreep het "tegen de hand" niet helemaal.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 14:39

MairiMacBran schreef:
Nee. Ik ben altijd ringmeester/manusje van alles tijdens wedstrijden en loop van hot naar her en jury was snel weg :) Ik snapte wel wat ze bedoelde en zag het ook zelf wel, maar dochter begreep het "tegen de hand" niet helemaal.

Maar vraagje, want ik ben er alweer even uit. Is de instructeur van je dochter niet aanwezig op de wedstrijd en kan ze daarmee het protocol niet bespreken?
Ik kan me herinneren dat dat bij dat 1e wedstrijdje van mij wel was. Instructeur stond tijdens de wedstrijd aan de bakrand. Die kan natuurlijk ook niet alles onthouden, maar zal de opmerking tegen de hand wel zelf ook zien en kunnen uitleggen aan haar leerling, toch?

Oriotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 19:49

Bij ons rijden we boven de F12 nog de oude proeven. (We gaan ooit over naar nieuw, weet niet precies wanneer maar dat terzijde). Ik rij zelf in de F15.

Nu moest je met de oude proeven 'Doorzitten, tenzij lichtrijden wordt gevraagd' en met de nieuwe proeven mag je zelf kiezen. Ik heb zelf met de laatste proef een paard gehad die ik moeilijk kon uitzitten doordat hij hoog opgeeft en een grote pas heeft en ik door klachten in mijn bekken (staat scheef) daardoor met spanning doorzit. Dit zag je natuurlijk door bij het paard, die ook spanning op ging bouwen. Ergens tijdens mijn proef besloot ik te gaan lichtrijden, omdat ik voor mijn plezier rij en niet met spanning mijn proef ga uitrijden omdat ik MOET doorzitten (Stel ik zou minpunten krijgen, dat is dan maar zo, dat is het probleem niet.)

Maar nu het volgende; op mijn protocol stond heel vaak 'spanning', 'tdh' enz. en vanaf dat ik ging lichtrijden stond er 'kijk, NU loopt hij mooi!'. Maarja, dat wist ik ook wel dat hij beter ging lopen wanneer ik ging lichtrijden, alleen de proef die ik rij is doorzitten verplicht naar mijn weten.

Na een heel verhaal dan nu mijn vraag: wordt het als je de oude proef rijdt nog steeds afgekeurd als je gaat lichtrijden en heb ik toevallig een jurylid gehad die dit niet aanstipte, of wordt het juist gewaardeerd als je zelf kiest afhankelijk van je paard?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 19:55

Als je bij mij de oude proef zou rijden en er dus op staat doorzitten tenzij lichtrijden wordt gevraagd moet je ook de hele proef doorzitten. Ik zou het niet op prijs stellen als je halverwege gaat lichtrijden. Dan trek ik punten af.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 21:06

Wat Bellatrix zegt, als er staat doorzetten...dan ook de hele proef doorzitten en niet gaan lichtrijden om welke reden dan ook.

En dat Bloem haar guppie haar punt niet heeft gehaald, wat sneu. Maar ik heb ook wel eens ruitertjes de F1/F2 niet laten halen. En dan inderdaad met de reden dat ik echt niks van de figuren kon maken, zelfs met alle moeite van de wereld niet. En dan bedoel ik bij een volte E-B-E rechtdoor afwenden van ongeveer E en dan schuin richting B om daar dan de hoefslag te gaan volgen. Ik kan daar heel moeilijk iets positiefs van maken en dan is het beter om die proef de volgende keer nog een keer te rijden.
Wel probeer ik m'n taal aan te passen aan de leeftijd, ik gebruik makkelijke woorden en probeer ook zoveel mogelijk niet het commentaar met 'niet' te laten beginnen. Bij een volte die 'niet rond' is kan je ook zeggen dat het 'geen mooi rondje' is. Hopelijk helpt het de kindjes om in de les wat meer gericht te oefenen voor de volgende wedstrijd.

Oriotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 12:11

Duidelijk, bedankt voor de antwoorden! Dan heb ik misschien een jury gehad die het niet opviel oid.

Ik duim gewoon dat we snel overgaan naar de nieuwe proeven, zodat ik kan doorzitten of lichtrijden afhankelijk van wat voor het paard het beste is. En hopen dat ik de volgende keer een paard toegewezen krijg wat me beter ligt (doorzitten is sowieso niet mijn sterkste punt, maar op dit paard kan bijna niemand normaal zitten :P)

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 14:47

Snap ik hoor Nadia, maar ze reed haar proef niet achterstevoren, en gevaarlijk
was het ook niet :), als het echt gevaarlijk zou worden, dan had ik echt zelf in gegrepen.

Krijg het filmpje niet op bokt, maar voor de liefhebbers wil ik je best toevoegen op FB, dan
kunnen jullie haar zien rijden tijdens de wedstrijdtraining. Daar rijdt ze niet altijd op het goede been
licht, maar dat zou alleen maar benoemd mogen worden. Kind weet net het verschil tussen links en rechts :+ :))

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 15:13

Maar bij een F1 mag je er niet eens op afgerekend worden. Het moet wel worden aangegeven maar geen minpuntjes.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 15:14

purny schreef:
Maar bij een F1 mag je er niet eens op afgerekend worden. Het moet wel worden aangegeven maar geen minpuntjes.

Alle oefeningen op het VB zijn 6en, de overige kindjes die het wel goed
deden kregen een 7 :)

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 15:14

purny schreef:

Alle oefeningen op het VB zijn 6en, de overige kindjes die het wel goed
deden kregen een 7 :)