Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
)
dus niet klakkeloos rondrijden. Maar dat is volgens mij een van de weinige maneges. lindi12 schreef:ik heb ook 4 jaar op een manege gereden maar daar leerde ik alleen dat je moest blijven zitten mijn tante had toen 4 paarden en op stal bij mijn tante had ik een verzorgpaardje dus leerde ik wat bij maar sinds ik mijn eigen paard aan het beleren ben heb ik in 1 week al meer geleerd dan een maand op een manege(heb ik het gevoel)
En daarbij is het ene Z-paard het andere niet, zitten er ook daar zat tussen die danig naar de knoppen zijn gereden.
_Natasja_ schreef:Nee maar wel een eigen paard/pony en er zijn genoeg mensen die dat echt wel gunnen aan hun kind maar het zich niet kunnen veroorloven
Chaos schreef:_Natasja_ schreef:Nee maar wel een eigen paard/pony en er zijn genoeg mensen die dat echt wel gunnen aan hun kind maar het zich niet kunnen veroorloven
Het was ook sarcastisch.
Mijn ouders hebben me altijd pony's gegunt, kom uit een paardenfamilie, maar als ik een Z pony had gewilt had ik het toch echt kunnen schudden.
. (en ik vind dit 1000x leuker dan een z pony die waar alle ''knopjes'' al op zitten' Vientje schreef:Op je manege bezig zijn met oefeningen als galopwissels enzo wil nog niet per definitie zeggen dat de lessen goed zijn. Naar mijn mening wordt er juist teveel "gestunt" op maneges om de ruiters tevreden te houden.
De allereerste basis wordt meestal wel aardig erin gehamerd: erop kunnen (blijven) zitten en vertrouwd worden met een paard. Daarna volgt een gat: gas/stuur/rem wordt wel aangeleerd, maar meestal compleet verkeerd. Is al 1 heel duidelijk voorbeeld wat me zo te binnen schiet: Alle maneges die ik mee heb gekregen (en dat zijn er veel) is het sturen met je binnenteugel. Gevolg: ik stapte op mijn eerste eigen paard, hoger opgeleid dressuurpaard...en ik kon nog geen bocht om. En dat na 19 (!!!) jaar manegelessen en 15 jaar op eigen houtje bijrijdpaardenEn zo zijn er meer voorbeelden. Na dat "gat" waarin je iig leert om een kant op te gaan met je paard en op een bepaalde manier te remmen en gas te geven, dan wordt het na een tijdje saai. De oplossing wat de meeste maneges dan bieden is het rijden van de nieuwe/"moeilijke" paarden, springlessen, en het stunten in de dressuurles met oefeningen waar de manwegecombinatie meestal qua rijtechniek en -erger nog- lichamelijk totaal niet aan toe is.
En dan zeggen de ruiters wel: wij rijden schouderbinnenwaarts, dus ik rijd M-niveauNiks is minder waar...en juist dat gebrek aan inzicht vind ik zo jammer aan de meeste "manegeruiters". Gewoonweg omdat ze dat niet geleerd wordt. Dat vind ik een gemiste kans op de meeste maneges.
Neemt niet weg: ik heb op maneges altijd enorm veel plezier gehad, super gezellig, veel rij-uren kunnen maken, mijn favoriete manegepaard nog bijna gekocht zelfs omdat ik hem zo geweldig vond (helaas kreeg hij een ongeluk voordat me dat lukte). Niks mis met maneges lijkt mij, zolang de paarden goed verzorgd worden en mensen maar goed in hun oren knopen waarvoor 99% van de maneges geschikt zijn: lekker leren wat een paard is en ermee vertrouwd raken (zo ver mogelijk, zie het topic van "manegeruiters leren tegenwoordig niks meer"), fijn een beetje rondsturen en vooral heel veel gezelligheid. Voor kinderen bijvoorbeeld ideaal, wil je topruiter worden dan moet je er doorgaans niet zijn.