'Manegeruiters zijn sleeeecht!'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 17:33

Nee ik bedoel dat niet sarcastisch.
Maar het is gewoon echt zo dat als ik een bijrijder zou zoeken voor één van mijn paarden en er dient zich een manegeruiter aan, dan kan die persoon nog zoveel talent hebben...Ik moet eerst heel veel tijd besteden aan het afleren van verkeerde gewoontes. Kortom: ik zou eerst les moeten geven. Alles bij elkaar vind ik dus het geld dat naar de gemiddelde manegeles wordt gebracht wel zonde van het geld. Het kan heel gezellig zijn met elkaar, en het is beter dan niks doen met paarden... maar laten we zeggen dat je bij 1 op de 50 redelijk leert rijden. Maximaal.

Ixie

Re: 'Manegeruiters zijn sleeeecht!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 17:35

Nou dat vind ik wel lichtelijk overdreven hoor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 17:36

IsabelvS schreef:
Nou dat vind ik wel lichtelijk overdreven hoor...

Lichtelijk?
Zwaar overdreven.

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 17:44

Oké ik ben een manege ruiter en ook niet één van de besten. Al merk ik wel dat ik in mijn les de fanatiekste ben , wil veel en wil graag leren. De instructrice is echt heel goed(vind ik ;) ) , ze weet precies wat ik wil en ze speelt op me in als het niet wil. Vroeger was het bij mij zo, de les wou niet ik chagerijnig, mijn instructrice kwaad op mij , omdat ze dat niet wil zien. En nu ik rijd gewoon normaal en als het niet wil dan wil het niet en de week erna gewoon over nieuw.
Nou heb ik een hele tijd terug 3 jaar lang een verzorgpony gehad, toen ik daar te groot voor was ben ik overgestapt naar een bijrijdpaard. Hier ben ik niet zo lang gebleven een halfjaar , paard vond dressuur niet leuk genoeg. En had naar mijn zin niet genoeg begeleiding( kan geen privé les betalen), dus ben ik er mee gestopt . Bij dat paard had je gewoon begeleiding nodig, en ik wou het paard niet verpesten. Wel heb ik van de eigenaren een zadelrubriek mogen rijden(officieel!), ben ik ze nog steeds dankbaar voor.
Hier heb ik ook al heel veel ervaring op gedaan. Ook rijd ik onderlinge wedstrijden( vind ze zelf niet meer zoveel voorstellen :o ), rijd nu nog maar F5.

Ik had het er laatst met mijn instructrice over dat ik een ander bijrijdpaard zocht. Ze wist nog wel één , dat paard reed altijd na ons en ik vond het altijd al z'n leuk paard. Eentje met een gebruiksaanwijzing en die je echt moet rijden gewoon. Nouja met de ruiter erover gehad en uiteindelijk een kwartiertje gereden in zijn eigen les. En het ging best goed voor een manege ruiter, want ik denk dat hij zijn vooroordelen ook al klaar had staan. Mijn instructrice dus allemaal dingen vertellen, van als ze niet ontspannen is kan ze niet rijden, maar als ze wel ontspannen is dan wel.
Nouja nu rijd ik al een paar weken bij hem , en heb ik met zijn andere paard al een onderlinge wedstrijd mogen rijden.

Ik vind dat niet alle manege ruiters slecht zijn, ik ben zelf erg ambitieus en ik wil erg graag leren. Wil later ook paarden voor andere mensen in de wedstrijdsport uitbrengen. Zelf weet ik ook dingen over de verzorging en zo, ik help ook altijd een man in het weekend met dravers en hij heeft dan vooral jonge paarden. Dus dan leer je weer met wat jongere paarden, hetere paarden en met hengsten omgaan. Ook moet ik bij hem stallen uitmesten en de jonge paarden + hengst buiten zetten.

Ik bedoel maar als je echt iets wil dan kan het ook. Maar je moet manege ruiters ook een kans geven om zich te bewijzen. Tuurlijk niet elke manege ruiter is ambitieus en wil graag dingen leren en veel paarden rijden, maar ze zijn er wel.
Als een manege ruiter zelf veel wil leren kunnen ze ver komen, maar ik weet het er zijn ook heel veel die niks willen dan een uurtje rijden en klaar.
Ik wil alleen maar zeggen, niet iedereen is zo.

Dit is mijn mening!, sorry als het iemand niet bevalt :o

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 17:45

Dat kun je overdreven vinden, het is (in deze regio) wel mijn ervaring. De meeste manegeruiters die langs kwamen als mogelijke bijrijdsters kwamen op mijn paarden niet weg. Of ze gaven zoveel been dat mijn paarden zich rot schrokken, of ze stuurden zo slecht dat ze standaard met de schouder eruit geen eens een rechte lijn konde rijden, laat staan rijden op de zit. En als je per ongeluk iets teveel gaat zitten staan mijn paarden stil uit de galop. Dan lagen ze dus op de hals tussen de oren.

Sorry: ik kan er echt niet meer van maken.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 17:47

Oh overigens heb ik ze zeker wel een kans gegeven. Eéntje is ook daadwerkelijk mijn bijrijdster geworden. Ik heb haar zelf les gegeven en ook lessen van mijn eigen instructrice. Helaas hield ze er mee op toen ze wat ouder werd en een vriendje kreeg.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 17:49

Anya schreef:
Ik moet eerst heel veel tijd besteden aan het afleren van verkeerde gewoontes.

Dat risico loop je toch net zo goed bij niet-manegeruiters? En ik denk dat manegeruiters dan "kneedbaarder" zijn dan niet-manegeruiters die doorgaans al hun eigen ("beste") maniertjes aangeleerd hebben :)
Manegeruiters weten vaak dondersgoed dat zij toch in zekere zin beperkt zijn, en zijn daarom meer bereid te leren, denk ik.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 17:54

ja dat risico loopt je ook bij niet-manegeruiters. Maar doorgaans krijgen mensen met privéles wel beter les. Doorgaans dus, niet altijd. Manegeruiters krijgen doorgaans groepsles van minder gemotiveerde instructie met een basis-orun-diploma op doorgaans niet goed doorgereden paarden en ponies. Dat maakt verschil. Kunnen die manegeruiters niks aan doen, maar het is wel zo.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 17:57

Maar daardoor zou je juist denken dat manege-ruiters creatiever en handiger zijn, juist omdat ze zoveel paarden onder hun kont krijgen dat ze zich wel móeten aanpassen. Dus kunnen ze beter inspelen op de individuele behoeftes van een privépaard.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 17:59

Heino schreef:
Maar daardoor zou je juist denken dat manege-ruiters creatiever en handiger zijn, juist omdat ze zoveel paarden onder hun kont krijgen dat ze zich wel móeten aanpassen. Dus kunnen ze beter inspelen op de individuele behoeftes van een privépaard.

als ze GOED les zouden krijgen zou dat opgaan.
Maar ze leren doorgaans niet inspelen op de behoefte van verschillende paarden
ze leren op ongeveer dezelfde manier met alle paarden omgaan..hooguit wat meer been geven bij de paarden met het 'kwartje-is-op-kunstje'.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:00

Heino schreef:
Dat risico loop je toch net zo goed bij niet-manegeruiters?

Oeh, nou :) Dat werkt absoluut twee kanten op!

Wat mij ook opvalt is dat veel paardenhouders een hele duidelijke visie hebben op hoe het hoort. Instructeurs, manegehouders en eigenaren zeggen zelden 'ik doe het zo', nee, ze zeggen voor het grootste deel 'het is zo en als je het anders hebt geleerd is dat fout'. (Over flexibel gesproken :) )

Ikzelf heb dat niet zo. Ik vind dat de eigenaar mag bepalen of bepaalde dingen belangrijk zijn en daar houd ik me zo veel mogelijk aan. En ik luister naar de argumenten want het is goed om daar over na te denken. Maar ik neem niet meer zomaar aan dat het de Enige Juiste Manier is. Want in de praktijk blijken er veel manieren te zijn om met paarden om te gaan die in detail verschillen, en in praktijk eigenlijk maar neerkomen op een paar dingen: duidelijk zijn en je hart op de juiste plaats hebben.

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:01

@ mememe
Idd, ik merk ook zeker dat veel van mijn lesgenootjes bijvoorbeeld graag komen om te rijden, ook om te gaan met paarden maar meer niet. Zo hadde we bijvoorbeeld gister een discussie na de les of je liever een eigen paard hebt of een vriendje. Ik en een ander meisje, liever een paard en de andere een vriendje, omdat ze helemaal geen paard willen. Misschien dat die ruiters inderdaad minder ambitieus zijn of veel te leren, maar er zijn zeker wel ruiters die wél de passie hebben. En misschien meer wel willig zijn, daardoor meer leren en beter het rijden en alles er omheen onder de knie krijgen. Ook omdat ze misschien zoals mememe gaan helpen of werken op een paarden boerderij, waar je ook veel van leert. Zo longeer, verzorg en voer ik pony's op een kinderboerderij. Als er iets met ze aan de hand is, is dat aan mij (en een ander meisje) dat te zien en te behandelen... dit gaat mij goed af, ook als 'manegeruiter'.

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:03

Anya schreef:
Heino schreef:

ze leren op ongeveer dezelfde manier met alle paarden omgaan..hooguit wat meer been geven bij de paarden met het 'kwartje-is-op-kunstje'.

Dat is zéker niet zo. Wij hebben vaak dat we zelf moeten (los)rijden en dan bij de instructrice moeten komen na ± een kwartier/20 minuten en uit moeten leggen wat voor paard we hebben en wat je daar mee moet/kan oefenen en daarbij geeft de instructrice tips over hoe je dat paard/pony moet berijden.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:03

_Bitje_ schreef:
het is trouwens wel zo dat manegeruiters verders geen verdere ervaringen hebben zoals wedstrijden(officiele) en ze rijden misschien maar 1x in de week.
Het is gewoon zo dat een manegeruiter minder kan dan een
ruiter met een eigen (verzorg)paard ;)

Hier en ik het opzich wel mee eens. Ik ben zelf manege ruiter maar ik heb ook verzorgpaarden. Ik rijd nou 6 jaar bij die manege, heb daarvoor nog les gehad, maar ik heb nu 3,5 jaar mijn verzorgpaarden en daar heb ik meer geleerd dan op de manege. Maar lang niet alle manege ruiters zijn slecht, en niet iedereen heeft natuurlijk het geld voor een paard. Maar sommige manege ruiters hebben wel ervaring, bijvoorbeeld bij ons leer je je paard in het verkeer, bos en strand te rijden.
Laatst bijgewerkt door StableDoor op 08-11-09 18:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:04

Er is geen enige juiste manier...
maar dat gezegd hebbende is er wel een na te streven beeld: een recht, soepel, nageeflijk en verzameld paard.

En dat veronderstelt dat je zelf zit (of je mooi zit zal me aan de billen oxideren, als je maar zit), dat je weet hoe je een paard recht moet richten in de basis, dat je weet hoe je een paard naar het bit (of de bitloze optoming) toe moet rijden, over de rug moet rijden en dus nageeflijk. Hoe je dat doet, zal me worst. Op mijn paarden kan het op de westernmanier, de dressuurmanier en het mag ook bitloos. Dat zijn wel een soort basisvaardigheden die je zou moeten hebben, en die je zelden of nooit tegenkomt bij manegeruiters.

Nogmaals niet omdat ze geen talent hebben, of er niet hard voor werken. Maar omdat er heel vaak heel erg verrot les gegeven wordt.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:04

Anya schreef:

Ook al krijgen ze slecht les, die verschillende paarden zorgen er wel voor dat manege-ruiters zelfredzaam en creatief moeten zijn. Dit gaat natuurlijk niet op de voor zaterdagse penny les, maar zeker wel voor een vergevorderde manegeles.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:05

ik wil niet vervelend doen,maar nu ik mijn eigen pony rijdt ben ik creatiever,handiger en heb ik veel meer inzicht gekregen als toen ik op de manegepaarden reed.
ik ben nog geen hele goede ruiter,dat voorop,maar ik merk wel al verschil.

dus ik vind die vlieger lang niet altijd opgaan

en vergevorderde manegeles?mensen denken vaak al heel wat als ze daarin zitten.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:06

Isabel, niet om je aan te vallen.. ik ben gewoon nieuwsgierig omdat het bij jullie redelijk goed lijkt te gaan...

1. stel je hebt een paard dat met de schouder eruit loopt, wat moet je dan doen?

2. stel je hebt een paard dat met de kop in de lucht en de rug weggedrukt loopt, wat moet je dan doen?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:07

Heino: sorry
echt niet
de verschillende paarden daar zijn uitgekozen op manegepaard kúnnen zijn. Geloof me, dat is een ander type paard. Die zijn hooguit creatief geworden in ontduiken van wat er van ze gevraagd wordt, of ze zijn 'dood aan de hulpen' geworden.

Het is dat je zo ver weg woont, anders zou ik zeggen kom eens rijden. Je mag kiezen: western, dressuur, bitloos of helemaal zonder hoofstel.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:08

Snoevie schreef:
en vergevorderde manegeles?mensen denken vaak al heel wat als ze daarin zitten.

Ik vind dat juist van eigenpaardruiters :D
Zet ze op een ander paard en ze kunnen er dikwijls niets meer uit rijden.

Maargoed, als eigenaar moet je uiteraard doen waar je je zelf prettig bij voelt, maar ik ken meer manegeruiters dan privéruiters die ik op mijn (niet bestaande) eigen paard zou zetten :) Juist door dat kneedbaardere en minder vastgeroeste.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:09

Anya schreef:
Geloof me, dat is een ander type paard.

Ik ken maar weinig privépaarden die ik gereden heb die vervelender etc. zijn dan een aantal manegepaarden die ik ken (niet enkel op mijn eigen manege maar ook op andere stallen)

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:09

nou ik ben niet echt super ruiter maar ik zal proberen je hierop antwoord te geven :=

1. Ik denk veel voltes, misschien verkleinen en meer naar het binnenbeen laten lopen en buitenbeen eraan om hem volledig één kant op te laten gaan? sorry als dit niet zo is..

2. Nou sowieso hadden laag houden en zachtjes opvragen om meer te zakken, en zo vanuit laag aan de teugel door been te geven meer oppakken?

volgens mij is het echt niet zo wat ik heb gezegd :').

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:11

Overigens vind ik een goede ruiter iemand met gevoel voor zijn/haar paard en iemand die wilt blijven leren (en nooit denkt "nu weet ik het wel"). En die vind je tussen privéruiters én manegeruiters :)

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:13

Heino schreef:
Overigens vind ik een goede ruiter iemand met gevoel voor zijn/haar paard en iemand die wilt blijven leren (en nooit denkt "nu weet ik het wel"). En die vind je tussen privéruiters én manegeruiters :)

Dat is dus de reden waarom ik verzorgpaarden heb, ik wil blijven leren!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:13

Heino: ik denk eerlijk gezegd dat je nog veel moet leren.
Ik bedoel dit niet vervelend.

Isabel: de buitenteugel erbij nemen zou erg helpen. bij twee begin met been en halve ophoudingen.

Maar... 2 is niet verkeerd en ik snap hoe je bij 1 komt. Dus ze leren je op jouw manege tenminste denken :j

@Heino: dat zijn we dan wel eens.
Eigenlijk is het zo dat hoe beter je kunt rijden, hoe meer je weet wat je allemaal niet kunt.
Waar je grensen (of soms die van je paard) liggen.