Citaat:
het ligt er aan wat je met ''rijden'' bedoelt, kijk: ieder1 kan wel op een paard/pony zitten rondjes stappen, draven en meestal ook wel galloperen, maar ik vind dit niet echt rijden, ik ben het dus voorledig met de stelling eens.
De betere manege ruiters rijden meestal 6 jaar voor ze pas weten wat aan de teugel rijden, en op het been rijden echt is en hoe ze dat voor mekaar moeten krijgen, of ze hebben een verzorg pony (gehad) waar ze ook op mochten/mogen rijden en daar toch wel heel veel van geleerd, omdat eigen paarden nou eenmaal moeilijker te rijden zijn dan manegepony's en paarden.
ik heb met een half jaar eigen paard veel meer geleerd dan met 6/7 jaar verzorgpony's en maar ongeveer 1,5 jaar manege intotaal waarvan een half jaar voor ik verzorg pony's (shetjes) begon te krijgen toen ik 6 was, en 1 jaar toen ik verzorgpony's (haffies) had waar ik niet op mocht rijden, waarna ik mijn huidige paard nu heb.
en op de manege dat 1e jaar heb ik helemaal niks nieuws geleerd, waardoor ik ook bij de manege ben gestopt, maar het jaar moest afmaken omdat we er al voor betaalt hadden en ik het gekregen had.
en bij die haffies heb ik op het been lere rijden omdat die op het been beleerd waren, en pas toen ik mijn fries kreeg heb ik de rest geleerd, zoals aan de teugel en hals strekken in een halfjaartje les, omdat mijn fries nou niet echt bepaalt de makkelijkste is als je er op zit
maar ik denk dat het natuurlijk ook ligt aan de manege waar je rijd/reed