[Discussie] Manegeruiters kunnen niet rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Renza

Re: [Discussie] Manegeruiters kunnen niet rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 14:57

shadow0 schreef:
En als ik nu 1 stapje verder ga, en zeg dat het 'gemiddelde' eigen paard niet beter / gevoeliger aan de hulpen is dan de betere manegepaarden, ga ik dan te ver?
(En ik denk niet dat jullie paarden onder het 'gemiddelde eigen paard' vallen)

Ik vind van niet, daar ben ik het eigenlijk wel een beetje mee eens. Iig als ik kijk naar de paarden op de manege waar ik reed en sommige foto's hier op bokt, dan vind ik de manegepaarden toch nog beter.
En als ik de manegepaarden waar ik op gereden heb en de eigen paarden waar ik op gereden heb vergelijk, wisselt het nogal. Maar denk dat de meeste eigen paarden dan toch wel wat gevoeliger waren (alleen dan niet zo extreem als sommige bokkers hier beschrijven).

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 15:08

Ik denk dat shadow dat misschien niet eens zo verkeerd ziet

er worden een hele berg eigen paarden behoorlijk slecht gereden

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 15:55

Ik ben zelf ook op een manege begonnen. Daar heb ik geleerd om paard te rijden, gelukkig heb ik wel redelijk correct leren rijden: eerst voorwaarts en dan pas denken aan aan de teugel rijden. Ik heb ook 2 jaar op die manege gewerkt en heb meegereden bij de ponyclub met een manegepony.

Sinds ik mijn eigen paard heb, heb ik pas echt leren rijden en ook heb ik geleerd hoe ik mijn paard kan trainen.
En idd de eerste keren op een eigen paard/pony van iemand anders ben ik me rot geschrokken en heb toch wat turbo rondjes meegemaakt...

Mijn verzorgster/bijrijdster had overigens het tegenovergestelde qua drijven. Zij heeft niet geleerd om te drijven, tsja Mega doet dan echt niet veel hoor. Verder was het lichtrijden en vooral het handen stil houden niet om over naar huis te schrijven. Ze trok zich ongeveer overeind aan de teugels en liet zich dan weer in het zadel vallen... Net zo'n tuimelpoppetje.
Gelukkig leert ze nu op Mega snel hoe het wel moet, aan haar inzet heeft het zeker niet gelegen op de manege, tenminste zoals ik haar nu bezig zie.

Hiermee wil ik dus niet zeggen dat manegeruiters slecht rijden, op een eigen paard zullen ze zich echter 9 van de 10 keer iig rotschrikken. Net als dat niet iedereen met een eigen paard goed kan rijden. Het niveau is wel anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 16:08

Esther schreef:
Sinds ik mijn eigen paard heb, heb ik pas echt leren rijden en ook heb ik geleerd hoe ik mijn paard kan trainen.

Hier heb je een heel interessant punt voor iedereen die zichzelf goed vind rijden. Want er zit een groot, nee ik bedoel een GROOT of zelfs HEEL GROOT verschil tussen kunnen rijden en een paard kunnen trainen. En dat zijn nou net die dingen, die leer je op een manege 99 van de 100 x niet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 16:14

En dat mijn lieve kijkbuiskinderen, is de waarheid als een koe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 16:16

Nu ben je wel arrogant hoor Kim

natasja50

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 16:17

KiWiKo schreef:
En dat mijn lieve kijkbuiskinderen, is de waarheid als een koe

En wat is de topic-titel meneer de Uil ???

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 16:17

nu alleen nog rijk :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 16:26

en dat alles gekregen van de ouders, ga toch eens vragen aan mijn pappie in een meditatie, waar ik dan moet kijken als hij geld stuurt vanuit de hemel..

maar rijk in alle andere dingen, ja dat ben ik wel

meisjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 16:28

Citaat:

het ligt er aan wat je met ''rijden'' bedoelt, kijk: ieder1 kan wel op een paard/pony zitten rondjes stappen, draven en meestal ook wel galloperen, maar ik vind dit niet echt rijden, ik ben het dus voorledig met de stelling eens.

De betere manege ruiters rijden meestal 6 jaar voor ze pas weten wat aan de teugel rijden, en op het been rijden echt is en hoe ze dat voor mekaar moeten krijgen, of ze hebben een verzorg pony (gehad) waar ze ook op mochten/mogen rijden en daar toch wel heel veel van geleerd, omdat eigen paarden nou eenmaal moeilijker te rijden zijn dan manegepony's en paarden.

ik heb met een half jaar eigen paard veel meer geleerd dan met 6/7 jaar verzorgpony's en maar ongeveer 1,5 jaar manege intotaal waarvan een half jaar voor ik verzorg pony's (shetjes) begon te krijgen toen ik 6 was, en 1 jaar toen ik verzorgpony's (haffies) had waar ik niet op mocht rijden, waarna ik mijn huidige paard nu heb.
en op de manege dat 1e jaar heb ik helemaal niks nieuws geleerd, waardoor ik ook bij de manege ben gestopt, maar het jaar moest afmaken omdat we er al voor betaalt hadden en ik het gekregen had.

en bij die haffies heb ik op het been lere rijden omdat die op het been beleerd waren, en pas toen ik mijn fries kreeg heb ik de rest geleerd, zoals aan de teugel en hals strekken in een halfjaartje les, omdat mijn fries nou niet echt bepaalt de makkelijkste is als je er op zit

maar ik denk dat het natuurlijk ook ligt aan de manege waar je rijd/reed

bakstertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 16:34

Sjonniej schreef:
Over het algemeen klopt het, vind ik.
We hebben hier al meerdere keren meiden (jaar of 16) gehad: Ja ik rijd al 6 jaar op een manege. Maar met onze pony's kwamen ze na 3x rijden geen bocht meer door.

Ze reden nog precies op dezelfde manier als iemand rijdt die net een jaartje les geeft. Dan vraag ik me af wat leer je dan op een manege? Als die meiden al 6 jaar lessen en dan na 3x geen bocht meer doorkomen omdat die pony dat geruk en gepluk niet accepteert?!

dan ligt het aan de manege..want wij hebben een paar mensen op de manege, die een hebben ee npaard geleasd, en eerder op de manege liep de super.. en nou stappen ze alleen een beetje rond en draven ze een beetje..

Bij ons op de manege en denk op alle goeiemanege's dat ze wel tegen geruk en gepluk zeggen. bij ons moet je niet proberen om te gaan te rukken en plukken..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 16:45

kom aan, toch nog een reactie dan en ik hoop dat die voor de lezers wat duidelijk maakt:

Op een stal waar ik reed stond een paard, een jong mooi en geschikt sportpaard met mooie bewegingen. Helaas liet de eigenaar er allerlei ruiters op: goede ruiters, slechte ruiters, volwassenen en kinderen, manegeruiters die hun eerste verzorgpaard zochten en ruiters met eigen paard/verzorgpaard. Ik ben er ook eens opgestapt toen er niemand kwam en het beest moest beweging hebben. Het paard was een jaar onder het zadel en al compleet verprutst. Kende geen duidelijke hulpen, was niet te sturen, werd chagrijnig, ging in verzet en uiteindelijk wilde niemand er meer op en werd het verkocht.

Stel nou, dat dit paard niet zo jong was geweest en al veel ervaring had opgedaan bij betere ruiters en de eigenaar had het gekocht en hetzelfde gedaan? Vermoedelijk had je dan een soortement manegepaard gehad.

Kun je op zo'n paard hetzelfde leren rijden als een Kawa, als het paard van Sonja...? Nee, want door al die verschillende invloeden reageert een paard van 'ik geloof dat ze dit ongeveer bedoelen'.

Niet dat het paard niet lief is, of zijn best niet wil doen of dat je er de basis niet mee kunt leren, maar als het aankomt op het ontwikkelen van je ruitergevoel wordt het al wel heel moeilijk.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 16:48

oxer schreef:
Heb ik dat dan gezegd??? De titel van het topic is manegeruiters kunnen niet rijden dit heb ik vertaald in manegeruiters rijden slecht lijkt me geen slechte vertaling toch??

Je had het over jullie, aangezien je reageerde op iets van mij voelde ik me aangesproken. Maar maakt evrder niet uit .

En het lijkt me nu wel duidelijk dat de manege waar jij rijdt héél goed is. En zo zouden ze allemaal moeten zijn, maar helaas...

horsies schreef:
Nou ja zeg dan heb je wel een heel verkeerde manege ervaring hoor!!
Mijn nichtje van 7 rijdt nu een half jaar op een manege en zelfs die weet al dat je niet mag trekken en schoppen .
Helaas komt het gewoon vaak voor. Vaker dan sommige denken. Het hoeft dan gelijk niet zo extreem te zijn, de hulpen zijn vaak minder 'subtiel'.

En euh, iemand zei arrogant? Het enige wat ik arrogant vind is zo 'n bericht .

Ik rijd nog niet eens op hoog niveau. Bijlange na niet. Maar als ik nog steeds op mijn manege was gebleven, had ik nu nog op hetzelfde niveau geplakt. Als je dit al een niveau kon noemen dan .
(Die manege is wel een vrij extreem voorbeeld, maar de rest hier in de omstreken waren al niet veel beter.) Dat wil niet zeggen dat ik niet geloof dat er geen goede maneges zijn, maar in mijn buurt zijn ze mssn vrij tot zeer zeldzaam?

En rijk ben ik ook niet . Ik heb geen eigen paard. Toch start ik sinds kort wedstrijden en heb ik privéles, omdat ik er zelf voor wil werken.

Waar een wil is, is een weg .

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 16:52

Ik heb de indruk dat de manegeruiters een beetje een waas voor hun ogen hebben in dit topic. Ze vinden het moeilijk om te accepteren dat je op manegepaarden, waar iedereen op rijdt, goede manegeruiters maar ook slechte manegeruiters (en die verpesten de paarden voor de goede manegeruiters, dat is evident) niet fijn aan de hulpen staan, waardoor je dus vaak moet rijden met grove hulpen.

OMdat manegepaarden hun rug minder goed durven te gebruiken (vanwege beginnersgebonk) EN stugger zijn in de mond (omdat beginners in hun gebrek aan balans zich vasthouden aan de teugels) is het erg moeilijk om op deze paarden dusdanig te leren rijden, dat je leert wat kleine hulpen zijn, wat nageeflijkheid is, hoe het voelt om een aan elkaar gereden paard te rijden. Daar kunnen de manegepaarden niets aan doen. De manegehouder kan er ook weinig aan doen (wel iets, door de totale beginners eerst 10 privelessen van een halfuur aan de longeerlijn te geven, i.p.v. in de groep te gooien).

Daarnaast lees je hier toch duidelijk van ex manegeruiters, dus van mensen die op de manege begonnen zijn maar later op een particulier paard zijn gaan rijden (eigen paard of van iemand anders) dat ze gemerkt hebben dat er een verschil en en beduidend meer zijn gaan leren dan voorheen.

Maar daar wordt gewoon overheen gelezen, of men wil dat niet lezen. En dan noemen ze o.a. Runningkawa arrogant. Ze zegt gewoon zoals het is. mensen die haar arrogant noemen zijn zelf gewoon ronduit str.nt en str.nt eigenwijs. Want ze oordelen over iets waar ze niets van weten. Want ze hebben het zelf nog niet ondervonden. Ze hebben zelf nog nooit het verschil bemerkt, de overgang van een manegepaard naar een eigen paard. Ik weet wel dat ik een handelaar ken, die altijd wel ruiters zoekt. Maar manegeruiters zal ik nooit naar hem verwijzen. Want ze zullen het niet kunnen. En dat is het ergste niet. Als ze door zouden zetten zouden ze het best kunnen leren. Maar 99% zal schrikken, terugdeinzen en afhaken. Precies zoals RK dat omschrijft in haar verhaal van die 2 meiden die kwamen proberen. HOe ik dat weet? Ach, dat heb ik al zo vaak zien gebeuren. Maar ja, nu ik dit zeg (en ik zeg het precies zoals het is) zal ik ook wel arrogant zijn.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 02-08-05 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Myrz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 16:56

Ik rij nu al 9 jaar op verschillende maneges, en laatste jaar moet ik echt de moeilijke paarden aanpakken, en dat gaat toch best goed, krijg veel complimenten.

Laatst ook, ik ging op het privé-paard van een vriendin van mijn nicht en ik kende haar niet, zij mij niet.
Na een half uurtje lekker voorwaarts gereden te hebben, komt er opeens iemand; waar heb jij leren rijden?
Dus ik denk ahoh...op een manege mevrouw...
Nou, zegt ze, dan kan je wel goed rijden voor zo'n manege-kind!

Ik dnek, die gaat me afkraken..!
Maar ik wil waarschijnlijk een eige paard gaan kopen, dus ben ik geen manege ruiter meer!

En ik vindt het echt koeiepoep dat sommige zeggen dat manegeruiters niet kunnen rijden, want ik zie soms paardeneigenaren waarvan ik denk: "och..arm beest.."
Dan zit er zo'n beginnende vrouw op die denkt, hup meteen een paard kopen...en andersom, soms zie ik manegeruiters rijden, en dan denk ik..waarom heeft die dan geen eige paard..ze zal het ver kunnen schoppen!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 16:57

Desiree schreef:
Ik heb de indruk dat de manegeruiters een beetje een waas voor hun ogen hebben in dit topic. Ze vinden het moeilijk om te accepteren dat je op manegepaarden, waar iedereen op rijdt, goede manegeruiters maar ook slechte manegeruiters (en die verpesten de paarden voor de goede manegeruiters, dat is evident) niet fijn aan de hulpen staan, waardoor je dus vaak moet rijden met grove hulpen.

OMdat manegepaarden hun rug minder goed durven te gebruiken (vanwege beginnersgebonk) EN stugger zijn in de mond (omdat beginners in hun gebrek aan balans zich vasthouden aan de teugels) is het erg moeilijk om op deze paarden dusdanig te leren rijden, dat je leert wat kleine hulpen zijn, wat nageeflijkheid is, hoe het voelt om een aan elkaar gereden paard te rijden. Daar kunnen de manegepaarden niets aan doen. De manegehouder kan er ook weinig aan doen (wel iets, door de totale beginners eerst 10 privelessen van een halfuur aan de longeerlijn te geven, i.p.v. in de groep te gooien).

Dat laatste doen ze op een manege hier in de buurt, helaas blijven de lessen vol zitten met van die kleine bonkertjes. Ik moet zeggen dat de kwaliteit van de instructie ook maar zo zo is daar

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 17:03

Sylleke schreef:
[
Ik rijd nog niet eens op hoog niveau. Bijlange na niet. Maar als ik nog steeds op mijn manege was gebleven, had ik nu nog op hetzelfde niveau geplakt.
[/quote]

Precies! en zo ben ik zelf wel 7 jaar van de 10 jaar dat ik op een manege reed op hetzelfde niveau blijven plakken! En ik ben echt geen sterruiter hoor. Ik heb geen gevoel voor het rijden van nature, helaas. Dat gevoel dat ik heb, heb ik geleerd dank zij mijn eigen paard, en vooral door daarnaast op de jonge paarden van een handelaar te rijden.

Wat je op een manege in 10 jaar leert, leer je op eigen paarden in 2 jaar.

Jill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 17:08

jullie hebben het telkens erover dat je op een manege op het zelfde niveau blijft hangen ik ben toch telkens veranderd van niveau

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 17:08

Is ook logisch natuurlijk. Als je 1x per week op de manege rijdt, rij je zeg maar 50 x per jaar en als je met gemiddeld 6 man in de les rijdt, krijg je dus 10 minuten aandacht per les.
Komt neer op 500 minuten = 8.33 uur aandacht van je instructeur per jaar.

Privepaard rij je toch al snel 5x per week, vaak met elke week toch wel een priveles.

Tja, dat scheelt....

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 17:34

Jillie93 schreef:
jullie hebben het telkens erover dat je op een manege op het zelfde niveau blijft hangen ik ben toch telkens veranderd van niveau

Ik weet niet of je het ooit van plan bent, maar als je ooit zelf een paard koopt, of je krijgt ooit het paard van iemand anders om op te rijden, dan kom je er wel achter. Want je wilt gewoon niets aannemen van wat wij hier zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 17:35

? er stond daarstraks nog een bericht van slimmerik tussen?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 17:52

Desiree schreef:

Snoevie schreef:
ik baal van mensen die neerkijken op manegeruiters......helaas zie je het nog maar al te vaak

Onzin. Dat maak jij ervan. De meesten van ons zijn zelf begonnen als manegeruiter, waaronder ik zelf.

.

dat maak ik er niet van,het is gewoon zo.als iemand recht in je gezicht zegt,dat je maar een manegeruiter bent en dan toch niet kan rijden,wat moet je dan denken?
ik zeg ook niet dat alle mensen met een eigen paard zo denken,absoluut niet,ik zeg alleen dat het jammer is dat er SOMMIGEN zijn die op manegeruiters neerkijken,meer niet.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 17:55

Snoevie schreef:

dat maak ik er niet van,het is gewoon zo.als iemand recht in je gezicht zegt,dat je maar een manegeruiter bent en dan toch niet kan rijden,wat moet je dan denken?
ik zeg ook niet dat alle mensen met een eigen paard zo denken,absoluut niet,ik zeg alleen dat het jammer is dat er SOMMIGEN zijn die op manegeruiters neerkijken,meer niet.

DAt is arrogant! Dat komt vast van mensen die verwend zijn door hun ouders en het op een presenteerblaadje aangeboden hebben gekregen, middels een eigen pony.

Weet bij ondervinding dat er echt een hierarchie was op de manege: de kinderen met eigen ponies en de kinderen zonder ponies. De eersten stonden gewoon boven de laatsten.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 17:59

natuurlijk,en gelukkig ken ik wel super aardige en normale mensen die ene paard hebben,de een rijdt M en de ander net B,maar dat maakt gelukkig niks uit.
maarja die paar rotte appels ertussen is minder,maar ik denk dat je het haast overal hebt!
ik ben geen geweldige manegeruiter,dat geef ik ook eerlijk toe.ik kan en wil niet op elk manegepaard rijden.
maar de paarden die ik wél rij,daar lukt het ook meestal wel redelijk mee!

Aafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 18:07

Nou, Ik vind het dus totale onzin dat mensen zeggen dat manege ruiters niet kunnen rijden!
Je rijdt op een manege vaak op verschillende paarden, dus zo leer je elk paard dat je daar rijd kennen, dus je leert ook meer hoe je moet omgaan met die paarden. Kort gezegd dus... manege ruiters kunnen er ook wat van, ze moeten er wel hun gevoel voor hebben! Maarja, als ik er dan over ga denken, bedenk ik me weer dat de meeste mensen met een eigen paard ook goed kunnen rijden, tenminste, als ze een paard hebben dat goed bij hun past... En zo gaat dat dan ook weer met de manege ruiters. Dus eigenlijk een zinlose discussie...
En nu kap ik ermee, want als ik doorga snap ik er zelf niks meer van