Manegeruiters zijn niet per definitie slechter dan priveruiters, alleen hebben zij waarschijnlijk de doelen anders staan.
Hetzelfde geldt voor manegepaarden. Die paarden wennen dat ze ruiters op hun rug hebben die niet altijd hun evenwicht perfect kunnen bewaren. veel beschermev zich daartegen door zich als het ware iets te blokkeren.
Als je dan op zo'n manege paard een priveruiter zet die haar eigen M-paard gewend is op zo'n paard zet, klopt dat niet meteen. En dan is noch het paard, noch de ruiter slecht. Dit zijn gewoon 2 individuen die niet op elkaar afgestemd zijn en niet van elkaar krijgen wat ze van elkaar verwachten.
Ik las pas een topic van een groep meiden met eigen paarden die een uurtje in de manege les mee gingen rijden op manegepaarden.
Uiteraard was dit een fiasco. Die meiden rijden elke keer weer op de zelfde knol, die ze naar hun hulpen hebben kunnen zetten en dus perfect op elkaar afgestemd zijn.
Als je dan van een manege paard verwacht dat hij ala minute reageert als het paard waar je al jaren lang een band mee op hebt gebouwd, dan klopt er iets helemaal niet in je redenering.
Ik vind dat fanatieke manege ruiters, met of zonder verzorgpaard, zeer handig zijn. Zij kunnen namelijk een 'afgestompt' paard binnen een uurtje rijden weer een stuk beter krijgen. En dat lukt ze alleen door consequent te rijden en precies aan te voelen wat een paard wel of niet kan, zonder te verwachten dat een paard van een beginnersles binnen 1 ronde stappen over kan schakelen naar M-niveau.
Maar nogmaals de vergelijking manegepaarden/privepaarden en manegeruiters/priveruiters vergelijken is als appels en peren en echt onbegonnen werk, aangezien dit zeer verschillende groepen zijn. En zelfs bij de privepaarden heb je fjorden die alleen een ronde hoeven te stappen in het bos, met een ruiter die net begonnen is. Durven jullie dan echt te zeggen dat deze ruiter beter rijdt dan een manege ruiter, alleen omdat het een priveruiter is? Je kan zelfs 2 Z-ruiters met 2 soortgelijke paarden niet eerlijk vergelijken.
IsabelvS schreef:@ Bitje, idd dat is wel zo, ik merk ook als er sommige kinderen op de manege op sommige paarden rijden dat ik denk van; Dat ziet er niet goed uit... Meer van; Hij kan veel beter lopen. en sommige paarden kunnen ook zeker beter lopen, en omdat er dus ook kinderen in lagere lessen op rijden lopen ze bij jouw ook minder snel goed...
Dit heb ik trouwens ook echt niet alleen bij manegeruiters hoor. Dit heb ik zeer zeker ook bij priveruiters. Zelfs bij Anky heb ik op sommige stukken nog 'oh, dat kan Salinero beter!' Als ruiter leer je elke dag weer, en alles kan altijd beter.. Zolang je zelf er bewust van bent, ben je geen 'slechte' ruiter! Als je als een dooie doorrijdt en je paard in stukken ragt, dan ben je een 'slechte' ruiter, en geloof me, dat in stukken raggen zie ik vaker bij priveruiters dan bij manege ruiters!

.