'Manegeruiters zijn sleeeecht!'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chitra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 00:00

Een wedstrijdruiter in de klassa M en een manegeruiter die gewoon een uurtje wil ontspannen en daarna even gezellig kletsen in de kantine kan je niet met elkaar vergelijken!!
Manegeruiters zijn niet per definitie slechter dan priveruiters, alleen hebben zij waarschijnlijk de doelen anders staan.

Hetzelfde geldt voor manegepaarden. Die paarden wennen dat ze ruiters op hun rug hebben die niet altijd hun evenwicht perfect kunnen bewaren. veel beschermev zich daartegen door zich als het ware iets te blokkeren.
Als je dan op zo'n manege paard een priveruiter zet die haar eigen M-paard gewend is op zo'n paard zet, klopt dat niet meteen. En dan is noch het paard, noch de ruiter slecht. Dit zijn gewoon 2 individuen die niet op elkaar afgestemd zijn en niet van elkaar krijgen wat ze van elkaar verwachten.

Ik las pas een topic van een groep meiden met eigen paarden die een uurtje in de manege les mee gingen rijden op manegepaarden.
Uiteraard was dit een fiasco. Die meiden rijden elke keer weer op de zelfde knol, die ze naar hun hulpen hebben kunnen zetten en dus perfect op elkaar afgestemd zijn.
Als je dan van een manege paard verwacht dat hij ala minute reageert als het paard waar je al jaren lang een band mee op hebt gebouwd, dan klopt er iets helemaal niet in je redenering.

Ik vind dat fanatieke manege ruiters, met of zonder verzorgpaard, zeer handig zijn. Zij kunnen namelijk een 'afgestompt' paard binnen een uurtje rijden weer een stuk beter krijgen. En dat lukt ze alleen door consequent te rijden en precies aan te voelen wat een paard wel of niet kan, zonder te verwachten dat een paard van een beginnersles binnen 1 ronde stappen over kan schakelen naar M-niveau.

Maar nogmaals de vergelijking manegepaarden/privepaarden en manegeruiters/priveruiters vergelijken is als appels en peren en echt onbegonnen werk, aangezien dit zeer verschillende groepen zijn. En zelfs bij de privepaarden heb je fjorden die alleen een ronde hoeven te stappen in het bos, met een ruiter die net begonnen is. Durven jullie dan echt te zeggen dat deze ruiter beter rijdt dan een manege ruiter, alleen omdat het een priveruiter is? Je kan zelfs 2 Z-ruiters met 2 soortgelijke paarden niet eerlijk vergelijken.

IsabelvS schreef:
@ Bitje, idd dat is wel zo, ik merk ook als er sommige kinderen op de manege op sommige paarden rijden dat ik denk van; Dat ziet er niet goed uit... Meer van; Hij kan veel beter lopen. en sommige paarden kunnen ook zeker beter lopen, en omdat er dus ook kinderen in lagere lessen op rijden lopen ze bij jouw ook minder snel goed...

Dit heb ik trouwens ook echt niet alleen bij manegeruiters hoor. Dit heb ik zeer zeker ook bij priveruiters. Zelfs bij Anky heb ik op sommige stukken nog 'oh, dat kan Salinero beter!' Als ruiter leer je elke dag weer, en alles kan altijd beter.. Zolang je zelf er bewust van bent, ben je geen 'slechte' ruiter! Als je als een dooie doorrijdt en je paard in stukken ragt, dan ben je een 'slechte' ruiter, en geloof me, dat in stukken raggen zie ik vaker bij priveruiters dan bij manege ruiters!
Laatst bijgewerkt door chitra op 08-11-09 00:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Ixie

Re: 'Manegeruiters zijn sleeeecht!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 00:04

Ik snap het niet helemaal, hoezo kan je het niet vergelijken?

Maar een manegepaard en ruiter zijn toch ook nooit echt op elkaar afgestemd? Tenminste niet in zo zekere maten als privé ruiter met privé paard, en die manege ruiters kunnen toch ook gewoon rijden?

chitra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 00:12

IsabelvS schreef:
Ik snap het niet helemaal, hoezo kan je het niet vergelijken?

Maar een manegepaard en ruiter zijn toch ook nooit echt op elkaar afgestemd? Tenminste niet in zo zekere maten als privé ruiter met privé paard, en die manege ruiters kunnen toch ook gewoon rijden?

Dan mag jij me eens uitleggen hoe je een priveruiter die elke dag op zijn paard rijdt vergelijkt met een manegeruiter die elke week op een ander zit en een keer per week rijdt.

Dit zijn toch 2 compleet verschillende rijomstandigheden? Ik denk wel dat als je de manegeruiter een maand lang elke dag op hetzelfde paard zet, dat de combinatie veel beter wordt. Zet je dan een priveruiter een keer per week op een manege paard, dan zal dat waarschijnlijk een stuk minder goed gaan aangezien die ruiters niet gewend zijn zichzelf aan te passen aan een anders paard met een totaal ander karakter als dat je gewend bent.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 05:01

Hoezo 'Die meiden rijden elke keer weer op de zelfde knol, die ze naar hun hulpen hebben kunnen zetten en dus perfect op elkaar afgestemd zijn.'

Ik denk dat ik als prive ruiter al meer verschillende paarden onder mijn kont heb gehad dan de gemiddelde manege ruiter. En hoe denk je dat zo'n peerd fijn aan de hulpen is gekomen? Door een manegeruiter? Ik vind dat jij prive ruiters danig onderschat. ;)

En ja, ik ken bosruiters waarvan ik met zekerheid durf te zeggen dat ze beter rijden dan een manegeruiter.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 09:03

erg jammer dat er mensen blijven proberen te vergelijken dat een manegeruiter best ook beter kan rijden dan een priveruiter of andersom.

mensen gaan nu hetzelfde doen als waar ze zelf zo'n hekel aan hebben en waar dit topic om begonnen is.

ik heb een eigen pony,maar ben geen geweldige dressuurruiter.
en waarom zou ik me minder op mijn gemak op een buitenrit op een ander paard als een manegeruiter?dat ligt toch aan de instelling van de ruiter en niet aan het feit dat ik priveruiter ben en een vriendin van me manegeruiter?

mensen hebben er zo'n hekel aan dat manegeruiters in een hokje gestopt worden en dat vind ik ook terecht,maar een heleboel hier doen hetzelfde met priveruiters.

jammer.

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 10:15

Het ligt er ook een beetje aan wat je verstaat onder 'goed rijden'. Voor de een is dat een foutloze Z proef, voor de ander is dat een lekkere ontspannen bosrit waarbij paard en ruiten elkaar vertrouwen. Weer een ander vindt goed rijden, het rijden zonder je paard in de weg te zitten of het in staat zijn om 'problemen' op te lossen (bokken uitzitten, protest opvangen etc).

Elke ruiter heeft zijn specialiteit. Voor mij persoonlijk, is het niet per definitie wat je met je paard voor elkaar krijgt, maar hoe je dat doet. Voor mij is iemand die op een vriendelijke manier een oefening 10 keer over doet om het goed te krijgen een betere ruiter, dan iemand die schopt en trekt en het paard straft als het iets niet helemaal begrijpt. Ongeacht of die persoon op een manegepaard of eigen paard rijdt (hoewel iemand op de manege waar ik rij van zijn paard gehaald wordt als hij/zij onnodig 'streng' is). Ik heb horrorverhalen gehoord van maneges waar wordt geleerd "Schop is lopen, mep is harder en trekken is de rem", maar zelf heb ik dat gelukkig nooit in het echt hoeven zien.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 11:51

IsabelvS schreef:
Minder de kans om zich te ontwikkelen... Hoe bedoel je dat? Omdat je met meerdere in een les rijdt en minder vaak rijd ofzo?

Allebij. Kijk als je het vergelijkt met mijn situatie op dit moment, ik rijd gemiddeld 2 keer per dag. En ik heb ook nog prive-les, dat is gewoon geen vergelijk met een of twee uurtjes in de week groepsles.

Ik moet eerlijk zeggen, mijn dresuur is ook bagger hoor daar zeker niet van. Maar ik krijg nu wel de kans om het echt te leren, en sinds ik van de manege af ben en prive les heb, ben ik zo veel vooruit gegaan niet normaal.

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 11:58

Ik heb even een stukje door dit topic gelezen.. En mijn mening is dat je manegeruiters niet met privéruiters kan vergelijken. Het is toch logisch, een privépaard moet bijna iedere keer even hard werken, terwijl een manegepaard, de ene keer heel hard moet werken en de andere keer niks hoeft te doen. Zo'n paard wordt als vanzelf lui, voor mij is het een grotere prestatie om een manegepaard voorwaarts en nageeflijk te laten lopen, dan een privépaard op M dressuur.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 13:57

en dit irriteerd me nou zo,waarom is het makkelijker een privepaard M te laten rijden dan een manegepaard fijn voorwaarts,nageeflijk enz.
dit is net zo irritant om te lezen als de mensen die zeggen dat manegeruiters niet goed kunnen rijden.

op een eigen paard moet je vaak ook heel hard werken!

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 14:08

petradek schreef:
zevenmoor schreef:
Mensen die dat zeggen moeten maar eens terug denken aan de tijd dat ze zelf nog manege ruiter waren.

Iedereen is begonnen op een manege en daar is helemaal niks mis mee.

Sorry hoor, maar ik ben absoluut niet begonnen op een manege. Sterker nog, ik heb er nog nooit gereden. De meeste manege`s zijn ook verschrikkelijk. Heb echt medelijden met die paarden!

Ik ben ook niet begonnen op een manege, maar op een ponyclub (waar ik nu nog steeds rijd en waar mijn eigen pony nu staat).
Het verschil tussen een ponyclub en een manege is dat je op een ponyclub op eigenaars paarden leert paardrijden, en in kleine groepjes (maximaal 5 ponies in een les), waarop 2 instructeurs staan (naarmate de niveaus hoger worden 1 instructeur).

Ik weet zeker dat je hier meer van leert dan bij menig manege, ik geef nu zelf ook les op de ponyclub (beginners en gevorderden), en we krijgen weleens inschrijvingen van kinderen die van de manege afkomen met een aantal jaar ervaring...
Als ze dan komen om proef te rijden bakken ze er niets van en is er maar weinig van die ervaring terug te zien.
Op dit moment hebben we er ook weer zo een bij, en die geef ik nu les in de beginnersles.

Om per definitie te zeggen dat manegeruiters slecht zijn ben ik het niet mee eens, er zitten best groepjes tussen die leuk kunnen rijden, maar ik vind wel dat ze minder snel leren... Ik denk dat het door de te grote aantallen paarden in de bak komt, dan is er niet genoeg aandacht voor iedereen en heb je ook geen overzicht meer, ik ben dus niet echt fan van manegelessen, ik zou het niemand aanraden als ze beter kunnen krijgen.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 14:14

zevenmoor schreef:
Mensen die dat zeggen moeten maar eens terug denken aan de tijd dat ze zelf nog manege ruiter waren.

Al wil ik wel zeggen dat er maneges in nederland zijn waar niet op houding etc gelet wordt maar alleen aan hoeveel paarden ze per uur in de bak kunnen laten lopen

niet iedereen is begonnen op een manege hoor.
Heb zelf bijna nog nooit op een manege gereden alleen 1x dat ik daar een week stage liep had ik een keer les gehad
en die les was echt 10x niks, gewoon echt saai & heb helemaal niks geleerd

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 14:40

het is trouwens wel zo dat manegeruiters verders geen verdere ervaringen hebben zoals wedstrijden(officiele) en ze rijden misschien maar 1x in de week.
Het is gewoon zo dat een manegeruiter minder kan dan een
ruiter met een eigen (verzorg)paard ;)

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 14:44

_Bitje_ schreef:
het is trouwens wel zo dat manegeruiters verders geen verdere ervaringen hebben zoals wedstrijden(officiele) en ze rijden misschien maar 1x in de week.

Helemaal mee eens, maar ik zit nu al te wachten op; maar ik ben manegeruiter en rijd officieel, namelijk F243, of zoiets dergelijks :+

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 14:46

Manegeruiters zijn slechter... In de zin dat ze technisch doorgaans slechter rijden.. klopt.

Dat heeft alleen weinig te maken met talent. Of met al dan niet hard werken. Dat heeft helaas veel te maken met het feit dat op maneges vaker dan bij privé-paarden slechter les wordt gegeven.

Ik heb meerdere manegeruiters wel eens op mijn paarden gelaten. Vrijwel allemaal moest ik ze uitleggen dat je eerst vraagt, dan pas vertelt, en dan pas 'schopt'. De meesten geven gelijk een enorme plér been. Zo hebben ze het geleerd. Voor veel is de galopshulp ook gewoon een zaak van meer/harde been geven.

Zo ook met sturen. Veel sturen op de binnenteugel, de buitenteugel hangt erbij, de schouder loopt er uit. pm mijn paarden betekent dat dan dat ze of achterstevoren staan, of dat mijn paard dubbelgevouwen rechtuit loopt. Daar kunnen die ruiters niets aan doen. Het is ze zo geleerd.

Als ze een beetje kunnen zitten 'mogen' ze op het 'moeilijke' paard van de manege. Meestal het paard dat niet makkelijk in galop wil, of af en toe een eigen wil/mening heeft. En dan denken ze al gauw dat ze kunnen rijden. En ja: ze kunnen allemaal wel blijven zitten. Maar rijden dus niet. Daarvoor moet je namelijk fatsoenlijk les hebben. Daar schort het echt aan.
Laatst bijgewerkt door Anya op 08-11-09 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 14:48

Precies.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 14:49

melody93 schreef:
_Bitje_ schreef:

Helemaal mee eens, maar ik zit nu al te wachten op; maar ik ben manegeruiter en rijd officieel, namelijk F243, of zoiets dergelijks :+

haha ja :')

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 14:52

ben het ook met anya eens,
het gaat niet om treiteren of om talent...
je hebt gewoon op een manege minder mogelijkheden tot de sport
dus kun je je ook niet beter ontwikkelen.
Dat is niet gemeen bedoeld, maar het is nou een maal zo, het is leuk
dat je op een manege rijd, even 1 x in de week met paarden omgaan..
maar technisch gezien is dat niet écht paardensport.
Paardensport is wanneer je intensief bezig bent, elke dag met paarden
omgaat (hoeft niet persé je eigen te zijn) en je ontwikkeling.

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 14:55

Inderdaad, en het is niet alleen dat ene uurtje rijden, er zit zóveel omheen waar manegeruiters nog nooit van gehoord of geweten hebben, het is gewoon jammer dat ze daar nooit in aanraking mee komen.

xLemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 17:00

zevenmoor schreef:

Al wil ik wel zeggen dat er maneges in nederland zijn waar niet op houding etc gelet wordt maar alleen aan hoeveel paarden ze per uur in de bak kunnen laten lopen

Jaa dat vind ik ook. Ik bedoel iedereen is daar toch ongeveer begonnen?
Maar het is wel zo dat er minder op je gelet word als je op de manege rijd. Omdat je toch wel met veel mensen bent en dus kun je sommige dingen gewoon niet goed aanleren of je leert het helemaal niet. En eerlijk gezegd hoop ik dat ik over een paar jaar ook een verzorgpaard vind, en dat ik daar gewoon lekker op kan rijden. En ik ga ook meer prive lessen volgen, want daar heb ik meer aan.
Maar ik vind het wel flauw dat ze dat zomaar zeggen, niet iedereen is zo slecht!

xx

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 17:13

@ ANYA, als je bij ons zo rijd, krijg je de wind van voren: Één meisje gaf één keer meteen een tik zonder eerst been te geven, ze heeft ongeveer een preek van een halfuur gekregen met de boodschap dat de lerares haar liefst van het paard af zou halen.

melody93 schreef:
Inderdaad, en het is niet alleen dat ene uurtje rijden, er zit zóveel omheen waar manegeruiters nog nooit van gehoord of geweten hebben, het is gewoon jammer dat ze daar nooit in aanraking mee komen.

Wat bedoel je?
Poetsen en zadelen? Doen we zelf, daar krijg je als beginner ook les in.
Klussen voeren uitmesten? Dat moeten we ook doen, zo wordt er aan ons ook geleerd over verschillende soorten voer voor paarden etcetera.
Kreupelen paarden of ziektes? Bij ons wordt dat, wanneer een manege paard daar mee te maken heeft ook vaak uitgelegd hoe te behandelen en waarom de pony/paard even niet meeloopt in de lessen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 17:20

Dat is een behoorlijk verschil met wat ik vaak tegenkom dan Isabel. Fijn.

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 17:21

Was dat sarcastisch? :P.
Ik snap het wel hoor... ik kom ook welis maneges tegen waarbij paarden beroerd staan. Maar eigenlijk ligt het heel erg aan de manege, en ook omdat er heel erg veel manege ruiters zijn kan je niet zeggen 'manege ruiters zijn slecht'.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 17:24

waarom zou ze het sarcastisch bedoelen?is het nog niet goed....

natuurlijk verschilt het nogal op welke stal of manege je rijdt.

wat ik nog steeds jammer vind is het eeuwige in hokjes plaatsen(wat dus ook manegeruiters tegen priveruiters doen)

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 17:25

Dan zit je wel bij een van de betere maneges, ik zeg ook niet dat het bij iedere manege zo is, maar bij velen wel. Lees m'n eerdere posts maar.
Maar eerlijk is eerlijk, als je een verzorgpony of eigen paard hebt, komen er meer dingen bij kijken. Van het verzorgen van kleine wondjes tot het bijvijlen van de hoeven, van het bepalen van de hoeveelheid voer tot wormenkuren geven, elders wedstrijden rijden ik noem maar wat kleine dingetjes. Als je een verzorgpony of eigen paard zou hebben en daar veel mee mag / kan doen zal je er vanzelf wel achter komen dat het soms de kleine dingetjes zijn die je niet geleerd zijn op de manege
Maar ik moet wel zeggen dat ik het goed vind dat jullie zoveel moeten doen, dat hoort er namelijk ook gewoon bij, dan is jouw manege echt een positieve uitzondering .
Ik denk ook naarmate je veel ervaring krijgt je meer dingen leert, want dan wil je je er zelf in verdiepen lijkt mij ;)

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 17:31

Ja dat is natuurlijk wel zo, alleen daarom is zo een soort manege een fijne oplossing voor mensen die geen tijd/geld/ruimte hebben om een eigen/vz paard te hebben. Overigens hebben veel 'manege'mensen die ik ken wel een vzpaard of pony.