Vraag het de FNRS jury....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xxxmh

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 23:47

Vanavond een bronzen speldje gekregen van de frns/knhs! Erg leuk :)

sas66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 14:59

Ik zag dat er een nieuw theorieboek uit is van de FNRS. Weet iemand of de inhoud van het boek gewijzigd is tov de vorige versie? En weet iemand of de theorie voor de F10 gewijzigd? Heb het op de manege gevraagd, maar nog niemand gevonden die een antwoord wist helaas.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 15:15

sas66 schreef:
Ik zag dat er een nieuw theorieboek uit is van de FNRS. Weet iemand of de inhoud van het boek gewijzigd is tov de vorige versie? En weet iemand of de theorie voor de F10 gewijzigd? Heb het op de manege gevraagd, maar nog niemand gevonden die een antwoord wist helaas.

Ja, er zijn veranderingen in de onderwerpen in het boek en ook in de theorievragen.

Juttertje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 13:11

hoiii!
Even een vraagje.
Ik heb eind november de F9 gehaald voor de 3de keer dus ik mag naar de F10
Ik heb mij wel al ingeschreven voor eind januari voor de F10 dus. daar heb je ook een theorie examen.
Eind januari is mijn laatste fnrs proefje omdat ik de overstap naar western heb gemaakt 2 weken terug.
Ben ik dan nog verplicht om ook de theorie examen te halen?
Ik blijf wel op dezelfde manege en ze weten dat ik na eind januari geen dressuur meer ga doen

LCT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 13:14

Volgensmij is theorie pas bij de 2e keer F10 toch?

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 13:39

Dat ligt aan de manege. Veel doen het idd als je al een pp hebt. Wij doen het juist eerder, dan heb je dat maar gehad (en zodat je het opnieuw kunt doen, mocht je het niet gehaald hebben).

Theorie-examen is alleen verplicht om het diploma te mogen uitgeven. Als jij gaat stoppen met de F-proeven voor je 3 pp's kunt halen, kom je sowieso niet in aanmerking voor een diploma en heb je de theorie dus niet nodig. Je kunt natuurlijk wel gewoon meedoen als je er dan toch bent - voor de lol, of om jezelf te testen ;)

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 14:34

Je theorie heb je nodig voor de F10 diploma. Wij nemen het theorie examen af bij de 3e promotiepunt.

Officieel zijn er vanaf 1 januari nieuwe theorietoetsen! De antwoorden staan alleen in het nieuwe theorieboek. Toevallig van de week uitgezocht.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 14:51

Tilmar schreef:
Je theorie heb je nodig voor de F10 diploma. Wij nemen het theorie examen af bij de 3e promotiepunt.

Officieel zijn er vanaf 1 januari nieuwe theorietoetsen! De antwoorden staan alleen in het nieuwe theorieboek. Toevallig van de week uitgezocht.

Kleine aanvulling: op heel wat bedrijven waar de nieuwe proeven gereden worden, zijn ook de nieuwe toetsen al in gebruik.

Yentaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 15:22

Ik heb kort geleden pas het nieuwe proevenboek gekocht, maar wat is er gebeurt maar f13/20? Zijn de oefeningen daaruit nu versneld in F1/12 gedaan?

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 15:58

Nee, f1 t/m f12 is de bronzen leerlijn. Daarna komt de zilveren leerlijn die via de nieuwe f13 t/m f15, waar meer wordt gekeken hoe het paard koopt, naar de knhs B, L1 en L2 gaat.
Dit om aansluiting te creëren van manege proeven naar wedstrijdsport.
Na de f15 komt dus de B proef. Omschakeling tussen hoe doet de ruiter het, naar hoe loopt het paard.

Binkie_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 20:03

Ik mag zondag de F7 rijden op mijn favoriete manegepaard. Ik heb dat al een keer eerder gedaan, maar toen stond op mijn protocol dat ik teveel meebewoog met mijn bovenlichaam in de galop. Echter vind ik dat ik dan nog best stil zit, het paard neemt grote passen maar heeft niet veel sprong, waardoor het behoorlijk schommelt. Hoe kijken jullie hier naar?
Ook is het paard behoorlijk op de voorhand gereden en loopt ze dus het liefst met haar hoofd omlaag. Als ik haar oppak en stelling wil vragen gaat ze erg schudden met haar hoofd, dit is een kwestie van dat ik nog niet handig genoeg ben om haar nageeflijk te laten lopen. Hebben jullie liever dat ik met een wat langer teugeltje rijd (uiteraard genoeg contact en stuur) of dat ik de teugels korter heb en dat ze loopt te schudden met haar hoofd?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 20:29

Binkie_Eline schreef:
Ik mag zondag de F7 rijden op mijn favoriete manegepaard. Ik heb dat al een keer eerder gedaan, maar toen stond op mijn protocol dat ik teveel meebewoog met mijn bovenlichaam in de galop. Echter vind ik dat ik dan nog best stil zit, het paard neemt grote passen maar heeft niet veel sprong, waardoor het behoorlijk schommelt. Hoe kijken jullie hier naar?
Ook is het paard behoorlijk op de voorhand gereden en loopt ze dus het liefst met haar hoofd omlaag. Als ik haar oppak en stelling wil vragen gaat ze erg schudden met haar hoofd, dit is een kwestie van dat ik nog niet handig genoeg ben om haar nageeflijk te laten lopen. Hebben jullie liever dat ik met een wat langer teugeltje rijd (uiteraard genoeg contact en stuur) of dat ik de teugels korter heb en dat ze loopt te schudden met haar hoofd?

In de f7 is nageeflijkheid niet aan de orde.
Wat betreft je bovenlichaam: laat je eens filmen. Soms ziet iets er anders uit dan jij het voelt.
Wat de jury er mee doet is niet aan te geven: dat verschilt per ruiter, per paard, per moment.
Stelling vragen en oppakken hebben eigenlijk niets met elkaar te maken. Stelling vragen.is immers niets andets dan het hoofd iets opzij vragen totdat je de oogbal ziet.
Beetje kort antwoord, hang nl.net onderuit op de bank.

farahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 09:44

ynskek schreef:
Muztang schreef:
Dit jaar zijn de proeven F1 t/m F12 aangepast (brons).
Ik zie dat er nieuwe proeven komen voor de F13 t/m F20 (zilver) kan dat kloppen?
En wat houd goud dan in?

Er komt inderdaad een Zilver opleiding aan. Deze zal bestaan uit F13 t/m F15 , B/L1/L2. Hier komt ook een ruiterpaspoort voor.

Let wel, de punten in de B t/m L2 proeven tellen niet voor je officiële startpas

ik rij met mijn eigenpaarden de FNRS proeven op dit moment f19 met beide, wat houd dat porecies in in voor straks mijn startkaart?

ik ga straks wel starten met mijn jonge officieel in de B die wil ik niet mee nemen naar de FNRS.

al vind ik wel als ik een L2 proef rij of een FNRS f19 dat we dan al wel echt bezig zijn met de oefeningen van de M.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 09:58

farahtjuh schreef:
ik rij met mijn eigenpaarden de FNRS proeven op dit moment f19 met beide, wat houd dat porecies in in voor straks mijn startkaart?

ik ga straks wel starten met mijn jonge officieel in de B die wil ik niet mee nemen naar de FNRS.

al vind ik wel als ik een L2 proef rij of een FNRS f19 dat we dan al wel echt bezig zijn met de oefeningen van de M.

Je kan de f19/f20 gewoon afmaken. Alternatief is FNRS B starten. Ligt er ook aan wat je manege kiest.

Startkaart staat helemaal los van de FNRS proeven. Dus daar behaalde promotiepunten tellen niet als winstpunten.

En vergis je niet, in de F19 wordt nog steeds vooral gekeken hoe de ruiter het doet, in de L2 gaat het er om hoe het paard loopt.

Anja_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 16:48

Hoe zit dan dan precies als je via de FNRS B gaat starten? Mag je dan wel op KNHS wedstrijden rijden(waar dus ook mensen met startkaart rijden), of moet je manege dan zelf de KNHS proeven laten rijden, bijvoorbeeld op dezelfde dag als de F-proeven?

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 17:04

Anja_96 schreef:
Hoe zit dan dan precies als je via de FNRS B gaat starten? Mag je dan wel op KNHS wedstrijden rijden(waar dus ook mensen met startkaart rijden), of moet je manege dan zelf de KNHS proeven laten rijden, bijvoorbeeld op dezelfde dag als de F-proeven?

Voor FNRS B en L heb je dus geen startpas nodig en deze worden inderdaad bij de F proeven gereden.
Je krijgt dus promotiepunten dan en geen winstpunten zoals op een KNHS wedstrijd.

Anja_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 17:52

Tilmar schreef:
Anja_96 schreef:

Voor FNRS B en L heb je dus geen startpas nodig en deze worden inderdaad bij de F proeven gereden.
Je krijgt dus promotiepunten dan en geen winstpunten zoals op een KNHS wedstrijd.

Dankjewel voor je heldere antwoord! :)

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 20:06

Je mag wel bij de reguliere B/L wedstrijden rijden. Echter de winstpunten worden niet geregistreerd bij de KNHS maar in je ruiterpaspoort

Anja_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 20:22

lotteElb schreef:
Je mag wel bij de reguliere B/L wedstrijden rijden. Echter de winstpunten worden niet geregistreerd bij de KNHS maar in je ruiterpaspoort

Oke, dankjewel!
Dan ga ik vanaf nu weer lekker verder met de proeven! Ik was even gestopt in de F15(oude proeven), maar nu met de nieuwe proeven heb ik weer zin om verder te gaan. Maar eens even vragen op de manege of ze ook de nieuwe F13 t/m F15 gaan gebruiken en daarna de B en L.

farahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 16:19

ik ga straks officieel starten en kom dan uit voor onze manege wil wel graag tot f20 mijn punten halen maar ga met men jonge KNHS starten ;)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 19:15

Zondag mag ik F10 starten. Waar letten jullie op en wat zijn de do's en don't s??

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 08:56

Netjes op de letters rijden.
Beetje pittig rijden, dus niet afwachten maar de leiding nemen.
Wendingen met juiste stelling rijden.
Aanleuning met de mond van het paard/pony.
Letten op houding en zit.

Yentaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 13:40

Wat zijn de haarvoorschriften bij een compleet tenue? Gewoon een knot of is iets anders ook toegestaan?

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 14:19

Knot of vlecht

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 14:23

Voor mij persoonlijk is het belangrijk dat het vast zit. Staart, knot of vlecht maakt mij niet uit.