Vraag het de FNRS jury....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 16:46

ynskek schreef:
liliekska schreef:
Weet iemand waarom het bij de fnrs zo veel uitmaakt hoe je wegstapt en wanneer beloont terwijl bij de knhs proeven het alleen "In stap de rijbaan verlaten" is en je meteen mag belonen?

Zie mijn vorige post

Die post wekte mijn vraag op, wat is de reden dat de fnrs dat zo belangrijk vind (alhoewel het verschilt per jurylid, hele tijd gereden zonder commentaar op belonen en opeens was t een 4 want ik beloonde bij het wegstappen)?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 16:50

liliekska schreef:
Weet iemand waarom het bij de fnrs zo veel uitmaakt hoe je wegstapt en wanneer beloont terwijl bij de knhs proeven het alleen "In stap de rijbaan verlaten" is en je meteen mag belonen?

Zie mijn vorige post[/quote]
Die post wekte mijn vraag op, wat is de reden dat de fnrs dat zo belangrijk vind (alhoewel het verschilt per jurylid, hele tijd gereden zonder commentaar op belonen en opeens was t een 4 want ik beloonde bij het wegstappen)?[/quote]
Nogmaals, omdat het vroeger ook in de knhs proeven zat, het maakt gewoon deel uit van de proef. Het sluit de proef af. En de fnrs heeft de keuze gemaakt het er in te houden. Het is een onderdeel waar je gewoon een.cijfer voor krijgt en.belonen hoort niet tot de perfecte uitvoering van de.vrije stap. Vrije stap is actief, het paard krijgt gelegenheid de neus tot de.boeg te laten.zakken en de passen worden iets ruimer.

xxIsaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 18:33

Mij valt op dat er (zeker het laatste jaar genomen) op de manege waar ik rijdt, veel juryleden zijn die de groei van bepaalde combinaties (met name van de eigen paarden) meer aan het jureren zijn dan de proef zelf. Tuurlijk is het mooi dat je combinaties kunt volgen, en de groei daarvan kunt zien. Maar vaak zie ik dat de manegeruiters met manege paarden en pony's hier onder door gaan.

Heb al vaker een nette proef van een manegeruiter voorbij zien komen, waarbij vergeleken met een ruiter met een eigen paard (die naar mijn mening ook een nette proef had gereden, maar niet heel veel beter dan de manegeruiter) het puntenverschil gewoon veel te groot was (lees een verschil van bijna 30 punten ;) ).

Hoe kijken jullie daar als jurylid naar?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 18:39

Wij hebben beide proeven niet gezien dus daar kunnen we eigenlijk niet over oordelen.

Persoonlijk vind ik het knap van de manegeruiter als die een vergelijkbare proef neerzet tegenover een pensionklant en dat mag dan ook best beloond worden. De mangeruiter kan vaak maar 1x per week oefenen en een pensionklant elke dag dus als een manegeruiter het praktisch net zo goed doet vind ik dat erg goed. Het zou fijn zijn als ze dan de pensionklanten in een aparte rubriek zouden zetten maar helaas gebeurt dat niet overal.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 19:01

xxIsaa schreef:
Mij valt op dat er (zeker het laatste jaar genomen) op de manege waar ik rijdt, veel juryleden zijn die de groei van bepaalde combinaties (met name van de eigen paarden) meer aan het jureren zijn dan de proef zelf. Tuurlijk is het mooi dat je combinaties kunt volgen, en de groei daarvan kunt zien. Maar vaak zie ik dat de manegeruiters met manege paarden en pony's hier onder door gaan.

Heb al vaker een nette proef van een manegeruiter voorbij zien komen, waarbij vergeleken met een ruiter met een eigen paard (die naar mijn mening ook een nette proef had gereden, maar niet heel veel beter dan de manegeruiter) het puntenverschil gewoon veel te groot was (lees een verschil van bijna 30 punten ;) ).

Hoe kijken jullie daar als jurylid naar?

Ik ken pensionklanten die per week minder rijden dan sommige manegeruiters. Mij maakt het ook echt niet uit of het nu een eigen paard is of niet. Ook de vorige proeven niet. Heb afgelopen zondag nog een 9 gegeven gevolgd door een 4. Dat kan nu eenmaal.
Soms zie ik een ruiter die ik vaker heb gejureerd. En ja, sommigen maken echt vooruitgang. En soms geef ik mondeling aan dat me dat opvalt. Niet op papier, want dat heeft niks met het moment van die proef te maken. Bij een ruiter die een keer niet goed gaat schrijf ik er ook niet onder "joh, belabberd gereden".
Ik doe het met dit moment. Niet meer en niet minder.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 19:05

Bellatrix schreef:
Wij hebben beide proeven niet gezien dus daar kunnen we eigenlijk niet over oordelen.

Persoonlijk vind ik het knap van de manegeruiter als die een vergelijkbare proef neerzet tegenover een pensionklant en dat mag dan ook best beloond worden. De mangeruiter kan vaak maar 1x per week oefenen en een pensionklant elke dag dus als een manegeruiter het praktisch net zo goed doet vind ik dat erg goed. Het zou fijn zijn als ze dan de pensionklanten in een aparte rubriek zouden zetten maar helaas gebeurt dat niet overal.

Ben ik niet met je eens. Een goede proef is een goede proef, ongeacht of het een manegepaard of pensionpaard is. Vaak scoren pensionklanten niet eens echt hoger dan de manegeklanten. Heb in 10 jaar secretariaat voeren heel wat protocollen in handen gehad

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 19:06

Ik hoor vaak dat de manegeruiters het niet eerlijk vinden om in dezelfde rubriek ingedeeld te worden als de pensionklanten. Kan mij hun gevoel wel voorstellen.

Maar meningen verschillen. :j

KirstenHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 19:09

Op mijn manege rijden er niet heel veel pensionklanten mee, en die wel meedoen zitten samen al in de f10 en f11 zonder manegeruiters of heel sterk rijdende manegeruiters :) Dus wat dat betreft hebben wij daar geen 'last' van op onze manege, wat ik zelf wel fijn vind :) Maar uiteindelijk verdiend de beste proef de 1e prijs, ongeacht manege of eigenaar.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 19:12

[code][/code]
Bellatrix schreef:
Ik hoor vaak dat de manegeruiters het niet eerlijk vinden om in dezelfde rubriek ingedeeld te worden als de pensionklanten. Kan mij hun gevoel wel voorstellen.

Maar meningen verschillen. :j

In de beginjaren van de fproeven scoorden de manegeruiters zelfs hoger dan de knhs startende pensionklanten. Die struikelden op houding en zit. Gelukkig is daar steeds meer aandacht voor.

Ik moet zeggen dat ik het hier niet vaak meer hoor. Rubrieken zijn daar vaak ook te klein voor.

Binkie_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 08:25

Ik heb een vraagje. Aankomende zondag rijd ik de F6 op een manegepony, maar deze pony heeft nog wel eens de neiging om de rechterteugel te grijpen en je krijgt haar niet meer naar rechts. Hoe kijken jullie daar tegen aan?

Ook met de galop wil ze er soms nog wel eens vandoor gaan, maar als je zelf gewoon rustig verder rijdt, worden er dan punten afgetrokken?

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 08:42

Binkie_Eline schreef:
Ik heb een vraagje. Aankomende zondag rijd ik de F6 op een manegepony, maar deze pony heeft nog wel eens de neiging om de rechterteugel te grijpen en je krijgt haar niet meer naar rechts. Hoe kijken jullie daar tegen aan?

Ook met de galop wil ze er soms nog wel eens vandoor gaan, maar als je zelf gewoon rustig verder rijdt, worden er dan punten afgetrokken?

Heb je al geprobeerd om meer met je benen te sturen dan met je teugels?

Rechterbeen lang, linkerbeen er aan en je gewicht naar rechts verplaatsen...

Je krijgt als er iets niet goed gaat een lager cijfer op dat onderdeel. Als je daarna gewoon weer verder kan rijden kun je op de onderdelen daarna gewoon weer mooie cijfers rijden.

Binkie_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 08:45

Ik zal het eens proberen. Heb ook als tip meegekregen om niet teveel aan die rechterteugel te zitten en als ik dan naar rechts moet sturen en dan weer los, dat ik hem niet vasthoud. Als ik dat wel doe dan pakt zij hem en dan heb ik geen stuur meer :+

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 08:46

Binkie_Eline schreef:
Ik zal het eens proberen. Heb ook als tip meegekregen om niet teveel aan die rechterteugel te zitten en als ik dan naar rechts moet sturen en dan weer los, dat ik hem niet vasthoud. Als ik dat wel doe dan pakt zij hem en dan heb ik geen stuur meer :+

Het is ook een combinatie van niet te veel teugel maar wel met je benen aangeven waar ze heen moet

_Fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 18:18

_Fabienne schreef:
Even een vraag over de theorie. Ik ben vorig jaar begonnen met het rijden van f-proeven en heb toen het boek aangeschaft. Nu moet ik binnenkort weer theorie doen, maar ik hoorde dat er inmiddels een nieuw boek uit is. Is de theorie wel hetzelfde gebleven of moet ik echt het nieuwe boek aanschaffen om mijn theorie te kunnen halen?

Iemand die toevallig al één van de nieuwe theorietoetsen gedaan heeft en mij kan vertellen of ik hier persé het nieuwe boek voor aan moet schaffen of dat de stof hetzelfde is als in het vorige boek?

KirstenHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 18:35

Mij is vertelt dat het ongeveer hetzeltde is. Ik heb de F8 theorie een paar weken gemaakt op informatie uit het oude boek (2011/2012?) en had 1 dom foutje ;) Maar ik weet dus niet of er grote verschillen in de andere F theorieen etc zit.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 18:43

Dat is een vraag die je het beste aan je instructeur of secretariaat kunt stellen. Juryleden hebben in principe niets te maken met de theorietoetsen.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 19:02

De vragen zijn in ieder geval anders geworden, maar of de stof ook echt anders is durf ik niet te zeggen. Ik heb zelf ook geen theorie meer.

IK zou eventueel vrijdag of zaterdag even de twee boeken naast elkaar kunnen leggen en even snel vergelijken?

_Fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 21:28

Bedankt voor de reacties.

Laura_ schreef:
De vragen zijn in ieder geval anders geworden, maar of de stof ook echt anders is durf ik niet te zeggen. Ik heb zelf ook geen theorie meer.

IK zou eventueel vrijdag of zaterdag even de twee boeken naast elkaar kunnen leggen en even snel vergelijken?

Oh als je dat zou willen doen zou het super zijn! Heel erg bedankt alvast.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 21:33

Hoe kunnen ze trouwens bij de fnrs in de F8 al een middendraf vragen als de nageeflijkheid nog niet verplicht is? Meeste manege pony's/paarden kunnen enkel versnellen ipv verruimen. ik vind de knhs B makkelijker :+

KirstenHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 00:07

@hierboven, ik krijg dan ook vaak een onvoldoende voor middenstap en middendraf :+

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 05:53

Nou, dat hoeft helemaal niet hoor. Ik zie wel of de ruiter de juiste hulpen geeft. Iedere manegepony kan daardoor een 7 halen voor middenstap en middendraf. Dat is juist het mooie van de FNRS proeven.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 08:13

Dan wil ik graag dat jij hier komt jureren :')
Mijn eigen pony is nog niet zo ver in africhting, loopt wel netter in de aanleuning. Maar toch elke keer opnieuw een 5, want ze versnelt als commentaar... klopt want ze snapt het verschil nog niet. Overigens haal ik wel gewoon mijn punten

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 08:49

Saaams schreef:
Dan wil ik graag dat jij hier komt jureren :')
Mijn eigen pony is nog niet zo ver in africhting, loopt wel netter in de aanleuning. Maar toch elke keer opnieuw een 5, want ze versnelt als commentaar... klopt want ze snapt het verschil nog niet. Overigens haal ik wel gewoon mijn punten

Welke hulpen geef je om de verruiming te tonen?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 08:49

Ik moet eerlijk zeggen dat ik weinig voldoendes geef voor dat onderdeel. Maar ik zie de ruiter vaak ook niets doen. Of ze doen hun handen niet wat mee naar voren. Of ze gaan wel iets vooruit maar vergeten terug te nemen. Maar soms geven ze niet eens been...

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 08:51

Bellatrix schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik weinig voldoendes geef voor dat onderdeel. Maar ik zie de ruiter vaak ook niets doen. Of ze doen hun handen niet wat mee naar voren. Of ze gaan wel iets vooruit maar vergeten terug te nemen. Maar soms geven ze niet eens been...

Het is bij mij inderdaad ook een samenloop van omstandigheden.

Hulpen moeten wel correct zijn