Vraag het de FNRS jury....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 16:38

Yentaah schreef:
Met al die nieuwe versies heb ik toch ook zo weer mijn vragen: F6.
- bij het M-E afwenden, E-F afwenden. Is het dan de bedoeling dat je net voor de E op de hoefslag bent, en bij de E afwendt of moet je het rijden als M-E-F (dus puntiger)?
- bij de verruimde draf, ik blijf er moeite mee houden, zeker omdat iedereen iets anders zegt. Moet je nu inhouden en been geven, of juist 'de half uitschuiven' en been geven? En mag je tijdens deze oefening doorzitten als je dat fijner vindt of niet?
- bij alle gebroken lijnen, ik moet waarschijnlijk op een best groot paard. Hij maakt dan ook best grote wendingen, dus echt puntig kan ik een gebroken lijn niet maken. Is het dan netjes als ik eerder wend, maar net de X niet aanraak, of dat ik hem minder puntig maak en een paar meter over de AC lijn ga, maar wel de X aanraak?
Lang verhaal, maar graag reacties :D

- M-E E-F is een soort mega-grote gebroken lijn.Dus neus van het paard op de E richten en wanneer je knie bij E is weer doorwenden naar F.
- Doorzitten of lichtrijden wordt aangegeven in de proef. Altijd bovenaan en mocht het voor dat ene onderdeel anders zijn, dan wordt dat bij dat ene onderdeel aangegeven. Je daar niet aan houden kan invloed hebben op de punten. De hulpen die je geeft zijn meer de vraag voor je instructeur dan de jury :)
- De stokmaat van een paard maakt toch niet uit bij het rijden van een figuur? Een paard is niet hoekig (klinkt als een maandverbandreclame :+ ). Dus de hoek past bij het paard. Niet eerder wenden, wel X aanraken en niet voorbij de AC lijn gaan lijkt mij :) Het is ook niet zo dat je met een heel kleine pony niet tot X hoeft omdat het anders zo lang duurt.

Yentaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 17:44

Ilja000 schreef:
Yentaah schreef:
Nog een vraag trouwens: mag je tijdens een dressuurproef je zweep op de hals houden?

Lijkt mij niet wenselijk ivm correct zweepgebruik en een correcte handhouding.

Mag het wel als je de zweep op de heup houdt, als je hem gebruikt naar de schouder brengen en na de tik de zweep weer op de heup? Mijn zweep is niet lang en helpt Mij bij het begrenzen tijdens wendingen.

Yentaah

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 17:46

Bedankt voor de reactie op mijn andere vraag! Ik heb er veel aan

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 19:31

Yentaah schreef:
Nog een vraag trouwens: mag je tijdens een dressuurproef je zweep op de hals houden?

Lijkt mij niet wenselijk ivm correct zweepgebruik en een correcte handhouding.[/quote]

Mag het wel als je de zweep op de heup houdt, als je hem gebruikt naar de schouder brengen en na de tik de zweep weer op de heup? Mijn zweep is niet lang en helpt Mij bij het begrenzen tijdens wendingen.[/quote]

Afhankelijk van hoe je dat doet is dat wat mij betreft prima. Ik vind zelf correct zweepgebruik ook belangrijk. Kan natuurlijk niet voor mijn collega's spreken :) Er zijn collega's die helemaal niet willen dat je bijv. je zweep overpakt (al is het 1 of 2 keer in de proef) en ik vind dat wel prima, omdat je dan soms net duidelijker je hulp kunt geven.

Ruiterkamp0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 22:17

Hallo :) Vinden jullie het noodzakelijk in F13 dat het paard nageeflijk loopt? Ik heb altijd lichte stelling, buiging bij bijvoorbeeld voltes en mijn proef is echt netjes (ik kijk hem terug met mijn instructrice altijd) maar mijn manegepony die loopt niet meteen nageeflijk. Bij ons rijdt de eerste die erop zit hem een kwartier warm en voor de rest is het uit de stal pakken, opstappen en proefje, ik kan dus niet losrijden. Verder zagen de andere mensen die op die pony zitten om haar in een valse knik te krijgen en die krijgen wel gewoon een PP.. Lol gaat er voor mij een beetje af als mensen door gaan met zagen terwijl mijn proef over het algemeen beter was (niet dat ik mezelf heel veel beter vind maar veel andere mensen zeggen dat). Bij mijn commentaar staat dat ik haar nageeflijk moet rijden, jury is trouwens vaak hetzelfde.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 22:25

Vanaf de F12 is de nageeflijkheid zelfs een appart beoordelingspunt op je protocol. Het is dus wel een van de beoordelingscriteria.

Hoe hoger je qua niveau komt hoe zwaarder het mee gaat tellen. Dit is ook omdat hoe verder je komt hoe meer de nageeflijkheid een vereiste is voor het op een correcte wijze uitvoeren van je oefeningen.

Over de manier waarop het losrijden geregeld is hebben wij als jury niks te zeggen, wij kunnen enkel beoordelen op wat we in de rijbaan zien.

Zagen zou bij mij in de rijbaan in ieder geval onvoldoendes opleveren voor handhouding en teugel hulpen.

Als je echt tegen een onderdeel aanloopt in een proef kan dit ook betekenen dat je voor dat moment mooi op niveau rijdt en dat je het beste daar nog even door kan oefenen dan snel door te willen.

Succes in ieder geval.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 09:15

Ruiterkamp0 schreef:
Hallo :) Vinden jullie het noodzakelijk in F13 dat het paard nageeflijk loopt? Ik heb altijd lichte stelling, buiging bij bijvoorbeeld voltes en mijn proef is echt netjes (ik kijk hem terug met mijn instructrice altijd) maar mijn manegepony die loopt niet meteen nageeflijk. Bij ons rijdt de eerste die erop zit hem een kwartier warm en voor de rest is het uit de stal pakken, opstappen en proefje, ik kan dus niet losrijden. Verder zagen de andere mensen die op die pony zitten om haar in een valse knik te krijgen en die krijgen wel gewoon een PP.. Lol gaat er voor mij een beetje af als mensen door gaan met zagen terwijl mijn proef over het algemeen beter was (niet dat ik mezelf heel veel beter vind maar veel andere mensen zeggen dat). Bij mijn commentaar staat dat ik haar nageeflijk moet rijden, jury is trouwens vaak hetzelfde.

Nageeflijkheid is een nieuwe stap in je ruiteropleiding. Is niet haalbaar voor iedere ruiter of ieder manegepaard. Het wordt wel beoordeeld.Nageeflijkheid is iets anders dan zagen of een valse knik en dat zal ook zo beoordeeld worden.
Het is lastig om jouw proef te vergelijken met die van anderen. Het is immers mogelijk dat een ander hoger scoort op houding en zit of beter op de letter rijdt of iets dergelijks...
Blijf er dus aan oefenen. Succes.

KirstenHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 19:33

Hoi!
Morgen rijd ik F8 en ik heb een vraag. De pony die ik rijd vind het moeilijk om stelling en buiging(?) aan te nemen, vooral op de rechterhand. Nu moet ik een gebroken lijn rijden met een volte tien meter op de x, rechtsom en later in de proef nog eens linksom. Ik lease hem en heb hier op geoefend, maar het blijft heel lastig in combinatie met de gebroken lijn. Iemand die een last minute tip heeft om een goeie volte tien meter te rijden?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 19:39

Waar moet je morgen starten? :D
En die oefening is idd pittig, wordt vaak niet goed gereden. Belangrijkste is om je volte door te kijken, maak hem niet te klein want dat zie ik vaak. Morgen met losrijden zou ik hem nog een paar keer oefenen, laat je instructie meekijken en beoordelen of die rond genoeg is en qua afmeting een beetje klopt. Ga op de X niet vloeiend over in de volte, maak eerst een stukje van de volte...het is lastig uitleggen maar als je vanuit de rechte lijn tot aan X een vloeiende beweging naar links moet (en later naar rechts) dan klopt het figuur in principe niet.

Edit: ik zie het al, tot morgen. :P

cnterpstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 19:47

Ok, Bellatrix... Dat figuur zit ook bij mij in de proef van morgen (F7) in Haarlem. En ook mijn eigen paardje vind dit één kant op erg lastig qua buiging van zijn lijf. Maar kun je het nog in andere woorden uitleggen...want
Citaat:
Ga op de X niet vloeiend over in de volte, maak eerst een stukje van de volte...
snap ik niet helemaal :')

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 19:55

Dat kan ik dus niet goed uitleggen...dat moet je gewoon zien, iemand moet hem correct rijden en dan zie je wat ik bedoel...meeste mensen gaan recht naar de X en daar sturen ze gelijk links of rechtsom de volte in maar dat is dus fout, je moet op de X een stukje rond rijden en dan doorsturen...het is gewoon niet uit te leggen...misschien kan een mede jurylid het want ik kan de juiste bewoording niet vinden...sorry...

cnterpstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 20:01

Hoe ik het op dit moment probeer te rijden is: Van de hoekletter naar de X sturen, maar eigenlijk mikken op iets voor de X al op de AC-lijn uitkomen. Dan soort van rechtstellen of een beetje bochtje sturen als in een scherpe hoek, net hoe je het wilt noemen. En dan begin ik daarna dus aan de volte. De volte kom ik ook iets voor de X ongeveer uit en dan met eenzelfde beweging maak ik hem weer recht voor de laatste lijn.

Is dat dan ongeveer wat je bedoelt met dat stukje rond? Of bedoel je dat echt óp de volte qua beweging?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 20:02

Ja dat bedoel ik. :j Veel mensen rijden de volte vloeiend in vanuit de X zonder 'dacht bochtje' te rijden.

cnterpstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 20:06

Okey, top! Dan snap ik het :j

KirstenHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 20:14

Helaas zijn er in principe geen instructrices aanwezig tijdens onze wedstrijddagen. Ik snap denk ik wat je bedoeld! Daar ga ik dan morgen met het inrijden nog eens op oefenen, bedankt! :j

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 20:15

Ok, ik hoop dat je het begrijpt. :')

Yentaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 22:51

Ik heb ook nog een vraag voor mijn wedstrijd morgen over de slangenvolte en dan de beenwissels. Ik heb altijd meegekregen dat je van been moet wisselen op de AC-lijn. Dus dat deed ik de vorige wedstrijd, maar ik kreeg er een 5 voor met als commentaar 'denk aan beenwissel'. Moet ik dit zien als iets wat de jury verkeerd zag, of doe ik het verkeerd?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 23:01

Yentaah schreef:
Ik heb ook nog een vraag voor mijn wedstrijd morgen over de slangenvolte en dan de beenwissels. Ik heb altijd meegekregen dat je van been moet wisselen op de AC-lijn. Dus dat deed ik de vorige wedstrijd, maar ik kreeg er een 5 voor met als commentaar 'denk aan beenwissel'. Moet ik dit zien als iets wat de jury verkeerd zag, of doe ik het verkeerd?

Ik zie regelmatig ruiters die beginnen op het verkeerde been en dan toch van been wisselen, terwijl ze de slangevolte dus op het verkeerde been.beginnen.
Meestal is het onderdeel daarvoor van.hand veranderen en wordt daar vaak vergeten te wisselen.

Yentaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 23:06

Ilja000 schreef:
Yentaah schreef:

Ik zie regelmatig ruiters die beginnen op het verkeerde been en dan toch van been wisselen, terwijl ze de slangevolte dus op het verkeerde been.beginnen.
Meestal is het onderdeel daarvoor van.hand veranderen en wordt daar vaak vergeten te wisselen.

Het is gefilmd dus ik kon het nog even terugkijken en ik heb bij het van te voren van hand veranderen wel van been gewisseld :)

ragus_tommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 16:28

Wat ik me nou altijd afvraag is als je een slangenvolte rijd, moet je dan ook goed door de hoeken of niet?
En wanneer mag je nou pas je paard belonen, want met 'in vrije stap de rijbaan verlaten' is dat dan het punt waarop het pas mag of pas als je de hoek door bent :? .

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 16:38

ragus_tommy schreef:
Wat ik me nou altijd afvraag is als je een slangenvolte rijd, moet je dan ook goed door de hoeken of niet?
En wanneer mag je nou pas je paard belonen, want met 'in vrije stap de rijbaan verlaten' is dat dan het punt waarop het pas mag of pas als je de hoek door bent :? .

Je rond de hoeken af als je een volte maakt, echt afsnijden van de hoeken is dat niet naar mijn mening.

De vrije stap is een actieve stap waarbij je het paard teugel geeft maar hierbij ligt contact houdt.
De vrije stap wordt beoordeeld vanaf het wegstappen na t groeten tot aan de eerste hoekletter die je tegen komt. Pas hierna is je proef ten einde en mag je het paard belonen.

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 16:40

Weet iemand waarom het bij de fnrs zo veel uitmaakt hoe je wegstapt en wanneer beloont terwijl bij de knhs proeven het alleen "In stap de rijbaan verlaten" is en je meteen mag belonen?

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 16:44

liliekska schreef:
Weet iemand waarom het bij de fnrs zo veel uitmaakt hoe je wegstapt en wanneer beloont terwijl bij de knhs proeven het alleen "In stap de rijbaan verlaten" is en je meteen mag belonen?

Zie mijn vorige post

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 16:45

liliekska schreef:

Omdat het in de proef staat en je er eventueel nog een tien voor zou kunnen scoren. In het verleden zat dit overigens ook in de knhs proeven.
Een actieve stap, waarbij het paard gelegenheid krijgt de neus tot de boeg te laten.zakken

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 16:46

ragus_tommy schreef:

Bij een slangevolte rond je de hoeken af. Anders maak je immers geen boog?