Vraag het de FNRS jury....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 21:34

Anja_96 schreef:
Lolacabana schreef:
Je hebt gelijk. Verkeerd gelezen. Gewoon gaan lichtrijden dus en over de balken ook lichtrijden.

Kan gebeuren! Zou ik dan dus ook lichtrijdend naar de oxer mogen rijden en boven de oxer in de verlichte zit. Ik vind het namelijk eigenlijk best vervelend om in de verlichte zit naar een sprong toe te rijden, heb de vorige keer dus gehad dat paard weigerde, ik zat al in de verlichte zit(omdat het zo in de proef stond), en ja toen vloog ik er dus af langs voren...

Zo staat het er wel, gewoon blijven lichtrijden dus en 1 à 2 passen voor de hindernis naar verlichte zit gaan zou ik zeggen.

HarmanyL

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 23:13

Je / of het secretariaat kan dat het beste even vooraf met de jury overleggen. Het is inderdaad niet fijn om in de verlichte zit naar een sprong te rijden.

Anja_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 07:23

Bedankt voor de antwoorden!
Als ik er tijd voor heb zal ik het even vragen, moet namelijk al vroeg starten én 2 paarden poetsen en vlechten, dus dat wordt een vroegertje.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 14:39

Ik zou de ruiter toch het liefst in verlichte zit over de balken zien gaan! Lijkt mij een foutje in het protocol. Ook in de rest van de proef en in VA1 en VA2 wordt er niet licht gereden over de balken tenslotte.
Wat betreft de sprong: een paar passen voor de sprong verlichte zit aannemen.

Anja_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 15:28

Ilja000 schreef:
Ik zou de ruiter toch het liefst in verlichte zit over de balken zien gaan! Lijkt mij een foutje in het protocol. Ook in de rest van de proef en in VA1 en VA2 wordt er niet licht gereden over de balken tenslotte.
Wat betreft de sprong: een paar passen voor de sprong verlichte zit aannemen.

Dankjewel!

Mo_mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 00:33

Zijn er vaak opleidingen voor jury fnrs?
Ben dit jaar weer begonnen met rijden en lease nu een paard waarmee ik een klik heb die we kunnen gaan uitbouwen.
Nu f6 maar ben iets (nu begin jaar lag dat anders) onder mijn niveau ingedeeld maar mag nu niet meer overslaan.
Vind dat zelf niet erg maar sommige mensen vinden het niet eerlijk. Maken jullie dit vaker mee?

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 08:11

Volgens mij starten er elk jaar opleidingen voor fnrs jury.
Je moet eerst dressuurjury tot F12 worden en daarna kan je vervolgopleidingen doen.
Ook is er elk jaar een bijscholingsdag voor bestaande juryleden.

Er staat mij iets bij dat je nu wel klassen mag overslaan (tot maximaal F6 dan dus), ik zou de KNHS even bellen.
Maar ben je in 6 maanden dan zoveel beter gaan rijden?
Soms zitten er jaren tussen en dan snap ik het wel dat je van F2 naar F5 bijvoorbeeld gaat.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 12:43

In het nieuwe boek is het instromen maximaal F6 komen te vervallen en mag je dus ook hoger instromen.
Volgens mij gaan er in het najaar weer cursussen van start. Je moet je wel je F12 diploma hebben of een bepaalde klasse KNHS gestart hebben. Hou de site van de KNHS en FNRS goed in de gaten!

_Fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 20:39

Even een vraag over de theorie. Ik ben vorig jaar begonnen met het rijden van f-proeven en heb toen het boek aangeschaft. Nu moet ik binnenkort weer theorie doen, maar ik hoorde dat er inmiddels een nieuw boek uit is. Is de theorie wel hetzelfde gebleven of moet ik echt het nieuwe boek aanschaffen om mijn theorie te kunnen halen?

Mo_mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 23:26

Ilja000 schreef:
In het nieuwe boek is het instromen maximaal F6 komen te vervallen en mag je dus ook hoger instromen.
Volgens mij gaan er in het najaar weer cursussen van start. Je moet je wel je F12 diploma hebben of een bepaalde klasse KNHS gestart hebben. Hou de site van de KNHS en FNRS goed in de gaten!

Bedankt,
Nu ze mij eenmaal hebben ingedeeld is overslaan er niet meer bij.
Ga nu eerst weer wat trainen en dan 2 proeven per keer doen om even vooruit te komen in het indoorseizoen

Mo_mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 23:30

Tilmar schreef:
Volgens mij starten er elk jaar opleidingen voor fnrs jury.
Je moet eerst dressuurjury tot F12 worden en daarna kan je vervolgopleidingen doen.
Ook is er elk jaar een bijscholingsdag voor bestaande juryleden.

Er staat mij iets bij dat je nu wel klassen mag overslaan (tot maximaal F6 dan dus), ik zou de KNHS even bellen.
Maar ben je in 6 maanden dan zoveel beter gaan rijden?
Soms zitten er jaren tussen en dan snap ik het wel dat je van F2 naar F5 bijvoorbeeld gaat.

Ik heb dit jaar het rijden weer opgepakt na een lange blessure die nog niet helemaal weg is.
Daarom was het ook niet de verwachting dat ik het zo kon oppakken,
Sta er ook iets anders in, ik doe het echt om ergens naartoe te trainen en voor de lol.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 23:53

Mo_mootje schreef:
Ilja000 schreef:

Bedankt,
Nu ze mij eenmaal hebben ingedeeld is overslaan er niet meer bij.
Ga nu eerst weer wat trainen en dan 2 proeven per keer doen om even vooruit te komen in het indoorseizoen

Je weet dat er maximaal 1 pp per wedstrijddag afgestempeld mag worden?

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 17:46

Nou mag ik morgen voor de eerste keer f10 starten.
Bij punt
16 AXA grote volte
17 X arbeidsdraf lichtrijden
18 FXH van hand veranderen.
Klopt dat dan de halve volte eerst doorzitten en daarna lichtrijden voor de 2e helft van de volte?

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 17:47

Avelienvd schreef:
Nou mag ik morgen voor de eerste keer f10 starten.
Bij punt
16 AXA grote volte
17 X arbeidsdraf lichtrijden
18 FXH van hand veranderen.
Klopt dat dan de halve volte eerst doorzitten en daarna lichtrijden voor de 2e helft van de volte?

Wat zijn punt 14 en 15 van het protocol? Volgens mij zet je de volte in galop in en dan op X overgang draf

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 17:49

Ah nu zie ik het, zat verkeerd te lezen..

Yentaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 13:03

Met al die nieuwe versies heb ik toch ook zo weer mijn vragen: F6.
- bij het M-E afwenden, E-F afwenden. Is het dan de bedoeling dat je net voor de E op de hoefslag bent, en bij de E afwendt of moet je het rijden als M-E-F (dus puntiger)?
- bij de verruimde draf, ik blijf er moeite mee houden, zeker omdat iedereen iets anders zegt. Moet je nu inhouden en been geven, of juist 'de half uitschuiven' en been geven? En mag je tijdens deze oefening doorzitten als je dat fijner vindt of niet?
- bij alle gebroken lijnen, ik moet waarschijnlijk op een best groot paard. Hij maakt dan ook best grote wendingen, dus echt puntig kan ik een gebroken lijn niet maken. Is het dan netjes als ik eerder wend, maar net de X niet aanraak, of dat ik hem minder puntig maak en een paar meter over de AC lijn ga, maar wel de X aanraak?
Lang verhaal, maar graag reacties :D

Yentaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 19:57

Nog een vraag trouwens: mag je tijdens een dressuurproef je zweep op de hals houden?

KirstenHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 22:31

Een vraag uit de nieuwe F8 proef: je moet B-A: wenden en enkele passen middenstap. Moet je dan een schuine lijn rijden? :+

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 09:12

Yentaah schreef:
Nog een vraag trouwens: mag je tijdens een dressuurproef je zweep op de hals houden?

Waarom zou dat niet mogen?
Als je het paard niet stoort dan is dat prima. Met een langere zweep lijkt me dat overigens onmogelijk.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 09:13

KirstenHorse schreef:
Een vraag uit de nieuwe F8 proef: je moet B-A: wenden en enkele passen middenstap. Moet je dan een schuine lijn rijden? :+

Het is gewoon een lijn van B naar A en die is inderdaad schuin.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 09:19

Yentaah schreef:
Met al die nieuwe versies heb ik toch ook zo weer mijn vragen: F6.
- bij het M-E afwenden, E-F afwenden. Is het dan de bedoeling dat je net voor de E op de hoefslag bent, en bij de E afwendt of moet je het rijden als M-E-F (dus puntiger)?
- bij de verruimde draf, ik blijf er moeite mee houden, zeker omdat iedereen iets anders zegt. Moet je nu inhouden en been geven, of juist 'de half uitschuiven' en been geven? En mag je tijdens deze oefening doorzitten als je dat fijner vindt of niet?
- bij alle gebroken lijnen, ik moet waarschijnlijk op een best groot paard. Hij maakt dan ook best grote wendingen, dus echt puntig kan ik een gebroken lijn niet maken. Is het dan netjes als ik eerder wend, maar net de X niet aanraak, of dat ik hem minder puntig maak en een paar meter over de AC lijn ga, maar wel de X aanraak?
Lang verhaal, maar graag reacties :D

- Die wending moet ik nog even bestuderen. Heb je de KNHS app? Daar zit een opname in van alle proeven, kan je kijken hoe het daar gereden wordt. Ik zal dat in ieder geval even doen.
- Ik zou de pony wel iets ruimte geven en dan been bij geven. Vasthouden is niet goed, dan gaat hij sneller en niet ruimer, helemaal uitschuiven is ook niet goed dan valt de pony op de voorhand. Doorzitten zou ik alleen doen als je de pony echt niet hindert anders gaat het ten koste van het verruimen.
- Met een gebroken lijn moet je niet over de X heen, dus bijtijds sturen. Volgens mij kan ieder paard een nette gebroken lijn rijden, zorgen dat hij uit de hoek netjes recht is en dan op tijd iets stelling nemen en weer recht richting de hoefslag.

KirstenHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 09:37

Bedankt voor het antwoord! Zo'n lijn B-A heb ik nog nooit gereden, vandaar :+

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 09:40

Nee, want het is nieuw in de proeven. :P

Yentaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 09:57

Dankjewel Tilmar! Ik ga nu meteen de app downloaden

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 16:33

Yentaah schreef:

Lijkt mij niet wenselijk ivm correct zweepgebruik en een correcte handhouding.