Vraag het de FNRS jury....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JorineV

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 12:04

Hoe zat dat nou met hoe vaak een ruiter met hetzelfde manegepaard mee mag doen? Wij houden nu aan max. 2 wedstrijden achter elkaar op dezelfde, maar ik kan het eigenlijk in het reglement niet terug vinden. Ongeschreven regel - of staat het toch ergens anders? En hoe gaat dat als er geen pp gehaald wordt? Telt alleen wat in het paspoort komt te staan? Alvast bedankt!

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 12:05

Is daar een regel voor ja? :') dat wist ik niet haha

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 12:13

Daar zijn voor zo ver ik weet regels voor

Binkie_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 12:26

Ik reed vroeger heel vaak op hetzelfde manegepaard en er zijn nu nog steeds mensen die achter elkaar op dezelfde zitten. Misschien dat het nu anders wordt met de nieuwe eigenaren aangezien we steeds vaker niet onze eerste keus krijgen!

Ik had laatst meegedaan op een kleine manegepony, die zijn hals niet snel strekt. Waar letten jullie dan op? Dat je het paard wel de ruimte geeft?

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 13:26

bij ons is de regel er niet, denk dat het een regel van jou manege is.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 13:56

Dat zal dan idd een regel van de manege zijn want die is er officieel niet hoor.

En idd, paard ruimte geven, dus genoeg teugel en hand naar voren.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 14:21

Hoe kijken jullie tegen zweepgebruik aan. Hebben jullie liever dat wanneer paard niet op been reageert een best wel flinke tij word gegeven of niet?

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 15:02

Ongeschreven regel dus? Ok, top! Dan krijgen we daar iig geen problemen mee. In de nieuwe paspoorten is trouwens ook geen kolom meer om in te vullen met welk paard er gereden is en of die moeilijk/makkelijk is, bedenk ik me nu. Bedankt!

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 10:30

JorineV schreef:
Hoe zat dat nou met hoe vaak een ruiter met hetzelfde manegepaard mee mag doen? Wij houden nu aan max. 2 wedstrijden achter elkaar op dezelfde, maar ik kan het eigenlijk in het reglement niet terug vinden. Ongeschreven regel - of staat het toch ergens anders? En hoe gaat dat als er geen pp gehaald wordt? Telt alleen wat in het paspoort komt te staan? Alvast bedankt!

Daar staat niets over in het reglement. Echter, de manege mag daar zelf natuurlijk wel regels voor stellen.
Enkel pp's worden in het paspoort gezet en die tellen.

Anja_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 21:17

Ik heb nog eens een vraagje :o
Volgend weekend heb ik weer een proevendag, ik rijd de F15. Het paardje waar ik zeer waarschijnlijk op zal rijden heeft alleen nogal wat moeite met achterwaarts gaan. Het is een erg voorwaarts paardje, wat af en toe wat heet kan worden. Afgelopen week heb ik samen met mijn instructrice goed geoefend op achterwaarts gaan(de andere oefeningen doet ze wel), maar ze vond het erg lastig en wilde echt maar minimaal achterwaarts, als ze al ging.
Hoe gaan jullie er mee om als een paard niet achterwaarts wil, maar de ruiter wel laat zien dat hij het probeert, op een vriendelijke manier?
Ik snap dat iedereen hier anders naar kijkt, maar ik ben gewoon alvast wel eens benieuwd wat ik ongeveer kan verwachten :)

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 22:20

Ik zou waarschijnlijk een 5 geven als het paard echt niet gaat. Een 6 bij enkele pasjes. Maar is uiteraard situatie afhankelijk. Zolang je in elk geval maar niet gaat trekken!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 22:22

De juiste hulpen zijn het belangrijkst maar je rijdt op best al een aardig niveau dus dan verwacht ik op zich wel wat. Zou dan een 5 geven ipv een 4 vanwege de juiste hulpen. Maar een zes gaat moeilijk worden. Daarvoor moet hij dan wel 2/3 passen achterwaarts gaan.

Maar idd, elke situatie is anders...

Anja_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 07:29

Tuurlijk is elke situatie anders. Maar heel erg bedankt voor jullie mening, dan weet ik toch een beetje wat ik kan verwachten!

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 07:43

Als hij echt geen pas verzet zul je bij mij ook niet hoger dan een 5 krijgen.

Het is immers wel F15. Al is het achterwaarts een nieuwe oefening om te moeten tonen.

Ik zeg ook altijd maar zo, lukt 1 onderdeel niet, dan heb je nog 34 andere beoordelingspunten

Anja_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 07:49

ynskek schreef:
Als hij echt geen pas verzet zul je bij mij ook niet hoger dan een 5 krijgen.

Het is immers wel F15. Al is het achterwaarts een nieuwe oefening om te moeten tonen.

Ik zeg ook altijd maar zo, lukt 1 onderdeel niet, dan heb je nog 34 andere beoordelingspunten

Dat is zeker zo, zo bekijk ik het ook altijd!

Anja_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 11:49

Komend weekend ga ik na lange tijd weer eens een vaardigheidsproef rijden, de Va3(versie april 2014).
Nu staat er voor bijna elke hindernis dat je vooraf, voor een bepaalde letter in de verlichte zit moet gaan staan. Echter voor hindernis 3, de oxer die je van E naar C moet aanrijden staat er van te voren niet dat je in de verlichte zit moet gaan staan. Moet je dan zelf bedenken dat je voor de E in de verlichte zit moet gaan staan, of mag je ook gewoon lichtrijdend op de oxer aanrijden en boven de sprong de verlichte zit aannemen? Hetzelfde geldt eigenlijk voor het M-X-K van hand veranderen en daarbij over de balken draven op het einde van de proef, daar staat ook niet dat je van te voren de verlichte zit moet aannemen, is het dan goed als je op de diagonaal, ter hoogte van de X ongeveer, zelf de verlichte zit aanneemt voor de balken en na de balken weer gaat lichtrijden?

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 11:52

Ik ga er van uit dat je bij beide vanuit een eerdere oefening al in de verlichte zit door moet rijden in de proef.

Ik kijk eind van de dag even de proef voor je door

Juttertje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 17:16

Volgensmij moet je de verlichte zit doen..
Proef 3 is verlichte zit tenzij lichtrijden word gevraagd...
En er word niet om lichtrijdem gevraagd dus ik denk dat je de hele tijd de verlichte zit moet aannemen..

Ik denk dat er alleen soms verlichte zit staat omdat je daarvoor hebt moeten lichtrijden...

(Weet het niet helemaal zeker)

Anja_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 17:30

Dan heb jij een andere versie dan ik, de oude denk ik, want ik heb Va3 in 2012 al eens eerder gereden en toen was het inderdaad verlichte zit, tenzij lichtrijden gevraagd wordt.
Dit is de proef die ik nu heb(versie april 2014), staat ook op de site van de FNRS(even screenshots van gemaakt):
Afbeelding

Afbeelding

Juttertje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 17:32

Ik heb nogmaals even gekeken. Ik heb inderdaad andere versie.. wel uit 2014 maar van juni :P

Anja_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 17:34

cindyheyyou schreef:
Ik heb nogmaals even gekeken. Ik heb inderdaad andere versie.. wel uit 2014 maar van juni :P

Dan hoop ik dat ik de goede proef heb.
Even nog een vraagje voor de juryleden in dit topic dus: van wanneer is de nieuwste Va3 proef?

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 18:41

Dit is de juiste proef:

Afbeelding
Afbeelding

Dus tussen punt 9/10 en 19/20 blijf je in verlichte zit.

Anja_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 18:53

Lolacabana schreef:
Dit is de juiste proef:

[ [url=m/DDxChw.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/uq0Zyh.png]Afbeelding[/url] ]

Dus tussen punt 9/10 en 19/20 blijf je in verlichte zit.

Dat je tussen punt 9 en 10 in de verlichte zit moet blijven snap ik, want aan het eind van 9 staat ook niet dat je moet gaan lichtrijden. Maar aan het eind van punt 19 staat dat je moet lichtrijden. Dus dan zou ik denken dat je mag blijven lichtrijden totdat er weer staat dat je in de verlichte zit moet, of tot de volgende hindernis?

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 20:40

Je hebt gelijk. Verkeerd gelezen. Gewoon gaan lichtrijden dus en over de balken ook lichtrijden.

Anja_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 20:49

Lolacabana schreef:
Je hebt gelijk. Verkeerd gelezen. Gewoon gaan lichtrijden dus en over de balken ook lichtrijden.

Kan gebeuren! Zou ik dan dus ook lichtrijdend naar de oxer mogen rijden en boven de oxer in de verlichte zit. Ik vind het namelijk eigenlijk best vervelend om in de verlichte zit naar een sprong toe te rijden, heb de vorige keer dus gehad dat paard weigerde, ik zat al in de verlichte zit(omdat het zo in de proef stond), en ja toen vloog ik er dus af langs voren...