[Discussie] Manegeruiters kunnen niet rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [Discussie] Manegeruiters kunnen niet rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 14:19

Dat mag jij vinden
als je me kent weet je dat het heel anders is.

En nogmaals niet op een paar ervaringen, op veeeeeel ervaringen, maar allemaal hier opschrijven is wat veel.
Die paar voorbeelden vond ik gewoon duidelijk genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 14:20

slimmerik
vooroordelen zijn dingen waarvan je niks weet en wij hebben dingen wel ervaren, dus is het geen vooroordeel meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 14:21

Nou, zoals je ziet kun je die vriendelijk maar met feitelijk materiaal gewoon weerleggen.
Net zoals ik kan weerleggen dat een goed manegepaard nooit zo aan de hulpen kan staan als een goed sportpaard.

Renza

Mja ik vind ook niet dat er veel denigrerends in dit topic staat eigenlijk. Snap ook niet waarom sommige mensen zich zo aangevallen voelen, ookal ben je het er niet mee eens, waarom zou je je zo druk maken om een mening van iemand die je niet eens kent?

KiWiKo

Als er een iemand niet arrogant is is het Kawa wel.

Weet je toen ik 12 was en na 4 jaar op een manege gereden te hebben mijn eigen pony kreeg, dacht ik dat ik heel best kon rijden, toen ik op mijn 24ste stopte met bij een handelaar paarden rijden kon ik supergoed rijden vond ik.

Nu ben ik 35 en heb een jaar lang bij Tyrza gereden 3/4 dagen in de week en nu weet ik dat ik nog heeeeeeel, veeeeeeel moet leren.

Dus op een manege kan je best redelijk leren sturen, maar een hoogvlieger zal je er niet worden.

Vergelijk het met autorijden, als je je rijbewijs hebt gehaald dan kan je autorijden.......... maar je leert het pas echt als je kilometers gaat maken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 14:24

Ik denk dat Kim hier perfect verwoordt wat RK en ik ook proberen te zeggen...

oxer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 14:24

Mijn mening is dat je iedere ruiter op zijn eigen kunnen moet beoordelen ongeacht of het een manegeruiter is of niet en verder wil ik me met deze discussie niet meer bemoeien.

ROMANxBEAUTY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 14:25

Nouw het slaat nergens op! ik ben zelf ook manege ruiter en ik vind dat ik zelf tpg best redelijk kan rijden hoor! en trouwens anky en zo dii hebben eht ook ammel moeten leren bij ene manege tog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 14:26

Citaat:
Weet je toen ik 12 was en na 4 jaar op een manege gereden te hebben mijn eigen pony kreeg, dacht ik dat ik heel best kon rijden, toen ik op mijn 24ste stopte met bij een handelaar paarden rijden kon ik supergoed rijden vond ik.

Nu ben ik 35 en heb een jaar lang bij Tyrza gereden 3/4 dagen in de week en nu weet ik dat ik nog heeeeeeel, veeeeeeel moet leren.

die ervaring heb ik dus ook (alleen niet dat bij tyrza rijden )

Ook dat heb ik al eens gezegd in dit topic.
je denkt dat je heel wat kunt als je 14 bent, maar hoe verder je komt, hoe beter je weet dat je er nog niks van kan.

En dat je toen op die paardjes die zo ruig waren, echt geen meter kon rijden en dat het dood makke lammetjes waren, die wilde van toen

Wat ik ook al steeds zeg, die dingen moet je ervaren
en wij zijn ondertussen bejaarde met een rolator , maar zeggen wel allemaal hetzelfde.

Ik denk als hun dadelijk de rolator nodig hebben zeggen, verrek! die arogante bitchen van toen, weet je nog, maar wij zeggen nu hetzelfde

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 14:28

RomanGwenn ik denk dat je de discussie niet helemaal begrijpt. Ik dacht ook dat ik goed kon rijden toen ik alleen nog manegepaarden reed. De eerste keer dat ik een wedstrijdpaard onder m'n kont kreeg, schrok ik me echter kapot. Ik dacht echt dat dat beest krankzinnig was maar zoals ik later zou leren ligt het toch echt doorgaans aan mij...
Hetzelfde ervaar ik nu als manegeruiters op mijn paard plaatsnemen.

Dat zegt niet dat manegeruiters niet goed rijden of zullen leren rijden, maar wel dat er nog zoveel meer is. Soort van next level, om maar even in jeugdtaal van tegenwoordig te praten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 14:28

runningkawa schreef:
er staat niks neerbuigends, het word zo opgevat, dat is heel wat anders.
Mensen voelen zich meteen aangevallen, terwijl dat er nergens staat.

en nee anders als dit kan ik niet, dus helaas, daar zul je het mee moeten doen

Als je het niet eens wilt proberen, dan voel ik me ook niet echt geroepen om open te staan voor wat je wilt zeggen.

(Maar een klein stemmetje in mijn hoofd zegt: "het ligt altijd aan de ander". Aan het paard, of aan de lezer, maakt dat zoveel uit?)

Jammer, maar dan zijn dit soort discussies inderdaad vrij zinloos.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 14:30

ik probeer het al 5 jaar shadow en met kleine stukje lukt het, maar ben geen geboren schrijver, geloof dat het wel te zien is uit mijn teksten
dus nee, meer dan dit zit er nu niet in, jammer voor jou dan als je dat niet gelooft.
De oude bokkers weten wel hoe ik eerst schreef

en als er iemand niet de schuld geeft aan het paard, dan ben ik het wel.
de rest boeit me wat minder...dat kopt..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-08-05 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 14:30

Heel veel ervaring (ahum). Nu nog leren communiceren en anderen respecteren. Nee dames jullie zijn nog lang niet klaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 14:31

respecteren doe ik, alleen jullie niet..want wat wij zeggen is pertinent niet waar

en voor communiceren ben ik een cursus aan het volgen, mmaar helaas gaat die in oktober pas weer verder.

en wie zegt dat we wel klaar zijn?
ik niet hoor

jullie lezen vanalles tussen de regels wat er niet staat...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 14:34

renza schreef:
Snap ook niet waarom sommige mensen zich zo aangevallen voelen, ookal ben je het er niet mee eens, waarom zou je je zo druk maken om een mening van iemand die je niet eens kent?

Niet om de mening, maar om de manier waarop er steeds weer steken onder en boven water worden gegeven: slecht les, slechte paarden, slechte instructeurs. (En niet alleen in dit topic)

Natuurlijk is het niet te verwachten dat een 1 x per week manegeruiter hetzelfde presteert als een 6 x per week eigen-paard-ruiter. En dat wil ik ook niet beweren. Natuurlijk staan beginnerspaarden niet hetzelfde aan de hulpen als een Salinero. Maar er zijn zoveel nuances daartussen, en die worden, vind ik, te snel van tafel geveegd.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 14:37

runningkawa schreef:
en als er iemand niet de schuld geeft aan het paard, dan ben ik het wel.

Dat weet ik.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 14:38

Slimmerik Je bent geweldig ................ Rk, Sonja en ik hebben inderdaad heel veel ervaring. Je zou wat van ons kunnen leren........ maarja dan moet je er wel vanuit gaan dat het ook wel eens zo kan zijn zoals wij zeggen.

Over 15 jaar, mag jij hetzelfde verhaaltje wat wij hier nu neertijpen ook gaan vertellen aan een tiener die denkt dat ie kan rijden na 5 jaar op manegepaarden gezeten te hebben. Want dat heb jij (hoop ik voor je) verder geleerd

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 14:39

@ Shadow: Ik ben zelf trouwens ook manegeruiter. Nou ja totdat de manege er vorige maand mee stopte. Maar ik ga me er echt niet druk maken om de mening van de mensen hier op bokt.
Denk trouwens ook niet dat het zo kwaad bedoeld is als jij het interpreteert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 14:40

hehe, eindelijk iemand die weet wat er tussen een manege paard, sportpaard en Salinero een hoop verschil zit.

een heleboel beweren hier van niet, al die manege paarden zijn goed aan de hulpen zeggen ze dan.
Ons nivo is hoog. Maar dat kan logischer wijs (nog) niet.

Maar er zit idd een hoop verschil in nivo.
daarom zeg ik ook weer, wat jullie fijne hulpen vinden, vind ik grove hulpen en gaan jullie daarmee op een sportpaard zitten (dat wel fijn gereden is) gaat dat fout.

maar ga ik op salinero zitten, geef ik weer te grove hulpen en gaat dat ook fout.

dat is toch geen schande?

iedereen doet of het zo erg is dat je op de manege nog niet zo goed rijd.
wat is daar erg aan?
ik vind het ook geen schande dat ik niet zo goed rijd als Anky en dat ook nooit zal gaan doen.

En ben daar tevreden mee

een ander zal nooit een goed sportpaard willen rijden, rijd liever wat reacreatie in het bos.

ook prima ls die daar tevreden mee is.

maar wil je wel meer dan dat, zul je verder moeten gaan.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 14:42

KiWiKo schreef:
Slimmerik Je bent geweldig ................ Rk, Sonja en ik hebben inderdaad heel veel ervaring. Je zou wat van ons kunnen leren........ maarja dan moet je er wel vanuit gaan dat het ook wel eens zo kan zijn zoals wij zeggen.

Over 15 jaar, mag jij hetzelfde verhaaltje wat wij hier nu neertijpen ook gaan vertellen aan een tiener die denkt dat ie kan rijden na 5 jaar op manegepaarden gezeten te hebben. Want dat heb jij (hoop ik voor je) verder geleerd

Ha, over 15 jaar ben ik 71 en dan hoop ik mijn 60 jarig rij-ervaring en instructeur ervaring als manegeruiter en eigen paard ruiter door te kunnen geven aan mijn klein en achterkleinkinderen.

(dit is mijn laatste bijdrage aan dit topic ga me maar eens nuttig maken)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 14:44

En als ik nu 1 stapje verder ga, en zeg dat het 'gemiddelde' eigen paard niet beter / gevoeliger aan de hulpen is dan de betere manegepaarden, ga ik dan te ver?
(En ik denk niet dat jullie paarden onder het 'gemiddelde eigen paard' vallen)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 14:44

Dan zou je een heeeeeeeel stuk beter moeten weten Slimmerik!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 14:48

shadow0 schreef:
En als ik nu 1 stapje verder ga, en zeg dat het 'gemiddelde' eigen paard niet beter / gevoeliger aan de hulpen is dan de betere manegepaarden, ga ik dan te ver?
(En ik denk niet dat jullie paarden onder het 'gemiddelde eigen paard' vallen)

nee, dan ga je niet te ver. Of misschien maar een klein beetje

waarom denk je dat ik op rt altijd leur, ga goede les halen.?
Bijna alle problemen komen voort uit een paard dat niet aan de hulpen is.
en daarom heb je hangers, paarden die geen rem hebben
En dan komen de sloffen, de scherpe bitten uit de kast.
wat echt niet nodig is.
en daar kom je achter als je goede les gaar halen.
en ja, het duurt dan wel langer voordat je misschien veilig naar buiten kunt, maar dan kun je ook echt fijn op weg
En merk je dat je het bij andere paarden ook weer eerder voor elkaar hebt, uiteraard met die goede begeleiding.
Anky heeft dat ook niet voor niks
Laat staan wij

maar veel mensen willen daar hun geld niet aan uitgeven
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-08-05 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 14:48

of toch een jonkie

slimmerik schreef:
Mijn vriendin heeft hetzelfde meegemaakt. Het was zelfs zo erg dat ze er helemaal niet meer op durfde. Haar ouders hebben toen het paardje 2 jaar op het land laten staan. Mijn vriendin ging ondertussen bij een manege rijden. Daar leerde ze in die tijd op de moeilijkste paarden rijden..... hoe wilder hoe mooier vond ze het. Een paar maanden terug kreeg mijn vriendin van de ouders de keus... of rijden op eigen paard of paard naar de slacht (het paard is niet verkoopbaar heeft stal, weide en trailer gebreken).

Mijn vriendin is er toen op gegaan en bij de eerste misstap die haar paard maakte (lees steigeren en bokken) heeft ze hem enorm ervan langs gegeven. Haar paard bleef stilstaan, keek verwonderd achterom en heeft sindsdien als een mak schaap gelopen. Ze rijdt hem nu iedere dag en is er kei-gek mee.

Dus wanhoop niet. Misschien dat jij er over een tijdje ook om kunt lachen. Ga het niet forceren maar probeer het langzaam op te bouwen, en misschien moet je net als mijn vriendin eerst durf krijgen op andere paarden. Ik wens je in ieder geval heel veel succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 14:49