Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
mirel aerdenhout1 schreef:Blabla1980 schreef:
Maar daar gaat het toch ook niet om! Natuurlijk zijn er heel veel ruiters die het heerlijk vinden om elke week naar een manege te gaan en daar een uurtje te rijden! Natuurlijk zijn manege's heel belangrijk voor de eerste lessen en het zitten op een paard, en natuurlijk kan niet iedereen een eigen paard betalen of heeft de kans om een bij rijd paard te vinden waar hij of zij verder mee komt!Manege's zijn zeker belangrijk, maar zijn tegenwoordig wel heel erg op hun geld gericht! Kijk alleen al eens naar het aantal lessers in 1 uur, 10 tot 15 is heel normaal!
Waar het hele topic over gaat is dat er op de meeste...en lees dus ook..MEESTE!!.... manege's het gevoel niet word geleerd en je al heel snel een gevorderde ruiter bent.
Er word achterwaarts, schouder binnenwaarts,wijken, traver tot soms zelf de galopwissel enz. enz. gereden op paarden die niet los zijn. En dat zou jij als lesgeefster ook moeten tegen komen als je prive les geeft tenminste!
Ze komen dan hier en zijn op de stal waar ze rijden een van de beste, hier rijden ze de makkelijkste paarden niet eens weg.
Met zoveel ruiters in de rijbaan en paarden die " braaf" hun rondjes lopen leert men op zo'n manege niks (of verkeerde dingen).Helaas is dat niet iets van deze tijd; ik heb dat vroeger al meegemaakt. Er zijn grote verschillen tussen maneges....en dan hebben we het alleen nog maar over de lessen gehad. Op deze maneges leren kinderen vaak niets over de verzorging van het paard. Dat vind ik ook een groot gebrek. Tja, wel de hoofdprijs vragen maar kwaliteit leveren, ho maar...Zo jammer voor het algemene beeld van " de manege". bethje31 schreef:Als manegeruiter heb ik geleerd op vrijwel alle soorten paarden te rijden ook op de moeilijke. En sommige ruiters die alleen maar hebben leren rijden op de toppers en nooit eens zijn uitgedaagd een manegepaard goed te rijden, weten vaak ook niet wat ze aan moeten met een paard waar niet alle knoppen op zitten. Bovendien waardeer ik elk paard waar ik op mag rijden en haal ik niet mijn neus op voor paarden die niet perfect zijn. Dat ontbreekt er nog wel eens aan bij mensen die alleen maar eigen paarden hebben gereden. Niet bij alle mensen hoor maar sommige mensen zijn nogal arrogant.
Ik ben nu bijrijder dus nu rijdt ik op een prive paard en ik rij vrijwel alleen nog maar met prive eigenaars. Er daar ontbreekt het ook nogal vaak aan rijkunsten hoor. Verschilt van persoon tot persoon.
Sommige manegeruiters zijn echt super en durven bovendien op elk paard te klimmen. Zeker die 16 jarige meiden die stallen uitmesten om maar even op een manegepaard te kunnen zitten. Als ze kansen zouden krijgen als sommige andere mensen hier zouden het echt toppers kunnen worden..En dan hebben ze gewoon leren rijden op nederige manege paardjes....Talentvolle ruiters kunnen overal op rijden en worden niet verpest omdat ze toevallig op een manege hebben leren rijden..Ik zie dat aan de manegepaarden bij ons op de manege, in de juiste handen, bijvoorbeeld die van de instructeurs, worden het echt juweeltjes.
blondedesi schreef:Mijn mening is,, op de manege heet dat nagevelijk rijden. In werkelijkheid is dat het niet. Zelf ben ik ook bij de manege begonnen. Ik heb toen een instructiekamp gehad op een privestal. Daar heb ik zoveel geleerd dat ik er ben blijven hangen. Het niveau op de manege is laag. Mijn lerares vertelde mij al dat als je namelijk op de manege een hoog niveau haalt gaan mensen weg.. waarom eigen paard blablabla.. Nu ik zelf rijd-verzorg op die stal is mijn ervaring een stuk rijker. Het zelfde is dat iedereen zegt ik rijd al 9 jaar. En dan kunnen ze nog niks. Je kan beter zeggen avn eerst zien.. en dan zien we wel verder of het wat word.. manege kinderen willen vaak ook alleen maar rijden.. nou dat is niet het hele gebeuren van een paarden mesten en longeren enz.. hoort erook bij..
veel succes met de volgende reeks meiden die je zult krijgen
) sourih schreef:ja der zitten kinderen bij mij op de manege die al jaaaren lng rijden en i heb heb nog aar een jaar ervaring en we zitten gewoon op het zelfde niveau
balloon schreef:Ik denk dat er meer aandacht moet zijn voor paardenwelzijn w.b. het rijden en omgang met je paard. Ik noem geen namen maar er zijn maneges waar je werkelijk je spaarpot extra om moet keren voor een half uurtje peertjehopsen. Mensen die daar al jaren rijden zijn totaal niet op de hoogte van hoe je met paarden om moet gaan. Slechte zaak! En ik zie het nog best vaak...
Daar gingen we altijd heerlijk de bossen in daar heb ik ook echt leren rijden. Ik heb daar veel geleerd wat je moet doen enzo. En als een paard bokt of steigerd. Ik was ook nooit bang