Alweer zo'n manege ruiter!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 14:43

bij ons op de manege worden de pony's rond 3 uur uit de wei gehaald (en diegene voor de privelessen eerder als ze nodig zijn) en dan rijden de lessen en als de ponylessen voorbij zijn(meestal rond 7) gaan ze met zn allen weer het land in, ze spannen dan gewoon een draadje, zetten de looptstallen open (ze staan met zn allen in loopstallen) en ze rennen zo de wei in! en iemand met de brommer erachteraan om het draadje dicht te doen! super systeem!

de paardenlessen zijn meestal savonds, dus de paarden worden rond 5/6 uur binnengehaald, soms eerder soms later ligt aan de dag, en die lopen de lesjes en na de les gaan ze op de zelfde manier als de pony's naar buiten, boxen open en ze rennen er zo heen! en soms als er paarden zijn die bijv 1 uurtje lopen om 6 uur en erna niet meer hoeven worden die gewoon met de hand erheen gebracht en de rest later als ze klaar zijn.

Op zaterdag beginnen de lessen om 9 uur al, dus word alles voor die tijd al binnen gehaald en gaan ze allemaal om 6 uur weer naar buiten

in de winter staan ze sochtends in de paddocks.

Sommige pension klanten kunnen hier een voorbeeld aan nemen.. een (soortvan..) vriendin van mij heeft ook een paard nu en als ze niet rijd komt die er max 30 minuten per dag uit, in de paddock om flink opgejaagd te worden en weer de stal in te gaan.. hele paard opgefokt en dan erna boos worden als die niet rustig aan de hand mee wil lopen, 3 jarig paard.. en dan als die 2 weken losgegooid is max een half uur, springt ze erop en dwingt ze hem over hindernissen te springen om daarna 2 minuten uit te stappen en weer op stal te zetten.. sinds kort heeft ze een bijrijder die doet er wel wat meer mee.. die was alleen op vakantie afgelopen 4 weken, ofzo? ze heeft maximaal 4 keer gereden (omdat ik meeging en zei ga rijden) waarvan 2 keer springen.....

we hebben wel meerdere van dat soort pension klanten die willen de paarden niet in de wei, en eentje mag zelfs niet in de paddock want dan kan die zich bezeren, die gaat of rijden of in de stapmolen...

Dus veel pension klanten kunnen een voorbeeld nemen aan de weidegang e.d. van de manege's!

mirellew

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:43

Over het niveau kan je snel twisten ik bedoel de een kan beter en sneller dingen oppakken als een ander. Ik denk dat het belangrijk is dat ook manege ruiters de kans krijgen om te leren en zich te bewijzen. En natuurlijk de tijd die een manege aflegt is langer, maar ik denk als je ergens voor gaat iedereen er kan komen. Dus ik wil meegeven ga op je gevoel af. Er zijn namelijk ook manege ruiters met talent die niet de kans hebben op een eigen paard maar wel kunnen schitteren. groetjes :) mirel

Cavaletto

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 11:24

aerdenhout1 schreef:
Blabla1980 schreef:

Maar daar gaat het toch ook niet om! Natuurlijk zijn er heel veel ruiters die het heerlijk vinden om elke week naar een manege te gaan en daar een uurtje te rijden! Natuurlijk zijn manege's heel belangrijk voor de eerste lessen en het zitten op een paard, en natuurlijk kan niet iedereen een eigen paard betalen of heeft de kans om een bij rijd paard te vinden waar hij of zij verder mee komt!Manege's zijn zeker belangrijk, maar zijn tegenwoordig wel heel erg op hun geld gericht! Kijk alleen al eens naar het aantal lessers in 1 uur, 10 tot 15 is heel normaal!
Waar het hele topic over gaat is dat er op de meeste...en lees dus ook..MEESTE!!.... manege's het gevoel niet word geleerd en je al heel snel een gevorderde ruiter bent.
Er word achterwaarts, schouder binnenwaarts,wijken, traver tot soms zelf de galopwissel enz. enz. gereden op paarden die niet los zijn. En dat zou jij als lesgeefster ook moeten tegen komen als je prive les geeft tenminste!
Ze komen dan hier en zijn op de stal waar ze rijden een van de beste, hier rijden ze de makkelijkste paarden niet eens weg.

@Aerdenhout
Daar heb je helemaal gelijk in. :j Met zoveel ruiters in de rijbaan en paarden die " braaf" hun rondjes lopen leert men op zo'n manege niks (of verkeerde dingen).Helaas is dat niet iets van deze tijd; ik heb dat vroeger al meegemaakt. Er zijn grote verschillen tussen maneges....en dan hebben we het alleen nog maar over de lessen gehad. Op deze maneges leren kinderen vaak niets over de verzorging van het paard. Dat vind ik ook een groot gebrek. Tja, wel de hoofdprijs vragen maar kwaliteit leveren, ho maar...Zo jammer voor het algemene beeld van " de manege".

daantjuhhh

Re: Alweer zo'n manege ruiter!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 11:33

Ik moet zeggen dat er wel veel verschil in zit tussen maneges.
De manege waar ik een poos mijn paard had staan waren heel voorzichtig met de pony's.

Daar ging in eerste instantie alles om een onafhankelijke zit.
Balans enz.
Teugels mochten eerst niet eens gebruikt worden.
En later zaten ze vast aan een halster.

Eerst leren zitten.

Beetje voor beetje werd er steeds meer van de ruiters gevraagt.
Dit deden ze zo ook om de pony's langer heel te houden.
Als iedereen erop zit te bonken en trekken gaan ze niet lang mee.

Was ook echt heel leuk als sommige ruitertjes een eigen pony kregen en dan naar de ponyclub gingen.
Ze zeiden dan heel vaak goh, dat is er eentje van die manege, dat kan je zo zien aan die houding.

poeki01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 12:25

bij ons op de manege zeggen ze juist altijd dat je licht in de hand moet zijn alsof je 2 bekertjes water hebt, wij moeten niet teveel trekken en daar letten ze best op... mij lukt het alleen niet oom een paard na te laten geven alleen in stilstand maar dat komt omdat ik nu les heb van iemand anders die wat minder streng is maar de eigenaar geeft eigenlijk beter les.. ook komt dat omdat ik zelfs best goed rij (ik mag iig op moeilijke paarden enzo en kan het redelijk) maar sommige anderen van mijn les zijn pas net begonnen en kunnen niet zo gode rijden.. (zijn er ook die heel goed rijden hoor maar die krijgen dan minder aandacht zeg mr) we hebben er nu laatst weer een iemand bij gekregen maar die kan ook echt niet rijden ze kan niet eens fatsoenlijk opzadelen en opstappen.. mr ik denk erover na om naar een andere les te gaan want hier leer ik niks meer...

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 13:05

Als manegeruiter heb ik geleerd op vrijwel alle soorten paarden te rijden ook op de moeilijke. En sommige ruiters die alleen maar hebben leren rijden op de toppers en nooit eens zijn uitgedaagd een manegepaard goed te rijden, weten vaak ook niet wat ze aan moeten met een paard waar niet alle knoppen op zitten. Bovendien waardeer ik elk paard waar ik op mag rijden en haal ik niet mijn neus op voor paarden die niet perfect zijn. Dat ontbreekt er nog wel eens aan bij mensen die alleen maar eigen paarden hebben gereden. Niet bij alle mensen hoor maar sommige mensen zijn nogal arrogant.
Ik ben nu bijrijder dus nu rijdt ik op een prive paard en ik rij vrijwel alleen nog maar met prive eigenaars. Er daar ontbreekt het ook nogal vaak aan rijkunsten hoor. Verschilt van persoon tot persoon.
Sommige manegeruiters zijn echt super en durven bovendien op elk paard te klimmen. Zeker die 16 jarige meiden die stallen uitmesten om maar even op een manegepaard te kunnen zitten. Als ze kansen zouden krijgen als sommige andere mensen hier zouden het echt toppers kunnen worden..En dan hebben ze gewoon leren rijden op nederige manege paardjes....Talentvolle ruiters kunnen overal op rijden en worden niet verpest omdat ze toevallig op een manege hebben leren rijden..Ik zie dat aan de manegepaarden bij ons op de manege, in de juiste handen, bijvoorbeeld die van de instructeurs, worden het echt juweeltjes.

Leppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 13:16

IK ben ook zo'n manege ruiter, en ik weiger dan ook om de beestjes " aan de teugel" te vragen wat letterlijk in de krul trekken is. Ik kan niet meer verder groeien op de manege, al heel lang niet meer, maar er is ook geen geld voor een eigen paard. Een verzorgpaard wil ik niet meer ( klinkt heel arogant maar ik heb er nare ervaring mee ) Dus ja, dan maar blijven rijden bij de manege en ondertussen sparen, heel veel sparen en dromen.
Ik probeer te zeggen, het is niet per definitie de schuld van de ruiter. Er zijn ook manege ruiters die het wel beseffen en er wat aan willen doen maar daar de machte niet voor hebben.

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 19:28

bethje31 schreef:
Als manegeruiter heb ik geleerd op vrijwel alle soorten paarden te rijden ook op de moeilijke. En sommige ruiters die alleen maar hebben leren rijden op de toppers en nooit eens zijn uitgedaagd een manegepaard goed te rijden, weten vaak ook niet wat ze aan moeten met een paard waar niet alle knoppen op zitten. Bovendien waardeer ik elk paard waar ik op mag rijden en haal ik niet mijn neus op voor paarden die niet perfect zijn. Dat ontbreekt er nog wel eens aan bij mensen die alleen maar eigen paarden hebben gereden. Niet bij alle mensen hoor maar sommige mensen zijn nogal arrogant.
Ik ben nu bijrijder dus nu rijdt ik op een prive paard en ik rij vrijwel alleen nog maar met prive eigenaars. Er daar ontbreekt het ook nogal vaak aan rijkunsten hoor. Verschilt van persoon tot persoon.
Sommige manegeruiters zijn echt super en durven bovendien op elk paard te klimmen. Zeker die 16 jarige meiden die stallen uitmesten om maar even op een manegepaard te kunnen zitten. Als ze kansen zouden krijgen als sommige andere mensen hier zouden het echt toppers kunnen worden..En dan hebben ze gewoon leren rijden op nederige manege paardjes....Talentvolle ruiters kunnen overal op rijden en worden niet verpest omdat ze toevallig op een manege hebben leren rijden..Ik zie dat aan de manegepaarden bij ons op de manege, in de juiste handen, bijvoorbeeld die van de instructeurs, worden het echt juweeltjes.

Helemaal mee eens!

blondedesi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 20:51

Mijn mening is,, op de manege heet dat nagevelijk rijden. In werkelijkheid is dat het niet. Zelf ben ik ook bij de manege begonnen. Ik heb toen een instructiekamp gehad op een privestal. Daar heb ik zoveel geleerd dat ik er ben blijven hangen. Het niveau op de manege is laag. Mijn lerares vertelde mij al dat als je namelijk op de manege een hoog niveau haalt gaan mensen weg.. waarom eigen paard blablabla.. Nu ik zelf rijd-verzorg op die stal is mijn ervaring een stuk rijker. Het zelfde is dat iedereen zegt ik rijd al 9 jaar. En dan kunnen ze nog niks. Je kan beter zeggen avn eerst zien.. en dan zien we wel verder of het wat word.. manege kinderen willen vaak ook alleen maar rijden.. nou dat is niet het hele gebeuren van een paarden mesten en longeren enz.. hoort erook bij..

veel succes met de volgende reeks meiden die je zult krijgen

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 10:17

blondedesi schreef:
Mijn mening is,, op de manege heet dat nagevelijk rijden. In werkelijkheid is dat het niet. Zelf ben ik ook bij de manege begonnen. Ik heb toen een instructiekamp gehad op een privestal. Daar heb ik zoveel geleerd dat ik er ben blijven hangen. Het niveau op de manege is laag. Mijn lerares vertelde mij al dat als je namelijk op de manege een hoog niveau haalt gaan mensen weg.. waarom eigen paard blablabla.. Nu ik zelf rijd-verzorg op die stal is mijn ervaring een stuk rijker. Het zelfde is dat iedereen zegt ik rijd al 9 jaar. En dan kunnen ze nog niks. Je kan beter zeggen avn eerst zien.. en dan zien we wel verder of het wat word.. manege kinderen willen vaak ook alleen maar rijden.. nou dat is niet het hele gebeuren van een paarden mesten en longeren enz.. hoort erook bij..

veel succes met de volgende reeks meiden die je zult krijgen

Jou lerares geeft minder goed les omdat ze bang is dat ze klanten kwijtraakt??
:?

En ik rijd bij een manege omdat een eigen paard niet in me sociale leven past.
50+ uren per week en onregelmatige werktijden maakt dat ik niet de verantwoordelijkheid wil omdat ik niet de optimale zorg kan leveren.
Maakt dit me nu een slechte ruiter?

HoresesLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 20:49

Misschien reageer ik een beetje laat, maar toch.
Rijd dat meisje bij jou op jou paarden enne geef je haar ook les?
Zo ja: als je de teugels steeds zo strak heeft dat de paarden niet meer fatsoendelijk kunnen lopen, misschien is dit handig om eens in een les te doen:
Laat haar met lange of zonder teugel rijden, en als ze het wat eng vind, doe het dan aan de longe. Steeds als ze ( als je met lange teugel doet ) de teugels strakker wilt pakken, laat haar de teugel weer langer houden. Als je dit een paar keer zo eens in de les doet leert ze het misschien wat?
Misschien rijd ze helemaal niet bij jou thuis ofzo,ik heb niet alle reacties gelezen, maar zo ja misschien is het dan handig.
Een kennis van ons had ook iemand ( een bijrijder ), een super meisjes, reed al bijna 8 jaar, veel ervaring en ook erg goed in de omvang met het paard van onze kennis, die trouwens erg schichtig en gevoelig is. Maar ze had ook dat probleem, tijdens het rijden teugels erg strak, paardje kon bijna niet meer vooruit lopen, dus heeft ze dat gedaan wat ik net melde. Nu gaat het prima en rijd ze met de teugels op de normale maat.
Misschien heb je hier wat aan.

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 21:23

ik ben het helemaal met jullie eens en ben zelf ook zo'n ruiter maar anders kan ik niet paardrijden. ik probeer het wel goed te doen maar een verzorgpony ben ik nog te jong voor (zeggen ze :+ ) priveles mag niet. en een eigen pony ook niet

meganproperx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 23:42

Ik rij nu zelf intotaal ongeveer 5 jaar in de manege, ben sinds de zomer weer begonnen met rijden, ben nu opzoek naar een verzorgpony, (over een jaar mag ik van ouders gaan leasen). Veel mensen in dit topic zeggen dat manegeruiters vaak niet opzoek zijn naar een eigen,verxorg of lease paard. Maar mensen die een bijrijder zoeken zijn vaak zo kritisch dat de manege ruiters geen kans krijgen om op een verzorgpony/paard te gaan rijden..

Niet aanvallend bedoeld voor de paardeneigenaren, ik snap wel dat de meeste mensen geen manegeruiter op hun paard laten rijden

(sorry voor eventuele typ/spel fouten, zit op de ipad en kan niet zo goed typen :+ )

sourih

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 23:49

ja der zitten kinderen bij mij op de manege die al jaaaren lng rijden en i heb heb nog aar een jaar ervaring en we zitten gewoon op het zelfde niveau

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 17:40

sourih schreef:
ja der zitten kinderen bij mij op de manege die al jaaaren lng rijden en i heb heb nog aar een jaar ervaring en we zitten gewoon op het zelfde niveau

er zijn natuurlijk altijd personen die het gevoel niet hebben om te kunnen paardrijden , maar toch door willen gaan......wie zijn wij om te zeggen dat ze dat niet mogen....
als je niet op een manege lest, rijdt je waarschijnlijk op een privestal/pensionstal/verzorgpony/bijrijdpaard off what ever.....hierdoor heb je de kans om vaker te rijden als 1 x per week.....hier ga je het ook sneller leren als trouw 1 x per week netjes je beurt af te wachten........
wij doen allebei.....mijn dochter rijdt op onze eigen pony's en heeft ook nog wekelijks les op de manegepaarden....ik ben van mening dat je dan beter leert rijden....op verschillende pony's/paarden....
ik zelf stap niet meer op ieder paard, gewoon door het missen van vertrouwen...

balloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 18:10

Ik denk dat er meer aandacht moet zijn voor paardenwelzijn w.b. het rijden en omgang met je paard. Ik noem geen namen maar er zijn maneges waar je werkelijk je spaarpot extra om moet keren voor een half uurtje peertjehopsen. Mensen die daar al jaren rijden zijn totaal niet op de hoogte van hoe je met paarden om moet gaan. Slechte zaak! En ik zie het nog best vaak...

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 20:29

balloon schreef:
Ik denk dat er meer aandacht moet zijn voor paardenwelzijn w.b. het rijden en omgang met je paard. Ik noem geen namen maar er zijn maneges waar je werkelijk je spaarpot extra om moet keren voor een half uurtje peertjehopsen. Mensen die daar al jaren rijden zijn totaal niet op de hoogte van hoe je met paarden om moet gaan. Slechte zaak! En ik zie het nog best vaak...

ik zie het ook vaak gebeuren .......niet goed opgezadeld, peesbeschermers te los of te strak.......meestal zijn dat ook steeds dezelfde personen die je dat iedere week weer moet uitleggen.....dus het ligt niet altijd aan de manege

heidi1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 22:12

ik vind manege lessen ook niets
mijn dochter heeft ook een jaar manege lessen gehad
en het enige wat ze daar leerder was treintje rijden
heb haar er af gehaalt en prive lessen laten rijden (hebben een eigen pony)
en heb daar nooit spijt van gehad
want als ik haar vriendinetje zie rijden die nog in die les rijd is echt schrikbarend

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 23:49

Niet alleen manegeruiters hoor. Ik zie genoeg mensen met een eigen paard die even lekker de handen heen en weer halen zodat paardlief lekker in de krul loopt.

Ik heb het grootste gedeelte van mijn paardrijtijd op een manege gereden. Ik rijd nu 12 jaar, waarvan bijna 11.5 bij een manege. Ik ben gelukkig slim genoeg geweest om op deze en andere paardgerelateerde-forums dingen op te pikken van hoe het wel moet, om niet mijn eigen en andere paarden te verpesten.

Ik heb nu een eigen paard en een bitplukker komt er gewoon echt niet op. Zodra die handen ook maar verschuiven om hem naar beneden te laten lopen ruk ik diegene van mijn paard af. Nou moet ik zeggen dat het bij hem alleen maar het omgekeerde oplevert, hij gaat met zijn hoofd in de lucht lopen om eraan te ontsnappen (ja, ik moet helaas toegeven dat ik soms ook een wat harde hand heb, niet dat ik loop te zagen, maar wel dat ik hem net wat hardhandiger doorvraag. Maar ik ben er wel mee bezig dat eruit te werken). Terwijl als je gewoon zacht in de mond bent hij vanzelf naar beneden komt en lekker gaat nageven.

devonbbb

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 21:21

ik heb zelf ook lang op een manege gereden en heb nu een aantal verzorgpaardjes gehad en wow dats echt een wereld die voor je open gaat .

In manege lessen reed ik altijd met 10 a 12 paarden met ruiters in de les en ik denk dat als je dan een uurtje les hebt er dan weinig aandacht aan je wordt besteed. Voor mijn gevoel leer je op een manege hoe je op een paard kan blijven zitten en NIET hoe je een prettige les kan hebben voor ruiter en paard. Dat het voor beide leuk blijft. :)

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 00:01

Lijkt me wel zo handig dat er ook ruiters op die paarden zitten.. _O-

IsisZundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:08

Tja, het is inderdaad wel herkenbaar!!

Teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 21:22

Tja,
Ik was ook zo een.
Mijn eerste jaar rijden was gewoon de gene voor je volgen.
Ze lette niet eens op je zit. Als je dit jezelf aanwent is het moeilijk te veranderen.
Ik rij onderhand op een andere manege (al 8 jaar) en dat gaat veel beter. Maar het echte rijden heb ik toch echt van iemand anders geleert.
Deze heeft me gezegd dat ik moest denken als het paard. En zolang ik duidelijke en al ben het goed zal komen.
Sinds ik met haar klaar was kon ik pas echt paardrijden, onderhand heb ik wat pony's ingereden en ik rij wedstrijden.
Dus de manege blijkt niet altijd de beste plek om te leren te zijn.
Ook iets bij de manege word je op de braafste pony gezet. Leer je zo wel sturen? Als je pony toch maar achter de voorste aan hobbelt?
Zodra ik bij die vrouw kwam werd ik op een net ingereden Arabier gezet. En het heeft super veel geholpen! Wel paar keer afgeworpen!
Maar zo achteraf had ik het daar wel voor over!

Groetjes.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 22:32

Ik WAS zo'n ruiter.

Foute manege, heb je gewoon pech mee. Als je niet beter weet, denk je dat je goed zit.
Heb daar van m'n 10de tot m'n 15de gereden, dan anderhalf jaar een pauze genomen. Op m'n 17de terug gegaan, een jaar later buiten geschopt omdat ik de dierenbescherming wilde bellen _O-

Lichtrijden op het juiste been? Had ik nog nooit van gehoord.
'CONTRA!' werd heel vaak geroepen, maar wat dat nou betekende? Dat was dus: opnieuw aanspringen, en hopen dat je goed zat. :)*

fotac

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 00:47

Ik leerde ook nooit wat op de manege alleen lichtrijden en galloperen meet niet..
was altijd hele drukke groep, heb daarom ook maar een paar maanden op een manege gereden.
Ik vond het maar saai daar toen ben ik overgestapt naar een boerderij waar ze friezen fell pony's en zwarte shetlanders hadden :) Daar gingen we altijd heerlijk de bossen in daar heb ik ook echt leren rijden. Ik heb daar veel geleerd wat je moet doen enzo. En als een paard bokt of steigerd. Ik was ook nooit bang :D