Vraag het de FNRS jury....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bzoem

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 13:20

Oké bedankt voor de reacties.
Het kan bij ons idd wel te maken hebben met tijdsdruk, want we lopen áltijd uit :P Maar ik zag het gewoon een paar keer gebeuren dat de jury eigenlijk nog niet klaar was.
Ergens gaat het wel weer kriebelen om ook weer wedstrijden te rijden... Ben gestopt in de F14, ik haalde de nageeflijkheid niet met de paarden waar ik toen op reed. Heb nu een pony op 't oog met wie ik het misschien wél kan.

Hoe beoordeel je precies de nageeflijkheid van manegepony's/paarden? Moet die constant zijn?
Wat als een pony/paard in stap en draf heel keurig toont, maar zijwaarts of in galop er compleet uit is? Geef je dan die onderdelen standaard een punt minder, of wordt dan het algemene cijfer van nageeflijkheid een onvoldoende?
Of heb je dan zoiets van, het is een manegepaard, we zien het door de vingers.. (En als hetzelfde paard met een andere ruiter het wel constant houdt, heeft die ruiter dan eigenlijk al gelijk een pluspunt? Of kan je hier dan weer compleet neutraal tegenaan kijken?)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 13:35

Nageeflijkheid komt pas in de F11 en over het algemeen bekeken moet hij wel constant nageeflijk lopen ja. Komt ie een keer wat omhoog zal je mij niet horen. Het is wat anders als hij regelmatig tdh komt of kantelt of iets dergelijks.

Je 2e vraag. Dat ligt (bij mij) aan de hoogte van de proef. Maar ik mag maar tot F12 beoordelen maar als op het wijken/galop na er wel nageeflijkheid is zou ik in de F11 misschien nog een 6 geven bij het algemene punt en in de F12 een 5. En bij de onderdelen zelf ligt het aan meerdere dingen. Denk aan ronde volte in galop, houding van de ruiter, tempo. Maar het hangt ook wel van de situatie en de rest van de proef af. Eigenlijk kan je het niet zo zeggen. En grote kans dat andere juryleden het anders zien/doen hoor maar dit is mijn mening. ;) Maar moet eerlijk zeggen dat ik veel meer lagere proeven jureer dan de hogere, ze zijn op veel manege's nog niet zo ver. Ze zitten er wel tussen maar ik heb geen aparte rubriek met 10 starts F11 bijvoorbeeld. Dus ik moet er nog wel wat meer in groeien.

Maar ik zie het niet zomaar door de vingers, F11/F12 is toch al aardig hoog en dus moet je paard wel netjes aan de hulpen en nageeflijk zijn. Ook een manegepaard.

En als een andere ruiter beter rijdt op dat paard dan heeft hij in mijn ogen wel een streepje voor. Mits hij alle figuren netjes rijdt, op de letter, nette overgangen etc. ;) Hij of zij rijdt in principe dat paard dan beter dus vind ik wel dat als hij verder alles keurig rijdt hogere punten moet hebben.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 22:40

Bzoem schreef:
Hoe beoordeel je precies de nageeflijkheid van manegepony's/paarden? Moet die constant zijn?
Wat als een pony/paard in stap en draf heel keurig toont, maar zijwaarts of in galop er compleet uit is? Geef je dan die onderdelen standaard een punt minder, of wordt dan het algemene cijfer van nageeflijkheid een onvoldoende?
Of heb je dan zoiets van, het is een manegepaard, we zien het door de vingers.. (En als hetzelfde paard met een andere ruiter het wel constant houdt, heeft die ruiter dan eigenlijk al gelijk een pluspunt? Of kan je hier dan weer compleet neutraal tegenaan kijken?)

Nageeflijkheid hoort uiteraard constant te zijn. En als het paard nageeft, dan bij voorkeur ook nog constante aanleuning. Vanaf F12 wordt de nageeflijkheid beoordeeld. Als een paard in draf en stap keurig toont, maar zijwaarts niet, dan wordt dat zijwaarts inderdaad lager beoordeelt. Het paard is dan zowiezo tegen de hand en kan de oefening minder correct uitvoeren. Mocht dit vaker voorkomen tijdens onderdelen, dan komt het zeker ook terug onderin.
Ik bekijk elke combinatie neutraal. Dus alsof ik een paard of ruiter voor het eerst zie. Mocht een paard in een proef niet constant nageeflijk lopen, en een aantal proeven later wel bij een andere ruiter, dan scoort die laatste ruiter hoger, omdat die meer voldoet aan de eisen die bij die proef horen, niet omdat die het zogenoemd 'beter' doet dan een andere ruiter.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik paarden ook vaak niet herken, tenzij ik echt regelmatig op een bepaald bedrijf kom.

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 14:30

hoe zwaar tillen jullie aan een paard wat een keer in de verkeerde galop aanspringt en daarna meteen wordt hersteld?
en aan een paard wat af en toe beetje kijkerig is en tussendoor wel nageeflijk loopt(f8/f9)

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 14:34

Bij de f8 hoeft hij nog niet nageeflijk te lopen. Lees worden nog geen pnt voor afgetrokken. Als je in de verkeerde galop aanspringt en je corrigeert dit gelijk, is het naar mijn weten zo dat je geen aftrek krijgt, sommige jury's geven zelfs meer punten omdat je het ziet/voelt.

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 14:37

oke bedankt. en aan doorzitten? moet je al perfect stil kunnen doorzitten?

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 14:40

ja bij de f8/9 moet je al goed kunnen doorzitten, anders worden er punten afgetrokken.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 17:01

Verkeerd aangaloperen in de F8 is bij mij een onvoldoende, ook al ga je meteen terug in draf en dan wel in de goede galop. Nageeflijkheid wordt niet beoordeeld in de F8. Als het doorzitten nog niet goed gaat dan wordt dit in het punt van je zit megenomen.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 18:55

Inderdaad, in de F8 moet je wel goed aan kunnen galloperen. Als je echt de goede hulp geeft en merkt dat de pony in de verkeerde galop zit en terugneemt en opnieuw (met de goede hulpen) aanspringt en hij zit goed dan zou het heel misschien een zesje kunnen zijn.
Het interessante is dat je bijna altijd ziet dat de hulpen niet goed waren als de pony verkeerd aanspringt en dat de ruiter het ook nog eens niet merkt..dat is echt een 4 in de F8 (bij mij dan). Of de ruiter merkt het pas een volte en een lange zijde later en corrigeert dan.. dan zie ik dat als: pony valt uit galop.

Doorzitten wordt inderdaad beoordeeld in het punt van de zit, vooral de ontspanning is belangrijk. Dat zie ik nog wel eens fout gaan, het vervelende is dat je dat ook meteen terug ziet in het figuur wat dan gereden wordt. Dus als de ruiter zit te stuiteren, wordt ook vaak teveel in de mond gezeten en dan kan de door een S van hand veranderen bijvoorbeeld niet meer goed gaan.

En nagefelijkheid in de F8.. als het echt eerlijk nagefelijk is dan zullen automatisch de figuren en bv de stelling beter zijn. Dus dan krijg je vanzelf hogere punten! Niet eens voor de nagefelijkheid zelf, maar gewoon omdat het er prettig uitziet. Maarrrr, meestal gaat het niet helemaal op de manier zoals het moet en gaat de ruiter teveel trekken en te weinig been geven en dan helpt het natuurlijk niet voor je punten! Dan zie ik liever een rustig contact met de mond dan geruk en gepluk, daar ben ik snel klaar mee hoor.
Je zegt dat de pony soms kijkerig is en soms aan de teugel loopt, dat is al een aanwijzing dat het nog niet helemaal goed gaat. Een paard dat echt nagefelijk loopt (dus aan de teugel EN aan het been) zal doorgaans beter op de ruiter letten en minder aandacht voor de omgeving hebben en dus ook niet kijkerig zijn!

Zo, ik had even inspiratie! Heel verhaal gemaakt. :D

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 19:09

Tenzij... ik van het secretariaat heb doorgekregen dat het paard standaard verkeerd aanspringt. Dan kun je met meteen herstellen nog een voldoende krijgen.
Bij mij bij voorkeur verkeerde galop herstellen voordat het volgende onderdeel begint. Anders een 5 voor het verkeerd aanspringen en een 4 voor 'geen poging tot herstel'. Het is namelijk echt niet prettig voor een paard om in de verkeerde galop een volte oid te moeten lopen.

Doorzitten moet al iets meer ontwikkeld zijn in de F8. Als dat nog niet goed gaat, zul je dat merken in de uitvoering van je onderdeel, omdat dat gewoon minder soepel verloopt. Het gaat echter wel om een functionele zit. Op een hoog opgooiend paard zul je bijv. moeilijker stil kunnen zitten dan op een vlak lopend paard. Belangrijk is dat het paard niet gestoord wordt in de beweging. Belangrijker dan echt heel stil zitten. Stil zitten wordt nl. vaak in de praktijk al snel te statisch, waardoor je de beweging niet goed meer kunt volgen.

Nageeflijkheid vind ik nog niet interessant in de F8. Vanaf de F9 wordt het wel positief meegenomen als het getoond wordt, maar niet afgestraft als het niet getoond wordt. Vanaf de F12 wordt het wel degelijk beoordeeld.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 20:13

Mag je eigenlijk als je de bak binnenkomt gereden, en je hebt je nog niet bij de jury gemeld al een volte rijden?
Want zondag heb ik proef op dezelfde pony als de vorige x en die vindt nog wel eens mijn moeder eng...
Mag ik dan als hij er niet goed langs wil (voordat mijn proef is begonnen) een volte rijden, zodat hij er wel langs gaat?

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 20:13

Je mag doen in de ring wat je wilt, totdat de jury het teken geeft om te beginnen.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 20:15

Ja hoor. Als je maar binnen redelijke tijd na het signaal van de jury met je proef begint.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 20:20

Ok, bedankt ;)
Maar zal toch eerst tegen de jury mijn naam moeten vertellen voordat ik begin met mijn proef :D
Moet een paard/pony in de f11 trouwens al nageeflijk lopen?
In de les gaat het in stap goed, en in draf ook wel, maar soms voel ik dat hij zegmaar zijn hoofd omhoog wil doen, en dan zet ik een wending in, en dan blijft hij goed lopen, maar in de proef kan ik natuurlijk niet zomaar een wending inzetten.....

En vorige keer met de proefjes werd hij toen hij alleen in de bak was heel erg gespannen, en dan vindt hij heel veel eng, en kijkt hij omhoog...
Maar misschien gaat het nu wel beter, want vorige keer was voor hem de eerste keer dat hij alleen was in de bak (sinds hij op de manege is iig, daarvoor heeft hij ook geen officiele wedstrijden gereden)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 20:27

Vanaf F12 word nageeflijkheid beoordeeld.

ManonWL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 21:00

ik heb nog een vraag.

je moet met je rechterhand groeten. maar als ik bij me pony waarmee ik wedstrijd rij de zweep in me rechterhand houd luisterd ze een stuk beter. nu was mijn vraag of je tijdens het groeten dan je zweep vast mag houden in je linkerhand maar de zweep dan wel rechts blijf..

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 21:02

Ja, zo moet het dan ook. Je zweep met je linkerhand vastpakken, groeten en dan weer terugpakken. :j

ManonWL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 21:03

okee dankjewel!
mij werdt namelijk verteld dat je je zweep links moest houden zodat je met rechts kan groeten.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 21:07

Nee, dat hoeft dus niet. ;)
Op die manier die jij zegt heb ik altijd gegroet.

ManonWL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 21:13

oke dat is dan mooi :)
bedankt!

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 22:23

ik heb voor groeten met zweep aan de rechterkant ook wel is aftrek gehad. Dat was volgens mij in de f3/f4 daarna nooit meer zo gedaan. maar is het dan niet heel raar dat ik daar wel aftrek voor heb gekregen. Want ik zit nu met het zelfde probleem. Want bij een manegepaard, die heeft moeite met aanspringen in de linkergalop, werkt het wel om een tikje op z'n buitenschouder te geven. maar als dat niet kan... (denk dat het dan ook wel lukt, maar een stuk minder snel)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 22:27

LaukeB schreef:
ik heb voor groeten met zweep aan de rechterkant ook wel is aftrek gehad. Dat was volgens mij in de f3/f4 daarna nooit meer zo gedaan. maar is het dan niet heel raar dat ik daar wel aftrek voor heb gekregen. Want ik zit nu met het zelfde probleem. Want bij een manegepaard, die heeft moeite met aanspringen in de linkergalop, werkt het wel om een tikje op z'n buitenschouder te geven. maar als dat niet kan... (denk dat het dan ook wel lukt, maar een stuk minder snel)

Voor het groeten links houden en als je eenmaal op de hoefslag bent omwisselen :) ?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 22:47

Het is niet verboden je zweep over te pakken. Het is alleen kunst om het paard niet te storen terwijl je het doet. Wat nodig is is nodig.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 22:49

Aftrek voor groeten met zweep in de rechterhand? Heb je gegroet met je zweep dan?

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 23:08

Bellatrix schreef:
Aftrek voor groeten met zweep in de rechterhand? Heb je gegroet met je zweep dan?

nee, gewoon vastpakken met je linkerhand en dan groeten, daarna zweep weer pakken met je rechterhand en verder rijden.