'Manegeruiters zijn sleeeecht!'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

susasan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 23:05

Ik reed nooit op een ECHTE manege
Dat vond ik slecht
Als de juf zei d-d-d-d-dddraf gaan de paarden al!
En ze leren daar trekken

P.s Mijn menig :D
Laatst bijgewerkt door Zwartwitje op 08-11-09 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Dikke en schuine letters verwijderd

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 23:11

hoe bedoel je ze leren daar trekken?
en bij ons zeggen ze gewoon, je kan ook de draf er vast bij pakken ofzo en niet drrraaaafff.

Snoevie

Re: 'Manegeruiters zijn sleeeecht!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 09:32

wat ik een beetje jammer vind van dit topic is dat sommige manege ruiters dan ook meteen weer dingen te zeggen hebben ove priveruiters,dan doe je hetzelfde als wat je zelf zo vervelend vind...

Annnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 19:07

god god god,
vandaag weer een lesje daar gehad
mann, wat is het toch een verschil met rijden! niet normaal, echt waar.
die paarden hobbelen achter elkaar aan en veel simpele figuren rijden
en als die kinderen het eng vinden gaan ze stilstaan :roll:
pffffff

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 22:27

@ an. Dat ligt dan toch aan de kwaliteit van de manege lessen en de ruiters zelf, je kan dan niet zeggen 'manege ruiters zijn slecht' omdat je eens een slechte les mee hebt gemaakt...

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 22:32

Ben het helemaal met IsabelvS eens :j
Heb een manege geweten die net zo is als An ze beschreef, maar heb ook een manege geweten waar de kinderen heel goed en zelfstandig leren rijden. Ze moeten in amazonezit draven, moeten heel veel oefeningen zelfstandig rijden etc. Het ligt er dus volledig aan op welke manege je rijd ;)

Harvest_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 22:37

Manege ruiters die vinden dat ze beter rijden dan pensionruiters omdat ze hetzelfde presteren alleen dan met een Fjord, terwijl de pensionruiter het met een Jazz nakomeling doet. Dat zijn pas vooroordelen, niet te vergeten dat paarden die hoog in het bloed staan ook niet altijd even makkelijk te rijden zijn ;)

Het ligt er allemaal maar aan waar je rijdt, ook hoevaak je rijdt. De meeste pensionruiters rijden al gauw 5/6 keer in de week en hebben dan ook nog eens priveles. Terwijl een manege ruiter vaak een keer in de week met een groepsles meedoet. Tja, dan is de kans toch groter dat de pensionruiter meer vooruit gaat dan die manegeruiter...
Maar ach, zolang je er plezier in hebt is het goed, toch? :)

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 22:46

Het kan wel zo zijn dat pension ruiters (op eerdere leeftijd) beter kunnen rijden, maar dat betekend nog niet dat manege ruiters slecht zijn. Het eerste wat je zegt is idd natuurlijk wel zo, maar als je een manege paard heel goed kan rijden zegt dat wel iets over jou als ruiter aangezien je met een manege paard (amper) niets op kan bouwen omdat je maar een uurtje rijd en de volgende dag (of nog dezelfde dag) rijd er weer heel iemand anders. Ook blijf ik toch vinden dat je op een manege echt veel leert over verschillende paarden, zo rijd ik soms op grotere die zo tótaal anders zijn dan kleine snelle pony's bijvoorbeeld. Zo leer je dan weer wel hoe je verschillende "problemen" in het rijden aan pakt.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 22:50

IsabelvS schreef:
Mensen die het geluk hebben van een eigen paard moeten er blij mee zijn, en van geluk spreken maar dit betekent nog niet dat ze beter kunnen rijden aangezien ze vaak maar één of misschien twee paarden rijden en op een manege kan je niet echt iets opbouwen, en presteer je dus best hoog wanneer je paard goed loopt.

Hier wil ik toch even op in gaan want een manegepaard is over het algemeen genomen heel wat anders dan een 'eigen' paard. En dan ook per manege verschilt het weer heel erg wat voor paarden je hebt. En die echte pittige bloedjes die vind je over het algemeen niet op een manege.

Ik blijf er bij dat manege ruiters zeker niet slecht hoeven zijn, alleen hebben ze helaas vaak minder de kans om zich te ontwikkelen.

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 23:05

Die pittige bloedjes heb je echt wel hoor. Maar wij hebben dan ook redelijk goede paarden op de manege staan. Zelfs een afstammeling van Scandic! Het is natuurlijk wel zo dat ze nogal 'doorgereden' worden en dat ze minder fris worden aangezien sommige maneges dat niet echt willen voor de les klanten. Maar toch zijn die paarden er ook nog wel, en die mogen dan ook in de hogere lessen lopen :). Idd het verschil heel erg.

Minder de kans om zich te ontwikkelen... Hoe bedoel je dat? Omdat je met meerdere in een les rijdt en minder vaak rijd ofzo?

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 23:09

Joh ik zou je er niet aan irriteren. ZIjn wel belangrijkere dingen waar je je aan kunt irriteren!

Als jij gelukkig bent in een manegeles, moet je dat gewoon blijven doen. Niet iedereen heeft het geluk een eigen paard te hebben/krijgen. Ik ook niet. Rij nu 1x in de week priveles met vast manege paard. De rest vd week rij ik verzorgpaarden, bijrijdpaarden enzo. Ik heb nog nooit gemerkt dat iemand mij slehcter vond rijden omdat ik een manege ruiter ben hoor! Dan had ik nooit op het Z paard van mn instructrice mogen rijden denk ik maar..

Lekker laten l*llen ;)

JACKY_LOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 23:10

Wij hebben hier goede paarden op de manege staan , en mindere . Niet alle manegepaarden zijn sloom of stom of luisteren perfect . Hier heb je er ook staan die kunnen bokken en minder lief zijn en hun eigen willetje doordrijven ! & ook met Afstammingen .

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 23:23

@Itsmi, Ik ken idd ook heel veel meisjes van de manege die gewoon een bijrijdpaard hebben gevonden. Als manege ruiters 'slecht' waren zouden ze denk ik ook geen paarden mogen rijden :).

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 23:23

Zet eens een eigen paardenbezitter op een manegepaard en neem hem dan eens mee voor een buitenrit. Heel veel ruiters zullen dan echt niet op hun gemak zitten. Zelfs Anky van Grunsven heeft eens toeggegeven dat ze niet zomaar op een willekeurig manegepaard mee durft met een bosrit. Ik ben van mening dat heel veel manegeruiters veel meer durven en meer gewend zijn dan mensen met een eigen paard. Zet een manegeruiter maar eens op een eigen paard, dan kan hij daar vaak veel beter mee rijden dan met een doorsnee manegepaard. De beperking ligt dus niet altijd bij de ruiter zelf maar vaak bij het manegepaard. Een goede manege heeft dan ook paarden die vooral geschikt zijn voor echte beginners ( en die paarden zijn goud waard) en paarden die geschikt zijn voor gevorderden c.q. vergevorderden. Door op verschillende manegepaarden te rijden ontwikkel je een beter gevoel dan door altijd op hetzelfde (eigen) paard te rijden. We zijn tenslotte allemaal ooit eens op een superbraaf paard begonnen. Dus vind ik het logisch dat aankomende ruitertjes dat ook ( moeten) doen. Daar is niks mis mee. Wie weet rijden die beginnende ruitertjes over een aantal jaar zelfs wel veel beter dan wij! En dan heb je ook een categorie ruiters die gewoon een uurtje in de week willen paardrijden voor hun ontspanning en voor het sociale contact. Die hebben niet de ambitie om ooit een wedstrijd te rijden of een eigen paard te kopen. Heerlijk toch, dat er daarom manegpaarden bestaan. En super toch, dat er instructeurs zijn die hun energie ook in die categorie ruiters wil stoppen.
NB: Ik heb een eigen paardje maar ik rijd daarmee ( naast privéles) nog steeds een paar keer per week gewoon mee in manegelessen en ga ook met de manegeruiters mee met een bosrit. Dat is gewoon goed voor zowel paard als ruiter. Bovendien is het in veel gevallen misschien zelfs wel zo dat je beter een manegepaard ( op een goede manege uiteraard) kunt zijn dan een pensionpaard. Ik ken genoeg privé paarden die het minder goed hebben dan de lespaarden op onze manege.
Laatst bijgewerkt door robin_hood op 07-11-09 23:32, in het totaal 2 keer bewerkt

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 23:25

IsabelvS schreef:
@Itsmi, Ik ken idd ook heel veel meisjes van de manege die gewoon een bijrijdpaard hebben gevonden. Als manege ruiters 'slecht' waren zouden ze denk ik ook geen paarden mogen rijden :).

Precies, dat bedoel ik, alleen jij verwoord het beter!

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 23:31

@Robin_hood helemaal mee eens!

Ik las even de eerste pagina, en wat daar iemand zei:
Manege paarden staan er slecht bij (overigens door iemand die nog noooit op een manege had gereden en dan weet je dit dus ook niet maar goed).

Dat is echt de grootste bulllshit! Bij mij op de manege staan paarden echt veel beter dan menig pension stal. In de zomer staan ze 24uur buiten op een gigantische wei met een kudde waarin overigens ook pension paarden bij horen. In de winter staan ze met die zelfde kudde in de paddock (alleen s'nachts niet). Ook zijn de stallen ruim, hebben paarden contact met elkaar.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 23:33

IsabelvS schreef:

Manege paarden staan er slecht bij (overigens door iemand die nog noooit op een manege had gereden en dan weet je dit dus ook niet maar goed).

Volgens mij heeft het geen zin om hier op te reageren. Niet aanvallend bedoeld, en ik ben het echt met je eens dat manegepaarden ergoed bij staan, ik rij zelf ook op een manege.

Maar mensen die het nodig vinden om te vermelden dat manegepaarden er slecht bij staan en zelf niet eens op een manege rijden vind ik wat triest. Het heeft geen zin om erop te reageren. op de ene manege staan ze er beter bij dan op de andere. So what? Wat kan je hier aan doen? Wat wil je hieraan doen? Het topic gaat daar toch niet over!

Sorry moest het even kwijt!

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 23:36

Bij ons op de manege zie je het verschil niet tussen een manegepaard en een eigen paard. De manegepaarden worden prima verzorgd, mogen ook in de wei en krijgen heel afwisselend werk. Het welzijn van het paard staat bij onze manege hoog in het vaandel. Veel pensionpaarden hebben het minder goed, die komen soms nooit in de wei of lopen slechts 1 uurtje per dag alleen maar rondjes in de bak....
Een manegeruiter wordt meestal veelzijdiger geschoold dan een eigen paardenbezitter.

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 23:40

@Itsmi- nee maar die gene zei het toch al dan mag ik daar toch op reageren.. als het geen nut heeft om er op te reageren waarom reageer jij dan ook op dit topic :Y) :).

@Robin_Hood idd, de manege paarden mogen standaard naar buiten en vaak blijven sommige pension paarden binnen...
Ook vaak op van die 'dure grote luxe' stallen staan paarden toch veel binnen... in een ruime box weliswaar maar zonder (veel) contact met andere paarden.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 23:41

tja, de ene manege is de ander niet...
ik heb geen mening, wel zijn de meeste maneges
zo dat alle paarden maar beginners moeten dragen waardoor
het dus echte manegepaarden worden..makkelijke knollen dus.
Maar elke manege is anders :)

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 23:43

@ Isabelvs:
Tuurlijk mag je erop reageren! We leven in een vrij land ;) Vat het dus ook asjeblieft niet op als een aanval! Ik wilde er alleen maar mee zeggen dat er altijd mensen zijn die vinden dat de manegepaarden een slecht leven hebben en er slecht bij staan! Wat je ook zegt! Inderdaad heb je gelijk, ik had er dan ook niet op moeten reageren. Maar wilde het je wel even zeggen. Dat je niet alles eraan doet om diegene te overtuigen, dat gaat je waarschijnlijk toch niet lukken!

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 23:44

IK vind dat het per ruiter verschillend is...
De ene ruiter rijd alsof het zijn/haar eigen paard is...
En waarom denk je dat je op een 'niet willen lopen' paard word gezet?
Als je eigen paard of pony dat begint te doen dan moet je ook weten wat er aan de hand is en hoe je het moet oplossen
En dan moeten die mensen maar eens bedenken dat sommige meisje/jongens geen eigen paard mogen of kunne hebben, dus is de manege een goede oplossing.

Niemand afkraken om waar hij/zij rijd.
Me verzorgpony vind ik leuker, lekkerder, relaxed rijden dat
moet ik wel toe geven.
Ik houd zelf ook niet van de manege, maar ik rijd er omdat het nodig is.
En ik ben geen volleerde ruiter, wie wel?

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 23:46

Nee oké, maar ik wil wel zeker even mijn punt duidelijk maken :) :P.

@ Bitje, idd dat is wel zo, ik merk ook als er sommige kinderen op de manege op sommige paarden rijden dat ik denk van; Dat ziet er niet goed uit... Meer van; Hij kan veel beter lopen. en sommige paarden kunnen ook zeker beter lopen, en omdat er dus ook kinderen in lagere lessen op rijden lopen ze bij jouw ook minder snel goed...Nee oké, maar ik wil wel zeker even mijn punt duidelijk maken :) :P.

@ Livanna, nee dat snap ik zeker, bij een vzpaard/pony is het natuurlijk leuk omdat het ook een beetje 'eigen' pony is. Dat heb ik ook hoor. Alleen (niet dat jij dat zegt :P) dat betekend natuurlijk niet dat manege ruiters minder goed kunnen rijden en dat mensen die heel erg gelukkig mogen zijn met een eigen paard/pony manege ruiters mogen afzeiken,.
Laatst bijgewerkt door Ixie op 07-11-09 23:49, in het totaal 1 keer bewerkt

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 23:48

IsabelvS schreef:

Dat is echt de grootste bulllshit! Bij mij op de manege staan paarden echt veel beter dan menig pension stal. In de zomer staan ze 24uur buiten op een gigantische wei met een kudde waarin overigens ook pension paarden bij horen. In de winter staan ze met die zelfde kudde in de paddock (alleen s'nachts niet). Ook zijn de stallen ruim, hebben paarden contact met elkaar.

Helemaal met je eens, mijn paarden staan nu ook op de manege omdat het hier een blubberzooi is geworden en het is een fijne manege, met weiland enz.
De manegepaarden worden goed verzorgd en oke, ze stoppen ook als er ho geroepen word, of draven als er draf geroepen word maar dat vind ik nog een hele kunst eigenlijk, zullen die gekken van mij niet doen, draven gewoon door of gaan op de kletter.

Mag ook wel iets meer respect zijn voor manegepaarden trouwens, wie van ons heeft er nu nog nooit op een super lief manegepaard gereden, hier word er over gesproken of ze 2ehands zijn.

Ik vind manegepaarden, kanjers, ze werken hard en brengen veel vreugde, wat mij aangaat mogen ze allemaal paard van het jaar worden (als dat zou bestaan)

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 23:52

@ eppie38, idd, manege paarden krijgen ook de mindere ruitertjes op hun rug en verdienen daarom ook wat ontspanning! Daarom vind ik het ook fijn hoe het op mijn manege gaat, ze hebben sowieso vaak vakantie of krijgen ze rug behandelingen of lopen ze alleen in de hoogste lessen zodat ze goed aan de teugel en ontspannen kunnen lopen :).