Vraag het de FNRS jury....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Juttertje88

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 13:25

Hoiii..

over paar weken ga ik voor de eerste x de F9 rijden. Nu heb ik een superleuke pony alleen die is behoorlijk enthousiast, zeker na het galopperen. Nu moet ik in de proef bij A in de rechtergalop, bij C op de volte en bij F in draf. Bij de E moet ik alweer halthouden en 4 seconden stil staan. Dat gaat behoorlijk pittig worden. T is mij nog nooit gelukt, vaak stond ik pas tussen de h en de c uiteindelijk stil. En 1x vlak voor de h.
Natuurlijk alsnog veel te laat dus niet wat gevraagd word, maar als de ruiter rustig blijft en het goed probeert, hoe streng zijn jullie daar dan in? En als ik te laat stil sta, moet ik daar dan stil staan of achterwaarts tot de E en dan 4 seconden stilstaan? Want als je dat doet rijd je 'een extra lijn' en dat mag ook niet geloof ik.

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 13:26

Begin je al erg vroeg met remmen? Misschien kan je daar al eerder mee beginnen

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 13:30

Probeer vanuit de galop meteen controle te hebben over de draf.

Begin op tijd met het voorbereiden van je overgang. Niet pas vlak voor de E. Als je het tempo van de draf goed onder controle hebt lukt het waarschijnlijk al makkelijker.

Succes

Juttertje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 12:02

Ik begin al best vroeg met voorbereiden. Bij de A al. Maar ga kijken of het wel lukt als ik bij de F al begin. Ik ga dinsdag vrijrijden dus als het niet al te druk is un de bak kan ik weer oefenen. Krijg je eigenlijk veel minpunten als je paar passen (3 a 4) stapt voor je stil staat (stuk stap word niet aangegeven in de proef)?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 12:04

Bij mij niet, heb liever een nette overgang met een paar stappassen dan een getrokken overgang...

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 12:09

Bellatrix schreef:
Bij mij niet, heb liever een nette overgang met een paar stappassen dan een getrokken overgang...

Hier het zelfde. Als jou dat helpt met het palen van een nette overgang graag zelfs.

Juttertje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 12:13

Okee bedankt :-D

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 23:29

Ik heb net de nieuwe F proefjes bekeken en ben wel wat verbaasd.
T/m de L2 mag je zelf kiezen of je lichtrijdt of doorzit. In de F proeven moet je gewoon hier en daar doorzitten, vanaf de F9 al best wel veel.
Vanwege gezondheidsproblemen heb ik wat moeite met het doorzitten en had daarom gehoopt we in de F proeven ook de keuze zouden krijgen.
Is er wellicht een jurylid die daar wat over zeggen kan/wil?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 23:33

Daar valt weinig over te zeggen eigenlijk. Daar is op de bijscholing niet eens over gesproken dus lijkt mij dat ze daar geen verandering in willen zien. Vind het juist goed dat je de eerste proeven niet hoeft door te zitten en bij een aardig niveau wel.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 23:43

Dat begrijp ik wel, maar de F9 is qua niveau toch echt niet te vergelijken met de L2!! Zo ook de overgangen, aanspringen in galop en weer terug naar de draf in de F9 moet op de letter gereden worden, in de L2 mag dat nog tussen bijvoorbeeld de F en A.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 00:30

truus1957 schreef:
Dat begrijp ik wel, maar de F9 is qua niveau toch echt niet te vergelijken met de L2!! Zo ook de overgangen, aanspringen in galop en weer terug naar de draf in de F9 moet op de letter gereden worden, in de L2 mag dat nog tussen bijvoorbeeld de F en A.

Ik denk dat je deze totaal niet kan vergelijken...

Een L2 proef wordt heel anders beoordeeld dan de F9.

De F-proeven toetsen echt de rijvaardigheid van de ruiter en zijn hier ook echt voor ontwikkeld inclusief opbouw in de oefeningen die per niveau gevraagd worden.

In het L wordt met name paard gericht gekeken en minder op de stuur vaardigheden van de ruiter...

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 09:26

Nou, zo zit het ook niet helemaal hoor Ynske. KNHS proeven zijn meer combinatie gericht (niet paard gericht), en de fnrs proeven met name op de ruiter (vooral de lagere proeven). Ik denk dat daarom ook het doorzitten in de f-proeven al wat eerder komt, om te laten zien dat de ruiter netjes, onafhankelijk, stil kan doorzitten. Hoe het paard daaronder loopt is bij de fnrs minder belangrijk (maar je ziet toch liever geen weg gedrukte ruggen of paarden die sterren kijken). Bij de KNHS is het wel van belang dat naast de zit van de ruiter ook het paard netjes nageeflijk door blijft lopen. Ik denk dat het daarom langer aan de ruiter wordt overgelaten.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 09:40

Anoeska schreef:
Nou, zo zit het ook niet helemaal hoor Ynske. KNHS proeven zijn meer combinatie gericht (niet paard gericht), en de fnrs proeven met name op de ruiter (vooral de lagere proeven). Ik denk dat daarom ook het doorzitten in de f-proeven al wat eerder komt, om te laten zien dat de ruiter netjes, onafhankelijk, stil kan doorzitten. Hoe het paard daaronder loopt is bij de fnrs minder belangrijk (maar je ziet toch liever geen weg gedrukte ruggen of paarden die sterren kijken). Bij de KNHS is het wel van belang dat naast de zit van de ruiter ook het paard netjes nageeflijk door blijft lopen. Ik denk dat het daarom langer aan de ruiter wordt overgelaten.

We bedoelen het zelfde maar verwoorden het anders denk ik...

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 16:16

Wat ik dan wel aan FNRS bijzonder vind, is dat zij dus denken dat een ruiter fatsoenlijk (onafhankelijk, stil) kan doorzitten op een paard wat niet fatsoenlijk loopt. Op heel veel paarden kun je gewoon niet ontspannen doorzitten als zij met een weggedrukte rug met hun neus in de lucht lopen. Tuurlijk, de een zit beter dan de ander, maar dat is ook terug te zien in de beoordeling van houding en zit.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 17:07

Daarom wordt ook de constante verbinding vanaf de F9 beoordeeld...

Dat is de voorloper van compleet nageeflijk.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 18:05

__denise schreef:
Wat ik dan wel aan FNRS bijzonder vind, is dat zij dus denken dat een ruiter fatsoenlijk (onafhankelijk, stil) kan doorzitten op een paard wat niet fatsoenlijk loopt. Op heel veel paarden kun je gewoon niet ontspannen doorzitten als zij met een weggedrukte rug met hun neus in de lucht lopen. Tuurlijk, de een zit beter dan de ander, maar dat is ook terug te zien in de beoordeling van houding en zit.

En wat is je vraag hierbij aan de jury?
Ik denk overigens dat dit probleem overal voorkomt. En daarnaast vind ik je opmerking nogal denigrerend tov het lespaard en de instructeurs die daar hun uiterste best doen om ruiters de eerste beginselen van het rijden bij te brengen.
Kortom, in dit topic kunnen wij er niets mee.

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 18:18

Ow, ik zie nu dat het idd niet het F-proeven topic is, sorry, vandaar dat ik er wat makkelijker een opmerking over maakte.

Maar zo bedoel ik hem niet hoor, ik rijd zelf ook op een manege (nu inmiddels een tijd op een leasepaard) en weet hartstikke goed hoe het allemaal gaat.

Vind wel dat het doorzitten gewoon heel lastig is met fnrs. Zelf ook ervaring mee qua beoordeling op het doorzitten. Zodra die ontspannen is kan ik best netjes zitten, maar als hij dat niet is en wat hoog opgooid, zit ik heel anders op dat paard. En dat zie je gewoon terug in de beoordeling.
Na wat meer ervaring is dat wel beter geworden gelukkig, maar ook van anderen hoor ik dat gewoon lastig is op een paard dat nog niet (helemaal) nageeflijk is.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 19:47

Het werkt ook andersom he? Als jij beter kunt zitten, kan het paard beter lopen ;-) Wisselwerking.

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 21:41

Daar heb je gelijk in.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 10:34

Even algemeen:
- Als je een figuur door moet zitten en het bij het volgende figuur niet meer staat, moet je dan toch gewoon lichtrijden?

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 10:52

xniieeenke schreef:
Even algemeen:
- Als je een figuur door moet zitten en het bij het volgende figuur niet meer staat, moet je dan toch gewoon lichtrijden?

Als je een proef lichtrijden tenzij doorzitten gevraagd hebt ga je na het figuur waarbij je door moet zitten direct weer lichtrijden.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 10:53

ynskek dat is idd bij F5, F6 en F7 zo dus bedankt! Ga zondag F5 rijden op m'n lievelingspony.

edit;
Oké, ik moet zondag F5 doen en ik heb tips nodig voor draf verruimen. Het lukt me meestal wel maar sommige paarden willen alleen maar sneller en heb ik tips voor nodig, dus iemand een extra uitleg?

En om maar verder te gaan met vragen vraag ik ook over de F6 en F7 voorlopig, sorry :')
- En stap verruimen, verschilt dat gigantisch van draf verruimen?
O ja en Julia mijn lievelingspony is nogal snel. Begint soms te rennen in galop, meestal is ze in 3 passen terug omdat dat me wel lukt maar word je daar op afgerekend als je goed terugneemt?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 13:07

Er zijn verschillende stappen in een gang: verzameld, arbeids, verruimen, midden en uitgestrekt. Je gaat uit van arbeidstempo. Verruimen is dus een beetje. En dat geldt in stap, draf als galop.
Als tip geef ik je wel mee dat een beetje voor jouw gevoel slecht zichtbaar is voor het oog. Klein beetje extra mag dus best ;-)
Zorg dat je eerst de diagonaal op gaat. Zodra je recht bent zet je het verruimen in. Let er ook goed op dat je tegen het einde weer een overgang maakt naar arbeidstempo. Dat wordt vaak vergeten. Vlak voor de hoekletter van been wisselen en klaar :)

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 13:24

Bedankt! :)

Juttertje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 11:39

ynskek schreef:
Probeer vanuit de galop meteen controle te hebben over de draf.

Begin op tijd met het voorbereiden van je overgang. Niet pas vlak voor de E. Als je het tempo van de draf goed onder controle hebt lukt het waarschijnlijk al makkelijker.

Succes

Gisterochtend vrij gereden. Was helemaal alleen in de bak dus ik kon makkelijk de proef oefenen. Het ging supergoed!!

De pony stond stil dat zijn staart ter hoogte van de E was. Ik weet dat het netter is als de ruiter ter hoogte van de E is, maar hoe streng zijn jullie bij de F9 als de pony zijn staar ter hoogte van de E is?