Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
truus1957 schreef:Dat begrijp ik wel, maar de F9 is qua niveau toch echt niet te vergelijken met de L2!! Zo ook de overgangen, aanspringen in galop en weer terug naar de draf in de F9 moet op de letter gereden worden, in de L2 mag dat nog tussen bijvoorbeeld de F en A.
Anoeska schreef:Nou, zo zit het ook niet helemaal hoor Ynske. KNHS proeven zijn meer combinatie gericht (niet paard gericht), en de fnrs proeven met name op de ruiter (vooral de lagere proeven). Ik denk dat daarom ook het doorzitten in de f-proeven al wat eerder komt, om te laten zien dat de ruiter netjes, onafhankelijk, stil kan doorzitten. Hoe het paard daaronder loopt is bij de fnrs minder belangrijk (maar je ziet toch liever geen weg gedrukte ruggen of paarden die sterren kijken). Bij de KNHS is het wel van belang dat naast de zit van de ruiter ook het paard netjes nageeflijk door blijft lopen. Ik denk dat het daarom langer aan de ruiter wordt overgelaten.
__denise schreef:Wat ik dan wel aan FNRS bijzonder vind, is dat zij dus denken dat een ruiter fatsoenlijk (onafhankelijk, stil) kan doorzitten op een paard wat niet fatsoenlijk loopt. Op heel veel paarden kun je gewoon niet ontspannen doorzitten als zij met een weggedrukte rug met hun neus in de lucht lopen. Tuurlijk, de een zit beter dan de ander, maar dat is ook terug te zien in de beoordeling van houding en zit.
ynskek schreef:Probeer vanuit de galop meteen controle te hebben over de draf.
Begin op tijd met het voorbereiden van je overgang. Niet pas vlak voor de E. Als je het tempo van de draf goed onder controle hebt lukt het waarschijnlijk al makkelijker.
Succes