Vraag het de FNRS jury....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Juttertje88

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 22:39

Okee dankjewel :)

Juttertje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 14:52

Heey
Ik heb morgen proefje (F8)
Nu weet ik dat je je paard nog niet nageeflijk hoeft te rijden maar dat het wel mag.. Nu vind ik het nog best moeilijk, maar er zitten steeds vaker mooie stukken tussen.. Maar dan zijn mijn teugels niet geheel op maat, het zijn zeker geen waslijnen!!
Zodra ik mijn teugels wel goed op maat heb dan lukt het nageeflijk rijden nog helemaal niet.. Ze heeft haar hoofd dan voor de loodlijn maar niet in de lucht.
Wat zien jullie dan liever?
Teugels goed op maat met het hoofd de hele tijd voor de loodlijn, of teugels net niet
op maat maar wel met goede mooie stukken nageeflijk?
Gezien contstante verbinding in de f8 nog niet voor komt ben ik toch wel benieuwd :)

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 15:24

Ehhh, hoe kan je pony met de teugels niet op maat mooi nagefelijk lopen?
Dus ik ga voor de teugels op maat en contact met de mond.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 16:20

Nageeflijkheid zonder teugels op maat, dus zonder constante verbinding bestaat niet :) Daarom wordt ook eerst de constante verbinding gevraagd vanaf de F9 en pas nageeflijkheid vanaf F12.
Dus ik ga mee met Tilmar :)

Juttertje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 21:47

Dat word dan nogharder oefenen in de les. Als ik morgen de proef haal dan mag ik F9 eind januari dus dan wil ik de contstante verbinding goed voor elkaar hebben met het liefst al stukjes nageeflijk dat ik als ik straks f12 mag, wel goed constant nageeflijk kan rijden.

Nog een laatste vraagje voor morgen :D
Als je paard wel stilstaat en netjes wacht tot je de volgende hulp geeft maar niet vierkant staat, word je daar in de F8 al op afgestraft? Zoniet, vanaf welke F MOET je vierkant voor een voldoende?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 13:57

Nooit. Een paard hoeft niet vierkant te staan. Wel moet het gewicht verdeeld worden over 4 benen.

nana0909

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 12:47

van weekend heb ik weer een proefje maar wat ik me afvraag is
het paard waar ik opzit wisselt soms ineens van galop wat zien jullie als jury liever terug nemen en dan weer aanspringen in galop of door galopperen als je bijna terug in draf moet?
ik hoop dat het een beetje duidelijk is

Lietje_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 12:52

Heey,

Ik heb een vraagje mbt het belonen van je paard na het proefje.
Voorheen beloonde ik vaak al na het afgeroeten en tijdens het wegstappen zeg maar, maar toen een keer op mijn protocol gehad dat zodra ik de hoek door was pas mocht belonen. Ben ik braaf gaan doen met als gevolg dat ik een paar proeven later op mijn protocol had staan dat ik na de proef best mijn paard mocht belonen (wat ik ook deed, maar pas toen ik de hoek door was)... Dus sinds dien zit ik in dubio :Y)

Hoor graag wat jullie mening hierover is :)

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 12:59

Ik krijg altijd op mijn kop als ik beloon voordat ik de hoekletter heb bereikt. Ik doe het nu ook pas na de hoekletter.
Had het laatst weer voor de hoekletter gedaan, en dat had mij een 1ste plaats gekost :')

Even veel punten hahaha

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 13:03

Belonen pas na de 1e hoekletter...als je wil belonen, het is mij om het even. Maar doe je het te vroeg dan maak ik er een opmerking over. En een kriebeltje tussen de manen is wat anders dan uitgebreid je pony om zijn nek vallen en tig klopjes geven. :') Een kriebeltje zie ik door de vingers, dat andere niet. :+

Lietje_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 13:14

Dank jullie wel :o

Nu eerst maar eens kijken wanneer de volgende wedstrijd is wanneer ik wel kan :')

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 15:21

Laatst was hier een discussie gaande over nagefelijkheid in de hogere proeven.

Ik heb afgelopen zondag f14 gereden met een paard die dus niet nageeflijk kan lopen. Helaas op 1 punt na geen pp gereden. Opmerking van de jury was dat galop meer sprong moest vertonen. Heel veel goeie tips gehad ook. Ze zei als je probeert dat die wat meer zn achterhand eronder gaat plaatsten, zakt die net wat meer en dan is die voor zijn doen voldoende nagegelijk. Ze zegt rond hoeft die niet te zijn, want t is een paard die dat toch niet gaat kunnen.

Hoe kijkt derest daar naar? We hadden t er al over dat t lastig ismet manegepaarden. Maar zijn er meerdere jurys die kijken naar t paard en afhankelijk daarvan kijken in hoeverre die echt rond moet lopen en dus ook zeggen voor zijn doen is dit voldoende, ook al loopt die niet rond?

Hoop dat jullie snappen wat ik bedoel haha

Jury was wel eerlijk, want ze zag me losrijden en toen zei ze tegen de organisatie kan die het wel? Want dit is niet voldoende. En achteraf zei ze ik vond dat je hem heel netjes en vriendelijk reed, hij gaat nooit rond kunnen lopen, dus dit en dit nog beetje beter en dan is t goed genoeg voor zijn doen. Dus was mooi in de pocket!

Mireille91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 13:23

Hoi! Ik heb een vraagje over de overgang F11 naar F12. Ik vroeg me af of de F12 veel strenger beoordeeld wordt en dan op welke punten. Ik rijd met mijn eigen paard mee en merk dat die categorie vaak strenger beoordeeld wordt. Ik weet ook dat je je paard nageeflijk moet rijden maar krijg je bijvoorbeeld aftrek als je paard in de oprichting loopt? Is dat wel of niet wenselijk?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 13:35

Waarom zou je je paard in de F12 in de oprichting willen rijden? Als ie niet anders kan, kun je je afvragen of de nageeflijkheid wel echt in orde is. En als ie wel anders kan, waarom zou je dat dan doen?
F12 is niet echt veel strenger dan de F11. Er zit opbouw in de proeven. Het is wel een stapje verder en de nageeflijheid is het vervolg op de constante verbinding.

Lietje_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 14:39

Dan heb ik nog een vraagje over redelijk hetzelfde onderwerp.

Zit nog bij de F11 en heb dus nog even, maar vanaf de F12 word nageeflijkheid gevraagd ipv een constante verbinding (als ik het goed heb?). Hoe streng word er naar gekeken als dat nog niet constant lukt? Dus sommige delen wel en met sommige delen nog niet

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 16:03

Bij mij in de f12 merk ik wel dat als je een figuur doet waarbij je paard nageeflijk loopt hoger wordt beoordeeld dan een figuur waar je paard niet nageeflijk loopt. Voorbeeld: ik heb de f12 nu twee keer met hetzelfde paard gereden. Eerste keer liep het paard bijna alle figuren nageeflijk en kreeg ik zessen en zevens maar mijn tweede keer op dat paard kreeg ik haar niet nageeflijk (echte merrie, die de ene keer wel doet wat je wilt en de andere keer niet), ik kreeg wat eerst nog zevens waren nu vijfen en zessen. Er werd bij mij gezegt dat het niet constant aan de teugel moet maar je dat ze wel stukjes moeten zien en dat je dan indd met aan de teugel betere cijfers krijgt.

Lietje_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 16:59

Dan is er nog hoop :D nee hoor, zo erg is het nou ook weer niet, we blijven lekker door trainen :)
Hier inderdaad ook een merrie... Ene moment doet ze keurig wat ik van haar vraag en het andere moment... Tjaah.... _-:(

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 17:12

Merries.... Heb er wel eens op 1 een FNRS proef gereden terwijl die hartstikke hengstig was. In de les 's ochtends geen land mee te bezeilen, in proef 's middags ging ze in showmodus en pakten we de 1e prijs. :?

Als er weer een wedstrijd komt bij ons mag ik voor de 2e keer f11 starten. Zit te denken om een kruising Fjord te kiezen deze keer. Maakt t dan nog wat uit als ik wel de manen (lang en dik, wordt hengstenvlecht) en staart vlecht, maar de voorpluk los laat hangen (wel goed geborsteld natuurlijk)?

Lietje_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 17:18

Hahaha, gelukkig ging het met de dan proef beter dan in de les :')

Ik zou de 28ste weer eens een poging doen (na 2 jaar xD), maar toen liep ze 2 weken terug op eens niet goed :| (verzorgpaard, dus een ander paard is voor mij ook niet echt een optie)

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 17:39

Ik mag in april weer 2 wedstrijden doen, allebei f9. Vooral dat aanspringen op de letter kijk ik tegenop. Ik heb 2 paarden in gedachten, 2 hele verschillende paarden. 1 is jong en doet tot nu toe alles goed, maar is ook enorm populair hierdoor.

Het andere paardje, is ook jong, en dat is behoorlijk te merken, en zij heeft voornamelijk moeite met stelling en aangaloperen, wanneer ik wil dat ze gaat zeg maar. Zij is denk minder populair hierdoor.

Zouden jullie hier erg op afstraffen als ze wat moeilijker doet bij de galop en de stelling rechts niet zo soepel gaat? Ik zou het natuurlijk wel fijn vinden als ik de proef zou halen haha

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 17:46

Lietje_1991 schreef:
Dan is er nog hoop :D nee hoor, zo erg is het nou ook weer niet, we blijven lekker door trainen :)
Hier inderdaad ook een merrie... Ene moment doet ze keurig wat ik van haar vraag en het andere moment... Tjaah.... _-:(

Haha leuk hè een merrie :p
Wij hebben weinig manege paarden die de hogere proeven netjes kunnen doorlopen dus soms zit ik op een paard die heel moeilijk nageeflijk te rijden Is en dan denk ik ook van.. dan alles netjes op de letter en in de hoeken rijden dan alleen maar getrek aan de mond

Mireille91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 18:56

Ilja000 schreef:
Waarom zou je je paard in de F12 in de oprichting willen rijden? Als ie niet anders kan, kun je je afvragen of de nageeflijkheid wel echt in orde is. En als ie wel anders kan, waarom zou je dat dan doen?
F12 is niet echt veel strenger dan de F11. Er zit opbouw in de proeven. Het is wel een stapje verder en de nageeflijheid is het vervolg op de constante verbinding.

Bedankt voor het deels beantwoorden van mijn vraag. De rest zoek ik zelf wel uit.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 20:13

Mireille91 schreef:
Ilja000 schreef:

Bedankt voor het deels beantwoorden van mijn vraag. De rest zoek ik zelf wel uit.

Wat mis je dan nog in het antwoord?

Estellio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 10:00

Hoi, ten eerste wil ik even zeggen dat ik nog niet zo lang op bokt ben, en ik weet nog niet hoe alles werkt. Ik hoop in ieder geval dat ik dit hier goed vraag en dat het hier mag.
Ik heb over een maand een dressuur wedstrijd op de manege waar ik rijd. Ik rijd op een leuke manege pony. Nu ben ik wel benieuwd waar de jury op let in de L1. Wat is er belangrijk en waar moet ik goed op letten? Hopelijk kunnen jullie mijn vraag beantwoorden. Bij voorbaat dank!

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 11:23

Die vraag kun je het beste stellen in een topic over KNHS proeven. Het gaat hier om de FNRS proeven. De FNRS juryleden en KNHS juryleden zijn ieder anders opgeleid. Succes!