Vraag het de FNRS jury....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anja_96

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 17:02

Ik heb nog even een vraagje over de verzorging van je paard:
Ik rijd regelmatig proefjes op een Fjord, waarvan de manen ook rechtop gekipt zijn, dus ik kan ze niet vlechten. Meestal maak ik dan maar een vlecht/knot in de voorpluk, om te laten zien dat ik wat aan de verzorging heb gedaan. Eigenlijk vind ik het veel mooier met een losse voorpluk. Hoe zouden jullie de verzorging van het paard beoordelen als een Fjord met een Fjordenboog niet is ingevlochten in de voorpluk of staart(wat ik ook niet doe omdat dat lastig gaat bij haar) bijvoorbeeld?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 18:27

Zelf maak ik geen onderscheid in de verzorging van de paarden. Ik geef ze eigenlijk allemaal standaard een 7. Of er moeten bossen stro in de staart hangen en ik weet toevallig dat ruiters wel bij de paarden mogen komen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 18:36

Bij een Fjord hoeven de manen natuurlijk niet maar dan zie ik wel graag de staart ingevlochten. Dan een 7. Heeft de Fjord niets in zijn staart dan een 6.

Anja_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 18:47

Ilja000 schreef:
Zelf maak ik geen onderscheid in de verzorging van de paarden. Ik geef ze eigenlijk allemaal standaard een 7. Of er moeten bossen stro in de staart hangen en ik weet toevallig dat ruiters wel bij de paarden mogen komen.

Bellatrix schreef:
Bij een Fjord hoeven de manen natuurlijk niet maar dan zie ik wel graag de staart ingevlochten. Dan een 7. Heeft de Fjord niets in zijn staart dan een 6.

Dank jullie wel! Daar was ik zomaar eens benieuwd naar :)

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 18:54

En als een andere ras pony nou een geen knotjes heeft maar wel manen in een boog geknipt? Ik ken namelijk redelijk wat shetlanders, waaronder mijn verzorgpony (waar ik niet op rijd maargoed), met hun manen in een nette boog geknipt (staat ook rechtop, net als bij een fjord gewoon) en als je die dan niet invlecht?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 19:03

Iedere jury mag het onderdeel verzorging naar eigen inzicht beoordelen. Vanuit de FNRS krijgen we wel een richtlijn mee, maar dat is dus geen vaste regel. Vandaar dat je allerlei cijfers tussen de 5 en 8 (een enkele keer lager of hoger) tegen kunt komen.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 22:21

Voor mij is de verzorging ook bijna altijd standaard een 7, een paard/pony met korte manen is niet te vlechten en imo ga je niet beter rijden van vlechtjes in manen of staart. Ik zal dan ook geen 8 geven, voor zowel paard als ruiter.
Ik trek wel 1of 2 punten af als er bij de ruiter iets niet oké is, zoals de hands hoeven, geen plastron of los wapperend haar. Ik verwacht zeker van de ruiter dat ze zich kleden volgens het reglement en als er iets niet klopt, dan gaan er punten af.

In het blauwe theorie boek is alles na te lezen en anders kan de manege helpen als er vragen zijn.

Ik kom trouwens op een manege die bij een wedstrijd op zaterdagavond de paarden standaard niet laat vlechten. Op die manier kunnen de paarden langer op stal blijven staan, ze werken al genoeg op zo'n dag. Ik kan niet anders dan respect hebben voor zo'n regel, dus ik doe op zo'n avond niks met het cijfer voor de verzorging van het paard.

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 01:09

ik doe ook altijd een 7 voor verzorging ruiter en verzorging paard
mist de ruiter iets van handschoenen of plastron dan ga ik ook naar een 6, bij verplicht tenue is alles compleet de fnrs regel
verzorging paard doe ik meestal verder niets mee, niet iedereen vlecht zijn eigen paard omdat sommige ook overgenomen worden, dus kan je ook niet iemand een lager cijfer geven voor iets waar hij zelf niets aan kan doen vind ik

ekelienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 11:50

Willen jullie misschien ook mijn vraag beantwoorden?

gaat over F17.

M-X-k van hand veranderen, daarbij volte 10 meter rechts, gevolgd door volte 10 meter links.

dan heb ik als aantekening ; raakt de hoefslag.

Maar dat moet toch als je bij de x een volte maakt, van 10 meter en de bak is 20?

Mvg

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 12:28

ekelienh schreef:
Willen jullie misschien ook mijn vraag beantwoorden?

gaat over F17.

M-X-k van hand veranderen, daarbij volte 10 meter rechts, gevolgd door volte 10 meter links.

dan heb ik als aantekening ; raakt de hoefslag.

Maar dat moet toch als je bij de x een volte maakt, van 10 meter en de bak is 20?

Mvg

Als je op de diagonaal rijd is 10 meter van de X een volte richting de M niet naar de B.

Hierdoor hoor je de hoefslag niet te raken

Juttertje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 18:28

Haii ik heb 22 november een F8 proefje op een pony die, als je halt wilt houden, vaak haar hoofd omhoog gooit. Dat doet ze met teugels op maat maar ook als je ze wat losser hebt. Nu moet ik dus 3x halthouden in de proef. 2x met groeten en ook halverwege op de B-X-E lijn.. Nu vraag ik mij af hoe je daar bij de fnrs op beoordeeld
word als te zien is dat er NIET word getrokken? Word het dan alsnog meteen een 3? Of zijn ze daar niet zo moeilijk in?
Verder gaat alles uit de proef wel heel goed en mijn houding is ook netjes..(als ik dat over mezelf mag zeggen haha)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 19:36

Dat hangt natuurlijk van een heleboel factoren af. Van de manier waarop jij je hulpen geeft, inclusief houding en zit tot of het echt duidelijk is dat het echt niet aan jou ligt en iets van de pony is. Aan de andere kant, het zijn maar 3 onderdelen, genoeg over om mee te compenseren toch?

lhjw019

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 19:49

Binnenkort start ik voor de eerste keer in de F8 en ik vroeg me nog een paar dingen af:

- Wat als jullie zien dat de ruiter haar best doet om bij het hals strekken haar paard wat lager te krijgen maar paard daar simpelweg niet op ingaat?
- Waar letten jullie op bij het teugels op maat maken?
- Wat als paard bij het halthouden met hoofd schud, niet stil staat of zelf besluit dat het tijd is om weer verder te gaan?

Alvast bedankt :j

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 20:12

1) Hoe bedoel je? Er zijn paarden die het écht niet doen, maar... 9 van de 10 keer ligt het echt aan de ruiter. Belangrijk is om door te blijven gaan met uitnodigen.
2) Buitenhand eerst. Vloeiend. Op de letter.
3) Zie boven. En bij het laatste kun je natuurlijk ook zelf ingrijpen :)

nana0909

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 14:32

hoi ik heb even een vraagje over twee weken ga ik voor de derde keer de f9 rijden
maar nu stond er op mijn protocol laatst stelling! (was bij c aan galopperen) wat kan daar mee bedoelt worden? dat ik mijn paard al beetje naar binnen moet stellen tijdens het aan galopperen?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 14:41

Ging je bij C aangalopperen, of was je op een volte?
Stelling hoort bij het correct aangalopperen. Op een volte hoort trouwens ook stelling :)

nana0909

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 14:50

Ilja000 schreef:
Ging je bij C aangalopperen, of was je op een volte?
Stelling hoort bij het correct aangalopperen. Op een volte hoort trouwens ook stelling :)

ging bij c aan galopperen

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 14:56

Daar hoort inderdaad stelling bij. Maar lijkt me meer een vraag voor je instructie.

nana0909

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 14:59

Ilja000 schreef:
Daar hoort inderdaad stelling bij. Maar lijkt me meer een vraag voor je instructie.

ga het ook vragen dankjewel voor je antwoord

ensencibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 20:29

Is het toegestaan om bij de fnrs speldjes dragen op je wedstrijdjasje?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:20

In het reglement staat er niks over. En ik moet zeggen dat ik ook geen tijd heb om daar op te letten als ik jureer :)

Juttertje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 14:00

Ik weet niet zeker of deze vraag ook in het topic past maar ben erg benieuwd waarom de A en B proef eigenlijk hetzelfde is alleen andersom?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 19:52

Voor de afwisseling :)

Juttertje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 20:21

Haha ja die snap ik nog maar waarom is het andersom en niet een heel andere proef, maar met wel nog dezelfde oefeningen erin verwerkt?

Misschien was mijn vorige vraagstelling niet helemaal duidelijk sorry :P

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 21:53

Om het niveau aantoonbaar gelijk te houden. Voorheen zat er tussen A en B wat meer afwisseling en kwamen er kritieken dat de ene proef makkelijker zou zijn dan de andere. Door te spiegelen neem je dat weg.