Vraag het de FNRS jury....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Loes1996

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 12:18

Mag je met zo'n bontje voor over t zadel rijden? Mijn zitbeenknobbels krijgen anders wondjes namelijk

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 12:29

Het mag, maar overleg het even, dat wordt vaak wel op prijs gesteld.

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 20:54

Waar vind ik mijn ruiterpaspoortnummer? Ik moet hem ergens invullen op een formulier alleen als ik die getallen onder mijn foto (In mn ruiterpaspoort) invul hou ik 3 vakjes over?

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 22:55

Het is een getal van 6 cijfers.

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 23:17

Oh dan was het toch de goede! Bedankt! Wel raar dat ze dan 9 hokjes op t blaadje zetten :?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 00:16

Er komen natuurlijk in de loop van de jaren nog héél veel nieuwe ruiterpaspoorthouders bij :-D

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 20:39

Ik heb een vraagje. Waar wordt je qua verzorging nou precies op beoordeeld? Wat mij opvalt is dat het namelijk eigenlijk standaard een 7 is. En een 5 als niet aan de richtlijnen is voldaan. Maar wat moet je doen om bijv een 9 of 10 te halen voor verzorging? Het zou toch mogelijk moeten zijn?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 20:52

Als richtlijn krijgen juryleden inderdaad mee om een 7, hooguit een 8 te geven. Bij niet voldoen aan de regels daar 2 punten af te halen, dus naar een 5, hooguit 6 te gaan. Hoewel het in theorie dus mogelijk is, zul je in de praktijk negens en tienen op dat onderdeel niet veel tegenkomen.
De reden? Het is een onderdeel dat wel heel erg subjectief is natuurlijk. Een amazone kan ontzettend trots zijn op haar roze wedstrijdjasje, de jury kan een ontzettende hekel aan roze hebben. Hoe eerlijk is het om dat te becijferen? En hoe eerlijk is het om dat meisje dat net in een groeispurt zit en daardoor te korte mouwen heeft een lager cijfer te geven?

Wat betreft verzorging van het paard: ook zo subjectief. Ik ken een meisje dat meestal met prachtige roosjes in de baan kwam. Wat bleek: moeder was groom geweest bij een internationaal ruiter en vlocht het paard voor haar dochter in. Een ander meisje kwam op een fjord de baan binnen met prachtige gekleurde linten in de manen en pogingen toch te vlechten. Hoe eerlijk is het om dat te becijferen? Het een is netter, het ander door de ruiter zelf gedaan.
En dan de pony's die meerdere proeven op 1 dag lopen... Stel dat die is ingevlochten door een meisje dat nog wat moet oefenen... zijn dan alle ruiters die op die pony rijden de pineut? Of wat als de pony tussendoor op stal even heeft staan schuren en er geen tijd meer is om te herstellen?

Kortom: voor mij als jury veel eerlijker en makkelijker om te zeggen: voldoet aan de regels? Ja: 7 Nee: 5.

En waarom vind ik het voldoen aan het reglement zo belangrijk? Omdat het het reglement is van de organisatie die ik vertegenwoordig. Daarnaast is dat reglement er om alle ruiters en paarden zo goed mogelijk te kunnen beoordelen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 20:55

Ik geef geen 9 of 10 omdat je dan al 3 of 4 pluspunten hebt (verzorging paard er dan ook bij met een 7) . Een 7 is de richtlijn maar er zijn er ook bij die een 8 geven. Hoger wordt vaak niet gegeven. Ik vind het rijden belangrijker dan de outfit dus geef liever een 8 of 9 voor een super mooie volte, dat is dan meer verdiend vind ik. Mij mij krijg je dus een 7 als je volgens de regels gekleed bent. En er met je paard iets gedaan is. (staart of manen gevlochten.) Dus dan heb je al +2 en dat vind ik meer dan genoeg. :)

En wat Ilja zegt. :')

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 20:56

Tja... Stel een ruiter heeft ouders met heel veel geld en ze heeft een complete bling, bling outfit met swarovski diamanten en de groom heeft de pony gepoetst en ingevlochten.
Een ander meisje haar vader is ontslagen en ze kan nog net op paardrijden blijven, haar moeder heeft haar oude laarzen gepoetst en een vlecht in haar haar gemaakt, ze heeft zelf zo goed en zo kwaad als het kan de pony ingevlochten en haar mooiste sweater aangedaan.
Wie verdient er dan een 9?

We kunnen als jury niet zien hoeveel geld iemand heeft, alleen of er moeite in gestoken is. Daarom krijg je inderdaad standaard een 7.
Maar als jij een nette proef rijdt, dan heb je die 9 voor verzorging ook niet nodig om een promotiepunt te halen! En als dat wel zo is.. dan kan je beter nog een keer rijden.

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 21:00

Ah oké nee helder!
Ik zat zelf meer met mn nette jasje Etc en n super blinkend paard met dan onderaan n 7. Vergeleken met anderen; zonder knotten of war daj ook ook n 7. Dus k was daarin wat teleurgesteld maar jullie beredenatie erachter IS helder en fijn om te weten!

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 21:01

@Tilmar ik had hem ook niet nodig. Haha maar had t "leuk" gevonden voor alle moeite hihi

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 21:02

Als ik een paard zie waar niets mee gedaan is en er is geen goede reden voor dan krijgt het paard een 6 bij mij.

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 21:13

Eindelijk iemand die dat doet haha heb dat nog nooit meegemaakt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 21:29

Ik zie het regelmatig zelfs. :+

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 22:10

Klopt het dat ze bezig zijn met nieuwe proeven?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 22:13

Loes1996 schreef:
Eindelijk iemand die dat doet haha heb dat nog nooit meegemaakt

Ja hoor. Er zijn nog steeds bedrijven waar dat afspraak is. Of kleine meisjes met grote paarden. :+ Of miscommunicatie wie er zal invlechten. Kortom: voor mij teveel gedoe om me druk om te maken. Ik vind alle manegepaarden geweldig dat ze hun werk zo goed doen en alleen daarom krijgen ze van mij allemaal een 7 :D

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 22:15

En ik ga binnenkort de f14 rijden. We hebben weinig (max 2) tot geen paarden die echt fijn nageeflijk te rijden zijn. Stel ik rij een f14 met een paard die niet nageeflijk is, maar wel lekker ontspannen met horizontaal nekkie willen lopen, maak ik dan kans op een pp of is dat exht hopeloos?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 22:24

Dat wordt een interessante discussie. Wat mij betreft wordt elk onderdeel niet nageeflijk niet hoger dan een 6. Met een onvoldoende voor het onderdeel nageeflijkheid. Dus moet je wel heel hoog scoren op houding en zit om een pp te halen.
Dat ontspannen met horizontaal nekkie is natuurlijk precies datgene wat tussen de F9 en F12 gevraagd wordt :) Vanaf F12 wordt de lat weer een tikkie hoger gelegd.

Mireille91

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 12:33

Hallo! Ik moet volgende maand voor het eerst de F11 B rijden en had hier wat vraagjes over. Voor het wijken is het A afwenden en arbeidsstap. Hoe snel moet je paard in stap zijn? En moet het M-X-K van hand veranderen volledig in middendraf? Bij alle andere proeven staat namelijk dat je bij K weer in arbeidsdraf moet zijn en bij deze proef niet. En wat is nou een goede manier om op de letter je teugels weer op maat te hebben?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 15:45

Gewoon netjes bij A wenden en de stap inzetten. Als het vloeiend gebeurd is het goed.

Als er staat M-X-K van hand veranderen in middendraf moet de gehele diagonaal in middendraf gereden worden.

Teugels op maat is een kwestie van oefenen tot je het netjes kan. Eerst buitenhand en dan de binnenhand.

Pleun02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 09:56

Een vraagje :
Maakt het bij f proefjes perse iets uit hoe je paard eruitziet? Ik bedoel, ik rijd meestal op een bonte pony , en ik zie bijna nooit bonte pony's bij wedstrijden dus ik vroeg het me af :)

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 10:15

Pleun02 schreef:
Een vraagje :
Maakt het bij f proefjes perse iets uit hoe je paard eruitziet? Ik bedoel, ik rijd meestal op een bonte pony , en ik zie bijna nooit bonte pony's bij wedstrijden dus ik vroeg het me af :)

Ik ben ook maar een manege ruiter maar volgemsmij maakt dat helemaal niks uit. De jury kijkt naar jou en niet naar je pony. ;)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 10:21

Kleur van de pony maakt niets uit. :)

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 12:11

Kleur van je pony maakt op knhs wedstrijden ook niet uit ;)