Vraag het de FNRS jury....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 11:04

Avelienvd schreef:
en als hij toch na het opnieuw aanspringen weer in de verkeerde galop gaat, hand opsteken ten teken dat jij het ook gemerkt hebt en doorrijden.

Dit zou ik toch niet doen.

2 handen aan je teugels houden.

Ilja000

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 11:36

Hand opsteken? Nooit van gehoord. Als jury zou ik dat ook niet echt kunnen waarderen hoor :) Als je gelegenheid hebt een tweede keer te herstellen kun je dat doen en anders proberen te compenseren met andere onderdelen.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 11:39

hier in de regio wordt het wel veel gedaan.
dit om de jury te laten zien dat je weet dat je niet goed zit

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 11:44

Dat schreef je eerder ook :)

Het is iets dat ik als instructeur niet heb meegekregen om leerlingen aan te leren en als jury niet heb meegekregen om mee te nemen in de beoordeling.
Door terug te nemen laat je ook ziet dat je niet goed zit. Bovendien verstoor je dan het contact met het paard niet. Het lijkt me dat je als ruiter het al druk genoeg hebt met herstellen :) Bovendien durven heel wat ruiters die net een galopje maken geen hand op te steken, laat staan dat zij dat in de zenuwen van een wedstrijd durven.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 21:23

Avelienvd schreef:
en als hij toch na het opnieuw aanspringen weer in de verkeerde galop gaat, hand opsteken ten teken dat jij het ook gemerkt hebt en doorrijden.

Als dit zou gebeuren als ik aan het jureren ben, dan zou ik zelfs punten aftrekken. Tijdens je proef houd je je teugels in beide handen, tenzij je moet groeten.
Wij hebben als jurylid niet geleerd om een teken te krijgen als in de verkeerde galop gereden wordt, je wordt geacht het te zien/merken en je paard dan terug te nemen en opnieuw aan te springen. Dat herstellen mag van mij ook 3 of 4 keer, als je maar laat zien dat je weet dat je verkeerd zit en dit probeert te herstellen.

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 11:11

soms merk je dat er toch eigen dingen en ideeën insluipen bij sommige maneges of juryleden
ben het met de rest eens, tijdens de proef hou je je teugels in beide handen
het is tenslotte de bedoeling dat je de verkeerde galop probeert te verbeteren en niet alleen maar laat zien dat je weet dat je in de verkeerde galop zit
ik zeg altijd maar liever 5x geprobeerd dan 1x gewoon doorgereden

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 11:19

Eens met de rest, handen aan de teugels houden. Ik heb er ook nog nooit van gehoord en zou er minstens een opmerking over maken als ik het zie.

Babbelbet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 20:52

Kan je je ook op een andere manege inschrijven voor een wedstrijd terwijl je daar niet rijdt? ( En dan met een paard van die manege )

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 20:56

Soms kan dat wel. Ik zou als ik jou was even bellen/mailen naar de desbetreffende manege. Toen ik dat deed, waren ze zeer meedenkend :)

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 22:41

Lijkt mij ook wel interessant voor een keertje ik denk dat ik dat niet vaker zou doen want dan ga ik gewoon wat te snel door de proeven heen..

becca_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 18:04

Hoi, ik rijd binnenkort voor de eerste keer F10, versie B. Is het de bedoeling dat je bij HGM door een S van hand veranderen, HGE rechtsomkeert en HG halve volte halve baan op de hoefslag komt? En zo niet: wat is dan wel de bedoeling?

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 18:10

Gewoon hg halve volte halve baan en dan gm halve volte halve baan zodat je een s vorm maakt

becca_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 18:14

Misschien was mijn vraag niet duidelijk. Ik wilde weten of je bij de figuren die ik noemde op de hoefslag komt en zo niet, wat dat wel de bedoeling is.

friendlyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 18:21

Als de letters op de hoefslag liggen, dan kom je daar ook. G ligt op de AC lijn, tussen de M en H.

becca_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 18:58

Sorry, ik bedoelde de hoefslag op de korte zijde

Anja_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 19:33

Bij door een S van hand veranderen, rechtsomkeert en halve volte halve baan rijd je halve voltes van 10 meter. De doorsnee van een hele volte is dus 10 meter, 5 meter aan de ene kant en 5 meter aan de andere kant van de letter waar je hem rijdt, bijvoorbeeld de M. De hoekletters liggen op 6 meter afstand van de korte zijde, je komt dus net niet op de hoefslag, maar ongeveer 1 meter er vandaan. Kijk maar op deze tekening.

Afbeelding

becca_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 19:38

Aha, ik snap het. Dankjewel!

Naover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 16:14

ik heb ook een vraag
ik ben laat begonnen met wedstrijden rijden en daarom is dit nu pas mijn 2de jaar geleden en daarom rij ik ook nog maar in de F5 en daarom rij ik tussen veel jongere kinderen dan ik zelf ben (16) en nou heb ik het gevoel dat ik heel erg wordt afgerekend en dat er veel strenger naar mij wordt gekeken naar de jongere kinderen waar ik tegen rij? is dat ook zo? en zoja waarom?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 16:15

Nee, dat is niet het geval.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 16:26

Nee hoor. Ik ben 40 en ben na jaren weer begonnen met rijden, ingestapt in de F4, inderdaad tussen de kleintjes. Mijn dochter van 8 rijdt ook F4.
Eerste wedstrijd derde, tweede een eerste plaats.
Een jury kijkt niet naar je leeftijd, maar naar je rijden. Tuurlijk zijn die kleintjes schattig en hebben ze een hoog "oooh"-gehalte, de jury vond mijn dochter op haar eerste wedstrijd(ze was toen net 6 en nog heel klein) heel schattig, maar ze kreeg niet ineens hogere punten voor figuren die die punten niet waard waren.

Naover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 18:06

MairiMacBran schreef:
Nee hoor. Ik ben 40 en ben na jaren weer begonnen met rijden, ingestapt in de F4, inderdaad tussen de kleintjes. Mijn dochter van 8 rijdt ook F4.
Eerste wedstrijd derde, tweede een eerste plaats.
Een jury kijkt niet naar je leeftijd, maar naar je rijden. Tuurlijk zijn die kleintjes schattig en hebben ze een hoog "oooh"-gehalte, de jury vond mijn dochter op haar eerste wedstrijd(ze was toen net 6 en nog heel klein) heel schattig, maar ze kreeg niet ineens hogere punten voor figuren die die punten niet waard waren.

Oke dan zal het wel aan mij liggen maar hoor bij mij dingen over handhouding enzo waar ik bij de kleintjes nooit iets over hoor waarvan ik dan denk die houden ze net als ik dus vandaar mijn twijfel

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 19:53

De jury koppelt wat hij/zij ziet aan het gevraagde niveau en beoordeelt dat. Leeftijd, paard of pony etc. maakt daarbij niets uit. Soms is het inderdaad jammer dat er geen vakje in te vullen is voor schattigheid :-) Maarja, juist omdat dat vakje er niet is, wordt het ook niet beoordeelt.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 20:15

Naover: zou het misschien zijn dat de jury je extra tips wil geven?
Jij kunt misschien al wel oefenen op hand houding, voor een meisje van 6 is dat misschien nog te moeilijk.

Als je het nu al leert, is dat in je latere proefjes fijn,dan doe je het automatisch goed.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 21:47

Heb net het protocol van de F-proef van gisteren erbij gehaald(ze werd 3e); dochter kreeg commentaar op haar pianohandjes, beenligging(te ver naar voren) en beengebruik(wat subtieler aansporen), haar zit tijdens de galop(te ver naar achteren geleund) en haar voeten zaten te ver in de beugels. En ze zat ook nog een keer op het verkeerde been, haar gebroken lijn 5 meter was te snel en bij het afwenden bij A zat ze naast de AC-lijn.
Allemaal zaken die ze in de les ook te horen krijgt, maar lastig te verbeteren zijn, vooral tijdens de spanning van een proef.

Naover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 08:23

Oke dank jullie wel heb volgend weekend weer een wedstrijd dus zal er dan goed op letten