Vraag het de FNRS jury....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mabelbohms

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 23:46

Oke bedankt voor de snelle reactie!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 23:46

Graag gedaan. 8-)

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 23:51

Zijn er eigenlijk verschillen tussen de draf veruimen, midden draf en uitgestrekte draf?
Ik vraag me vaak af wat nou eigenlijk het verschil is en wat dan de verschillen zijn in de hulpen die je geeft.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 08:39

Verruimen is een beetje, middendraf is wat meer en uitgestrekte draf is het maximale.
Of er verschillen zijn in de hulpen die je geeft, hangt er vanaf hoe jouw paard reageert op jouw hulpen. Bij het ene paard hoef je alleen je hand wat naar voren te doen en een gewichtshulp te geven, bij een ander is ook heel veel beenondersteuning nodig... In de proef is het het meest belangrijk dat je de overgangen laat zien, dus wegrijden, maar zeker ook terugnemen. Dat laatste wordt vaak vergeten.

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 09:56

Bedankt! Daar heb ik wat aan!

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 23:40

Ilja000 schreef:
Ik zou je met klem af willen raden om te blijven lichtrijden. Als je bewust blijft lichtrijden heb je kans dat de proef ten eerste snel wordt stil gelegd door de jury om te informeren wat de reden voor lichtrijden is. Als jij aangeeft dat je dat doet ivm spanning van het paard, geef je eigenlijk indirect aan dat jouw rijvaardigheid nog niet dusdanig is dat je met dat paard promotiepuntwaardig bent. Het kost je niet alleen op elk onderdeel punten, maar ook onderin, bijv. bij de zit en de algemene indruk.

Het is dat ik (nog) niet soepel genoeg ben in mijn heupen. Het gaat de eerste oefeningen prima, maar na de galop ga ik anders zitten. Dus dan veranderd mijn paard ook heel erg qua lopen, wat er weer toe leid dat ik niet meer kan zitten.. :') Er is nog veel werk aan bij mijzelf, tussen de hekjes zijn de zenuwen toch wel aanwezig. Het wordt dan snel staan in de beugels ipv zitten in het zadel.
De jury was erg streng, maar er waren geen opmerkingen over het lichtrijden? Heb iig een geweldig ontspannen proef kunnen rijden dus ik ben heel tevreden!

zenith1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 14:11

Misschien lukt het hier. Tijdens de Meivakantie willen wij op Manege Rijnenburg in Nieuwegein een FNRS dressuurwedstrijd organiseren op donderdag 7 mei van 10.00 tot 14.00 uur. Dit is afhankelijk van het aantal inschrijvingen. Maar tot op heden hebben wij geen jurylid kunnen vinden omdat iedereen gewoon werkt. Wie kan ons helpen? Schrijver is geen probleem!

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 14:25

zenith1977 schreef:
Misschien lukt het hier. Tijdens de Meivakantie willen wij op Manege Rijnenburg in Nieuwegein een FNRS dressuurwedstrijd organiseren op donderdag 7 mei van 10.00 tot 14.00 uur. Dit is afhankelijk van het aantal inschrijvingen. Maar tot op heden hebben wij geen jurylid kunnen vinden omdat iedereen gewoon werkt. Wie kan ons helpen? Schrijver is geen probleem!

ik zou wel kunnen, maar woon wel in zwijndrecht dus niet echt dichtbij is 69 km enkele reis

paardXXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 19:47

Bij welke manege rij je want op mijn manege heb ik precies zo'n paard

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 23:49

Ik heb zojuist de laatste keer mijn F7 gereden. Was erg tevreden!
En ik sluit de F7 af met 223 punten *\o/*

Femke_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 10:59

Hallo,

Ik heb al een tijdje een vraag en de manege-instructrices kunnen dit ook niet beantwoorden. Bij de f5 moest ik mijn teugels op maat maken. Ik had hierop een 5 omdat ik dit 'verkeerdom' deed. Ik weet niet meer wat ik heb gedaan, maar ik vraag me dan ook af of hier een regel voor is. Naar mijn wete heb ik rustig de teugels een voor een opgepakt zonder rare dingen. Ik snapte zelf daarom de onvoldoende niet.
iemand diw mij hiermee kan helpen?

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 11:02

Ik denk dat je eerst je binnenste teugel korter gemaakt hebt en daarna de buitenste. Doe je ze 1 voor 1 moet eerst de buitenste. Of beide in 1x doorhalen.

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 11:02

Ik heb geleerd dat je eerst de buiten teugel en dan de binnenteugel moet pakken ivm controle ofzo. Ik heb eigenlijk ook geen idee haha.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 11:28

Je doet eerst de buitenteugel, omdat dat eigenlijk de rem is (en paard kan verder geen kant op) Zou je je binnenteugel eerst pakken (en paard is wat gevoelig) stuur je meteen binnendoor, of zelfs een volte, en heb je eigenlijk geen "rem"
En zoals boven al gezegd, er zijn twee manieren: buitenteugel pakken daarna binnenteugel etc.
of bovenkant van teugel pakken en andere hand eromheen en naar juiste plek laten glijden. (dus niet pakken maar glijden!!)

Femke_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 17:47

Bedankt voor de reacties!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 08:21

Ilja000 schreef:
Wat leuk dat je gaat starten!
Je mag beginnen tussen de F1 en de F6, in overleg met je instructeur. Dus de F3 is prima.
Of het erg is dat je knotjes minder mooi zijn, hangt van de jury af. Aan de andere kant, je moet toch ergens beginnen met oefenen en leren :)
Zweep overpakken daar wisselen de meningen over. De ene jury vindt het niet nodig en zelfs storend, de ander vindt het juist wel nodig om een correcte hulp te kunnen geven. Feit blijft wel dat als je het doet, het de pony niet mag storen.

Heel veel plezier!

Precies, je mag zelfs in de F6 starten als je wilt. En zelfs dat is voor sommige ruiters een te lage klasse om in te beginnen (ruiters die ooit eigen paard in de sport gehad hebben en later voor hun plezier op een manegepaard beginnen). Het is dan niet geheel eerlijk tegenover de andere ruiters als zulke mensen lager beginnen.
Zo moet je het dus ook bekijken als jij in de F3 mag starten. Het is dan niet eerlijk tegenover anderen als jij F1 of F2 start. Zie het dus vooral als compliment dat je in de F3 start en laat de jalourse mensen links liggen.
Zweep overpakken is ongebruikelijk in de knhs wedstrijden, dus ik zou het zelf absoluut niet doen. Als ik al met zweep rij ligt die altijd in de linkerhand. De gehele training.

Knotjes en dekjes en tuig geneuzel vind ik niet passen op manegeniveau. Jij kunt er niets aan doen als het paard oud tuig heeft of dat het niet bij elkaar past. Het is immers een manegepaard en niet jouw paard.

blacky15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 23:06

Hoi iedereen,
Ik las (volgens mij) 2 pagina's terug dat een jury bloedverwanten etc. niet mag jureren. Heeft iemand misschien een link naar die regel?

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 07:29

Uit de documentatie van de FNRS:

Afbeelding

blacky15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 09:33

Heel erg bedankt, hier heb ik wat aan :)

ekelienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 10:57

Weet iemand of er in de voorjaarsvakantie ergens nog FNRS proeven zijn?

ekelienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 11:17

Sorry ik bedoelde de MEI vakantie!

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 11:19

ekelienh schreef:
Sorry ik bedoelde de MEI vakantie!

Al op je eigen manege gevraagd?

ekelienh