[Discussie] Manegeruiters kunnen niet rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [Discussie] Manegeruiters kunnen niet rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 13:46

horsies schreef:
runningkawa schreef:
idd Sonja, jij legt alleen wat netter uit dan ik.

Owja, wij hadden er ook bijgezegt dat een sportpaard anders is qua hulpen als een manege of ander begnnerspaard.
maar dat snappen ze dan niet, want een paard is een paard

Een goed gereden manegepaard of recreatiepaard is qua hulpen hetzelfde als een sportpaard.

klopt
zou zou het moeten zijn
En als je de ervaing ook hebt, weet ik weer heel arrogant hoe goed gereden dat reacreatie en sportpaard was..
want ja, in de sport zie je ook dingen voorbij komen waar je tenen krom van gaan staan.
En als ik dat zou doen, werd ik door de eigenaren van de paarden er afgestamt en kon ik nooit meer terug komen
Zo'n sportpaarden had die...
En ja daar leer je van, meer nee, nooit genoeg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 13:49

Overigens hebben wij voor een van de paarden een bijrijder en dat is een van de manegeruiters. Prima knul die heel netjes rijdt. Zit wel ook praktisch elke dag in het zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 13:51

Citaat:
voor een van de paarden

Maar niet voor je arabiertje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 13:52

horsies schreef:
Een goed gereden manegepaard of recreatiepaard is qua hulpen hetzelfde als een sportpaard.

Alleen al het feit dat op een manegepaard veel meer ruiters rijden, maakt dat het dier veel minder fijngevoelig aan de hulpen zal staan.
Als een manegepaard net zo gevoelig zou zijn als een sportpaard, dan vielen er dagelijks doden en gewonden op maneges.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 13:53

haffie_lover schreef:
Maar kawa, zoals ik het nu hier eens lees, denk jij dat je de enige bent die kan rijden. Verder ga ik mee met horsies.

Nee hoor, ik weet zeker dat ik zonder problemen weg kan rijden met een paard van RK. En zij ook met eentje van mij. Ondanks dat wij in verschillende disciplines rijden.
Alleen krijgen we allebei een zere reet van het zadel

Dus RK, jij mag Faiz uit komen stappen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 13:56

runningkawa schreef:
Citaat:
voor een van de paarden

Maar niet voor je arabiertje

Nope, voor Leonardo. Dat is ons recreatiepaard. Staat een ietsiepietsie anders aan de hulpen dan mijn wedstrijdpaarden
Ik heb 'm wel 1 keertje op Faiz laten stappen, maar ondanks dat ik 'm aan de lijn had kwam er dikke stress in de tent... Doen we dus gewoon niet meer. Op wedstrijd zal mijn groom dat paard dus ook alleen aan de hand mogen stappen, niet onder het zadel.

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 13:57

@ RK en Sonja: ben het over het algemeen wel met jullie eens, maar denk dat jullie beeld van maneges wel te generaliserend is. Er zijn heus wel maneges waar fatsoenlijk lesgegeven wordt op goede paarden. Niet op jullie niveau misschien, maar je leert er nog wel wat meer dan schoppen en trekken .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 13:57

Dat is lief van je
heb nog maar 1 keer op een western zadel gezeten, wat het paard niet paste, dus dat was niks

en idd, ik denk dat Sonja er zo mee weg rijd, ook toen hij nog in de sport liep en wat anders liep dan wat hij nu doet (hetzelfde paard en toch al anders, dat kan ook nog )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 13:59

renza, ik denk dat het in schrift harder overkomt dan dat we het zouden zeggen...

horsies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 14:01

Lekkere arrogante opmerkingen hoor...en nee natuurlijk bedoel je het allemaal niet zo maar je zegt het allemaal toch maar. Ik vind dat jij bevooroordeeld reageert. Jij hebt slechte ervaringen met manegeruiters en dus kunnen ze allemaal niet rijden...grote bullshit

NuggT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 14:02

Vind het ook totale onzin.

Oke het kan dat als je net op de Manege komt je er niks van kan. Maar daarom kom je ook daar om het te leren.!

Mijn mening dan he?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 14:03

runningkawa schreef:
renza, ik denk dat het in schrift harder overkomt dan dat we het zouden zeggen...

Dan moet je het misschien zo opschrijven dat het overkomt zoals je bedoelt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 14:06

Dat zeg ik niet
jij leest het gewoon zo, dat is wat anders.

er is ook al gezegd dat ze niet slecht rijden, maar beter zouden leren rijden als..

lees het hele topic maar eens terug en lees het maar eens met een andere manier in je hoofd, dan zul je zien dat er niks denigrerends staat, maar dat het jou interpretatie is...

en tuurlijk kom je daar om te leren
de allereerste beginnselen

in de beginnersgroep is het de kleuterschool
in de gevorderde is de basis school en wil je nog meer leren ga je toch naar een andere 'school' ?! of niet dan?

misschien dat het er zo wat beterder staat wat ik bedoel?

ik heb al 100 verschilende uitleggen geven
Maar iedereen springt dan weer op de laatste bladzijde in ipv alles te lezen, zodat in den treure alles herhaalt moet worden...Maar hoe ik het ook anders type, nooit heb je de toon van mijn stem, die al heel veel zal veranderen aan een bericht
en niet iedereen kan alles precies zo uit leggen in schrift dan dat het zal zijn in een gesprek, met tonen en evt gebaren
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-08-05 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 14:07

Tjee wat een arrogantie zeg !!!

Paar van die rijkelui blagen zeker...........

horsies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 14:10

Kijk ik snap best wat je bedoelt en de laatste uitleg is al een stuk beter. Maar waar het in dit topic om gaat is dat manegeruiters niet kunnen rijden (en andere ruiters dus schijnbaar wel) en daar ben ik het pertinent mee oneens. Ik loop wel eens rond op wedstrijden en wat je daar soms ziet echt om te huilen en dan denk ik op mijn beurt geef me dan maar een manegeruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 14:10

renza schreef:
@ RK en Sonja: ben het over het algemeen wel met jullie eens, maar denk dat jullie beeld van maneges wel te generaliserend is. Er zijn heus wel maneges waar fatsoenlijk lesgegeven wordt op goede paarden. Niet op jullie niveau misschien, maar je leert er nog wel wat meer dan schoppen en trekken .

Ik sta met mijn paarden op een manege, naar volle tevredenheid. En het niveau van rijden daar is over het algemeen een grote opluchting voor me als ik het vergelijk met veel andere maneges.
Bij ons beginnen ruiters standaard aan de longeerlijn, zonder teugels. Net zo lang als dat ze alle gangen beheersen met de armen over elkaar. Pas dan krijgen ze teugels in de handen.
Dergelijke maatregelen zorgen voor betere ruiters. En betere ruiters, houden de manegepaarden beter op peil. En ook het aankoopbeleid daar is zeer kritisch. Paarden die niet minimaal op M-niveau hebben gelopen, komen daar de les niet in.
Zielig voor die paarden? Vind ik niet. De ruiters leren beter en betere dingen van een paard waar knopjes op zitten. Die hoeven dus niet te hakken en te zagen om iets voor elkaar te krijgen, want als het niet lukt kun je er veilig vanuit gaan dat het aan de ruiter ligt.

Als ik echter de kwaliteit van rijden van bv de kampkinderen zie, dan vraag ik me oprecht af hoe sommige manegehouders zichzelf nog in de spiegel aan kunnen kijken na een werkdag...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 14:11

hah, daar moet ik het hardtes om lachen

10 lesjes gekregen met mijn 11e verjaardag
dat was it.

ik ben toen zadels gaan vetten, stallen doen voor een uurtje rijden.
Later reed ik elke dag op die stal in ruil voor klusjes.
Zo heb ik meerdere paarden gereden tot mijn 21 en heb toen mijn 1e iegen paard gekocht, die ik geheel zelf heb betaald van het wekr wat ik ondertussen al deed, (50 uur in de week) vanaf mijn 16e
en dat was omdat we het zo breed hadden thuis

ziatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 14:12

ben het zooo met je eens haffie lover!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 14:12

horsies schreef:
Kijk ik snap best wat je bedoelt en de laatste uitleg is al een stuk beter. Maar waar het in dit topic om gaat is dat manegeruiters niet kunnen rijden (en andere ruiters dus schijnbaar wel) en daar ben ik het pertinent mee oneens. Ik loop wel eens rond op wedstrijden en wat je daar soms ziet echt om te huilen en dan denk ik op mijn beurt geef me dan maar een manegeruiter.

daar ben ik het ook mee oneens dus eens met jou
en dat zei ik al in mijn eerste bericht

maar iedereen springt halverwege in, zodat alles miljoen keer herhaalt moet worden

en uitleg op dergelijke manier staat er ook al 10 keer in...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 14:13

runningkawa schreef:
lees het
hele
topic maar eens terug en lees het maar eens met een andere manier in je hoofd, dan zul je zien dat er niks denigrerends staat, maar dat het jou interpretatie is...

Ik heb het hele topic gelezen en wat mij betreft staat er genoeg neerbuigends en genoeg ongenuanceerds. In principe ben ik het er niet eens mee oneens dat de meeste maneges maar tot een bepaald niveau gaan, en hun nadelen hebben. Maar er staat ook een heleboel tussen dat ik niet juist vind, en maneges geen recht doet, de paarden ook niet, en de ruiters evenmin.

Citaat:
Maar hoe ik het ook anders type, nooit heb je de toon van mijn stem, die al heel veel zal veranderen aan een bericht
en niet iedereen kan alles precies zo uit leggen in schrift dan dat het zal zijn in een gesprek, met tonen en evt gebaren

Als ik nou probeer om het anders te lezen, probeer jij dan anders te schrijven? Het kan namelijk wel.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 14:15

Feit is nou eenmaal dat manegepaarden niet fijngevoellige paarden zijn en dat je dus niet fijngevoellig kan leren rijden op manegepaarden. Mensen kunnen hoog en laag springen maar zo is het gewoon.

Zoals ik net al las, als op de maneges paarden zouden staan die zo fijngevoellig zijn als ik ze graag wil hebben, dan moet iedereen eerst zijn vliegbrevet gaan halen.

rijk ben ik in iedergeval niet

Anoniem

slimmerik schreef:

Ik kan alleen voor mezelf spreken slimmerik, maar ik heb altijd keihard moeten werken om te kunnen rijden. Ik heb alleen wel het geluk gehad dat ik bij een goede manege begonnen ben, en dat ik altijd de kans heb gehad om paarden van een ander te mogen rijden. Dit resulteerde heeeeeeel vaak in emmers vol tranen omdat zo'n beest weer verkocht werd, of de eigenaar het weer alleen wilde gaan doen etc etc. Maar ik heb er verrekte veel van geleerd. Kwa rijden, maar ook kwa mensen.

Daarom probeer (!) ik ook altijd minimaal 1 manegeruiter de kans te geven om met 1 van onze paarden te rijden. Omdat ik zelf die kans ook altijd gehad heb. Echter, dan moet je wel de geschikte ruiter kunnen vinden, en dan ook nog eens iemand die niet alleen maar wil rijden maar ook ECHT om een paard geeft. Nou ik kan je vertellen dat je die met een lantaarntje moet zoeken.

Ik kocht m'n eerste eigen paardje overigens toen ik 27 was, en ik heb vanaf m'n 4e gereden. Dus rijkeluiskindje? M'n vader en moeder hebben zich uit de naad gewerkt voor me. En daar ben ik ze nog elke dag dankbaar voor. Ook omdat IK nog geleerd heb dat je keihard moet werken als je ECHT iets wilt!

Anoniem

er staat niks neerbuigends, het word zo opgevat, dat is heel wat anders.
Mensen voelen zich meteen aangevallen, terwijl dat er nergens staat.

en nee anders als dit kan ik niet, dus helaas, daar zul je het mee moeten doen

horsies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 14:17

Ik vind gewoon dat je veel kapsones hebt runningkawa maar goed dat is mijn mening. Jullie mening is gebaseerd op een paar negatieve ervaringen en is dus niet representatief voor het gehele manegebestand.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 14:18

slimmerik schreef:

Ik plaatste deze opmerking om jullie te laten zien wat je met vooroordelen kunt doen.