Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
TanjaxBas schreef:CRos95 schreef:Ik werd laatste eerste in de F10 met 240 punten, dus het kan wel met hoge punten hoor
Ligt ook aan je jury.
TanjaxBas schreef:Ligt ook aan je jury.
Ilja000 schreef:TanjaxBas schreef:Ligt ook aan je jury.
Beste Tanja,
Wat jammer dat je het resultaat van de proef bij de jury legt ipv bij de ruiter.
In een eerdere post schrijf je dat in de F10 veel strenger gejureerd wordt. Dit is niet het geval. Wel is het zo dat je verder bent in je opleiding tot ruiter dan bijv. iemand in de F3 en dat de eisen die aan een figuur gesteld worden hoger zijn. Van een F3 ruiter kun je nog niet verwachten dat die altijd op het goede been zit, van een F10 ruiter wel. Zo wordt in de F3 niet gekeken naar de goede galop, maar alleen naar de hulpen en in de F10 wordt die goede galop echt verwacht.
Nu schrijf je dat een hoge score aan de jury ligt. Niet dus. Als een ruiter een oefening goed doet, krijgt hij of zij een hoog cijfer. Als de oefening niet goed gedaan wordt, een lager cijfer. Het is dus maar net wat de ruiter (!!!) laat zien en niet wat de jury daar mee doet.
Juryleden zijn goed opgeleid en zitten op hun vrije zondag echt niet in het hok om cadeautjes uit te delen of om fouten af te straffen. Juryleden zitten er om te beoordelen en te motiveren wat ze zien. Natuurlijk zijn er kleine nuances en let de een wat strenger op bijv. handhouding dan de ander, maar de grote lijn is echt hetzelfde.
Ik vind het erg jammer dat je het vak van jury zijn zo onserieus neemt. Ik ben ook jury en ga meermalen per maand (heel wat vaker dan de minimale 3 of 5 keer per jaar) voor jullie, de ruiters, de deur uit. Ik vertrek op de meest bizarre tijdstippen van huis, kom soms heel laat thuis en rij soms heel wat kilometers om jullie te zien rijden. Daarnaast volg ik bijscholingen, lees ik literatuur, volg ik Bokt om jullie vragen te beantwoorden. Ik probeer mijn eigen rijden bij te houden om te ervaren wat jullie doormaken en geef ook les, zodat ik ook daadwerkelijk weet wat ik op een bepaald niveau kan verwachten van een manegeruiter en manegepaard. Ik zou het op prijs stellen als je daar meer rekening mee zou houden.