Alweer zo'n manege ruiter!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anonieempiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 16:51

Ik ben zelf ook manege ruiter geweest!
Nu hebben wij een zeer kleinschalige vereniging met maar 4 'manege' ponys dus je werd altijd wel goed geholpen met ze 3e in een les.

Tot dat iemand mij de kans gaf om haar paard bij te rijden, niet omdat ik t zo goed deed toen der tijd maar omdat ik graag wilde leren en rete fanatiek ben!

janneke1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 19:34

Wat fijn om te lezen dat ik niet de enige ben!
Heb zelf als kind op ,maneges gereden en dacht zelf 'redelijk goed' te rijden (mocht starten in l1)
Na jaren niet gereden te hebben , begon het afgelopen jaar toch weer enorm te kriebelen en ben weer begonnen op een manege, heerlijk!
Nu heb ik sinds een maand een lease paardje.. En wat ben ik geschrokken van mijzelf!
Nu moet dit paardje ook nog een hoop leren en dat doen we nu dus lekker samen, maar ik heb het gevoel dat ik echt weer helemaal overnieuw moet leren zitten, rijden.. alles eigenlijk!
Maar ik ben ook blij dat ik nu op mijn dertigste eindelijk 'echt' leer rijden, en kan genieten van een (bijna) eigen paardje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 19:37

aerdenhout1 schreef:
[naam] geloof mij, van alles gedaan om de kindjes te motiveren, maar je hebt ook te maken met ouders he!
Als ze ouder worden krijg je de vriendjes en het uitgaan, en dan de kindjes. wat wel heel leuk is is dat er af en toe een oud leerling terug komt waar het dan weer bij gaat kriebelen, of de kinderen van die persoon willen gaan rijden.

Maarja dat geldt natuurlijk voor zowel manegeruiters als ruiters met een eigen paard. Dat staat los van de manegeruiter toch? Mensen met een eigen paard zetten het paard ook vaak aan de kant in ruil voor een vriendje, of kindjes :)

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 22:09

kirrepir schreef:
ik denk dat zij bedoelt dat ze geen eigen of bijrijd/verzorgpaard tot haar beschikking heeft (of had) en daarom maar op een manege gaat lessen, om te kunnen blijven paardrijden.. correct me if im wrong :)

wat ik dus bedoel , heeft zij les met haar bijrijdpaardje........? of niet ?

kallista90

Re: Alweer zo'n manege ruiter!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 21:51

ah zo :)

secret01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 12:45

Dit komt mij ook heel bekend voor!
Telkens weer opnieuw ruiters van een of andere manege. Ze willen een buitenrit maken, ze hebben jaren ervaring en als je dan eens buiten bent slaan ze in paniek of bakken ze er niets van.
Het is volgens mij echt niet goed om altijd in de manege te rijden. Ik denk dat je beter af bent met privélessen en af en toe eens wisselen van lesgever. Iedereen heeft wel z'n eigen tips en weetjes, dus hoe meer verschillende personen je eens lesgeven hoe meer kennis je op doet, niet?
En ik kan je ook verzekeren dat je uit 1 buitenrit of wedstrijd ook al heel wat kunt leren :)
Ik wil natuurlijk niet iedere manegeruiter afbreken. Het is natuurlijk wel zo dat er ook een hele hoop ruiters zijn die uitstekend rijden, waar dan ook ;)

Cavaletto

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 14:12

[quote} Groepslessen hebben we niet meer, dus deze meiden krijgen prive les en dan natuurlijk altijd op hun verzorg paard, wat ook al een heel stuk helpt om het "gevoel" te krijgen. Wat zeker helpt is dat ze een paar keer per week zelf moeten rijden, dus geen les en problemen zelf op zien te lossen.Natuurlijk ben ik altijd in de buurt en schreeuw af en toe eens iets als ik zie dat er ergens iets echt fout gaat.
Ze rijden wel af en toe op elkaars paarden wat soms heel verhelderend kan zijn.
Wat betreft het rijden op een van de paarden hier, dat je eerst moet wennen aan een paard is onzin. Op een manege rij je ook vaak genoeg op een nieuw paard. Natuurlijk zal je niet meteen de sterren van de hemel rijden, maar als je kan rijden dan rij je ze in elk geval netjes nagevelijk en voorwaarts.En krijg je ze...mits je de juiste hulpen tenminste geeft....ook in galop.[/quote]

Voordat je afgeeft op maneges die wel groepslessen geven zou ik eerst mijn eigen methodes eens onder de loep nemen..... Ik heb mijn buik vol van dit topic waarbij de pot de ketel verwijt en alle potten en ketels over een kam geschoren worden.

Laten we concluderen dat veel maneges het gewoon goed voor elkaar hebben en dat deze maneges voor de minder gefortuneerde ruiters en amazones onder ons een fantastische mogelijkheid bieden te genieten van het paardrijden.

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 06:53

Cavaletto schreef:
Laten we concluderen dat veel maneges het gewoon goed voor elkaar hebben en dat deze maneges voor de minder gefortuneerde ruiters en amazones onder ons een fantastische mogelijkheid bieden te genieten van het paardrijden.

Hallelujah!!! _/-\o_

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 09:18

Cavaletto schreef:

:j *\o/*

Trueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 09:52

Cavaletto schreef:
[quote}

Ik zal mij hier op 1 voorwaarden bij aansluiten
Als de prijs en kwaliteit van de lessen in verhouding zijn. En het belangrijkste van allemaal, dat de paarden perfect verzorgd worden. En bv. niet 3 keer per moeten rijden en dergerlijks
Maar naar mijn weten hier in de omgeving van alle maneges die ik ken, ben ik er zo toch nog geen tegen gekomen.
Laat me maar weten welke manege hier volgens jullie wel aan voldoet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 14:48

3 keer per dag rijden worden paarden echt niet slechter van hoor! Beter 3 uur per dag lopen, dan 24/7 in een box opgesloten te zitten imo :)

Maar Cavaletto, jij zegt precies wat velen hier denken volgens mij. En idd, laten we eerlijk wezen, je hebt goede groepslessen en slechte privélessen :) Daar valt gewoon niks concreets van te zeggen..

Trueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 16:41

Juul schreef:
3 keer per dag rijden worden paarden echt niet slechter van hoor! Beter 3 uur per dag lopen, dan 24/7 in een box opgesloten te zitten imo :)

Maar Cavaletto, jij zegt precies wat velen hier denken volgens mij. En idd, laten we eerlijk wezen, je hebt goede groepslessen en slechte privélessen :) Daar valt gewoon niks concreets van te zeggen..

3 keer per dag, is toch echt te veel vind ik
en van die 24/7 in de box, dan heb je mijn voorwaarden niet te goei gelezen, de paarden moeten te goei worden verzorgd, dus ook elke dag weidegang, zoals het hoort

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 16:47

Elke dag weidegang kennen ook veel privépaarden helaas niet. Dat is ook helaas in de huidige maatschappij ook geen pré als je het hebt over goede verzorging....

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 18:55

ik zie liever een manege paard 3X per dag lopen dan 23/7 in de stal gepropt
en nog iets de heel veel manege paarden hebben meer conditie dan een privee paard ;)

Trueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 22:38

Juul schreef:
Elke dag weidegang kennen ook veel privépaarden helaas niet. Dat is ook helaas in de huidige maatschappij ook geen pré als je het hebt over goede verzorging....

Wat is dat voor zever
Elk paard MOET weidegang hebben, wat krijg je anders, een gevangenis. Depressieve paarden, ik zal jou eens je hele leven in je kamer (dan wel maar een kleintje) opsluiten en ik zal je elke dag er alleen uitlaten om mijn huis te poetsen.
Ik snap niet waar je dat vandaan haalt, wie een paard heeft of houdt moet voldoende weidegang hebben

kallista90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 00:28

moet je niet boos op juul worden :')
ze heeft helaas wel gelijk, zie het zelf vaak genoeg..

kallista90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 00:32

dat een mangepaard meer conditie zou hebben dan een privepaard ben ik het niet perse mee eens, waarom denk je dat ponylies?

het is toch ook eigenlijk erg dat we (en ik met jullie) een paard graag 3 uur zien lopen, omdattie anders maar op stal staat.. hoe krom is dat eigenlijk als je er goed over nadenkt |o

Trueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 05:22

kirrepir schreef:
moet je niet boos op juul worden :')
ze heeft helaas wel gelijk, zie het zelf vaak genoeg..

Nu ja, het was niet de bedoeling boos over te komen :D
Dat het gebeurt weet ik ook wel, maar dat wil niet zeggen dat dit als normaal wordt beschouwd.
Een paard is geen dier dat thuis hoort op 9 m2, vroeger hadden ze heel de natuur voor zich. Dan is het nu toch nog het minste wat wij ze kunnen geven, weidegang
Weet je dat je een bepaalde hoeveelheid weide nodig hebt (wettelijk) om 1 paard te houden. Dat is stukken groter dan die 9 m2.
Ik vind dat dit de wereld moet uit geholpen worden.
Maar dit gebeurt nu wel eenmaal bijna enkel in maneges (alle maneges die ik ken, daar zijn er slechts 2 bij die weidegang geven)

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 06:40

Gaat het topic nu over van manege ruiters kunnen niet rijden naar manege's zijn slecht voor hun paarden?

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 07:31

voor dat ik bij mijn verzorgpaard terecht kwam.
was ik ook zo"n "manege ruiter".
wist ik veel. hoe paarden er gelukig horen uittezien.
de eigenaar van het verzorgpaard, wist mij : omtetoveren.
na een halfjaar, rij ik al bitloos en leer ik maar bij.
ik ben uiteraard meteen gestopt op de manege , en verder gaan rijden met mijn verzorpaard.
ik ben heel erg blij , en de eigenaar dankbaar dat zij mij ook de andere kant heeft laten zien van het paard zijn ,
nu is mijn kijk helemaal anders op paarden.
dus , al spreek nu voor mezelf , een manege ruiter zijn is lange niet zo leuk als een ruiter te zijn die zowat haar eigen ding mag doen en er alleen maar van leert

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 07:50

Denk dat het sterk van de manege en met name de instructrice afhangt. Ik heb vroeger (jaja, al weer zo'n 25-30 jaar geleden) een instructrice gehad die heel duidelijk vwnw uit kon leggen en afdwong. Wij moesten, behalve zitles en gymnastiek ook iedere les het 1e half uur een knoop in de teugels, op de grote volte en overgangen rijden, simpelweg om het gevoel te krijgen. Duurde door deze manier wel wat langer, maar het resultaat was er wel. Daarnaast 1x in de maand springles en ook met regelmaat het laatste kwartier zonder zadel (en niet alleen uitstappen). Ook reden wij niet de beruchte rondjes achter elkaar, maar gewoon ieder z'n eigen ding, kris kras door elkaar met een max. van 8-10 paarden in één les.

Ik kan niet anders dan terug kijken op een goede basis en was toen echt in staat om op iedere pony/paard te stappen en er mee weg te rijden.

En dan te bedenken dat de manege waar ik toen reed bekend stond als rommelig, maar goed.....het gaat maar net om de instructrice. Helaas is ze er maar 1,5 jaar geweest, maar heb er meer van geleerd dan in die andere tig jaar.

De ervaring die ik miste in de overgang naar een verzorgpaard was de verzorging op zich. Maar da's snel geleerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 08:57

Trueno schreef:
[naam] schreef:

Wat is dat voor zever
Elk paard MOET weidegang hebben, wat krijg je anders, een gevangenis. Depressieve paarden, ik zal jou eens je hele leven in je kamer (dan wel maar een kleintje) opsluiten en ik zal je elke dag er alleen uitlaten om mijn huis te poetsen.
Ik snap niet waar je dat vandaan haalt, wie een paard heeft of houdt moet voldoende weidegang hebben

Hoho ik zeg niet dat IK het als normaal beschouw, maar men is met dierenwelzijn gewoon simpelweg nog niet zo ver dat geen weidegang als verwaarlozing wordt gezien ;) En dat is idd heel spijtig, maar wel de realiteit helaas... Het wordt dus wel degelijk door velen als normaal beschouwd dat een paard in een stal hoort, met 2 uurtjes paddock per dag, 'want dan kan die ff z'n benen strekken.' ....

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 09:23

reed eerst 2 jaar op een verschrikkelijke manege,
-stronden in stands
-1 jaar had meneer de eigenaar te weinig stro ingekochten moesten de paarden
op de vloer staan
- hadden geen goed getuig(weer in elkaar geknoopte teugels en beugelriemen)
- ze hadden daar ''robot'' paarden luisterde naar de lesgever
- kregen ggen weidegang
toen lieten ze me op een shet rijden die veel te klein voor me was.
heb daar 2 jaar gereden en wist niet beter,
was het helemaal zat en ben naar een andere manege gegaan,
moest eerst een soort test rijden en wist niet eens wat op het
verkeerde been lichtrijden was.
schandalig!
nu rij ik daar 5 jaar met veel plezier en heb er inmiddels ook verzorgpaardje bij,
was 15 jaar niet meer bereden,
leer veel van haar en zij van mij.

(_)(_)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 09:35

secret01 schreef:
Dit komt mij ook heel bekend voor!
Telkens weer opnieuw ruiters van een of andere manege. Ze willen een buitenrit maken, ze hebben jaren ervaring en als je dan eens buiten bent slaan ze in paniek of bakken ze er niets van.
Het is volgens mij echt niet goed om altijd in de manege te rijden. Ik denk dat je beter af bent met privélessen en af en toe eens wisselen van lesgever. Iedereen heeft wel z'n eigen tips en weetjes, dus hoe meer verschillende personen je eens lesgeven hoe meer kennis je op doet, niet?
En ik kan je ook verzekeren dat je uit 1 buitenrit of wedstrijd ook al heel wat kunt leren :)
Ik wil natuurlijk niet iedere manegeruiter afbreken. Het is natuurlijk wel zo dat er ook een hele hoop ruiters zijn die uitstekend rijden, waar dan ook ;)

Maar jij hebt het nu over buitenritten. De manege (!) waar ons paard staat merkt hetzelfde. Maar dat lijkt me te wijten aan het feit dat lang niet alle maneges buitenrijden. Lang niet alle manegeklanten hebben buitenrijervaring.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 14:19

Blabla1980 schreef:
Cavaletto schreef:

:j *\o/*

Maar daar gaat het toch ook niet om! Natuurlijk zijn er heel veel ruiters die het heerlijk vinden om elke week naar een manege te gaan en daar een uurtje te rijden! Natuurlijk zijn manege's heel belangrijk voor de eerste lessen en het zitten op een paard, en natuurlijk kan niet iedereen een eigen paard betalen of heeft de kans om een bij rijd paard te vinden waar hij of zij verder mee komt!Manege's zijn zeker belangrijk, maar zijn tegenwoordig wel heel erg op hun geld gericht! Kijk alleen al eens naar het aantal lessers in 1 uur, 10 tot 15 is heel normaal!
Waar het hele topic over gaat is dat er op de meeste...en lees dus ook..MEESTE!!.... manege's het gevoel niet word geleerd en je al heel snel een gevorderde ruiter bent.
Er word achterwaarts, schouder binnenwaarts,wijken, traver tot soms zelf de galopwissel enz. enz. gereden op paarden die niet los zijn. En dat zou jij als lesgeefster ook moeten tegen komen als je prive les geeft tenminste!
Ze komen dan hier en zijn op de stal waar ze rijden een van de beste, hier rijden ze de makkelijkste paarden niet eens weg.