Vraag het de FNRS jury....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bud

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:06

:(:)
Laatst bijgewerkt door bud op 27-02-10 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Steef

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:08

Na de hoekletter mag je pas belonen ;)

bud

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:09

bedankt

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:46

_Yasmine_ schreef:
ik heb ook weer een leuke..

stel je voor er staan van die leuke witte hekjes in de bak en een paard wil er écht niet langs.
hoe zouden jullie reageren als een ruiter het negeert / hekjes ontwijkt of hoe zouden jullie het liever anders zien?
(hoeft niet alleen bij hekjes maar ook bij angstige paarden in het algemeen )

Proberen, proberen, proberen.

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 23:34

Vandaag had ik wedstrijd, 215 punten behaald. De voorlezer had mij verkeerd voorgezelezen waardoor ik de oefening opnieuw moest doen. Valt die jury helemaal tegen mij uit, wat ik hier kom doen als ik mijn proef toch niet uit mijn hoofd ken. Ik ken de proef wél maar door de zenuwen, niet meer. Ik kreeg hiervoor in totaal -8 punten.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 23:56

Welke proef reed je? In principe ga je als jury er wel vanuit dat de ruiter/amazone de proef kent. Je oefent toch in de les en je leest de proef door? Als iemand bij mij verkeerd voorleest in de F1/F2 doe ik niet moeilijk, mogen ze het gevraagde onderdeel gewoon opnieuw doen en trek ik niet gelijk punten eraf. Rijdt iemand een F9 proef bijvoorbeeld ben ik wel sneller geneigd om een -2 te geven aangezien die personen al een tijdje F proeven rijden en toch wel de proef moeten kennen. Maar ik zou als lezer zijnde mijn fout kenbaar maken aan de jury, doe je dat niet en de jury hoort je niet kan de jury er ook niet veel meer van maken dan een -2 omdat je de verkeerde kant oprijdt of een extra volte rijdt ofzo. De jury weet dan niet beter dan dat je zelf de fout maakt. Dat de jury op die manier reageert vind ik een beetje raar. Maar je hebt 4 onderdelen verkeerd gereden?

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 01:08

F6/B. We hebben de proef wel geoefend natuurlijk.. Ik kende hem wel, maar niet voldoende om hem hélemaal uit me hoofd te doen. En sowieso hebben normaal een andere voorlezer ;). Lezer heeft ook haar fout kenbaar gemaakt bij de jury maar die kon het niet meer veranderen natuurlijk. Nee ik ik heb 2 onderdelen verkeerd gereden ;) .

edit: ik moest als eerste starten.
ze zij bij die 2 onderdelen:

B-X-E van hand veranderen, dat moest zijn door een S van hand veranderen.
en FXH van hand veranderen, dat moest zijn van hand veranden bij FXH Tussen F en X stappen tussen X en H draven

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 08:22

Het is dus wel kenbaar gemaakt aan de jury? Na de prijsuitreiking of gelijk na de proef? Of tijdens? Persoonlijk, dus ik spreek alleen voor mijzelf, had ik het wel veranderd maar dan alleen als het gelijk of direct na de proef kenbaar was gemaakt. Heb je de goeie figuren uiteindelijk wel gereden of helemaal niet? Als je ze de goeie figuren helemaal niet gereden hebt dan snap ik op zich de -2 wel. Maar wat had je dan als cijfer voor die onderdelen? En dan kom ik even niet uit die -8 aangezien de eerste vergissing -2 is en de 2e -4 geloof ik...dan kom je uit op -6....

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 09:09

Tja, vanaf de F6 moet je bij mij je proef wel kennen. Ik geef dan ook minpunten als ze verkeerd rijden. En idd, 2 keer verkeerd rijden is -6 in totaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 13:30

Bizzybijtje schreef:
Hoe zien jullie eigenlijk het liefste dat een paard dat niet goed aan het been is tijdens de proef naar voren gedreven wordt? Vorige wedstrijd zat ik op een sloompie :D Helaas niet genoeg tijd gehad hem echt aan mijn been te krijgen, waardoor ik in het begin van de proef echt constant been moest geven, tikje geven hielp niet. Na de galop was dit gelukkig wel over, toen was het kuit een beetje samentrekken en hij ging al :)
Maar hoe willen jullie dat opgelost zien :) ?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 13:52

Over welke proef heb je het? Misschien tijdens het losrijden een galopje maken als dat kan? Dat een tikje niet helpt klopt al niet, ieder paard moet naar een tikje luisteren en anders heeft ie een hardere tik nodig, anders blijf je tikken. Probeer toch duidelijkere afspraken te maken tijdens het losrijden.

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 13:55

Nou ik rij ook redelijk vaak wedstrijd op een paard dat niet al te voorwaarts is. Alle paarden worden bij ons voor het begin van de wedstrijd losgereden. Je hebt dus niet de mogelijkheid om voor je proef hem nog even aan je been te maken etc. Dus echt oplossen kan je het op dat moment niet..

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 13:59

Ik had zelf voor mijn F13 proef 7 minuten om los te rijden en geloof me, in 7 minuten kun je héél goede afspraken maken met je paard. Als tip wil ik je meegeven om je instructie om tips voor het losrijden te vragen. Meestal kun je ook nog 1 of 2 rondjes rijden voordat je proef echt begint, ook dan kun je afspraken maken. In het begin van je proef ook. Daarmee laat je aan de jury zien dat je er aan werkt. Kortom: paard niet aan het been is meer het probleem van de ruiter dan van de jury.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 14:01

Ilja000 schreef:
Over welke proef heb je het? Misschien tijdens het losrijden een galopje maken als dat kan? Dat een tikje niet helpt klopt al niet, ieder paard moet naar een tikje luisteren en anders heeft ie een hardere tik nodig, anders blijf je tikken. Probeer toch duidelijkere afspraken te maken tijdens het losrijden.

Tsja, dat doe ik al :) Maar daar heb je bij manegepaarden toch echt even voor nodig. Galoperen doe ik ook altijd, kijken of de 'knoppen' het nog doen ;)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 14:03

Tja, wat wil je van me horen? Als jury bekijk je de oplossing die de ruiter aanbiedt. Die moet passen bij de situatie.
Zoals ik eerder schreef: ik heb het zelf ook gedaan, in zeven minuten en het was echt een manegepaard waar afspraken mee gemaakt moesten worden. En wij mogen niet in galop tijdens het losrijden. Je doet het met wat je hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 14:05

Ilja000 schreef:
Tja, wat wil je van me horen? Als jury bekijk je de oplossing die de ruiter aanbiedt. Die moet passen bij de situatie.
Zoals ik eerder schreef: ik heb het zelf ook gedaan, in zeven minuten en het was echt een manegepaard waar afspraken mee gemaakt moesten worden. En wij mogen niet in galop tijdens het losrijden. Je doet het met wat je hebt.

Hoe ik het op moet lossen ín de proef, mocht het bij het losrijden niet lukken.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 14:10

Bizzybijtje schreef:
Ilja000 schreef:

Hoe ik het op moet lossen ín de proef, mocht het bij het losrijden niet lukken.

Ilja000 schreef:
Ik had zelf voor mijn F13 proef 7 minuten om los te rijden en geloof me, in 7 minuten kun je héél goede afspraken maken met je paard. Als tip wil ik je meegeven om je instructie om tips voor het losrijden te vragen. Meestal kun je ook nog 1 of 2 rondjes rijden voordat je proef echt begint, ook dan kun je afspraken maken. In het begin van je proef ook. Daarmee laat je aan de jury zien dat je er aan werkt. Kortom: paard niet aan het been is meer het probleem van de ruiter dan van de jury.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 23:06

liberty schreef:
Tja, vanaf de F6 moet je bij mij je proef wel kennen. Ik geef dan ook minpunten als ze verkeerd rijden. En idd, 2 keer verkeerd rijden is -6 in totaal.

Maar als mijn voorlezer iets leest, vertrouw ik erop dat iets goed is, ook al ken ik de proef uit mijn hoofd en denk ik dat ik iets anders moet rijden, ik zou nooit iets anders rijden dan mijn voorlezer zegt....
Anders kan je toch net zo goed zonder voorlezer je proef doen?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 23:12

Jij hoort de proef te kennen en je voorlezer niet want die heeft hem voor zijn neus. Maar mocht hij verkeerd lezen hoor je wel zelf te weten wat je moet doen...vind ik dan hoor. ;) Zeker in de F6.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 23:46

Zo heb ik een keer bijna de fout gemaakt om bij A-F aan te springen in galop. Nu was daar niet de fout aangezien ik dat inderdaad moest doen. Mijn voorlezer vergat alleen het volgende onderdeel voor te lezen, namelijk; e-b-e grote volte. Dus ik deed m zelf maar, ik wist immers dat dat moest. Pas op de volte zag ze haar fout en herstelde. Had ik mijn proef niet gekend had ik dus minpunten gekregen. En terecht. Overigens was dit KNHS maar de essentie is hetzelfde. Je moet zelf de proef altijd goed doorlezen en grotendeels kennen.

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 01:36

Vandaag weer eens naar de wedstrijden gekeken op mijn manege.
Toevallig kwam ik gister langs dit topic en heb ik het eerst uitgebreid gelezen :)
En er zijn zóveel ruiters die hun paard gelijk na het afgroeten belonen. En dan lange teugel richting de deur.
Of dat de voorlezer de ruiter al van commentaar voorziet, voor de proef dus (voorbij de hoekletter) is afgelopen.
Vraag me af of er iets op de protocollen is komen te staan. Het was namelijk wel een zeer aardige jury, die d'r schrijfster wel flink liet schrijven.
Toen ik trouwens een meisje juist heel keurig naar C en vervolgens naar H zag rijden, keek de jury al niet meer.
Overigens waren er vandaag weer heel veel voorlezers die de proef beginnen te lezen zonder dat de jury daar teken toe gegeven heeft. Of is dit niet verplicht? Ik dacht dat je altijd hoorde te wachten tot de jury volledig klaar was met de vorige proef. Je zou zelf toch ook willen dat de jury de aandacht bij jouw proef heeft?
Jury heeft hier ook niks over gezegd ??
Oh en m'n laatste verbazing; een volwassen man reed zijn eerste proefje. Hoorde ik commentaar van iemand dat hij vergeten was dat hij níet zijn zweep mag overpakken. Toen ik zei, dat dat dus wel mag zolang je het paard niet hindert, werd ik echt héél raar aangekeken.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 06:29

Zweepje overpakken mag idd wel tenzij het de proef en/of het paard stoort. Dus dat klopt.

Een proef is pas af na de eerste hoekletter dus ik blijf kijken tot die letter. Maar op sommige manege's winnen ze tijd door gelijk na het groeten de bak uit te gaan en de volgende binnen te laten. Dat merk je dan wel na een paar combinaties. :+ Dat wordt vaak niet eens van te voren gemeld.

Te vroeg belonen mag bij mij ook niet, laat ik ook op het protocol zetten.

En ik vind het wel zo prettig dat de voorlezer wacht tot ik klaar ben en het teken geef ja. Ik ben wel op een manege geweest waar de voorlezer gewoon gelijk begon, dus ik moest maar zorgen dat ik klaar was met de vorige proef. Gelukkig ben ik (over het algemeen) altijd al klaar als de ruiter de bak verlaat en de volgende erin komt maar toch is het prettig als men wacht op het teken van de jury.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 09:15

s1993 schreef:
liberty schreef:

Maar als mijn voorlezer iets leest, vertrouw ik erop dat iets goed is, ook al ken ik de proef uit mijn hoofd en denk ik dat ik iets anders moet rijden, ik zou nooit iets anders rijden dan mijn voorlezer zegt....
Anders kan je toch net zo goed zonder voorlezer je proef doen?

Je mag hem ook uit je hoofd rijden.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 10:22

Ja, dat mag ook. Heb het 2x meegemaakt tot nu toe. De ene x reed de amazone alleen de verkeerde versie. :')

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 10:29

Bzoem schreef:
Vandaag weer eens naar de wedstrijden gekeken op mijn manege.
Toevallig kwam ik gister langs dit topic en heb ik het eerst uitgebreid gelezen :)
En er zijn zóveel ruiters die hun paard gelijk na het afgroeten belonen. En dan lange teugel richting de deur.
Of dat de voorlezer de ruiter al van commentaar voorziet, voor de proef dus (voorbij de hoekletter) is afgelopen.
Vraag me af of er iets op de protocollen is komen te staan. Het was namelijk wel een zeer aardige jury, die d'r schrijfster wel flink liet schrijven.
Toen ik trouwens een meisje juist heel keurig naar C en vervolgens naar H zag rijden, keek de jury al niet meer.
Overigens waren er vandaag weer heel veel voorlezers die de proef beginnen te lezen zonder dat de jury daar teken toe gegeven heeft. Of is dit niet verplicht? Ik dacht dat je altijd hoorde te wachten tot de jury volledig klaar was met de vorige proef. Je zou zelf toch ook willen dat de jury de aandacht bij jouw proef heeft?
Jury heeft hier ook niks over gezegd ??
Oh en m'n laatste verbazing; een volwassen man reed zijn eerste proefje. Hoorde ik commentaar van iemand dat hij vergeten was dat hij níet zijn zweep mag overpakken. Toen ik zei, dat dat dus wel mag zolang je het paard niet hindert, werd ik echt héél raar aangekeken.

Hangt van de jury af of er iets over belonen op papier komt te staan. Bij mij wel.
Soms kijk ik ook even niet, want dan zijn andere dingen belangrijker. Of kijk je even op papier en daarna weer verder. Jury's zien meer dan mensen vanaf de kant vaak denken!
Of voorlezers vast mogen beginnen hangt af van de afspraken met de jury. Bij mij graag meteen beginnen. Scheelt veel tijd. Ik zwaai wel als je even moet wachten. Het is het streven om ook de laatste onderdelen tijdens de proef vast in te vullen. Ook dat scheelt tijd. Maar nogmaals, bij mij graag meteen beginnen. Ik ken ook jury's die perse willen dat je wacht op hun signaal.
Wat je laatste verbazing betreft: tja, dat kan :)