Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
_Yasmine_ schreef:ik heb ook weer een leuke..
stel je voor er staan van die leuke witte hekjes in de bak en een paard wil er écht niet langs.
hoe zouden jullie reageren als een ruiter het negeert / hekjes ontwijkt of hoe zouden jullie het liever anders zien?
(hoeft niet alleen bij hekjes maar ook bij angstige paarden in het algemeen )
Bizzybijtje schreef:Hoe zien jullie eigenlijk het liefste dat een paard dat niet goed aan het been is tijdens de proef naar voren gedreven wordt? Vorige wedstrijd zat ik op een sloompieHelaas niet genoeg tijd gehad hem echt aan mijn been te krijgen, waardoor ik in het begin van de proef echt constant been moest geven, tikje geven hielp niet. Na de galop was dit gelukkig wel over, toen was het kuit een beetje samentrekken en hij ging al
![]()
Maar hoe willen jullie dat opgelost zien?
Ilja000 schreef:Over welke proef heb je het? Misschien tijdens het losrijden een galopje maken als dat kan? Dat een tikje niet helpt klopt al niet, ieder paard moet naar een tikje luisteren en anders heeft ie een hardere tik nodig, anders blijf je tikken. Probeer toch duidelijkere afspraken te maken tijdens het losrijden.
Ilja000 schreef:Tja, wat wil je van me horen? Als jury bekijk je de oplossing die de ruiter aanbiedt. Die moet passen bij de situatie.
Zoals ik eerder schreef: ik heb het zelf ook gedaan, in zeven minuten en het was echt een manegepaard waar afspraken mee gemaakt moesten worden. En wij mogen niet in galop tijdens het losrijden. Je doet het met wat je hebt.
Bizzybijtje schreef:Ilja000 schreef:Tja, wat wil je van me horen? Als jury bekijk je de oplossing die de ruiter aanbiedt. Die moet passen bij de situatie.
Zoals ik eerder schreef: ik heb het zelf ook gedaan, in zeven minuten en het was echt een manegepaard waar afspraken mee gemaakt moesten worden. En wij mogen niet in galop tijdens het losrijden. Je doet het met wat je hebt.
Hoe ik het op moet lossen ín de proef, mocht het bij het losrijden niet lukken.
Ilja000 schreef:Ik had zelf voor mijn F13 proef 7 minuten om los te rijden en geloof me, in 7 minuten kun je héél goede afspraken maken met je paard. Als tip wil ik je meegeven om je instructie om tips voor het losrijden te vragen. Meestal kun je ook nog 1 of 2 rondjes rijden voordat je proef echt begint, ook dan kun je afspraken maken. In het begin van je proef ook. Daarmee laat je aan de jury zien dat je er aan werkt. Kortom: paard niet aan het been is meer het probleem van de ruiter dan van de jury.
liberty schreef:Tja, vanaf de F6 moet je bij mij je proef wel kennen. Ik geef dan ook minpunten als ze verkeerd rijden. En idd, 2 keer verkeerd rijden is -6 in totaal.
s1993 schreef:liberty schreef:Tja, vanaf de F6 moet je bij mij je proef wel kennen. Ik geef dan ook minpunten als ze verkeerd rijden. En idd, 2 keer verkeerd rijden is -6 in totaal.
Maar als mijn voorlezer iets leest, vertrouw ik erop dat iets goed is, ook al ken ik de proef uit mijn hoofd en denk ik dat ik iets anders moet rijden, ik zou nooit iets anders rijden dan mijn voorlezer zegt....
Anders kan je toch net zo goed zonder voorlezer je proef doen?
Bzoem schreef:Vandaag weer eens naar de wedstrijden gekeken op mijn manege.
Toevallig kwam ik gister langs dit topic en heb ik het eerst uitgebreid gelezen
En er zijn zóveel ruiters die hun paard gelijk na het afgroeten belonen. En dan lange teugel richting de deur.
Of dat de voorlezer de ruiter al van commentaar voorziet, voor de proef dus (voorbij de hoekletter) is afgelopen.
Vraag me af of er iets op de protocollen is komen te staan. Het was namelijk wel een zeer aardige jury, die d'r schrijfster wel flink liet schrijven.
Toen ik trouwens een meisje juist heel keurig naar C en vervolgens naar H zag rijden, keek de jury al niet meer.
Overigens waren er vandaag weer heel veel voorlezers die de proef beginnen te lezen zonder dat de jury daar teken toe gegeven heeft. Of is dit niet verplicht? Ik dacht dat je altijd hoorde te wachten tot de jury volledig klaar was met de vorige proef. Je zou zelf toch ook willen dat de jury de aandacht bij jouw proef heeft?
Jury heeft hier ook niks over gezegd ??
Oh en m'n laatste verbazing; een volwassen man reed zijn eerste proefje. Hoorde ik commentaar van iemand dat hij vergeten was dat hij níet zijn zweep mag overpakken. Toen ik zei, dat dat dus wel mag zolang je het paard niet hindert, werd ik echt héél raar aangekeken.