'Manegeruiters zijn sleeeecht!'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Winterhold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 18:02

Asyaa schreef:
Als ik je manier van spelling, taal gebruik, en desbetreffend 'Arrogant kreng' een arrogante kreng noemt bekijk, zeg ik komkommers ;)

Uit mijn oogpunt zijn de manege ponys en paarden (op de maneges die ik ken) over het algemeen het niet waard om een gloednieuw zadel te kopen, maakt dit mij nou ook een arrogant kreng? Ze blijven simpelweg gewoon niet lang genoeg om een gloednieuw zadel voor te kopen, en daar komt nog bij dat sommie manege ruiters veel slechter met harnachement om gaan, omdat het hun spullen toch niet zijn... Het is natuurlijk optimaal dat elk paard een perfect passend, gloednieuw zadel krijgt, maar over het algemeen is dit in een manege situatie gewoonweg niet rendabel.
En waarom zou je?
Als je een 2de (of zelfs 3de) hands zadel op de kop kan tikken die goed genoeg zit, waarom duur doen?

T zadel in kwestie wa svan een overleden paard, en toevallig had mn lievelingspony dirngend een nieuwe nodig, en dat zadel wa snog zo goed als nieuw. Ik ken jou niet, dus ik heb ook geen mening ove rje, en dat hoef ik ook niet; internet-gedoe hecht ik wat dat betreft toch geen waarde aan.
Besides, het is niet de eerste kee rofzo dat ze zo doet, maar ach, zoals ik al zei, naa rzulke mensen luister ik toch niet.
Niet dat ik nu snap wat komkommers ermee te maken hebben, maa roke (persoonlijk zou ik voor maanzaadbolletjes gaan)

Anoniem

Re: 'Manegeruiters zijn sleeeecht!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 18:08

Komkommers duurt even voordat je dat snapt ;)
Dat ze vaker zo doet, kan best, maar dat weet bokt (en dus ik) niet, en over het algemeen boeit het bokt ook nou niet zo vaak :') Het zwakt alleen maar jou argument af.

Als het zadel van een overleden paard is, is het dus niet gloednieuw, maar 2de hands :)
Zulke dingen bedoel ik, goedkope, rendabele zadels, die toch nog goed liggen.
Over het algemeen zijn goed liggende zadels die bestand zijn tegen het intensieve gebruik en (laten we het maar zeggen) soms zelfs mishandeling van zadels, behoorlijk duur.
Een 2de hands zadel zal niet zo lang meer meegaan (hij heeft immers al wat levenservaring) maar is vaak als je de kosten omrekent goedkoper dan een nieuw zadel dat net iets langer mee gaat.

Winterhold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 18:15

Asyaa schreef:
Komkommers duurt even voordat je dat snapt ;)
Dat ze vaker zo doet, kan best, maar dat weet bokt (en dus ik) niet, en over het algemeen boeit het bokt ook nou niet zo vaak :') Het zwakt alleen maar jou argument af.

Als het zadel van een overleden paard is, is het dus niet gloednieuw, maar 2de hands :)
Zulke dingen bedoel ik, goedkope, rendabele zadels, die toch nog goed liggen.
Over het algemeen zijn goed liggende zadels die bestand zijn tegen het intensieve gebruik en (laten we het maar zeggen) soms zelfs mishandeling van zadels, behoorlijk duur.
Een 2de hands zadel zal niet zo lang meer meegaan (hij heeft immers al wat levenservaring) maar is vaak als je de kosten omrekent goedkoper dan een nieuw zadel dat net iets langer mee gaat.

Tweedehands ja, maa rnog amper gebruikt. Maar goed, van wat ik van je post heb gelezen zal je wel gelijk hebben enzo. Anyway, I don't really mind.
Wat mij betreft zal het allemaal wel ^_^

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 18:22

Ik snap echt niks van wat je zegt Virtuxa, niet banketstaaf bedoeld maar miss moet je even je spelling checken want sommige dingen kan ik niet echt lezen ;)

Bij ons is ook vaak van een pony die niet meer loopt een zadel overgenomen maar ook wel nieuwe volgens mij. Als het goed ligt waarom niet...

Winterhold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 18:26

Sorry, ik heb echt altijd ruzie met dit keyboard xD Ik probeer er wel op te letten, maar snel iets typ gaat het nogal eens fout. Ik zal proberen erop te letten ^_^

Maritelisab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 17:39

LYSANNO schreef:
Lyonesse schreef:
Bij ons de club (ja echt de club, waar wedstrijdruiters les krijgen) is een istructrice weggepest omdat men vond dat ze te wedstrijdgericht les gaf >;)

Dat 's echt vaag.
Ik zou juist heel blij zijn met zo'n instructice,
daar leer je teminste nog wat van :)).
Ik ben nu (tijdelijk) gestopt met de manege lessen,
omdat het gewoon ja.. saai is, en ik wil liever ook iets
naar wedstrijden richten, wijken ofzo leren.. daar leer je alleen achter elkaar
aan gaan.. :o
-

Leer je niet wijken? Rijd je alleen meer in rijtjes! :O

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 22:53

Waar ik leste (en vanaf morgen weer ga beginnen), was het in een rijtje lopen al heel snel afgelopen. Alleen de echte beginners reden/rijden achter elkaar aan. Ook heb ik daat dingen als wijken, keertwending om de voorhand en noem maar op geleerd. We reden soms wel 10 minuten in een rijtje, maar dat was alleen als een of meer ruiters in de groep een proefje moest(en) oefenen.

Misschien moet je eens bij een andere manege in de buurt gaan kijken?

Le_Chat_Noir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 19:44

Tja, als je alleen maar in een rijtje mag rijden en in de les wordt alleen de basis behandeld terwijl jij merkt dat je toe bent aan wat oefeningen van hoger niveau, dan zal ik inderdaad eens naar een andere manege kijken. Of misschien kan je ook wel gewoon aan je instructeur/instructrice vragen of jullie eens wat moeilijkere oefeningen kunnen proberen in de les? Bij onze lessen behandelen we niet alleen de basis, maar ook oefeningen als wijken, keertwending, achterwaarts etc.

DruivenTros

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 13:10

er zijn hele goede manege ruiters, en ook hele slechte.
Dat is het zelfde met pension ruiters, dus een groot verschil erin vind ik NIET.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 13:12

ja als je heel eerlijk bent,is er vaak wel enig verschil tussen de gemiddelde pension- en manege ruiter.
een pensionruiter heeft vaak veel meer uren gemaakt.

dus je kan het niet helemaal gelijk trekken.

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 16:35

tja, je hebt slechte en goede manegeruiters, net als pensionruiters, wat dat betreft ben ik het met Druiventros eens.
En Snoevie heeft een goed punt dat pensionruiters meer uren in het zadel maken, dat is wel een groot voordeel, vind ik zelf. Dat je ook zelf meer kan oefenen met dingen, behalve in de lessen. Luxe natuurlijk!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 18:00

luxe is het absoluut!

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 18:53

Dat iemand met meer uren te paard de kans heeft om zich tot een betere ruiter te ontwikkelen, is waar. Maar dat iemand met een eigen paard (mogelijk) beter rijdt, betekent niet dat een manege ruiter per definitie slecht is. Hooguit minder ervaren :D

(En zoals al eerder gezegd is, heeft de een meer feeling en talent dan de ander. Iemand met veel feeling en talent maar zonder eigen paard kan dus in theorie net zo goed zijn als iemand met eigen paard, maar 0,0 aan talent en/of feeling met paarden. Zal niet vaak voorkomen, maar het is mogelijk)

(Edit: typo)

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 19:46

@ morriman. Nee hoor, ik bedoelde niet dat manegeruiters slechter zijn doordat ze minder uren in t zadel maken. Maar toen ik dat berichtje van Snoevie las, realiseerde ik me hoe luxe ik het idd heb, dat je met een eigen paard of verzorgpaard de luxe hebt om meer uren in het zadel kan maken dan aleen in de les te rijden. Had dus eigenlijk niet echt iets met het topic te maken :o sorry voor de verwarring!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 19:48

maar het is ook nergens gezegd dat mensen op de manege perse slechter zijn.

het is gewoon wel zo dat als je meer uren kan maken je vaak ook over meer vaardigheid beschikt,en in die zin zijn mensen die een privepaard te rijden hebben vaak wat handiger in het rijden dan iemand die 1 uurtje per week rijdt.
het zegt natuurlijk niets over de persoon zelf,snapje?

in mijn geval is het trouwens niet zo,ik ben nog steeds niet super handig in het rijden,ookal heb ik een eigen pony.
ik vind het niet altijd erg hoor,want ik ben dol op mijn pony en besef echt wel dat je met een eigen paard/pony wel veel luxe hebt!

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 19:51

yep, mee eens, dat bedoelde ik ook. Maar door jouw opmerking, relaiseerde ik me ineens hoe luxe ik het heb ;)

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 19:52

zevenmoor schreef:
Iedereen is begonnen op een manege en daar is helemaal niks mis mee.

Correctie; véel mensen zijn op de manege begonnen. Ik niet hoor, sterker nog, heb nog nooit op een manege gereden ;)

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 19:55

Ik snap hem volkomen en Pareltje, geen zorgen hoor :)

De 'stelling' in de titel is wel dat volgens sommigen manegeruiters slecht zijn. Dat dat niet per definitie zo is, daar zijn we het geloof ik wel bijna allemaal over eens :)

Het is een luxe om een eigen paard of verzorgpaard te hebben waarmee je je uren kan maken. Aan de andere kant heb je als manegeruiter weer niet de dagelijkse zorgen en kosten voor dierenartsen en hoefsmeden. Als er een paard neit lekker loopt, neem je een ander. (Bij wijze van spreken, natuurlijk, want ook aan manegepaardjes kan je behoorlijk gehecht raken) Maar goed, ik geloof dat dat een beetje off-topic wordt :o

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 19:58

Froexiie schreef:
zevenmoor schreef:
Iedereen is begonnen op een manege en daar is helemaal niks mis mee.

Correctie; véel mensen zijn op de manege begonnen. Ik niet hoor, sterker nog, heb nog nooit op een manege gereden ;)

waar heb jij leren rijden,als ik mag vragen?

gewoon nieuwsgierigheid

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:49

Vriendin van me rijdt nu al 5 jaar op de manege, ook gewoon op manegepony's.
Zij heeft ondertussen al enkele paarden ingereden die nu ook zeer netjes rijden :j
Bij ons op de manege zijn er echter wel pony's waar ze kinderen op zetten waarvan je denkt ; whoo.
Van die paardjes die echt geweldig rijden eerst maar binnen de 2 maanden verpest zijn.

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:53

@ IEDEREEN

Kijk, als je niet leert wijken enzo, ligt het denk ik meer aaan je manege: Ik rijd nu zo een zes jaar (exclusief mini/kleuter cursussen) en kan al wijken ook makkelijk in draf en we beginnen nu ook met schouder binnenwaarts... Ook leren we veel over stelling en aan de teugel enzovoort. Vooral in de echt wel hoge lessen (in mijn les ook veel) lopen alle pony's/paarden prima aan de teugel, en dan op een goede manier. Want anders (als je trekt ofzo) straffen de leraressen dat ook af...

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:57

Ook bij mij op de manege kunnen de ruiters goed rijden.
Iedere winter is er een wedstrijd met vijf proeven waar de manege-ruiters en buitenstaanders aan mee kunnen doen. Nou, de manege-ruiters hebben erg goed gereden, want die reden vrijwel alle buitenstaanders eruit.

Niet iedere manege-ruiter is natuurlijk heel goed, maar ook niet iedere ruiter met eigen paard is slecht. Het ligt er natuurlijk altijd aan :)

SpringMeisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 18:38

Ze zijn heel slecht ja ;)
Flauw als ze dat zeggen. De meeste hebben zelf ook op de manege leren rijden.

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 18:48

Mijn conclusie;

Manegeruiters heb je in verschillende soorten en maten. Het ligt meer aan de manege, en vaak hebben ze ook in verhouding minder lessen gehad waardoor leeftijdsgenootjes misschien beter kunnen rijden (die wel een eigen pony hebben).

Je moet er maar gevoel en talent voor hebben, of een passie, want als je er veel plezier in hebt leer je ook veel.

Mensen die het geluk hebben van een eigen paard moeten er blij mee zijn, en van geluk spreken maar dit betekent nog niet dat ze beter kunnen rijden aangezien ze vaak maar één of misschien twee paarden rijden en op een manege kan je niet echt iets opbouwen, en presteer je dus best hoog wanneer je paard goed loopt.

irisdjuke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 19:30

dat zegt altijd iedereeen!!
zoo stom!
en er zijn ook best wel mooie manegpaarden