Manegekids van tegenwoordig meer watje dan vroeger?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Polivy

Re: Manegekids van tegenwoordig meer watje dan vroeger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 21:21

Veel kinderen worden gewoon teveel gepamperd denk ik, tegenwoordig. "Vind je het eng schatje? Dan hoef je het ook niet te doen hoor." Niks angsten overwinnen, niks doorzettingsvermogen, niks oppeppend praatje en stimulatie als het even niet lukt...
Ik weet nog wel dat toen ik begon met rijden dat ik leerde dat je het beste er meteen weer op moest klimmen als je eraf viel, want anders durfde je het misschien niet meer. Zelfs na een keiharde val zei mijn toenmalige instructrice dat ik er niet meer op hoefde en ik keek haar aan van: waar heb je het over? Natuurlijk spring ik er weer op!
En dan waren de eerste paar passen even wennen en daarna was het weer leuk. De tranen die er waren, waren meestal van de schrik en door al mijn andere instructeurs ben ik altijd weer dat paard op getild. En juist zo'n rustige instructeur die even vraagt hoe het gaat en je daarna er gewoon weer opzet doet juist goed. En waar mijn ouders waren? In de kantine of op de tribune. Nooit de bak in gelopen (dat moesten ze ook niet wagen van mij Haha! Ik was stoer genoeg zo zonder mijn ouders) en altijd trots als ik gewoon weer op stapte. En ach, soms kon ik er ook een ijsje uitslepen met mijn "ja maar ik ben er af gevallen en er weer op gestapt, dus ik verdien wel een ijsje, want ik was zielig", gepaard met een grote glimlach.

Gelukkig zie ik ook voorbeelden van ouders die niet meteen in paniek naar hun kind toesnellen en het gewoon overlaten aan de, in mijn geval, coach (maar dat kan natuurlijk ook een instructrice ofzo zijn).

Maar om even naar het begin terug te komen: ik denk dat soms de ouders banger en bezorgder zijn dan de kinderen en doordat ze dit laten merken aan hun kind brengen ze dit over en creëren ze dus een angst bij hun kind. Zonder dat te willen of zich daar bewust van te zijn.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 21:37

Bij ons niet hoor. Haha!

Ik lach me altijd rot om de manegekids, die van elastiek lijken te zijn en allemaal met veel plezier hun rondjes rijden. Verhitte gezichtjes als de pony rechts gaat en zij links bedoelen. Heerlijk. *LOL*

Ook heb ik vaak hele wachtrijen om een rondje te stappen op mijn toch wel vrij zenuwachtige bijrijd merrie. Maar het is een groot paard en dus vetcool. Clown

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 21:41

Zou het misschien kunnen zijn dat ponyrijden nu voor veel meer kinderen bereikbaar is dan vroeger? Ik heb als Amsterdams kind mijn ouders nooit zo gek gekregen.
Ook ik kan me dit soort taferelen wel herinneren uit de ponytijd van mijn eigen dochter. Dan was het voor mij ook wel moeilijk om niet meteen de bak in te lopen. Ik ben toen zelf ook (eindelijk) gaan rijden en ik donderde meteen van 1.65m of hoger en eigenlijk ziet het er erger uit dan het vaak is. Je voelt een bok en boem, je zit in het zand.

Nou werk ik in het onderwijs en het valt me wel op dat sommige kinderen niet meer met tegenslag om kunnen gaan of het uitstel van een behoefte. Dus bijvoorbeeld, ik heb dorst, dan moet er NU drinken geregeld worden en niet over 15min als we weer thuis zijn.
En als er eens een vette onvoldoende gehaald wordt, mag die toch zeker wel een herkansing krijgen? (meestal niet dus!)
Misschien dat dat er ook toe bijdraagt dat kinderen snel piepen en afhaken, want alle rimpels worden toch gladgestreken door pa of moe?

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 22:00

Kinderen elastiekjes?

Ik schaam me dood voor de jeugd van tegenwoordig. Zo stijf als wat. Terwijl ik met mijn 32-jarige lijf en korte worstepootjes nog steeds húppa als een elastiekje op mijn paard stap.
Die kinderen van genoemde leeftijdscategorie en ouder die stuk voor stuk als een stijve hard op hun paard/pony proberen te klauteren, niet tekort meer zeg!

Is ook al een aparte discussie hier op zich waard, ik vind het echt heel erg schandalig hoe stijf die kinders zijn. Dan hebben we het niet over de kinderen met te korte pootjes die de afstand gewoon niet halen. Ik ken een meid van 14, atletischer lichaam als ik en net een stukkie langer dan ik die mijn paard zijn rug compleet aan gort zou helpen met haar manier van opstijgen en zij is écht niet de enige...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 22:06

Imago01 schreef:
Ik schaam me dood voor de jeugd van tegenwoordig. Zo stijf als wat. Terwijl ik met mijn 32-jarige lijf en korte worstepootjes nog steeds húppa als een elastiekje op mijn paard stap.

Waarom vergelijk je jezelf zo met deze kinderen? Wat maakt het jou uberhaupt uit of de kinderen meer of minder karakter tonen, meer of minder lenig zijn dan jij? Het is, lijkt mij, niet jouw zaak als jij niet direkt bij die kinderen betrokken bent.
Dat zijn toch zaken waar je als buitenstaander verder niet zo mee te maken hebt? De een is stijf, de ander lenig, de een is nergens bang voor, de ander is snel bang. Maar ik zie niet in waarom jij zo graag een oordeel wilt vellen over anderen, kinderen, waar jij verder niets mee te maken hebt. Dat lijkt me niet nodig. Ik vind persoonlijk dat de wereld niet echt prettiger wordt van de onvriendelijke oordelen die zomaar, zonder noodzaak over alles en iedereen worden gevormd. En liefst in de vorm van cliches en vooroordelen ('de kinderen van tegenwoord'). Als je dan een voorbeeld wilt vormen, toon dan hoe je op een constructieve en respectvolle manier met elkaar kunt omgaan, zonder elkaar te veroordelen op zulke simpele gronden.

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 22:13

Shadow0 schreef:
Ik vind persoonlijk dat de wereld niet echt prettiger wordt van de onvriendelijke oordelen die zomaar, zonder noodzaak over alles en iedereen worden gevormd. En liefst in de vorm van cliches en vooroordelen ('de kinderen van tegenwoord'). Als je dan een voorbeeld wilt vormen, toon dan hoe je op een constructieve en respectvolle manier met elkaar kunt omgaan, zonder elkaar te veroordelen op zulke simpele gronden.

Als je het zo gaat spelen kun je ook best naar jezelf kijken, want jij doet dat ook. Ik denk dat iedereen dat wel doet, vooroordelen en oordelen uitdragen, jezelf met anderen vergelijken.... Dat is menseigen, bij sommigen in mindere mate (gelukkig) dan bij anderen. En dan hoef je het niet eens in zoveel woorden te zeggen, maar dan komt het wel zo over (als in jouw reacties over te hard rijden, want ja, iedereen die te hard rijdt in de auto is een gevaar op de weg). En ik weet het: dat is de discussie niet, maar steek eerst dan je hart in eigen boezem voordat je dit soort dingen tegen anderen zegt.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 22:18

Hmm als je niet meer mag discussieren wordt het helemaal een zooitje in de wereld lijkt mij of niet dan?

Het is mijn mening en ik heb het recht voor mijn mening uit te komen en ik doe dat zeker wel met het nodige respect, als dat niet zo overkomt, hierbij mijn oprechte excuses. Waarbij jij ook niet echt eerlijk bezig bent door mij op die manier aan te spreken.

En ik heb er zeker wel direct mee te maken. Met mijn ORUN opleiding heb ik diverse kinderlessen gedurende lange tijd gegeven en inderdaad, doordat de instelling van vele kindertjes van die leeftijd mij niet aanstaat en ik hier niet mee overweg kan, ben ik hiermee gestopt. Een ander vindt het geweldig maar mijn ding is het niet. Hiermee beweer ik niet dat ik geen kinderliefhebber zou zijn. Stérker nog, wellicht kunnen de kinderen hier niet eens wat aan doen, maar wordt een groot deel van het karakter ook gevormd door de ouder(s) die hierachter staan...

En ik héb vele uren staan te praten als brugman hoor tegen hele groepen kids om ze uberhaupt al de bak rond te krijgen. Schone taak van instructrice maar die reikt ook tot een bepaald punt en niet verder.
Als je dan met volle overgave iets staat uit te leggen op het begripsniveau van een kind en het kind zegt opeens: juhuuuuuf.... en dan zeg ik jahaaaa....IK HEB EEN NIEUWE FIETS!!!
Nou sorry...ik kan er wel nog steeds hartelijk om lachen maar uiteindelijk kán ik daar gewoon niets mee...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 22:33

Imago, als je hebt besloten dat kinderlessen niets voor jou zijn, dan is het daarmee toch af? Het is alleen maar heel goed om te besluiten dat jouw interesses ergens anders liggen. Maar het betekent niet dat de instelling van die kinderen fout is Lachen En het zijn kinderen Lachen
Paardrijden is voor velen een hobby, niet iets om fanatiek mee aan de gang te gaan. Dat is misschien anders dan jouw instelling, maar geen van beide is fout. Recreatieruiters zijn niet minder dan wedstrijdruiters, ze kiezen slechts voor andere dingen. Veel kinderen komen ook inderdaad naar paardrijden om lol te hebben, rond te tutten, grote monden en kleine hartjes te hebben... Daar is op zich niets verkeerds aan.

En over de bezorgdheid van de ouders heb ik ook geschreven: dat is niet altijd goed, inderdaad weet ik dat ouders overbezorgd kunnen reageren en dan ook nog vrij betweterig. Soms zijn ze onredelijk, soms maken ze het alleen maar erger.
Maar het komt meestal voort uit goede motieven: ze geven om hun kind en willen het het beste geven. Ze maken daarin alleen niet altijd verstandige keuzes, helaas. Vaak genoeg doen ze ontzettend stomme dingen (het zijn net mensen wat dat betreft...) En ik hoop dat die ouders daarin leren om zich anders op te stellen... maar het is geen karakterfout en ook niet iets om minachtend over te doen. Meestal is de bezorgdheid oprecht - dat is niet belachelijk!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 22:43

Shadow had je wel meegekregen dat ik het hier over een bepaalde leeftijdscategorie had? Dat zijn kinderen van 8 tot 12 jaar en geloof me, die komen echt niet op paardrijles met de instelling: zó en nu ga ik eens lol met mijn knol hebben of zó en nu een rustig lesje want als ik later groot ben wil ik recreatieruiter worden. Die kinderen moeten eerst nog hun coordinatie en alles dat erbij komt onder de knie krijgen dus ik vind dat echt niet iets waar zij bewust bij nadenken.

De insteek hier was: ik kan me herinneren van 'mijn tijd' (en toen wist ik écht nog niet dat ik later groot zou worden en ZZ licht zou komen te rijden, eerst nog een spring'carriere' zou doen en buitenritjes rijden ook héérlijk vind) dat ik van mijn paard afrolde, van de schrik hooguit ging janken, zand van me af werd geklopt en ik met de zelfde noodgang weer op mijn paard/pony moest stappen en dat was toen ik nog manegelessen reed maar ook toen ik een eigen paard had.

Ik vind het cru van je om te stellen dat het mijn instelling is om fanatiek aan de gang te gaan; sterker nog, ik vind dat kinderen geleerd moet worden om eerst maar eens plezier te hebben maar juist....dat hebben velen dus niet eens! Stijf vertrokken bekkies van spanning maar niet van opwinding.

Sloeg dit stukje trouwens op mij persoonlijk of bedoelde je dat in het algemeen:
Citaat:
Paardrijden is voor velen een hobby, niet iets om fanatiek mee aan de gang te gaan. Dat is misschien anders dan jouw instelling, maar geen van beide is fout. Recreatieruiters zijn niet minder dan wedstrijdruiters, ze kiezen slechts voor andere dingen.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 22:44

Shadow0 schreef:
Vroegah was alles absoluut beter, en het is uiteraard heel karakterondersteunend om tot het bot afgekraakt te worden door legergeneraals die paardrijles gaven... maar...

Veel ouders zijn bezorgd uit oprechte bezorgdheid voor hun kinderen. Het is vreselijk om een kind te zien vallen, om te zien dat het kind pijn heeft of bang is, en het spreekt alleen maar voor de ouders dat ze daar moeite mee hebben. Ik vind het dan ook helemaal niet iets vreemds, niet iets waar met minachting over gesproken hoeft te worden.

Het is alleen zo dat het soms overdreven wordt, dat je als ouders ook moet leren om dat los te laten. Zeker, kinderen leren met vallen en opstaan, zeker, ze gaan gevaarlijke dingen doen waarvan je maar hoopt dat het goed gaat, en die je misschien als ouder ook helemaal niet wilt zien. En dan moet je als ouder soms op je tanden bijten, het weee gevoel in je maag van schrik even laten zitten en gewoon blijven glimlachen. Ik hoop dat alle ouders dat leren te doen, want het is van essentieel belang omje kinderen gezond op te laten groeien...

Maar het is niet belachelijk of verachtelijk dat ouders bezorgd zijn. Sterker: als je dat niet zou voelen als ouder, DAN pas is er echt iets mis... Alleen soms moet je verstand voorrang krijgen over je gevoel, en dat vinden veel mensen heel moeilijk. (En NIET alleen ouders Lachen )

Verder snap ik de referenties aan maneges niet - volgens mij is dit iets wat niet meer of minder voorkomt bij manegekinderen ten opzichte van andere kinderen.

En of het watjes worden? Tsja... voorzichtigheid, verstandig zijn, twijfelen, soms maar eens niet doorzetten - het zijn allemaal eigenschappen die niet altijd fout zijn. Er zijn situaties waarin je moet bedenken dat je maar eens beter niet ten koste van alles moet doorzetten. (Een vaardigheid die overigens niet zo heel breed gezaaid is in de paardensport.)
Het gaat een beetje om het evenwicht: doorzettingsvermogen is goed, maar het moet niet ten koste van alles. Voorzichtigheid is ook goed, maar je moet niet zo angstig worden dat je alles opgeeft. Ergens daar tussenin is de gulden middenweg Lachen

Woord voor woord mee eens! Ja

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 08:39

--> MA

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 14:51

Imago01 schreef:
Maar het gaat mij dus echt om de kleintjes...die zien toch nog geen gevaren zeg maar? Tenminste, dat had ik vroeger niet hoor, hoe harder hoe beter, ja toch?

Denk dat dat niet het geval is hoor, niet dat ik zo oud ben maar ben er zelf nooit zo een geweest. Mijn zelfvertrouwen en lef groeide juist naarmate ik wist dat ik controle had en dus beter kon rijden.

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 14:57

Ik vind dat het ook wel opvalt.. Ik wordt nu 13 jaar
Maar m'n moeder gaat er niet aangeholt komen, ze gaat gewoon aan de kant van de bak, na het vallen eens stil vragen, gaat het nog.. 't was niets.. Stap nog maar even..
Maar na het vallen, even vragen of je pijn had.. en dan er weer op!
Overlaatst had een kleine pony in de manege een iets wildere ervaring, een kleine meid begon met de pony te lopen in de bak, waar zo'n 10 paarden stonden (aan de hand, ze waren aant afstijgen) en opeens loopt ze met de pony.. ze kan hem niet meer houden en de pony loopt een meisje mver.. het kindje dat voor de eerste keer kwam rijden heel veel bang.. Ik er ntuurlijk de ganse les mogen naast lpen maar dit kan ik nog begrijpen..
Maar als ik van Snoopy afval ben ik ook wel bang als ik er weer opkruip ofzo.. Ookal is het een shet..

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 14:58

valt bij ons beheurlijk mee Ja de enige die met bodyprotector rijd moet dat van haar ouders en de rest vind springen zonderzadel het leukst om te doen Huilen van het lachen

Aniek93

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 15:02

ja, ze zyn banger als vroeger, ik zit dan wel zelf op een manege, ben 1 keer gevallen, de 1e keer, en me kop deed pyn en toen hebk alleen nog maar gestapt want anders zou de pony me er weer in volle galop vandoorgaan, de pony waar ik op zat wat dr 3 keer in volle galop vandoor en toen nog rodeo erachteraan, en toen hard ik koppyn! dusja en ik wou niet meer valle of nog 1 keer rodeo meemaken Clown
maar er is n meisje by ons in de les die wel vaker huilt als ze valt of als een pony lastig is, was oook afgelopen zaterdag toen mocht ze op n andere en ging n meer ervaren meisje erop:P
maar na haar is by ons volgens my byna niemand zo:P

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 15:08

Ik moet wel zeggen dat door dit topic het gebeuren wel erg wordt benadrukt.
Ik vind het ver gaan om te roepen dat vroeger alles beter was, bovendien zijn herrineringen aan 'toen' door jezelf in de loop van de tijd gekleurder geworden.
Bovendien voegen niet alle verhalen in dit topic echt wat toe, zou het zonde vinden als het een verhalentopic wordt.
In deze tijd ligt gewoon wat meer nadruk op veiligheid en voorzichtigheid, anders dan eerst, dat zie je wel terug in het paardrijden en het gedrag van ouders en kinderen. Dat is een goede zaak geweest gezien de gegroeide veiligheidsmaatregelen en het veranderen van mentaliteit van instructeurs.
Maar daarbij zijn er een aantal punten die ook weer aandacht moeten krijgen. Hoe speel je namelijk goed in op de ontwikkeling van een zelfstandig kind? Hoe stimuleer je doorzettingsvermogen? Hoe neem je angst weg? Hoe laat je een ouder meewerken in het vallen en opstaan proces van paardrijden? Daar liggen wel dingen van 'toen' die nu weer heel goed ingezet zouden kunnen worden, alleen denken wij nu veel meer bewust na hoe we dit inzetten.

Aniek93

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 15:10

je hebt gelyk!;)

Aniek93

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 15:12

ze zyn banger dan vroeger, maar misschien ligt dat aan de paarden ofzo;) watje wil ik niet zegge,

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 15:20

Ik kan mij nog wel een keer herinneren dat bij mij in de les een meisje van de pony af viel. Pols gebroken, zag je duidelijk.
Maar ze moest eerst weer op de pony van de lesgever en haar vader. Eerst even een rondje stappen en dan naar het ziekenhuis Lachen maar dit is al wel zo'n 17 jaar geleden hoor.
Op mijn oude stage, zette wij alle kinderen weer op de pony nadat ze waren gevallen. Hoe hard ze ook krijsten. Niet janken maar rijden. Nog nooit een kind gehad dat de week erna niet weer kwam. Ook dit is al jaaaaaaaaren geleden.

Het verschilt ook wel erg per kind denk ik. Het buurmeisje van mijn moeder is echt onverwoestbaar. Die rijdt zowel op een manege als op een paar shetlanders. 1 van die shetlanders is echt een gruwelbeest. Die vind het erg grappig om midden in de galop boven op de rem te gaan en huppa daar vliegt ze weer, maar klimt er direct weer op en racet weer verder. Ze komt regelmatig zeiknat thuis omdat ze weer in de sloot is beland(racepad ligt naast een breede sloot). Maar altijd komt ze met een bigsmile thuis. Behalve dan die keer dat ze in een verkeerde sloot was geland, die stond vol met brandnetels.
Maar bij haar in de les rijden genoeg meisjes die nadat ze eraf vallen, niet weer opstappen. de lesgeefster doet hier ook niks aan... domdomdom
en ondanks dat die manege een wachtlijst heeft, is het wachten nooit lang... rara hoe kan dat.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 15:29

Kelly_ann schreef:
Ik moet wel zeggen dat door dit topic het gebeuren wel erg wordt benadrukt.
Ik vind het ver gaan om te roepen dat vroeger alles beter was, bovendien zijn herrineringen aan 'toen' door jezelf in de loop van de tijd gekleurder geworden.
Bovendien voegen niet alle verhalen in dit topic echt wat toe, zou het zonde vinden als het een verhalentopic wordt.
In deze tijd ligt gewoon wat meer nadruk op veiligheid en voorzichtigheid, anders dan eerst, dat zie je wel terug in het paardrijden en het gedrag van ouders en kinderen. Dat is een goede zaak geweest gezien de gegroeide veiligheidsmaatregelen en het veranderen van mentaliteit van instructeurs.
Maar daarbij zijn er een aantal punten die ook weer aandacht moeten krijgen. Hoe speel je namelijk goed in op de ontwikkeling van een zelfstandig kind? Hoe stimuleer je doorzettingsvermogen? Hoe neem je angst weg? Hoe laat je een ouder meewerken in het vallen en opstaan proces van paardrijden? Daar liggen wel dingen van 'toen' die nu weer heel goed ingezet zouden kunnen worden, alleen denken wij nu veel meer bewust na hoe we dit inzetten.

Ik denk dat het al veel zou helpen dat ouders niet meer bij de les aanwezig zijn. vroeger(ga ik weer), bleven ouders zelden bij een les. Kind werd op de manege gedumpt en vanzelf wel weer opgehaald.
Als een kind nu van een pony valt, staan er hysterische ouders(moeders) naast de bak heen en weer te springen wat natuurlijk ook niet erg motiverend is voor een kind.
Mijn moeder ging nooit mee naar les. Mijn moeder vindt paarden enge grote gevaarlijke wezens en was als de dood dat ik zou vallen.Die heeft er ook geen enkele verstand van, en bleef daarom ook maar thuis. Mijn vader niet, die vindt paarden prachtig."het leven bestaat uit vallen en opstaan" zo ook met paardrijden zei mijn vader.

Aniek93

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 15:32

je hebt gelyk smokey!

Aniek93

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 15:33

vallen hoort er nu eenmaal by

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 15:45

ik kan begrijpen dat de nadruk tegenwoordig wat meer op veiligheid ligt enz, maar als je dat te bewust in de kindjes hun kopje gaat rammen, durven ze dus ook echt nx meer...

hier waren er dus ook die prima onder de hals door durfden kruipen om naar de andere kant van het paard te gaan, totdat ze ongeveer een tiental keer van mama of papa hadden gehoord dat ze moesten oppassen, want paarden bijten... en dan begonnen ze dus al achter te deinzen als het paard nog maar zn hoofd hun richting uit draaide... En dan mocht ik nog 500 keer zeggen dat Elly niet bijt, toch blijft dat meespelen in hun achterhoofd...
Door al dat ge-'pas op schatje' durven sommigen zelfs nog amper hun paard sturen... stel je voor dat hij niet meteen luistert! en zo gaat het dus ook totaal mis... je oogst wat je zaait... als je met schrik op je paard moet zitten in de hoop dat hij nx mis gaat doen, dan gaat het gewoon van geen kanten en zo kom je dan in een cirkeltje terecht...
misschien heeft het er inderdaad ook mee te maken dat paardrijden veel berijkbaarder geworden is... elk kind dat eens wil paardrijden kan dat doen nu... en dan heb je dus ook hopen kinderen die er totaal niet geschikt voor zijn, maar wel willen komen rijden...

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 16:14

Ik moet eerlijk zijn, bij een onbekend paard ga'k ook niet achter door of onder door.. Onder de hals wel!
Maar het is ook omdat een vriendin van me van de'r verzorgpaard een schop heeft gehad en bij een onbekend paard ben je nooit zeker..
Dus hierbij heb ik wel bang..
En ik moet eerlijk zijn, als ik op een pony/ paard kruip sta ik te beven van de schrik maar daar doe'k ook oefeingen om!
Om het te helpen te verwerken Knipoog

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 16:16

Maar ligt dat aan de kinderen of....

Aan de ouders? Knipoog