Wat leren kinderen op een manege les?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Re: Wat leren kinderen op een manege les?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 09:03

van dat schopwerk.. dat is soms wel eens lastig hoor.
ze zijn vaak niet erg lekker aan je been.
maar dat kan je ook anders oplossen. ik heb geen zin om een uur lang een paard vooruit te schoppen. niet leuk voor mij en niet leuk voor het paard.
ik ben gewoon zo: ik drijf met mijn kuit: weg, zo niet nog een keer dan nog geen reactie tik(je) achter mijn kuit.(hangt er van af hoe ze reageren op de zweep)
maar ik leer zekers veel!

ik gaf mijn paard een keer een tik omdat ie 10000 keer niet reageerde na wat kleinere tikjes. dan geef ik gewoon een tik op zijn kont. toen kreeg ik: WAAROM gaf je hem een tik! Boos!
IK: Hij reageert voor geen meter op mijn been en is niet vooruit te branden.
dan was het oooo dan is het goed, als je hem maar niet zomaar een tik geeft! Clown
ik ben liever 1 keer duidelijk dan dat ik 100 keer bij moet tikken of mijn paard een uur vooruit moet schoppen.
maar ik vind het wel goed dat ze als ze twijfelen of het nodig is je er op aanspreken. OK dan!

Renee_tjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 08:45

Ik kreeg op het begin privè les bij iemand thuis. Daarbij moest ik ook allemaal van dat soort oefeningen doen, ik rijd nu ander half jaar en zit daar in de gevorderde les. ( snap ik zelf niks van want ik vind dat ik nou zo goed ook weer niet kan rijden.) Maar in die les doen wij dressuur oefeningen, soms doen we een kwartier spelletjes. En soms hebben we springen.

Suzeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 08:56

Hier op de manege verschilt het per instuctrische heel erg hoe kinderen leren paardrijden. Sommigen letten heel veel op de houding, maar anderen letten er vooral op dat alle paarden gewoon goed blijven lopen. Bij die laatsten maakt het ze veel minder uit hoe het gebeurt, en wat ons gister dan ook opviel is dat al die kinderen hun tenen enorm naar buiten draaien en weinig evenwicht hebben. Ook hebben ze vaak hun voeten heel ver door de beugels gestoken.
Maar anderen letten gelukkig wel heel veel op houding en evenwicht Lachen

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 18:30

Op de meeste maneges leer je remmen, gas geven, en sturen.
En als je geluk hebt ook nog blijven zitten, en heb je heel veel geluk én een goede manege, leer je ook nog netjes zitten.

Teminste, dat is mijn ervaring, en natuurlijk zijn er heel veel uitzonderingen Knipoog

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 20:44

Tja.. dat verschilt ook per manegeles denk ik.
Wij leren vooral de basisdingen tot in de puntjes - stelling, tempowisselingen in een gang, overgangen, de figuren perfectioneren, wijken, e.d.
En op je eigen houding en de manier waarop je je hulpen geeft wordt ook gelet Lachen

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 08:58

pfff..
nou ik heb tot nu toe in mijn leven bij twee maneges gereden en daar doen ze egt vanalles voor je houding en zit,,
idd een molen draai en tenen aanraken, een knoop in je teugels leggen en met je armen zwaai en weet ik veel allemaal..
en nog soms hoewel ik in een ver gevorderden les zit als mijn instructrice ziet dat je houding verloop van tijd een beetje verwatert is dan zegt toch echt nog steeds doe allemaal hje beugels maar uit en ik vind dat het ook zo hoort !!

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 09:06

Miss_Malfoy schreef:
Ik rij nu in de meest gevorderde groep die er is, en daar lopen 3 manege paarden en een stuk of 3 eigen paarden. Maar als je onze les ziet zou je niet weten wat eigen paard is en wat manegepaard. Wat we in de les o.a. doen is : Goed voorwaarts neerwaarts rijden, en dan een paar van deze oefeneningen: Wijken, sb, travers, appuyeren en contragalop (gebroken lijnen).
Dat is toch wel een redelijk niveau zou ik zeggen?
Er is trouwens ook een filmpje van, proberen jullie maar eens te zien wat manege ruiters en eigen paarden zijn.
link: http://www.youtube.com/watch?v=XYUPdJq5Ziw
Geen rijtechnisch commentaar a.u.b.
Er lopen daar 2 manegepaarden, 3 eigen paarden, en 1 eigen paard dat veel in manege lessen loopt.
Weet weet wie wat is? Haha!

Hoe wil je goede ' Z oefeningen ' doen, als de paarden nog niet eens fatsoenlijk nagevelijk lopen? Meer en deel van die paarden gooien de kop omhoog en drukken de rug weg als een van die oefeningen van ze gevraagd word..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 09:15

Net als velen van jullie heb ik ook leren rijden op een manege. Ook hebben we erg veel verschillende zaken geleerd. Evenwichtsoefeningen, lenigheidsoefeningen, zonder beugels en teugels rijden, zonder beugels en teugels springen. We leerden zelf opzadelen en poetsen. Ook reden we soms buiten en leerden de verkeersregels. En 1x in de zoveel tijd mochten 'vrij-crossen' in het cross bosje naast de manege dat daarvoor was aangelegd.

Het was een kleinschalige manege, en hij bestaat niet meer....

Al die fabrieken die er nu zijn... ik kan er niet eens gaan kijken zonder verdrietig thuis te komen.
Al die dieren die altijd maar binnen staan, hardhandig aangepakt worden, slecht passend tuig dragen, braindead. Kinderen leren dat dit normaal is.... en ik zou zo graag zien dat ze het direct goed leren.
Er zullen nog steeds 'kleinschalige' manege's zijn die het belang van dieren voorop stellen en juist daardoor hun klanten aan zich binden. Maar al die andere toko's zie ik liever vandaag dan morgen verdwijnen.

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 09:23

Bij ons op de manege leer je eigenlijk sturen, remmen, gas geven. En soms doen we voltige maar niet zo heel vaak want niet iedereen wilt dat altijd. We springen 1 keer in de vier weken, dus dan krijgen we ook goed springen les. Maar als we zin hebben mogen we ook een hele of een halve les zonder zadel.
Vrijdag was het zo, ze legde 2 balken neer. Over de eerste moesten we galoperen en voor de twee moesten we stil staan, ze lagen echt heel dicht bij elkaar. Maar vrijdag hadden we dus een les met allerlei overgangen. Enzo hebben we nog meer lessen, dus ook hoe je goed zit en soms ook wel een les gewoon voor de lol. Dan mogen we alles zelfverzinnen en doen we aan het einde tikkertje ofzo..

Maar eerder had ik een soort prive les, en de eerste les daar van mij ging de voltigesingel er op en moest ik goed leren zitten. Daar heb ik het grootste deel van mijn paardenleven geleert.

eslixapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 09:36

Ik heb in het begin 3 jaar bij een manege gereden waar het niet goed ging. Ze hielden daar de paarden 'aan de praat' door af en toe met een longeerzweep en tik op de achterbenen te geven als ze niet doorliepen. Ik werd daardoor heel bang, ging voorover zitten en mijn zadel vasthouden.

Ondanks dat mijn moeder een paar keer heeft gezegd dat ik moest stoppen met rijden, hield ik vol. Ik ben bij een andere manege gaan rijden. Daar hebben ze mijn houding helemaal opgekrikt en ik ging daar met sprongen vooruit. Er wordt bij ons niet specefiek aandacht besteed aan rijden zonder beugels, tenen aanraken enzovoorts. Dit gebeurt een enkele keer in de les. Maar er wordt wel heel erg aan de houding gewerkt. Dat wordt bij ons wel heel belangrijk gevonden, omdat houding de basis is van ontspannen rijden.

Ik heb op deze manege (vind ik zelf) goed leren rijden. Als ik mezelf vergelijk met hoe ik in het begin reed en hoe ik nu rijd, ben ik met sprongen vooruit gegaan.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 20:14

Je kunt alleen met een goede houding op een paard zitten als je ongedwongen hebt leren rijden. dit houdt dus idd in: lekker gymnastieken, zonder beugels, tikkertje doen een keer een sprongetje maken enz.
Een goede houding betekend niet als een strijkplank op een paard zitten.
Het begint met een goede, onafhankelijke zit en daarna komt pas de houding. Houding is een bepaalde vormspanning zonder het verlies van de onafhankelijke zit.
Een onafhankelijke zit houdt in: je paard niet belemmeren in zijn beweging en al je ledematen onafhankelijk van elkaar kunnen gebruiken.

Dit is het allerbelangrijkste wat je op een manege met goede instructie leert.
Niet dus het kaarsrechtzitten met de hakje naar beneden zonder enig gevoel of souplesse en reflexen, of je paard met veel gepluk zogezegd "aan de teugel' rijden . Vingers aflikkene

O en het allerbelangrijkste ben ik nog vergeten, vooral leren om veel plezier te hebben met je paard/pony en respect te hebben voor het dier.
Haha!

elizevb

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 20:19

wat toevallig, ik kom net terug van de manege en sago omdat ik niks meer leer!;) Lees ik dit.. Wat wij leren is niet veel, ik krijg bijna geen kritiek terwijl ik dat juist graag wil, dit klinkt misschien raar maar ik wil beter worden en dat word ik door rondjes hobbelen niet echt. Tot op een bepaald niveau wel maar ik wil nu eens verder en dat lukt me niet, ik ben van plan om met de instructeur te gaan praten! Of hij me alsjeblief eens verder wil helpen!

blitsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 18:36

Bij ons op de manege wordt er echt wel op de houding van de ruiter gelet. Je benen er deftig aan houden handen op een deftige plaats, hielen naar benede,... Ook worden er wel eens evenwichtsoefeningen gedaan zoals ronddraaien op je pony, je tenen aanraken,... De wat gevorderde ruiters rijden ook regelmatig zonder zadel.

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 19:50

Laatst was ik mee naar een les van twee meiden van 5 en 8 jaar. Ze rijden allebei in dezelfde les. Ze moesten een pacourtje afleggen: onder een boog door rijden (bukken en vooruit blijven kijken op je paard) een vlaggetje van de ene naar de andere pion brengen en van het paard afstijgen, over een balkje lopen met het paard aan de hand en vervolgens weer opstijgen.
Ik vond dit een erg leuke oefening, ze leerden zo het paard lijden etc. Erg leuk om zo spelenderwijs dat soort dingen te leren Ja
Zelf heb ik dit soort dingen vroeger ook vaak gedaan

dormy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 20:14

Bij ons op de manege doen ze juist heel veel van dat soort oefeningen, ik weet niet of het nu nog zo is, maar eerst moest je minstens 1 jaar op voltige voordat je in de "gewone" paardrijles mocht.

HoresesLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 19:58

Ik rij nu op Vroendeal en daar is de les erg leuk. We leren veel, ook met onze houding en zit en ook om contact te maken met het paard. Als we even stappen kletsen we wat met elkaar en dan gaan we weer verder.De les is ook erg gevarrieerd, dan doen we springen, dan spelletjes en dan rijden we zonder zadel/beugels.
Echt heel leuk!
Joëlle

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 20:04

Ehhhhh dit topic is bijna VIER JAAR OUD....
Die grote rode waarschuwing in je beeld toevallig ook gelezen?

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 20:08

je leert dat soort dingen nog steeds welen bij ons krijg je ook les in verzorging. we springen veel gaan op buitenrit en doen aan dressuur en af en toe een wedstrijd of voltige.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 20:10

Joeeeeehoooeeeeeeeeee.... VIER JAAR OUUUUUUHHHOOOOOUUUUUUDDDDDD..... ;)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 21:16

Gezien de leeftijd van dit topic en gezien het feit dat er recentere topics over dit onderwerp te vinden zijn, hier een slotje.