Ruiterrijbewijs!!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Ruiterrijbewijs!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 15:30

Ik heb ergens gelezen dat dit per 1 jan 2007 veranderde, omdat vanaf die tijd elk paard gechipt moet zijn. (of DNA)

jrxs4all

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 15:37

runningkawa schreef:
Ik heb ergens gelezen dat dit per 1 jan 2007 veranderde, omdat vanaf die tijd elk paard gechipt moet zijn. (of DNA)

Dat klopt, voor die datum was dat alleen nodig voor paarden die vervoerd (niet gereden) werden over de openbare weg. Nu is het hebben van een paspoort voor alle paarden verplicht maar je hoeft het paspoort niet altijd bij je te hebben. Alleen als het paard vervoerd wordt in een trailer of vrachtwagen o.i.d. Niet bij buitenritten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 15:39

Dat heb ik toch ergens gelezen
Maar had toen al bedacht dat ik dat grote ding toch niet mee ging zeulen, daarom weet ik de bron ook niet meer.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 15:45

Ik heb mij ruiterbewijs ook gehaald. Dit was erg gezellig en leerzaam. Op dit moment heb ik er ook niet veel aan, maar ooit zal het nog wel verplicht worden denk ik. Ook ben je voor en behoorlijk bedrag verzekerd.

Danique1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 15:48

Ik heb er veel van geleert hoor Lachen. maar ik heb hem nu al een paar jaar.. en doe er verder eigenlijk niks meer mee Tong uitsteken. maarja 't was wel leuk om mee te maken Haha!

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 15:49

Vergeet hem alleen niet verlengen, zo zonde van je geld als je hem uiteindelijk nodig blijkt te hebben maar dat hij dan net verlopen is...

Miepjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 16:09

Je hebt hiervoor geen eigen paard nodig. Als je bij een manege je ruiterbewijs haalt kun je daar ook je paard huren! Je mag dan alleen buiten of in het bos rijden!

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 16:12

Mits die manege de paarden onbeheert uitleent natuurlijk Knipoog.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 22:51

Als ik goed begrijp heb ikeigenlijk geen rijbewijs nodig? als je nog tips hebt zeg graag, ik denk er nog ff over na, maar met zijn allen in eht bos rijden is ook leuk:D

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 20:38

runningkawa schreef:
terrortitus schreef:
als je je ruiterbewijs hebt, heb je genoeg ervaring om te zien op welk paard je wel of niet naar buiten kan.

Sorry, maar nu schiet ik toch in de lach Lachen
De eisen van dat bewijs zijn zo belachelijk laag, dat je dat met 20 manege lessen kunt halen.
Kids van 12 met amper ervaring.
Sorry, maar die kunnen echt niet inschatten wat wel en niet kan.

Ben het met je eens dat je vrij simpel kunt slagen voor het examen, maar bij mij in de groep zijn destijds toch een aantal mensen gezakt omdat ze geen bevestigde zit hadden. Ligt er natuurlijk ook aan welke examinator je hebt. Ik heb het zelf gedaan, omdat ik het leuk vond om te doen en toch korting kreeg van de manege waar ik leste.

persikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 20:40

Het ruiterbewijs is nu in de meeste gebieden nog niet verplicht maar ze willen het binnen een bepaalde tijd verplicht gaan maken..

Het is ook handig omdat je dan zeker weten verzekerd bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 20:44

aub, vind jij het erg eerst het topic door te lezen? Verdrietig

ZepiE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 20:50

ik heb eigenlijk ook een vraagje!!
als je een buitenrid gaat maken met een pony/paard moet je dan perzee een cap op want ik zie wel eens mensen zonder cap een buitenrid maken Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 20:52

Je bent niet verplicht om op buitenriT een helm te dragen...

ZepiE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 20:57

owkeej gelukkig want in de zomer doe ik ook nooit een cap op Haha! Knipoog

Caroline1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 20:57

ik heb me hier echt noooiittt mee bezig gehouden, dacht trouwens al dat het 2 jaar verplicht was, ze zeggen elke keer 2000 zoveel word het verplicht. Ik heb m niet en hem nooit de behoefte gehad hem te halen. Ik ga toch wel het bos in met mijn paardje als ik daar de behoefte aan heb.

ZepiE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 21:06

ik ook niet dus ik dacht laat ik het maar eens vragen Haha! Knipoog

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 21:08

Als het bij jullie niet verplicht is dan kan je idd gewoon het bos in. Wil je in Soest het bos in dan mag dat niet zonder plaatje. Ze controleren daar en zonder ruiterbewijs kan je niet aan een plaatje komen, dus poot stijf houden resulteert hier in boetes oplopen....

ZepiE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 21:10

oke maar gelukkig woon ik niet in Soest Vingers aflikken

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 10:41

jrxs4all schreef:
runningkawa schreef:

Dat klopt, voor die datum was dat alleen nodig voor paarden die vervoerd (niet gereden) werden over de openbare weg. Nu is het hebben van een paspoort voor alle paarden verplicht maar je hoeft het paspoort niet altijd bij je te hebben. Alleen als het paard vervoerd wordt in een trailer of vrachtwagen o.i.d. Niet bij buitenritten.

Interessante redenering.
In europees verband is namelijk sprake van 'verplaatsen' en dat is uiteraard logisch.

Hier in Spanje is er op het moment een overgangsregeling m.b.t. chippen (zonder ontheffingsmogelijkheid!!) die 1 april 2006 is ingegaan en afloopt 31 maart 2007. Daarna dienen alle paarden via een chip welke op het 'tarjeta sanitaria' geregistreerd is, identificeerbaar te zijn, waar ze ook zijn. Tijdens verplaatsen dient de verantwoordelijke het bewijs dus bij zich te hebben. Omdat hier dit id-bewijs ook het eigendomsbewijs is, moet de houder van het document zich ook kunnen identificeren als rechtmatig. Heel logisch.

In het kader van de EG-regelgeving speelt er nog meer trouwens.
Vanaf een bepaald aantal paarden op een locátie (!) is er onderscheid tussen hobby en bedrijf. Hier in Spanje is dat voor 6 en meer paarden.
Zowel de hobby-locatie als het 'bedrijf' dienen voor het houden van een paard ingericht te zijn. De normen zijn voor hobby-houders, nog, niet ingevuld en voor bedrijven alleen m.b.t. risicos op besmettelijke ziektes.
Wij hebben 6 paardachtigen en alles voor elkaar tot en met een landbouwbestemming, officieel geregistreerde waterbron, veehoudersnummer en compleet 'plan de sanidad'.
Nederland loop wat dít betreft nog achter op de EG-regels. Komt vanzelf Knipoog

Hoop gehannes, rompslomp etcetera doch ik heb alles gelijk voor álle vee geregeld en mag nu álles houden.
We hebben dat ook op Koe na en dat gaat niet gebeuren want ik zie die bui al helemaal hangen.......

Dit is gisteren Haha!

Afbeelding
Afbeelding

'¡No hay toros!!!!!! Huilen '

HC

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 12:58

Wow! Loopt Nederland zou echt een keer achter bij Europese regels. Dat is nieuws voor me. Ik heb de indruk dat we meestal zelfs al mijlen ver vóórlopen op zelfs maar de eruopese intenties Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 13:03

Dat is ook voor het eerst dat ik dat bemerk
Nederland is anders koploper of zelfs alleen loper met veel regels

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 13:12

pjotrg schreef:
Wow! Loopt Nederland zou echt een keer achter bij Europese regels. Dat is nieuws voor me. Ik heb de indruk dat we meestal zelfs al mijlen ver vóórlopen op zelfs maar de eruopese intenties Knipoog

Nee hoor, dat denkt de Nederlander gewoon graag Knipoog

Het is wél zo dat die regeltjes waarmee politici kunnen scoren omdat er veel maatschappelijk draagvlak is, zoals bijvoorbeeld regels en handhaving voor uitlaten van brommers en motoren de mogelijkheden van de regelgeving ten volle benut worden.

Met name op het gebied van landbouw en met name de bio-industrie (ook dierproeven) loopt NL met de voeten te slepen.

HC

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 13:22

Het punt van de politieke haalbaarheid en het maatschappelijk draagvlak is trouwens waar de ruiterij nog een fors probleem mee gáát krijgen.

Er lopen een verschillende listige ondertonen betreffende welzijn (weidegang, winterstalling en met 'dwang' rijden), het verkeer (onbenul ruiters en perceptie van 'gevaar' door de rest), ongelukken binnen de ruiterij in het algemeen, paardenbelasting en mesten op straat.

Het is geen kwestie van óf maar van wannéér daar iemand een keer politieke winst mee wil halen.

HC

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 13:40

Ja dat vermoeden heb ik ook, zeker nu het paardengebeuren in Nederland wel heel erg populair aan het worden is. Het denken over rijvaardigheidsbewijzen (zoals het ruiter- en het koetsiersbewijs) is daarom in mijn ogen een goede ontwikkeling. Los van de discussie over de kwaliteit en de inhoud van het bijbehorend examen zou een algemene verplichtstelling van het ruiterbewijs voor buitenrijden (en zeker op en langs de weg) in mijn ogen geen slechte zaak zijn.

Uiteraard met een polderoplossingachtige gedoogperiode voor algemene invoering en zo....Haha!