Zelf enkele spulletjes kopen voor manege pony?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Onyx88

Re: Zelf enkele spulletjes kopen voor manege pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 15:15

Er zijn zo weinig mensen die echt goed weten of een zadel past of niet! Wel een hoop mensen die beweren het te weten. Ik vind het erg als een paard pijn in zijn rug krijgt door onwetendheid van andere mensen...

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 15:20

Onze manege heeft zelf goeie spullen Lachen Toen ik jonger was had ik wel zelf m'n poetskistje mee en halster met touw. Later voor wedstrijden een wit shabrakje maar tegenwoordig gebruik ik de spullen van de manege.

Iriis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 15:50

Onyx88 schreef:
Er zijn zo weinig mensen die echt goed weten of een zadel past of niet! Wel een hoop mensen die beweren het te weten. Ik vind het erg als een paard pijn in zijn rug krijgt door onwetendheid van andere mensen...

Hoe kun jij nou beoordelen of het zadel niet goed past ?!
Mensen roepen altijd meteen dat het allemaal zo fout is enzz.. Maar ze weten niet een waar ze over praten Koe

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 15:59

*mijn mening*

[ik heb een eigen pony maar daarvoor aantal jaren op manege gereden]

Persoonlijk vind ik het nogal onzin, tenzij de manege niks heeft. De maneges waar ik heb gereden hadden het allemaal (redelijk) goed voor elkaar. Ik vind het nogal zonde van je geld als je spullen gaat kopen die een pony al heeft.

Poetsspullen kan ik me goed voorstellen, eventueel halster ook wel. Maar dekjes en zadel of hoofdstel (van 200 euro??!!) zou ik dus echt nooit doen.. Vooral hele setjes (meerdere) vind ik echt onzin..

Fleur_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 15:59

ik heb een halster 2 halstertouwen 8 dekjes (in 1 koop) poetsspullen (allemaal voor leasepony) voor manege pony's vind ik spullen kopen grote onzin, moet de manege maar voor zorgen en misschien rijd je over een jaar wel niet meer op die pony of niet meer op die manege

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 16:09

Ik heb ooit een hoofdstel gekocht omdat het paard wat ik toen reed geen eigen hoofdstel had. Ik kon dus iedere week in de zadelkamer op zoek naar een hoofdstel van een paard wat dan niet liep, mijn les niet liep en de les na mij niet liepen ook nog eens past. Aangezien dat paardje een nogal klein hoofd heeft schiet dat niet echt op dus. Ook heb ik nog ergens een dekje liggen en wel eens peesbeschermers gehad omdat ik wekelijks in de springlessen meereed. Verder natuurlijk de nodige borstels en een halster aangezien die op de manege erg schaars zijn. Maar dat zijn wel allemaal mijn spullen die iedere keer weer met mij mee naar huis gaan en alleen voor de manegepaarden gebruikt worden en niet voor de manegepaarden zijn.

Binnenkort heb ik mijn eigen leasepaard en dan zal ik wel wat meer spulletjes gaan kopen, een dekje is dan wel een beetje weinig en mijn witte dekje is niet voor dagelijks gebruik. Maar ik ga ook nu niet meteen een hele verzameling setjes aanschaffen, dat komt allemaal wel wanneer ik een paardje ga kopen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 16:14

Ivm overbrengen van ziektes mocht je geen eigen spullen hebben voor de manegepaarden. en waarom zou je? de meeste maneges beschikken zelf wel over borstels, dekjes etc !

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 22:33

Onyx88 schreef:
Wat een toeval Scheve mond

Maar vind je het zelf ook niet een ietsiepietsie raar om een zadel voor een manegepaard te kopen? Wat vinden je ouders hiervan?

Moet eerst even zeggen dat ik Coen naast mn manegeles, 1 of 2 x zelf rijd zeg maar.. Het begon dus met borstels, halsters, touwen, dekjes, bandages, longeerlijn, zweetdeken, verzorgingsmiddeltjes etc.. Een leuke frontriem, en het vervolg was een hoofdstel. Er kwamen eigen stijgbeugelriemen en beugels (wat een heerlijkheid, het niet meer te hoeven verstellen!) en een zachte singel voor hem.. Na 3 kwartjaar werd mijn merk Haha! zadel tweedehands aangeboden, NB in mn eigen dorp.. Toen zijn we gaan passen mbv mensen die er verstand van hebben! Het zadel lag super en ik vond hem super zitten + we konden het eens worden over de prijs... Ik bedoel ik ga geen zadel kopen van 1500 euro ofzo, liever een goed gebruikt tweedehands zadel Knipoog

Mijn ouders vinden het juist leuk voor mij, ik koop haast nooit iets, ga nooit uit, besteed m'n geld liever aan paardenspullen dus voila.. een zadel..

lexlover schreef:
Ze heeft geen klachten.. Maar ze gaat dat zadel der echt niet opgooien al het niet past..
Ik bedoel, als zei dat nou lekkerder vind rijden, zie ik het probleem er niet van in hoor ?!
Die bontjes werken niet altijd hoor ! Bloos!

Dat was het bij mij ook, ik reed altijd met zo'n veelzijdigheidsding, maar wil wat serieuzer dressuur. Vandaar een eigen zadel, waardoor WEL mijn rugpijn over is gegaan Knipoog en ik wat serieuzer dressuur kan rijden!

Onyx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 22:46

Dat is wel een ander verhaal, als je een goed zadeltje goedkoop tweedehands kunt overnemen. Het is ook wel leuk, allemaal spulletjes kopen, ik moet ook eerlijk zeggen dat ik meer uigeef aan paardrijden dan bij de rest allemaal bij elkaar, maar het is zo zonde als bijvoorbeeld de manege-eigenaar besluit om het paard te verkopen, of als de situatie anders zou zijn geweest (denk aan: 14 jarige penny die een zadel koopt omdat die er zo mooi uitziet en het vervolgens op alle paarden gebruikt).

Ik zou het alsnog nooit doen maar ik kan wel begrijpen waarom jij er wel voor gekozen hebt.

Iriis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 23:43

Eerlijk gezegd vind ik het het een nutteloose discussie Bloos omdat ieder toch z'n eigen punt blijft volhouden..

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 23:47

Of ze geven toe aan jouw punt Bloos

Schijnheilig

Iriis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 23:53

Mwhaha jaa okéé, maar volgens mij heeft onyx daar niet zon zin in Tong uitsteken

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 13:26

Als ik een manege had hoefde de klantjes echt niet aan te komen met eigen bandages, borstels etc: wie weet welke paarden er mee in aanraking zijn geweest en welke ziektes die hadden...

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 15:09

Hoi, toen ik nog op een manege reed had ik wel zelf borstels, maar geen dekjes of halsters ofzo. Knipoog Daar raakte ik pas aan verslaafd toen Max (mijn Haf) van mij was. Haha! Ik sta sinds een week op een andere manege met Max, Manege Bakker (www.manege.nl). Hier hebben ze gewoon prima dekjes op, van HH. Ze hebben ook allemaal nog een oud, dik afgeknipt dekje eronder, als een soort onderlegger zeg maar. Knipoog Op de manege waar ik hiervoor stond, Manege Meeuwenoord, (is verkocht sinds 15 nov. en bestaat dus niet meer Huilen ) hadden alle manegepaarden een HH dekje en een Kentaur zadelbontje op. Ook allemaal supergoede merken, zoals Kieffer en Stubben voornamelijk. OK dan! Max heeft altijd een normaal dekje op en een Kentaur bontje, ik heb een Kieffer Munchen vzh. Pling

Onyx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 16:41

Ach Coentjuh, ik geef niet toe, ik begrijp het alleen maar Knipoog Ik heb nog niet gezegt dat ik mij zou durven vertonen met een eigen zadel op een manegepaard Tong uitsteken Knipoog

xNatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 17:21

Ik koop best wel veel voor mijn manege paardje..
bv: dekjes halsters borstels in overvloed Tong uitsteken en allemaal dat soort dinge..
Maar hij verdient het ook Haha!

INGEMUIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 19:24

Alleen halster eigenlijk Tong uitsteken

tjeus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 19:52

Ik heb eigenlijk bijna niets, voor me lievelingpony's. Ik heb alleen wat snoepjes en ik heb met een vriendin een lik it met houder gekocht voor onze lieveling. Verder gebruik ik alle spullen van de manege! Ik vind dat ze een goede kwaliteit spullen is op de manege dus waarom zou ik dan allemaal eigen dingen kopen Knipoog Nou ja, ik wil misschien wel eigen poetsspullen kopen, want dat vind ik dan wel leuk, maar dekjes en alles gebruik ik gewoon van de manege Clown

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 20:22

Ik had twee dekjes en twee halsters die ik eigenlijk speciaal voor Jessie had..
Maar dat doe ik dus niet meer, spullen voor een manegepaard kopen.
Nu is Jessie verkocht, en zit ik dus met de spullen.

SanderlUf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 08:59

Ik doe het wel, want ik heb een lease pony die is een soort van jou dus ik wel ja.Ik heb een sjabrakje en een halster Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 11:25

Waha dat deed ik wel altijd Haha!
Had dus een eigen hoofdstel, 5 dekjes ofzo, 3 halsters (en ze kregen geen eens halsters om bj 't poetsen... Haha! ) bandages, peesjes Vork

Haha! Ik lijd nogal aan een koopverslaving, gelukkig heb nu een eigen paard die ik kan versieren Cool

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 11:01

_Micha_ schreef:
Nee heb ik nooit gedaan ik vind het ook de grootste onzin
Ik heb een keer gezien dat iemand complete uitrusting had : hoofstel dekje ander bit, ow en als toppunt een eigen zadel Verward

Kan toch? Misschien kon hij op het manegezadel wel totaal NIET zitten..

Bij ons op de manege had eigenlijk iedereen een totaal eigen uitrusting. De instructeur had er al een schuur voor vrijgemaakt. Hierin stonden al onze ''kisten'' met een slot erop. Ik had eigen dekjes, hoofdstellen, borstels, noem maar op.. Een eigen zadel niet!

Groetjes

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 11:02

Trouwens, ik rijd nu niet meer op die manege. Maar op de manege waar ik nu rij, doe ik het helemaal niet. Alles ziet er daar gewoon tiptop uit en een eigen uitrusting is totaal overbodig. Nu versier ik gewoon alleen m'n eigen paardje Haha!

wendy_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 11:18

Welshcobfan schreef:
Als ik een manege had hoefde de klantjes echt niet aan te komen met eigen bandages, borstels etc: wie weet welke paarden er mee in aanraking zijn geweest en welke ziektes die hadden...

n beetje raar...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 18:21

Waarom is dat raar?
Je kunt namelijk heel goed een ziekte overbrengen via een borstel. Stel ik 10 paarden met dezelfde borstel, 1 heeft een besmettelijke (huid)ziekte waar ik niets van weet. Vervolgens ga ik er fijn manege paarden mee poetsen en voor je het weet zijn die ook ziek. In principe moet elk paard namelijk zijn/haar eigen spullen hebben. Dit is natuurlijk niet zo makkelijk op een manege qua borstels, maar goed die paarden staan hoe dan ook in contact met elkaar. Ik heb er geen moeite mee als ik weet dat al die eigen spullen voor manege paarden, ook daadwerkelijk alleen op die manegepaarden gebruikt worden. Maar ga niet ook nog andere paarden van buitenaf met diezelfde borstel onder handen nemen...