Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

L4UR4 schreef:Ik wil ook gaan meedoen aan de zitcompetitie, gewoon kijken wat de jury er nou van vind. Er zijn bij ons op de manege 2 voorselectie wedstrijden (duinmanege van Poelenburgh), in mei en in juni. De winnaar daarvan gaat ook naar waarland voor de regiofinale's.

StOoRzEnDeR schreef:dat is zeg maar een proefje rijden zonder beugels en dan de heletijd doorzitten en natuurlijk hopen dat je een paard hebt dat lekker zit.... hoop dat je het nu een beetje snapt...*en dat ik het goed uitgelegd heb*
suc6 allemaal
Tuurlijk beweeg je dan meer, maar daar kijken ze niet naar, ze kijken of je mee komt in de bewegingen zonder het paard te storen. Toydoll schreef:Je moet een gewone proef rijden, en daarbij word dan alleen naar de houding en manier van hulpen gekeken van de ruiter.
En daarbij moet je één rondje met gebroken lijn en volte rijden zonder beugels en doorzitten, dat is alleen maar om te kijken of je balans okay is (en je dus niet gaat klemmen o.i.d.)
Ook moet je een slangenvolte in verlichte zit, maar dat is eigenlijk onzin wat het heeft niets te maken met een dressuur houding.
Voor de rest is het gewoon lichtrijden tenzij doorzitten word gevraagd.
Arnyek schreef:Toydoll schreef:Je moet een gewone proef rijden, en daarbij word dan alleen naar de houding en manier van hulpen gekeken van de ruiter.
En daarbij moet je één rondje met gebroken lijn en volte rijden zonder beugels en doorzitten, dat is alleen maar om te kijken of je balans okay is (en je dus niet gaat klemmen o.i.d.)
Ook moet je een slangenvolte in verlichte zit, maar dat is eigenlijk onzin wat het heeft niets te maken met een dressuur houding.
Voor de rest is het gewoon lichtrijden tenzij doorzitten word gevraagd.
Ook met dressuurrijden is de verlichte zit een must! Kijk naar de toppers als Anky van Grunsven, Marlies van Baalen, Laurens van Lieren e.a..
En op die manier kan je ook goed controleren of iemand zijn balans kan bewaren zonder te klemmen e.d. Vorig jaar zijn bij de verschillende regiokampioenschappen nog diverse algemene opmerkingen gemaakt door de jury over de verlichte zit, het niveau was vaak om te huilen...
En dat laatste geldt niet alleen voor de manegeruiter/amazone, maar zeker ook voor de gemiddelde dressuurruiter/amazone.
Daarbij komt nog eens dat het een zitcompetitie is en geen dressuurhoudingwedstrijd.
zondag is de manegewedstrijd iig voor ons! 
Purmerburger schreef:L4UR4 schreef:Ik wil ook gaan meedoen aan de zitcompetitie, gewoon kijken wat de jury er nou van vind. Er zijn bij ons op de manege 2 voorselectie wedstrijden (duinmanege van Poelenburgh), in mei en in juni. De winnaar daarvan gaat ook naar waarland voor de regiofinale's.
Ik doe ook zitcompetitie op poel
Welke groep start je? 3 of 4 lijkt me

L4UR4 schreef:In groep 4 als het goed is (18 en ouder). Ik moet alleen nog even kijken of ik 13 mei wel kan.. anders ga ik in juni.
Succes alvast! 

) dus ook als ik niet door ben, kom ik zeker kijken

Vooral omdat ik dit zelf veel moeilijker vind dan een dressuurproef rijden! Wil het bij op houding rijden vaak te goed doen en natuurlijk lukt dat niet en dan ga ik juist te veel fouten maken
Maar heb er wel zin in

Doe jij dit jaar ook weer mee??

)