Zitcompetitie 2006 (FNRS)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lopeja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 11:41

Gefeliciteerd! Ah nog iemand bij waarland

Anoniem

Re: Zitcompetitie 2006 (FNRS)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 20:25

Ik wil ook gaan meedoen aan de zitcompetitie, gewoon kijken wat de jury er nou van vind. Er zijn bij ons op de manege 2 voorselectie wedstrijden (duinmanege van Poelenburgh), in mei en in juni. De winnaar daarvan gaat ook naar waarland voor de regiofinale's.

StOoRzEnDeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 21:10

hmmm dan heb ik het toch wel een beetje goed uitgelegd... alleen vergat ik de helft... heb ook weinig verstand van de F-proeven omdat ik zelf B rijd....

supertygetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 01:28

Dankjewel voor de uitleg

Lopeja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 07:56

L4UR4 schreef:
Ik wil ook gaan meedoen aan de zitcompetitie, gewoon kijken wat de jury er nou van vind. Er zijn bij ons op de manege 2 voorselectie wedstrijden (duinmanege van Poelenburgh), in mei en in juni. De winnaar daarvan gaat ook naar waarland voor de regiofinale's.

Ik doe ook zitcompetitie op poel
Welke groep start je? 3 of 4 lijkt me

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 12:16

StOoRzEnDeR schreef:
dat is zeg maar een proefje rijden zonder beugels en dan de heletijd doorzitten en natuurlijk hopen dat je een paard hebt dat lekker zit.... hoop dat je het nu een beetje snapt...*en dat ik het goed uitgelegd heb*

suc6 allemaal

Je moet een gewone proef rijden, en daarbij word dan alleen naar de houding en manier van hulpen gekeken van de ruiter.
En daarbij moet je één rondje met gebroken lijn en volte rijden zonder beugels en doorzitten, dat is alleen maar om te kijken of je balans okay is (en je dus niet gaat klemmen o.i.d.) Ook moet je een slangenvolte in verlichte zit, maar dat is eigenlijk onzin wat het heeft niets te maken met een dressuur houding.
Voor de rest is het gewoon lichtrijden tenzij doorzitten word gevraagd.

Als je balans goed is hoor je deze ook te hebben op een paard wat hobbelt Tuurlijk beweeg je dan meer, maar daar kijken ze niet naar, ze kijken of je mee komt in de bewegingen zonder het paard te storen.

Arnyek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 12:59

Toydoll schreef:
Je moet een gewone proef rijden, en daarbij word dan alleen naar de houding en manier van hulpen gekeken van de ruiter.
En daarbij moet je één rondje met gebroken lijn en volte rijden zonder beugels en doorzitten, dat is alleen maar om te kijken of je balans okay is (en je dus niet gaat klemmen o.i.d.)
Ook moet je een slangenvolte in verlichte zit, maar dat is eigenlijk onzin wat het heeft niets te maken met een dressuur houding.

Ook met dressuurrijden is de verlichte zit een must! Kijk naar de toppers als Anky van Grunsven, Marlies van Baalen, Laurens van Lieren e.a..
En op die manier kan je ook goed controleren of iemand zijn balans kan bewaren zonder te klemmen e.d. Vorig jaar zijn bij de verschillende regiokampioenschappen nog diverse algemene opmerkingen gemaakt door de jury over de verlichte zit, het niveau was vaak om te huilen...
En dat laatste geldt niet alleen voor de manegeruiter/amazone, maar zeker ook voor de gemiddelde dressuurruiter/amazone.
Daarbij komt nog eens dat het een zitcompetitie is en geen dressuurhoudingwedstrijd.

Merr

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 18:18

Arnyek schreef:
Toydoll schreef:
En daarbij moet je één rondje met gebroken lijn en volte rijden zonder beugels en doorzitten, dat is alleen maar om te kijken of je balans okay is (en je dus niet gaat klemmen o.i.d.)
Ook moet je een slangenvolte in verlichte zit, maar dat is eigenlijk onzin wat het heeft niets te maken met een dressuur houding.

Ook met dressuurrijden is de verlichte zit een must! Kijk naar de toppers als Anky van Grunsven, Marlies van Baalen, Laurens van Lieren e.a..
En op die manier kan je ook goed controleren of iemand zijn balans kan bewaren zonder te klemmen e.d. Vorig jaar zijn bij de verschillende regiokampioenschappen nog diverse algemene opmerkingen gemaakt door de jury over de verlichte zit, het niveau was vaak om te huilen...
En dat laatste geldt niet alleen voor de manegeruiter/amazone, maar zeker ook voor de gemiddelde dressuurruiter/amazone.
Daarbij komt nog eens dat het een zitcompetitie is en geen dressuurhoudingwedstrijd.

idd, iemand die de benen te ver naar voren steekt lukt het ook niet om in de verlichte zit te gaan. eigenlijk dus een mooi controle middel.

Fleury

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 19:41

Gisteren hebben we de zitcompetitieproef geoefend in de les op de manege. Ik reed op het paard waar ik ook de zitcompetitie op ga rijden.
We zijn uiteindelijk met 9 mensen in groep 4 en rijden in 3 groepen van 3. Ik ben erg benieuwd hoe het zal gaan zondag is de manegewedstrijd iig voor ons!

Lopeja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 19:51

Alvast veel succes!

liberty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 20:02

Wij hebben nog een voorselectie, we gaan met 9 mensen naar de regiofinale in Heeze, we weten alleen nog niet wie

StOoRzEnDeR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 11:09

oehhh suc6 dan...
*jullie allemaal trouwens*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 18:01

Purmerburger schreef:
L4UR4 schreef:

Ik doe ook zitcompetitie op poel
Welke groep start je? 3 of 4 lijkt me

In groep 4 als het goed is (18 en ouder). Ik moet alleen nog even kijken of ik 13 mei wel kan.. anders ga ik in juni.

Lopeja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 07:05

L4UR4 schreef:
In groep 4 als het goed is (18 en ouder). Ik moet alleen nog even kijken of ik 13 mei wel kan.. anders ga ik in juni.

ok Succes alvast!
[/quote]

_Laris_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 09:24

Wij hebben zaterdag 2de selectie wedstrijd
De regiofinale van N-H is bij ons op de manege (Waarland ) dus ook als ik niet door ben, kom ik zeker kijken

Fleury

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 10:14

Whieeee vanavond
Ik ga zo richting Maastricht en dan rond 4 uur paard vlechten en dan groep 1-2 en 3 kijken en dan om 20.00 uur moet ik in de eerste groep van groep 4 :p Heb er zin in maar ben niet helemaal zenuwloos Vooral omdat ik dit zelf veel moeilijker vind dan een dressuurproef rijden! Wil het bij op houding rijden vaak te goed doen en natuurlijk lukt dat niet en dan ga ik juist te veel fouten maken Maar heb er wel zin in

_Laris_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 11:41

Alvast heel veel succes

Lopeja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 11:45

Alvast veel succes!

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 11:48

17 mei hebben wij voorrondes op stal.

2 jaar terug is een meisje van onze manege kampioen geworden, vorig jaar zijn er 2 van de manege (in de finale!!) 2e,3e en 4e geworden!

Fiesta14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 18:58

Heey Lis,

Niet zo opscheppen hè Doe jij dit jaar ook weer mee??

grt Daantje

Melissa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 19:21

als we daar onze zitkampioen haarzelf niet hebben
heb me opgegeven voor 17 mei maar zal vast niet doorgaan

lalunique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 19:22

ik zou daar ook supergraag aan meedoen maar onze manege doet er niet aan mee

Fleury

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 21:31

Onze zitcompetitie is nu geweest, dressuurmatig was het niet echt een goede proef, over mn houding was ik wel tevreden en over het resultaat beetje teleurgesteld, die was namelijk gedeeld 8e van de 10, 1 na laatste dus met 107,5 punten.
Volgend jaar weer maar dan zeker met een ander paard

Lopeja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 06:51

Dat is jammer! Naja, volgend jaar beter
Is de puntentelling nog steeds hetzelfde als vorig jaar? Bijvoorbeeld dat de onafhankelijke zit van de ruiter 3x meetelt etc etc. ? (alhoewel snapte ik vorig jaar niet wat de verzorging van de ruiter met de zit te maken had )

Villa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 14:08

Ik heb nu ook mijn eerste voorselectie gehad, en ik ben door
Waarschijnlijk hebben we nog een keer een selectie, maar hoe weet je nou in welke groep je komt?
Ik rij F11, dus dat is groep 3 ofzo?