wie kent: Stichting Ruiterschool Amstelveen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

mustang123

Re: wie kent: Stichting Ruiterschool Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 21:29

Naar aanleiding van de lijst van jaimpjuh:
Volgens mij heb ik Filly geboren zien worden (dat was toch een veulen van Fern, weet iemand dat?). Ik heb er ook wel eens op gereden.
Er waren in de tijd allemaal paarden met van die rare namen: Make my day, Jules Unlimited ... En dan kregen ze allemaal weer een andere naam omdat dat in de les makkelijker was.
Heeft iemand Af en Toe ook gekend? En Ruffian??? Die is wel uit een grijs verleden. Het was een paard met een gat in zijn hoofd, het gat ging ook niet meer dicht, dus dat ging uiteindelijk natuurlijk niet goed. Van wat ik me ervan herinner reed hij wel lekker.

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 21:34

Die paarden ken ik allemaal niet, maar reed altijd op paarden die we van buiteaf meenamen.
Toen ik daar stage liep heb ik wel eens op de manegepaarden gereden en was weg van Talerma.

mustang123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 21:35

Bonte schreef:
mustang123 schreef:

Bonte, nog even over de foto's die je een tijdje geleden plaatste: ik vind die foto van Pommetje zo karakteristiek! Hij staat naar het gras te kijken, wil eigenlijk niet op de foto. Wat een leukerdje was dat toch. Volgens mij was hij van de slacht gered door Con; daar hebben ze nog jaren plezier van gehad. Wie is de dame op de foto die hem vasthoudt?

Weet niet meer hoe ze heette. Ze werkte daar.

Dan zou het Eva Heuff kunnen zijn, die was dierenartsassistente.

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 21:36

De naam Eva komt me wel een beetje bekend voor, maar weet niet zeker.

Sjoos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 09:33

mustang123 schreef:
LaFunkyJazz schreef:
ik heb er ook gereden ik reed altijd op de dikke haflinger Napoleon, en op Early

Ben vaak hoog geeindigt met napoleon op wedstrijden, arg die kruiwagen met koud water, verschrikkelijK!

Van Napoleon herinner ik me nou helemaal niks! Heel vaag wel dat er een Haflinger was, maar daar mocht ik vast nooit op (terwijl ik dat wel graag wou, want ik ben niet zo groot, dus dat kan best). In plaats daarvan moest ik heeeeeeeel vaak op Kiki, met bijzetteugel. Kiki was best leuk, maar ze baalde enorm van die bijzetteugel en dan waren de lessen nooit een groot succes. Van wie was Kiki een veulen, van Fern of van Miss Nearco, of nog van een ander?

cvind je mij zo groot dan? zie foto boven

Napoleon was altijd heel gaaf, omdraaien, bokjes, echte haflinger

mustang123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 12:46

Citaat:

Leuke foto trouwens! Nee, we zijn allebei niet groot (jij misschien inmiddels wel ), dus daarom verbaasde het me dat ik nooit op Napoleon heb gereden.

mustang123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 12:49

Citaat:
heb ook nog een foto van milders het zwijn

Ik herinner me Zwikker het zwijn. Was er later een Milders?
En wie kent de honden nog? Salvo (heeeeel lang geleden), Cecile, jeetje hoe heette die andere ook weer? Heel vroeger waren er ook een stuk of wat sint Bernhard honden, die begonnen te blaffen tegen vreemden maar als je in je rijkleren aankwam, was het wel goed.

Zwetsloot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 14:54

Ja Silvo en Britten bruine en zwarte labradors, daarvoor waren er van die grote sint bernards, ik weet niet meer hoe die heetten.
en was het niet Zwigger, die liep altijd los en dan lag hij verstopt omder het stro in een stand. Er liep ook nog een Geit, of Bok, die was eng want die viel soms aan.

mustang123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 16:05

O ja, die bok was ik even vergeten! En Britten was het idd.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 18:49

mustang123 schreef:
Citaat:

Leuke foto trouwens! Nee, we zijn allebei niet groot (jij misschien inmiddels wel ), dus daarom verbaasde het me dat ik nooit op Napoleon heb gereden.

nu wel, haha ben 1.79, Napoleon was echt geweldig!

naomi_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 13:10

mini_bienie schreef:
mustang123 schreef:
mini_bienie: Wat leuk dat je Jambo hebt gereden! Waar staat hij nu en hoe gaat het met hem? Jambo was een veulen van Kleine Fons (we noemden hem voor het gemak ook wel Shampoo). Later kreeg hij nog een broertje: CrackerJack. Beide waren stout toen ze jong waren en buiten echt overmoedig. Kleine Fons was trouwens vroeger ook zo. Ik neem aan dat Jambo nu - tien jaar later - een stuk rustiger is geworden. Heb je foto's van hem?

Jambo is nog steeds stout, een beetje gemeen zelfs... maar wel erg leuk! Foto's heb ik niet meer van hem. Hij staat nu op wennekers, samen met een ander paard dat vn SRA vandaan kwam, naam ben ik even kwijt, een vos.

is ie nogsteeds van Jolanda? die heeft `m toen samen met Admiral gekocht...
ik heb tot het einde op SRA gereden...in mijn tijd stonden daar Lizzy, Mady, Romeo, Fern, St.Georges, Sam Avon, DJ, Charlie!! mijn lieveling, Jambo en Crackerjack en de Fonsjes en Sabrina, Tommy, Brogan, Saumur, Filly,Make my Day... oh ik kan ze me zo voor de geest halen maar weet de namen niet meer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 13:24

Wat leuk is dit, ik reed bij een andere manege, boszicht en de legmeermanege, maar als ik deze fotoos zo zie, komt het pennygevoel weer boven. De magie van de manegelessen! ow dat was iets voor mij, leefde de hele week naar dat ene uurtje toe. Een vriendin van mij had daar haar schimmelarabier staan Pleun heette dat paard, geloof een merrie. Constance heeft toen nog een flink erge beenwond van haar paard verzorgd en zonder haar goede zorg was het waarschijnlijk niet meer goed gekomen.

naomi_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 13:27

en wie kent dan milders en van tuyl nog? de twee hangbuikzwijntjes? en kent ook iemand de laatste honden van Con, die Boerboel en de boxer en die 2 labradors?
ik weet nog wel dat DJ naar een gezin in gelderland is gegaan, toevallig kwam hij bij een lerares van mij op stal, Romany is naar een gehandicpate manege gegaan...David Coulthard is volgens mij naar een van de meisjes van de vrijdagavond uit mijn les verkocht, Crackerjack naar Michelle van de vrijdagavond, Fellow en (volgens mij) River zij als lease paarden aan MJ en ?gegaan...
zelf heeft Con toen Lizzy,de Fonsen,Charlie,Romeo,Karin(de shet) gehouden...ik rij er nog regelmatig langs als ik bij mijn ouders ben...het hele weiland staat op z`n kop, ze moeten een groot deel inleveren...
en st. Georges staat thuis en heeft een nakomeling, denk ondertussen al 3 jaar....

naomi_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 13:35

hebben jullie trouwens toen ook een jockey helm aangeschaft met een petje met de meest rare kleuren? ik heb `m nog!! ik kan er geen afstand van doen, heb inmiddels al een tijdje een nieuwe cap....maar elke keer als ik dat ding zie liggen denk ik toch terug ana die goede oude tijd!

Sjoos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 15:53

ik wilde het toen gaan doen! haha, maar toen ging ik naar een manege dichterbij huis, dus

naomi_s

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 17:17

dat was toen echt een hype....

Tomos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 17:19

Hoi allemaal,

Ik ben van *ver* na jullie tijd, maar ben misschien wel degene die het er het laatste is geweest... ik heb tien dagen geleden m'n paard gezadeld om daar weg te rijden, op naar het volgende avontuur. En eigenlijk bezocht ik bokt.nl dus om te zien of er iets te vinden was over m'n nieuwe stal, de Amsterdamse Manege, maar vond tot m'n verbazing dit draadje over de Stichting Ruiterschool Amstelveen!

Eind 1999 is de manege inderdaad "gesloten", de manegewerkzaamheden werden gestopt. Wel bleven de eigen paarden: een aantal oude manegepaarden die de rest van hun leven op het land konden doorbrengen, en een aantal renpaarden, in actieve training (op "vakantie" thuis), of ervoor (geboren) of erna (met pensioen).
Ook bleven een aantal pensionpaarden.

Ik kwam daar in 2002, eerst tijdelijk, later definitief. Toen ik daar kwam, stonden daar:
Kleine Fons (die ik aardig groot vond!)
Charlie (waar ik nog mee door het Amsterdamse Bos heb mogen rijden, heerlijk paard met humor, kan uitstekend voorop of achterop lopen maar nooit alleen! had echt verlatingsangst, haha!)
Rumba (de staloudste, ook trouw Sinterklaaspaard)
Karin (eigenlijk was zij de staloudste)
Fellow (pensionpaard geworden)
River (ook pensionpaard geworden)
St George (George, renpaard in ruste)
With Flying Colors (Flo, dochter van George)

en nog wat paarden die jullie waarschijnlijk niet kennen.

De pensionpaarden (waaronder Fellow en River) zijn langzamerhand naar andere stallen vertrokken, meestal omdat hun eigenaren verhuisden. Ik ben daar gebleven, omdat mijn paard (Tom) en ik het er allebei UITSTEKEND naar onze zin hadden. Zo'n verzorging kan je alleen over dromen, Tom had echt dagelijks persoonlijke aandacht, kon heerlijk elke dag los (binnenbak, buitenbak of land) en ik heb veel, heel veel, van de dames mogen leren. Tom heeft ook nog met de gepensioneerde manegepaarden buiten op het land mogen lopen.

De manegepaarden waren echt oud, ik geloof dat de jongste zo'n 25 was (Charlie), de oudste zo'n 35 (Rumba), Fons er tussenin, en Karin was zoals gezegd de oudste (niemand wist precies hoe oud zij was). Helaas zijn ze allemaal eind 2004 en in de loop van 2005 gestorven, echt puur uit ouderdom en na een prachtig en goed verzorgd pensioen.

De youngsters (Flo en haar vader George) zijn er wel nog, maar niet meer op de plek waar jullie ze hebben gezien. Op 1 januari verhuisde Tom naar de Amsterdamse Manege, een paar dagen later verhuisde de andere paarden (allemaal van Con) met de dames mee.

Wie ook mee verhuisden zijn Baje de Boerboel, en Milders het zwijn. Stoute de boxer is - ook door ouderdom - gestorven, het was een moeilijk jaar vorig jaar (een jaar van heel veel afscheid).

Voor ons blijven de goede, zeer goede, herinneringen, voor Constance hopen we dat de verhuizing brengt waar ze op hoopt: een rustig leven temidden van haar geliefde paarden (met wat minder opstallen om te onderhouden).

mustang123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 21:40

Tomos, begrijp ik het goed dat Constance nu ook verhuisd is? En bedoel je met "de dames" Con en Sabine??
Ja, de komst van Stout, de boxer, heb ik meegemaakt. En nu is hij van ouderdom doodgegaan, het is toch wat. Goed om te lezen dat alle oude paarden nog zo lang geleefd hebben.
Erg leuk dat je dit schrijft, al is het dan echt het definitieve einde, zo te lezen.

Tomos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 22:00

Hoi Mustang,

Yes, de dames (Constance en Sabine) zijn ook verhuisd, en John uiteraard ook overigens
Het is het definitieve einde van de manege aan de Vierlingsbeeklaan, want er komen appartementencomplexen en (luxe) woningen aan het Amsterdamse Bos voor in de plaats.
Het is in ieder geval niet het definitieve einde van de paardenliefhebberij van Constance. Die zet ze gewoon op haar nieuwe stek voort.

Trouwens (effe de puntjes op de i) het varkentje heette Swikker, en de andere (die er nog steeds is) Milders. Ze zijn vernoemd naar prominente figuren op Duindigt (Harry Swikker en Rob Milders). En de boxer heette Stoute, die was naar Sir Michael Stoute (de Engelse trainer) vernoemd.

Ik kijk terug op een heel leuke tijd bij de Ruiterschool Amstelveen, en zo te zien ben ik niet de enige. En als ik mijn paard zadel, met het molton dekentje van Constance, en het uitrij dekentje van Constance, en het touwtje op z'n nek omdat dat van Constance moest, en m'n fleurige petje op m'n helm die ook al van Constance kwam... dan sta ik nu misschien op een andere stal, maar de goede zorgen van Constance strekken verder dan de Ruiterschool Amstelveen.

Oh - en voor diegenen die Hein kennen... ook met hem gaat het goed, hij heeft ook nog steeds aardig wat paarden om hem heen

naomi_s

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 22:17

jeetje ik had geen idee dat ze nu verhuisd zijn , noet al zeggen dat ik al een paar maanden niet meer ben wezen kijken...weet jij heel toevallig het nieuwe adres van constance en zou je mij die willen pb-en? groetjes naomi

Zwetsloot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 23:10

Wat onwijs leuk om nou eens het hele verhaal te horen, daar was ik naar op zoek toen ik dit topic maakte. Ik heb ook echt een hele fijne tijd gehad bij Constance en de beestenboel, heel veel geleerd en vooral heel veel genoten. Ik wil ook graag haar adres dus als je me even kan PB'en heel graag. Ik wil haar na al die jaren nog eens bedanken voor alles. Jammer dat het doek nu definitief is gevallen voor stichting Ruiterschool Amstelveen, maar alle paarden zijn zoals ik het begrijp goed terecht gekomen.

mustang123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 13:15

Ik sluit me bij de vorige schrijvers aan: ik wil ook graag weten waar Con naar toe is gegaan; kan je mij ook pb-en?
Over Hein las ik enige tijd geleden een krantenberichtje; hij woont geloof ik nu in Friesland en heeft nog 2 paarden, als ik het goed heb.

mini_bienie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 13:55

naomi_s schreef:
is ie nogsteeds van Jolanda? die heeft `m toen samen met Admiral gekocht...
ik heb tot het einde op SRA gereden...in mijn tijd stonden daar Lizzy, Mady, Romeo, Fern, St.Georges, Sam Avon, DJ, Charlie!! mijn lieveling, Jambo en Crackerjack en de Fonsjes en Sabrina, Tommy, Brogan, Saumur, Filly,Make my Day... oh ik kan ze me zo voor de geest halen maar weet de namen niet meer...

Hij is nog steeds van Jolanda idd!

Tomos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 09:46

Hoi allemaal,

(sorry was gisteren de hort op)
Jullie willen allemaal Constance's adres... alleen zit ze nu midden in de verhuizing, en dat is zo ongeveer het slechts mogelijke tijdstip om eens gezellig bij te gaan praten!
Ze zal het overigens wel heel leuk vinden denk ik.
Maar het lijkt me beter dat jullie in een PBtje aan mij je naam + telefoonnummer (misschien email adres alhoewel Constance niet zo e-mailerig is) geeft, en de periode dat je daar op stal kwam, dan bespreek ik wel een keer met Constance (als de rust weer wat is wedergekeerd) hoe we verder kunnen gaan.

Trouwens dat haar verhuizing jullie een beetje overvalt, dat klopt, het overviel ons eigenlijk allemaal. We dachten allemaal dat het nog wel een paar jaar ofzo zou kunnen duren, maar ja, de verstedelijking rukt op he? Het is nog ongeveer het enige plekje waar Amstelveen huizen mag bouwen (zonder in de geluidszone van Schiphol te komen). En toen ging het ineens snel.
Zo zonde...

naomi_s

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 21:37

mijn moeder belde gisteravond, dat er een stukje over sra in de krant stond, dat morgen alles al tegen de vlakte gaat....en dat Con naar Limburg vertrokken is...ik zla je een pb sturen met mijn gegevens...