Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
) en het resultaat is er ook naar: 2 winnaars in de FNRS zit-en houdingcompetitie, ieder jaar een show/uitvoering op de JIM. En sommige paarden worden dus door gevorderde ruiters met sporen gereden. Op de landelijke rv waar ik een tijdje reed had iedereen sporen aan, zlefs het kleinste kind of beginner en hoe men daar reed en lees kreeg was om te huilen
estja schreef:Op de landelijke rv waar ik een tijdje reed had iedereen sporen aan.
runningkawa schreef:sporen op de manege
ik vind het belachelijk
sporen zijn om hulpen te verfijnen, niet om je paard aan de gang te houden
of in een bepaalde gang te krijgen
zo leren de leerlingen ook helemaal niet wat de functie van een spoor is.
liesjuh91 schreef:Even over sporen op eigen paarden etc.
Iemand zei dat "als er een eigen paard komt, de sporen tegelijkertijd ook worden aangeschaft"
Dat valt mij vaak ook op.
LindeCaspar schreef:Ik rijd wedstrijden op een manegepony, en ik KAN niet zonder sporen. Maar iedereen die op Sizzy rijdt, rijdt met sporen...
Maar dan wordt hij nog doder???? Weet niet hoe ik het ander moet zeggen.......................
De meeste ruiters rijden zonder sporen (mógen ze ook niet eens), en alleen bij een klein aantal paarden zijn sporen toegestaan. Maar ook bij die paarden mogen ruiters die hun benen niet op de góede manier gebruiken (en dus om te drijven hun sporen er gelijk in zetten) absoluut niet mét spoortjes rijden. Als je denkt dat sporen een middel zijn om je paard aan de gang te krijgen, dan mag je ze ook gelijk af doen want daar zijn ze daar absoluut niet van gediend. In de kinderlessen zijn ze geloof ik überhaupt niet toegestaan omdat ze daar van mening zijn dat die kinderen nog lang niet zo ver zijn dat ze die kunnen gebruiken.
Dat paard wordt dus vaak met spoor gereden, maar zodra je bij hem die spoortjes op de verkeerde manier gebruikt heeft hij ook zoiets van "ja hallo, je kunt me de boom in met je sporen" en reageert hij totaal niet meer (en staakt letterlijk). Besef je je dat en ga je daarna wél fatsoenlijk je kuiten gebruiken, dan reageert hij opeens wél. Ook zonder spoortjes reageert hij gewoon (tenzij hij een baaldag heeft, dan heb je sowieso gewoon pech want meneer heeft Een Slecht Humeur
).
(en van het gebruik van sporen in het algemeen). Dat ze maar gewoon erop geflikkerd worden omdat het paard niet naar de benen luistert vind ik van de gekke, en dat heb ik op andere plaatsen helaas vaak genoeg gezien- zowel bij privé als manegepaarden 

lindsey schreef:Lusitana natuurlijk heeft het wel met niveau te maken. Je wilt toch niet elke beginner die zijn benen nog niet altijd stil kan houden sporen om doen?
Lusitana schreef:Daar is de gedachtengang weer verkeerd. Sporen mogen nooit gebruikt worden om "de hele tijd mee te prikken" om paarden aan het lopen te krijgen.