sporen op manegepaarden , ja of neen ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 12:27

Dat is echt geweldig !

estja

Re: sporen op manegepaarden , ja of neen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 12:50

Voor Runningkawa

Ook op onze manege geen in de krul trekken. Er komen wel eens mensen die zeggen "dat ze kunnen rijden" en jawel hoor........ ruk-en plukwerk. Die hebben het dan ook altijd moeilijk bij ons want die worden stevig aangepakt. Ik denk dat ze bij ons veel les geven volgens de Duitse methode (ikke moet altijd met meer schwung rijden ) en het resultaat is er ook naar: 2 winnaars in de FNRS zit-en houdingcompetitie, ieder jaar een show/uitvoering op de JIM. En sommige paarden worden dus door gevorderde ruiters met sporen gereden. Op de landelijke rv waar ik een tijdje reed had iedereen sporen aan, zlefs het kleinste kind of beginner en hoe men daar reed en lees kreeg was om te huilen

Wat ik zeggen wilde met mijn warrig verhaal is dat het er volgens mij niet zo veel toe doet of het manege of eigen paard betreft. Sporen kun je in sommige gevallen gebruiken ter verfijning van de hulpen, mits je er als ruiter goed mee overweg kunt en je paard ook correct gereden is.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 13:10

estja schreef:
Op de landelijke rv waar ik een tijdje reed had iedereen sporen aan.

Op de pensionstal waar mijn verzorgpaard staat ben ik de enige die zonder sporen rijd. Het lijkt inderdaad wel of men zodra het paard is aangeschaft ook gelijk sporen aanschaft. Maar ja op je eigen paard kan helaas niemand je verbieden om sporen te dragen.

kenny4ever

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 14:58

bij ons wel maar niet bij alle paarden/pony's

_Marjon_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 17:55

runningkawa schreef:
sporen op de manege
ik vind het belachelijk

sporen zijn om hulpen te verfijnen, niet om je paard aan de gang te houden
of in een bepaalde gang te krijgen

zo leren de leerlingen ook helemaal niet wat de functie van een spoor is.

Hier ben ik het mee eens.

Op de manege waar ik reed reed ook niemand met spoor. Dat mocht ook niet, en terecht!

Nainkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 18:07

Toen ik nog op een manege reed, reed ik wel met sporen de laatste maanden. Op aanraden van mn instructeur trouwens (ze moesten wel stomp en klein zijn, logisch!). En niet om het paard voorwaardser te laten lopen, maar om de hulpen van de oefeningen te verfijnen.
Maar in andere lessen heb ik nooit mensen met sporen zien rijden, dus echt gebruikelijk is het ook niet! En dat is misschien maar goed ook!

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 18:50

Even over sporen op eigen paarden etc.

Iemand zei dat "als er een eigen paard komt, de sporen tegelijkertijd ook worden aangeschaft"
Dat valt mij vaak ook op.

Ik rij op dit moment geen wedstrijden maar ben druk bezig met trainen, en we zitten nu bevestigd op het M1.
Of ik sporen draag? ja...
Wel probeer ik 1x in de week zonder zweep en zonder sporen te rijden en steeds vaker laat ik mijn sporen in de kast.

Ik ben zelf van mening dat je eigenlijk gewoon tijdens het rijden je geen sporen erbij hoeft te hebben, een paard moet namelijk ook gewoon op je "normale" beendruk reageren.
Misschien dat je ze tijdens de les eens omdoet omdat je tijdens de les vaak een wedstrijd gerichte les hebt.

Ik denk dat veel eigenaren de fout maken door constant met sporen te rijden, hierdoor maak je je paard sowiso minder gevoelig voor de normale beendruk...
Waarom zien we anders steeds grotere sporen???
Als je in het algemeen zonder sporen rijd heb je op wedstrijd en wedstrijd gerichte training sowiso genoeg aan een 20/30 mm.

Nu zullen er mensen gaan zeggen, ja ze hangen eraan maar ik gebruik ze niet, waarom hangen ze er dan aan???

Ik_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 19:26

Ik rijd wedstrijden op een manegepony, en ik KAN niet zonder sporen. Maar iedereen die op Sizzy rijdt, rijdt met sporen...

Maar dan wordt hij nog doder???? Weet niet hoe ik het ander moet zeggen.......................

Nainkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 20:58

liesjuh91 schreef:
Even over sporen op eigen paarden etc.

Iemand zei dat "als er een eigen paard komt, de sporen tegelijkertijd ook worden aangeschaft"
Dat valt mij vaak ook op.

Dat was het moment dat ze bij mij weer de kast in gingen
Ik heb ze niet nodig, ik rijd nu alleen nog maar recreatief en voor die paar dressuuroefeningen die ik wel doe ga ik ze ook echt niet gebruiken..

OdiEtAmo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 17:11

LindeCaspar schreef:
Ik rijd wedstrijden op een manegepony, en ik KAN niet zonder sporen. Maar iedereen die op Sizzy rijdt, rijdt met sporen...

Maar dan wordt hij nog doder???? Weet niet hoe ik het ander moet zeggen.......................

Laat ik het zo zeggen, op ten duur zal ze door verkeerd gebruik van de spoor niet meer op de normale beendruk reageren en langzamenhand word ze ook imuun voor de spoor zelf, waardoor er steeds grotere en scherpere sporen nodig zijn...

Mag ik vragen waarom sizzy altijd met sporen word gereden?

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 20:12

ik ga met runningkawa mee

op mijn manege word er nooit met sporen gereden, onder geen enkele omstandigheden, en eigelijk vind ik dat normaal .

men moet toch toegeven dat het overgrote deel van maneges heeft geen paarden/ruiters die met gemak M lopen (uizonderingen bevestigen idd de regel) en zouden volgens mij dan ook geen sporen mogen dragen.

Als ze dit niveau wel bereikt hebben heb ik er eigelijk geen (of minder) problemen mee mits toelating en goede begeleiding van de instructrice

pollyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 07:58

Ik vind dat het soms wel kan op paarden/pony's die op hoger niveau lopen. De eigenaresse van de pony's waar ik en nog meer kinderen op lessen heeft liever dat we op sommigen met sporen rijden(L, M dressuur) maar gewoon vind ik dat het van de situatie afhangt

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 10:19

Ik vind nog steeds dat het niks met niveau te maken heeft, maar met het leren omgaan met sporen. Als zijnde een hulpmiddel om je paard attent te maken op het been, ipv met een stokje. Ik denk dat beide manieren correct aan geleerd moeten worden. Er wordt ook niet goed geleerd om met stokje om te gaan, maar dat is een andere discussie. In die zin vind ik niet dat je kunt zeggen dat sporen niet op manèges thuis horen. Ik zou willen dat er juist veel meer over het gebruik van sporen werd onderlegd, zodat mensen niet om de verkeerde redenen naar sporen grijpen, of het ineens belangrijk vinden om sporen te hebben als ze een eigen paard hebben, omdat ze vinden dat het dan wel kan, of hoort, of weet ik het wat. Laat er alsjeblieft gewoon duidelijkheid zijn over sporen en spoorgebruik, dan zal er minder spoormisbruik zijn, denk ik...
Maar dat zal wel te veel gevraagd zijn voor sommige manèges.
Als ik het zo lees af en toe is er een hele onderstroom van slechte manèges, waar in de krul trekken bv wordt aangeleerd... Dat zoiets bestaat gaat boven mijn pet. Ik wordt echt oud....

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 10:37

Lusitana natuurlijk heeft het wel met niveau te maken. Je wilt toch niet elke beginner die zijn benen nog niet altijd stil kan houden sporen om doen?

Ben wel met je eens dat je toch ergens moet leren om met sporen om te gaan. Dus in gevorderde lessen zou het wel moeten kunnen.

Maar op grote maneges hoeft maar 1 iemand een bepaald paard met sporen te rijden en gelijk denken tientallen meisjes dat ze ook wel goed genoeg zijn om dat paard met sporen te rijden. Terwijl ze misschien nog niet zo ver zijn.

Verkeerd spoorgebruik leidt dan te vaak tot afgestompte paarden die door helemaal niemand meer fatsoenlijk te rijden zijn.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 10:55

Ik rijd op dezelfde manege als Estja, en moet zeggen dat ze daar erg goed omgaan met de paarden qua spoorgebruik De meeste ruiters rijden zonder sporen (mógen ze ook niet eens), en alleen bij een klein aantal paarden zijn sporen toegestaan. Maar ook bij die paarden mogen ruiters die hun benen niet op de góede manier gebruiken (en dus om te drijven hun sporen er gelijk in zetten) absoluut niet mét spoortjes rijden. Als je denkt dat sporen een middel zijn om je paard aan de gang te krijgen, dan mag je ze ook gelijk af doen want daar zijn ze daar absoluut niet van gediend. In de kinderlessen zijn ze geloof ik überhaupt niet toegestaan omdat ze daar van mening zijn dat die kinderen nog lang niet zo ver zijn dat ze die kunnen gebruiken.

Het paard wat ik daar (meestal) rij is een van de weinige die vaak met een spoortje gereden wordt. Ik rijd hem daar inderdaad mee, maar zodra een van de instructeurs merkt dat ik in mijn gewone beenhulpen de spoor ga gebruiken mag ik de rest van de les aanmodderen zonder- eigen schuld, had ik ze maar normaal moeten gebruiken. Moet ook zeggen dat ik van die aanpak veel geleerd heb qua beenligging Dat paard wordt dus vaak met spoor gereden, maar zodra je bij hem die spoortjes op de verkeerde manier gebruikt heeft hij ook zoiets van "ja hallo, je kunt me de boom in met je sporen" en reageert hij totaal niet meer (en staakt letterlijk). Besef je je dat en ga je daarna wél fatsoenlijk je kuiten gebruiken, dan reageert hij opeens wél. Ook zonder spoortjes reageert hij gewoon (tenzij hij een baaldag heeft, dan heb je sowieso gewoon pech want meneer heeft Een Slecht Humeur ).

Eerlijk gezegd vind ik dat een goede manier van spoorgebruik op maneges (en van het gebruik van sporen in het algemeen). Dat ze maar gewoon erop geflikkerd worden omdat het paard niet naar de benen luistert vind ik van de gekke, en dat heb ik op andere plaatsen helaas vaak genoeg gezien- zowel bij privé als manegepaarden

@ Estja: je vergeet 2 Nederlands studentenkampioenen
*edit: wat een verhaal weer

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 13:45

lindsey schreef:
Lusitana natuurlijk heeft het wel met niveau te maken. Je wilt toch niet elke beginner die zijn benen nog niet altijd stil kan houden sporen om doen?

Ik vind, maar dat heb ik in dit topic nog niet genoemd, dat men eerst zitlessen aan de longe moet krijgen. Tegen de tijd dat je de les in gaat, mag ik hopen dat je je benen stil kunt houden en sporen helpen je er trouwens ook heel goed aan herinneren hoe je je benen moet houden...
Wat ik zei was meer een reactie over het algemene idee dat je pas op een bepaald niveau sporen zou mogen gebruiken.
Dat is individueel verschillend. Hoger niveau gaat niet simultaan met benen stil kunnen houden en je kunt ook niet zeggen dat elke beginner met de benen wappert! Het staat dus los van niveau...
Ik denk dat het aan de instructeur is om te bepalen wanneer.
Ik wil alleen maar duidelijk maken dat spoorgebruik geleerd moet worden en het zou goed zijn als dat op manèges gebeurde.

rona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 14:09

Ik vind dat je op een manege paard/pony geen sporen moet gebruiken want er zijn genoeg mensen die zonder sporen op die paarden/pony's kunnen rijden. En het grbuik van spoeren bevorerd het niet voor de mensen die de zonder rijden.

Pjelk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 14:41

Ik vind het goed als maneges hier één lijn in trekken. Dus: bij bepaalde dieren òf wel òf geen sporen. Bij ons is er één pony ontzettend sloom en die wordt door de meer gevorderde ruiters met sporen gereden. Beginners doen dat echter (natuurlijk) niet. Hetzelfde gebeurde met een traag manegepaard wat we eerder hadden. Die reageerde op den duur helemaal niet meer op normale beenhulpen.. Dan weet je dus wel hoe er met die sporen om werd gegaan..
Maar aan de andere kant zijn sporen niet perse erger dan een zweep vind ik en die is dan wel weer algemeen geaccepteerd. Met beide kan, mits in verkeerde handen, veel kwaad aangericht worden.

amber2588

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 15:12

Ik rijd op de manege in een van de hoogst gevorderde lessen die ze hebben. Sommige paarden rijd ik daar wel met sporen, niet om ze vooruit te krijgen (als je daar sporen voor nodig hebt zou ik maar eens terug gaan naar een beginnersles), maar om ze er aan te herinneren dat ze meer kunnen dan sloom hun rondjes sjokken. Ze worden door elkaar voor beginners en gevorderden gebruikt, dus dan wil bij sommige paarden het niveau nog wel eens afzakken. Daar gebruik ik - ook lang niet bij alle paarden - wel sporen voor. En dat zijn ook maar kleine knopsporen, meer dan dat is beslist niet nodig. Zolang ze op die manier gebruikt worden vind ik het geen probleem. Er is daar een paar weken geleden een paard aangekocht als manegepaard dat op beide flanken littekens van 20 cm heeft van wieltjessporen. Dat is ziek! Als ik erachter zou komen wie dat op z'n geweten heeft...

De instructrice is heel strikt in wie ze wel en niet mag gebruiken, een beginner hoeft het niet te flikken om met sporen aan te komen zetten.

OdiEtAmo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 16:25

Ik vind dat er door het "jij mag wel sporen jij niet" een soort van jaloezie ontstaat tussen de ruiters...
"ik rij beter, ik mag met sporen"

Ze moeten een duidelijke lijn trekken, geen onzekerheid, geen "jij wel, ik niet"

Het is OF allemaal wel OF allemaal niet, anders krijg je zoveel gezeur...

Als de ene met sporen op een paard gaat rijden, en er komt daarna iemand op die er "nog niet" mee mag rijden, reken dan maar dat ze veel meer problemen krijgt met het voorwaarts rijden, het gevolg dat het paard "sloom" is en dat de zweep er maar weer bij word gepakt, daar moet je dan maar even flink mee rammen...

Als iemand mij de hele tijd loopt te prikken met n vork, en er komt daarna iemand die mij prikt met zn vinger, dan ga ik daar echt niet zo op reageren als ik deed toen iemand me met een vork zat te prikken...
Ik ga pas weer zo reageren als iemand weer de hele tijd met de vork zit te prikken, na een tijdje word ik daar ook minder gevoelig voor en dan kun je gaan prikken met een stuk prikkeldraad, maar na een tijdje voel ik daar ook niets meer van, en als iemand me daarna weer gaat prikken met een vinger, dan geef ik sowiso helemaal al geen reactie meer.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 17:10

Daar is de gedachtengang weer verkerd. Sporen mogen nooit gebruikt worden om "de hele tijd mee te prikken" om paarden aan het lopen te krijgen. sporen zijn er , net als het stokje, om een paard attent te maken op je normale beenhulp, zodat die feitelijk licht kan worden en de rest van de tijd doet de spoor niks. Komt alleen in actie als paard niet luistert naar been. Kun je ook met het stokje doen en daar mep je toch ook niet elke pas mee?

"Elke ruiter kan zonder sporen rijden", zei iemand. Waar. Maar elke ruiter zou ook moeten kunnen leren hoe je met sporen hoort te rijden.
De spoor is gewoon je rijstokje aan je hielen hebben...

Voor de duidelijkheid, ik rijd zelf elk paard zonder sporen, maar kan wel sporen juist gebruiken omdat ik er mee om heb leren gaan.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 17:16

Ben ik met je eens

maar vraag een ruiter eens, wanneer tik je met je zweepje
de meeste weten dat nog wel te zeggen.

maar vraag ze dat eens bij een spoortje
de meeste denken dat ze het niet gebruiken, terwijl het er steeds perongeluk tegen prikt.

en juist op een (manege) paard, dat niet aan het been is, doe je dat erg snel.
Daarom vind ik dat juist niet de paarden om te leren omgaan met sporen.
Je kunt er wat betreft beter 1 hebben, die zijn kont direct licht als je een keer teveel prikt

OdiEtAmo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 17:28

Lusitana schreef:
Daar is de gedachtengang weer verkeerd. Sporen mogen nooit gebruikt worden om "de hele tijd mee te prikken" om paarden aan het lopen te krijgen.

Ik bedoel hier dus bij, het feit hoe er meestal om word omgegaan met sporen, met de verkeerde gedachte dus...

Er word geprikt, misschien niet bewust, maar er word vaak geprikt, geprikt om de "slome knol" vooruit te trappen.
Dan krijg je dus het vinger-vork-prikkeldraad effect, waardoor er op n geven moment alleen nog maar met sporen gereden kan worden omdat er zonder spoor geen reactie te bekennen is.

Dat probeerde ik dus met het bovenstaande verhaaltje uit te beelden

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 17:56

Aha.
En eens met RK dat je het beste leert met sporen te rijden op een paard dat hevig reageert op sporen...

OdiEtAmo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 18:10

Vind ik ook, als je een keertje je sporen er verkeerd indrukt mogen ze je dat best even laten weten