Worden manege ruiters expres dom gehouden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Worden manege ruiters expres dom gehouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 15:36

horsies schreef:
EsSther schreef:

ik ken niet tot weinig ruiters die hun wedstrijd carriere zijn begonnen bij de manege!
[\quote]

Laat ik nou heeeeel veel ruiters kennen die hun wedstrijdcarriere zijn begonnen bij een manege.

Ik denk dat Esther onderscheid maakt tussen wedstrijden rijden en een wedstrijdcarriere maar dat vul ik maar voor haar in

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 15:38

Euhm Essther, misschien inderdaad een harde mening, maar imo ook nog eens eentje die kant nog wal slaat. Ik ken echt genoeg ruiters die wedstrijden rijden en nog goeie punten scoren ook en die nog steeds op een manege rijden en ook in de manege lessen en jawel, die ook allemaal nog op een manege zijn begonnen...

Ik ben het wel met je eens dat paardrijden voor 20% uit talent bestaat en 80% uit heel heel hard werken en trainen (misschien zelfs wel in een andere verhouding), als je hoger op wilt zal je inderdaad moeten investeren, maar als je totaal geen gevoel met paarden hebt kun je investeren wat je wilt, maar er komen zul je nooit! Daarin tegen iemand met gevoel voor paarden kan ook met een 'minder paard' (hiermee wil ik niemand voor het hoofd stoten, maar duidelijk maken dat ik niet een super gefokt of een al eerder gelopen ZZ-paard bedoel) ver kan komen.

Iemand met een eigen paard hoeft niet altijd perse verder te komen er zijn ook ruiters die genieten van de dingen die ze wel met hun paard kunnen! (en dus met plezier met 9 anderen in de les rijden, gewoon omdat het onstpannend is en gezellig)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 15:44

Ik vind niet dat je wedstrijden als meetlat moet gebruiken voor kunde. Er zijn zat mensen die gewoon goede drukknoppaarden hebben, privé trainers en weet ik het wat en goed presteren in de ring, maar thuis bij wijze van spreke al bij een scheet van het paard er af donderen. Daar zijn ook genoeg voorbeelden van. En daar staan tegenover manège kinderen die van alles en nog wat kunnen rijden en als een huis zitten.
Talent zit overal en gebrek aan talent maar genoeg poen ook.

Ik zit vaak op een forum waar nogal wat dames te vinden zijn die meteen aan een privépaard en trainer zijn begonnen. Die plaatsen ook wel eens foto´s. Nou, het gemiddelde Nederlandse kind op een manège paard rijdt beter, hoor.
Het staat los van elkaar, goed leren rijden en waar je het doet en hoe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 15:57

Ik denk wel dat manegeruiters meer lef hebben, gaan met een onbekend paard met een groep de bossen in. Ik denk dat ze ook wel handig zijn met paarden. Misschien niet zomaar een B proefje neerzetten en leuke punten rijden, maar wel snel in zijn om van alles te proberen.

Ik ken nl veel wedstrijdruiters die niet met hun paard de bossen in durven, als ze gaan, alleen stappen en al snel paniek hebben als paardje wat druk wordt. Ze gaan zeker niet zomaar even alleen.

Deze discussie is al eens eerder gevoerd en ik vind het niet fair te zeggen dat hun wedstrijdrossen feller zijn dan de flegmatieke manegeknollen. Iemand die al behoorlijk in de sport meedraait mag dan toch wel zijn paard goed onder controlle hebben? Kom vaak paarden zonder ruiter tegen in de bossen, paarden die van de manege komen en gehuurd worden, dus zo flegmatiek zijn ze dan ook weer niet.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 16:03

Ik denk ook dat er veel manege ruiters zijn met meer lef, zij stappen immers iedere week op een ander paard, iets dat een wedstrijdruiter uit de voorbeelden hier boven niet eens in zijn of haar hoofd haalt! Persoonlijk denk ik ook dat een gemiddelde manege ruiter zeker wel in staat is een redelijk nette B proef neer te zetten op een willekeurig paard! (en laat die wedstrijdruiter dan maar hetzelfde proefje rijden op een "doorgewinterd" manege paard)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 16:10

mensen deze discussie is al gevoerd, al die argumenten zijn al weerlegd en er is gewoon uitgekomen dat om beter te leren rijden er echt een eigen paard/verzorgpaard en priveles nodig is + het regelmatig blijven rijden van andere paarden, wat de fanatieke ruiters en amazones dus ook doen.

Dus wil je weten wat andere mensen daar op zeggen, sla dan dat topic op want jullie zijn nu offtopic bezig.

*zucht*

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 16:19

ik denk dat het aan verschillende factoren licht..

Te grote groepen,vaak lessen er 10 mensen mee,
in een uurtje kujn je gewoon neit alle mensen genoeg les geven dat ze eigenlijk behoren te krijgen naar mijn mening,

Verder het harde werken d.m.v aan de teugel en eht zwaardere werk,
die paarden lopen meerdere uren per dag,
heel veel verschillende ruiters,
dus ik denk dat ze ook aan het paard denken en daardoor niet teveel laten vragen aan het paard..

Wil je echt gewoon goed rijden,neem dan prive les denk ik..

Heb zelf ook 2 jaar op een manege gelesd,op zich niks mis mee,maar het echte rijden leer je pas als je meer rijdt,en prive lessen krijgt !

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 16:24

Maar ze worden niet expres dom gehouden.... Wie schiet er wat mee op om manege ruiters dom te houden? Niemand toch? De instructie zelf niet, de ruiter niet, het paard niet en de manege ook niet....

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 19:39

Express domgehouden weet ik niet.

Op de manege waar ik vroeger reed liepen de paarden en pony's minstens 1 les per dag aan de teugel en een les zat vol met 8 man.

Nu wordt er op die manege door gediplomeerde instructeurs aan 14 - 16 man les gegeven. Dat is nog geen 5 min. aandacht per ruiter.
Dat kan niet en daar kan je als instructeur niks aan doen.

Wat ik wel erg vind is dat een ruiter die een jaar rijd niet het verschil weet tussen linkerhand en rechterhand. Dit geldt ook voor binnen en buitenteugel.
Er rijdt nu 1 keer per week een meisje op mijn pony, ze is niet bang, maar ze heeft in dat jaar niks geleerd. Ze weet niet eens hoe ze der teugels vast moet houden Ze kan lichtrijden en goed blijven zitten.
Ik heb haar nu een paar keer "les gegeven" en ze gaat met sprongen vooruit.
Het was de bedoeling dat ze alleen mee ging met buiten stappen.

De manege waar zij rijdt is een 4* of 5* manege. Ik ben er ook wel eens jury geweest met dressuur proefjes. Je zag het niveau ieder jaar verder dalen.

Ik denk dat het niveau van een manege ruiter afhangt van de eigenaar.
Die willen graag zoveel mogelijk klanten in een les met een zo goedkoop mogelijke instructeur.
Is dit niet het geval dan zal het niveau aanmerkelijk hoger liggen. De FNRS sterren zeggen mij niet zo veel.
Een 4* of 5* manege heeft zijn pony's en soms zelfs paarden ook nog op stand staan.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 23:59

shadow0 schreef:
russel schreef:
Op de manege waar ik lesde wilden we weten hoe we een paard aan de teugel moesten rijden. Herhaaldelijk gevraagd of we daar meer uitleg over konden krijgen (waren volwassenen en geen kinderen).

Het antwoord dat steeds kwam was: "dat komt vanzelf"

Maar eigenlijk is het wel zo. Zo heel af en toe overkomt het me. Dan lukt het gewoon allemaal, paard loopt lekker, de communicatie loopt verfijnd, je bent lekker ontspannen en houdt je handen lekker stil, et voila, helemaal vanzelf geeft het paard zich min of meer over.

Hier ben ik het mee eens.

Toen ik nog geen paard aan de teugel kon rijden wilde ik dat ook graag leren en vroegen we daar ook om in onze les. Toen kregen wij ook als antwoord dat duurt nog wel een paar jaar.

Denk achteraf ook wel dat het eerder nog te vroeg was om dat te leren want je moet eerst je ruitergevoel ontwikkelen. Als dit eenmaal wat beter ontwikkeld is gaat het inderdaad van zelf zoals shadow
zegt. Kan ook niet uitleggen hoe ik dat doe gebeurt gewoon.

Toch ben ik ook wel met Russel eens dat een instructrice je daar bij kan helpen. Soms houd je inderdaag net een hand iets te strak of te los of ben je net te laat met je been wanneer je daar op gewezen wordt en je paard gaat aan de teugel lopen leer je dat gevoel steeds beter te herkennen. Daardoor gaat je paard steeds beter aan de teugel lopen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 12:20

Ik heb dit 2 jaar op een manege gereden en kreeg toen een bijrijdpaard waarmee ik naar de club kon. Ik heb ik een half jaartje clubles zo verschrikkelijk veel meer geleerd dan in 2 jaar manege les!!!! Dit was op een 2 sterren manege.
Ik reed toen ook gevorderd.

Ik rijd nu enkel nog mijn eigen (groene) pony's en krijg les aan huis.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 12:35

hele topic zo'n beetje doorgelezen

op veel maneges word er zodanig les gegeven dat het gewoon leuk is voor de mensen die der komen hobbellen , mega recreatief hobbellen van links naar rechts in de bak en na 7 jaar weten ze nog niet hoe je een paard eigenlijk sturen moet .. maar ze blijven en dus zijn dat inkomsten

laatst ben ik op een manege in eede geweest (zeeuwsvlaanderen) en zat met stomme verbazing te kijken naar de les die er gegeven werd

ER WERD ECHT LESGEGEVEN de ene ruiter was duidelijk verder dan de ander maar ze kregen allemaal gezamelijk les maar werden er ook allemaal apprt even tussen uit genomen om de puntjes per ruiter en paard op de i te zetten , ze waren nu bezig met 2 punten licht wijken voor de kuit en stelling vragen de man gaf duidelijk les , als ik weer zou gaan lessen zou het daarzijn ! ipv een der 5 maneges dichter in de buurt

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 12:51

Zoals het hoort, nickyu!
Eigenlijk zou er overal zo les gegeven moeten worden!

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 20:13

Ik ben tijdens mijn ORUN opleiding les gaan geven aan kinderen op de manege waar ik toen werkte. Ik vond het leuk om die kinderern zo veel mogelijk te leren. Mijn toenmalige baas kwam toen bij me en zei dat ik ze niet zoveel moest leren want dan kopen ze veel te snel een eigen paard, ik wist niet wat ik hoorde en ben er toen dar ook mee gestopt. Ik ga niet daar staan voor niks. Ook de andere instructeurs hadden hooguit de basis instructeurscursus gehaald en reden op maximaal M niveau.
Ik vind dat een slechte zaak.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 20:34

Dat is wel heel erg. Ik denk trouwens niet dat elke manege er zo over denkt - vele zijn ook pensionstal en hebben alleen maar voordeel bij veel eigen paarden

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 20:49

Verplaatst van VMR naar MV.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 20:50

ik heb totaal niet alles gelezen.
maar ik denk niet dat we express dom gehouden worden.

kijk, ik heb leren rijden op een manege a la kop staart rijden.
draaien was aan een teugel trekken
vooruit = schoppen+tikken met zweep
stoppen is gewicht naar achter gooien en zo hard mogelijk trekken aan de teugels.

dan ben ik verandert van manege, maar dat was niet veel beter.

tot ik in de gevorderden groep kwam, ja man, sturen op buitenteugel huh?
en nog altijd snap ik dat principe maar half.
nu rijd ik al ruim 6 jaar, waarvan 3 jaar aanhobbelen was,
1 jaar in de gevorderden ,maar op een slecht paard, een jaar op een keigoed paard, en nu een halfjaar op de overschotjes (goed paard is weg :'( )
Maargoed, de lesgever probeerde dus echt wel iets te leren, en ik heb ook veel geleerd, en met men huidige bijrijdpaard volg ik ook nu en dan les van hem.

Maar een halfjaar geleden ben ik begonnen met men bijrijdpaard, (koudbloed)
van manegemiepje een groen paard opleren.
na een maand of 2 kreeg ik ook les (toevallig eigenlijk)
en wat ik allemaal niet bijgeleerd heb!.
eindelijk snap ik het principe van rijden op de zit, kuithulpen in plaats van hak, vragen en geven.

Maar langs de andere kant.
ik leer de zoons van de eigenaars ook rijden, een ervan is al goed weg ermee.
Maar probeer maar eens aan een leek uit te leggen wat stelling en buiging is, voor hij zelfs maar kan lichtrijden (want ja, stelling,buiging, binnen en buitenbeen en blablabla heb je nodig om een wending te kunnen rijden)
dan heb ik ook wel de neiging om te zeggen:
vooruit = been
links=linkerteugel
blablabla
en dan komt de rest later ook wel...
vandaag had ik een meisje die eens wilde komen rijden
reed al 3 jaar op de manege
nu is mina niet van de makkelijkste
erg gevoelig (ben redelijk consequent daarin), dat meisje heeft de bak doorgevlogen.
terwijl geen van de hele beginners dat hebben gehad.
dan heb je ook zo van: stop het is geen manegepaard, voorzichtig met je benen.
de zonden worden dat ingegoten van mij, en dan komen ze dit ook niet tegen.

nu weet ik niet wat ik precies wil zeggen met dit berichtje, maar de ene manege is de andere niet, en de ene lesgever is de andere niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 22:36

ik lees dit topic nu wat mij goed uitkomt.
hier is nu een loge voor een weekje. zei rijd iedere dag op mijn welsh en de rest mag ze meestal uitstappen oid.
ze is 11 jaar oud en rijd in een gevorderde les.
za ging ik mijn paard rijde (2 maanden ohz wat mijn loge goed wist!) toen vroeg ik of ze uit wou stappen. zegt ze: "oh, effe wachten, effe binnen me sporen pakken"
ik had echt zo iets...mens d*nderop met je sporen die zijn niet nodig. afin kan gebeuren.
volgende dag een buiten ritje...om de 10 m moest ik het bit van "haar" pony goed doen omdat ze aan het trekken was. als ik daar dan iets van zei zei ze dat ze niet trok. en dan 3 sec later: "en trek ik nu?"
ik word daar echt gek van. heeft ze me paard ff vast met hoofdstel aan..zie ik dat ze hem gras laat eten, dus ik: heb je niet geleerd dat een paard geen gras mag eten met bit in? ja dat heb ik geleerd ik weer: waarom doe je dat dan niet. zei: dat is toch maar onzin

nou grrr k word stapelgek van haar bah bah

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 22:55

shadow0 schreef:
Fleurtje, dat heb ik ook wel eens horen zeggen. Men neme een ongelofelijk eigenwijs portret, dat hardstikke goed kan lopen maar wel minstens 1 keer duidelijk verteld moet worden dat er dit uur gewerkt gaat worden.
Een beginner stapt er op, monstertje gaat lekker op rust staan. Ok, drijf maar aan. Nog geen oortje bewoog. Ok, geef hem maar een tik met de zweep. Beginner geeft een lief klein aaitje met de zweep, en als je al iets kunt zien is het de pony die begint te glimlachen: dat wordt een makkelijk uurtje.
En op zo'n moment moet je ingrijpen. Niks lief, niets subtiele lichte hulpen, gewoon hoppakee, aan het werk. En dan krijg je dus van die uitspraken van de instructeur: "sla zo hard als je kunt". En dat levert dan een minitikje op...

Dat
in bepaalde situaties

wordt gezegd dat je hard moet ingrijpen, betekent niet dat dat altijd geaccepteerd wordt. Rijd je op een ander paard, dat nog nooit de gedachte heeft gehad langzamer te gaan dan je aangeeft, dan worden er hele andere dingen gezegd. (Minder doen, nog minder...)

Als het nou in bepaalde situaties werd gezegd oke... Ik was toen 7-8 jaar oud en ben laatst toevallig nog eens naar zo'n les geen kijken. Het heeft vaak niks met aan het been staan te maken wat daar hebben ze op sommige maneges nog nooit van gehoord. Die pony's waren gewoon afgestomd en dan op woensdagmiddag het 3e/4e uur liepen waren ze allemaal sloom. Dan zag je gewoon 12 kindjes achter elkaar zo hard schoppen en slaan als dat ze konden om die pony's in draf te houden. Daar leert niemand iets van en die pony's werden alleen maar slomer en ongevoeliger. Als dan een kindje van 8 haar zweepje kapot mepte had ze eindelijk leren slaan. Dat is in mijn ogen gewoon belachelijk. Kinderen die zo jong zijn kunnen absoluut zulke dingen niet begrijpen wanneer iets wel en niet nodig is. Daar werd niet eens de moeite voor genomen omdat de instructrice zelf ook nog geen B-proef aan elkaar kon rijden.
Mijn instructrice roept ook weleens "schop m zo hard als je kan" maar dan is dat in een hele andere context.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 11:34

WEdstrijdruiters en manegeruiters zijn 2 verschillende discussies. Ik zou wedstrijdruiters namelijk weer het liefst opsplitsen in dressuurmutsen (dat zijn niet ALLE dressuurwedstrijdrjiders) en springruiters. Dressuurmutsen bieden hun paard geen afwisseling, rijden niet buiten, springen niet, longeren hooguit een keer en durven niet op een ander paard. En dat zijn dan mijns inziens ook geen echte ruiters.

Een echte ruiter rijdt veelzijdig: dressuur, springen en buiten. En houdt er van om op verschillende paarden te rijden. Deze exemplaren bevinden zich zowel onder mensen met eigen paard of manege mensen.

Nu over de topic:
Ik denk dat paarden erg veelomvattend is en dat je op de manege alleen maar een aspect ervan aangeboden krijgt en dat is het er op rijden. Je leert bitter weinig over de natuur van paarden, het houden ervan en de ziektes.

Verder zijn er niet veel maneges waar je echt gediplomeerde instructie aangeboden krijgt. En als je dat al krijgt kan een manege niet voorkomen dat paarden een beetje stug in de rug worden en in de mond vanwege het beginnersgebonk en getrek. En dat vormt een handicap voor de gevorderden om gevoel voor het rijden te ontwikkelen. + het feit dat 98% van de ruiters hooguit een uurtje in de week rijdt en dan ook nog in groepsverband (vaak grote groepen) wat dus onvoldoende is om echt goed te leren rijden.

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 11:41

Desiree schreef:
Een echte ruiter rijdt veelzijdig: dressuur, springen en buiten. En houdt er van om op verschillende paarden te rijden. Deze exemplaren bevinden zich zowel onder mensen met eigen paard of manege mensen.

Waarom zou je als dressuurruiter moeten springen om de kwalificatie "echt" als stempel te krijgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 11:41

Omdat het je zit en reflexen ten goede komt.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 11:55

runningkawa schreef:
Omdat het je zit en reflexen ten goede komt.

En balans! en je krijgt er inderdaad een onafhankelijke zit van.
Maar ook ter afwisseling voor je paard en om je paard te gymnastiseren. D.m.v. in-uitjes bijvoorbeeld.
MAar ja, ze DURVEN niet he.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 11:56

Klopt heel fijn voor de gymnatisering

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 11:58

Idd Desiree, ik durf niet te springen. Nou ja, als een huppeltje van 50 cm mee telt . Maar ik rijd wel buiten en doe genoeg niet-dressuur dingen, ben ik dan half-echt .

Oké ontopic:
Dom gehouden? Ik weet het niet.

Ik spreek nu over de manege waar ik vroeger reed. Ik rijd nu 6 jaar denk ik, en de eerste 2 - 3 jaar heb ik op die manege gereden.
Ik wou meer dan alleen die rondjes hobbelen, paar figuurtjes maken in een rijtje, galopje en klaar. Dus ik ging op zoek naar ene verzorgpaard en heb er enkele gehad. Nu verzorg ik Olga 1.5 jaar.
Dat ff terzijde.

Twee weken ging ik naar m'n vriendin kijken, die inmiddels een eigen pony heeft, maar nog steeds op die manege rijdt.
Wel ik moet zeggen, wat ik zag vond ik triest. Ik heb naar een les gekeken met mensen waar ik zelf mee in de les gereden heb en het zag er nog precies hetzelfde uit als 3 jaar geleden .

Worden ze dom gehouden? Ik weet het niet. Ik denk dat ze gewoon niet anders kennen.

Toen ik met verzorgpaarden begon, ging er voor mij een hele andere wereld open .