Ervaringen Jan Dolfing-manege (Paardensportcentrum) Vries

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chanoek1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 17:49

Heeft iemand een idee of Tessa al geleast word?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 18:13

Voordat ik mijn huidige paard(en) had ben ik er gaan lessen, als voorbereiding op het wederom aanschaffen van een eigen paard. Ik schafte een eigen als veulen aan dus had wat jaren "over" zeg maar.

Dat moet ergens in 2004-2005 geweest zijn. De manege stond goed aangeschreven.

Ik kwam toen vanuit Den Haag, en was net in Drenthe komen wonen, en ik ben ook de jongste niet meer.

Mij viel meteen op dat er een hele rij paarden/ponies in stands stonden, de rest niet. Er waren gemengde groepstalllen, en er waren gewone boxen.

Ik vond de stands niet erg schoon (nou worden die ook sneller smerig dan boxen,op het oog ook).
De dieren stonden nogal in hun mest, maar ik kon wel zien dat er niet lang geleden vers stro in gedaan was.

Maar ik was werkelijk onaangenaam verrast door de chaotische zadelkamer, waar wel blokken met zadels hingen met de paardennamen er boven, maar dan hing daar net weer geen zadel, en als je daar iets over vroeg, pakte men gewoon een ander zadel van een andere standaard af om het op je lespaard te leggen. Ook met hoofdstellen, het was soms een heel geimproviseer en geknutsel om het alternatieve harnachement enigzins passend te krijgen. En dat paste dan ook net niet. men dacht wellicht dat je dat toch niet zag.

Waar ik werkelijk van schrok was de toestand van althans de paarden die ik voor kreeg om te rijden: open wonden op schoft en singelplek, werd dan even gauw wat blauwsel op gespoten, (niet eigen) zadel en singel op diezelfde plekken erop en hup de les in.
Toen ik een hoef optilde om uit te krabben zat het ijzer daar volslagen scheef onder en een deel leek wel in-of overgroeid. samen met het ijzer. Of was het hoefkanker, zoiets had ik ieg nog nooit gezien.

Ik was behoorlijk overdonderd. Ook zat ik in les 3 op een bruine merrie die zó onregelmatig liep dat ik niet anders kan concluderen dan dat die simpelweg kreupel was. Toen ik daar iets over zei "was er niks aan de hand"". Yeah right.

Er waren geen individuele borstels, en diegenen die er wel waren werden op elk paard of ponie gebruikt en verbijsterend smerig.

Na een paar lessen ben ik daar niet meer naar teruggegaan, ofschoon iedereen en ook Jan Dolfing zelf, uiterst aardig en attent was. Maar de wijze waarop de paarden waarop ik moest rijden de les in gestuurd werden (en daar ook nog na mij moesten lopen), kon ik me simpelweg niet mee verenigen.

De manege staat nog steeds goed aangeschreven, en er worden ook heel veel activiteiten op en omheen georganiseerd, tevens verwachtte ik ook echt geen topsportpaarden, hahaha, maar dit was het andere uiterste: ik kon het niet opbrengen op de duidelijk niet in orde zijnde paarden die ik (toevallig?) voorgeschoteld kreeg verder te lessen. Die paarden hadden helemáál geen les behoren te lopen.

Spijt me als ik iemand hiermee voor het hoofd stoot, maar het is mijn eerlijke ervaring en mening.
Paardenwelzijn vond ik beneden peil, het zou al te toevallig zijn als ik net de enige zou zijn die in die paar lessen kneusjes trof.... Ik kan alleen maar hopen dat eea nu verbeterd is.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 23-02-15 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 18:18

Ik heb er geen ervaring mee maar vind sommige dingen heel vervelend om te lezen. Snap niet hoe het in Nederland zo normaal is om manage paarden (die goud waard zijn) zo slecht te behandelen. Er zouden minimale voorwaarden moeten zijn en dat vind ik in ieder geval dat de paarden iedere dag buiten lekker rond kunnen wandelen, goed passend harnachement hebben, niet meer dan 2 uur op een dag mogen lopen etc. Helaas is er op maneges van alles normaal wat uiteindelijk gewoon mishandeling is.

terpentijn

Re: Ervaringen Jan Dolfing-manege (Paardensportcentrum) Vries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 18:24

Volgens mij kwamen de paarden voor een groot deel van hen althans wel vrij veel buiten, althans méér dan in het westen, waar ik toen net vandaan kwam, gebruikelijk was. Ik heb ook wel eens hele groepen paarden van de weide naar binnen zien komen en dan allemaal in hun eigen box zien schieten.
Geen idee of die privé waren of manegepaarden.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 19:21

Ik heb er een paar jaar later met mijn zoon gereden en toen was het nog precies zo als jij beschrijft.
Paarden buiten is hier meer regel dan uitzondering, er is nu eenmaal veel meer mogelijk qua weidegang dan in het westen, dat is wat mij betreft geen teken van een goede verzorging. Een stel paarden het land opgooien en er niet naar omkijken is ook nog eens goedkoper(dat deed hij destijds in ieder geval met paarden waar "wat mee was").
Overigens is het bij de Eswal, de andere manege in Vries, niet beter gesteld hoor.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 19:31

Ik vind maneges in het algemeen gewoon niet diervriendelijk. Werd toevallig vandaag heel vrolijk van dat topic over manege paarden op een paddock paradise, zo kan het dus ook. Dit is heel zeldzaam.

Waar ik sta gestald worden ook kinderlessen gegeven. Is wel wat kleinschaliger als op een grote manege maar de paarden staan lekker samen op paddock/weiland, worden eruit gehaald voor de lessen, nooit meer dan 2x per dag gebruikt, krijgen na het rijden een lekkere schep muesli en mogen daarna weer terug naar hun vriendjes. Hebben allemaal eigen tuig dat goed past, beginners met strenge handen krijgen geen teugels aan het bit, er word heel goed gekeken dat de paarden niet in de mond getrokken worden of geschopt worden en ze worden allemaal met respect behandeld.

Uitkomst? Geen vervelende streken, paarden die allemaal braaf hun rondje lopen met een ontspannen rug en een nette houding. Geen vervelende sjago pony's die kinderen eraf gooien, bokken etc.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 20:48

De manege waar wij nu zitten is wel heel goed voor hun paarden en pony's. We hebben inmiddels heel wat maneges gezien, maar deze is veruit het paardvriendelijkst.

Riannepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 10:46

Ik heb ook een tijdje bij Jan Dolfing gereden, maar de manege paarden worden volgensmij heel slecht behandeld. Ze staan of bijna nooit buiten, of altijd. En inderdaad, ik vind het een hele slordige manege en slecht tuig voor de paarden, nu rijd ik ergens anders en daar leer ik veel meer. :')

123123Music

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 21:28

Ik rij er nu super lang en ik vind het daar geweldig. Misschien was het vroeger slecht maar de paarden worden goed behandelt. Zo'n manege kost super veel geld dus daarom kan er niet voor ongeveer 150 paarden en pony's alles nieuw zijn. De lessen zijn leuk en lekker veel bakken om in te rijden. Ponykamp is heeeeeel leuk!!! *\o/* ik heb nog nooit zulke leuke begeleiding gezien!!!
Jan is super aardig en hij behandelt zijn paarden met respect. Als je iets ziet wat niet goed lijkt zoals koliek of een wond dan komt hij meteen kijken en controleren.
Top manege! (Mijn mening)

Tessiestoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 15:23

Bij mij was het ook heel raar want ik kwam aan en we wreden aan ons lot overgelaten. Ik was gelukkig met een ervaren vriendin en die hielp me wel. Toen we gingen rijden was het echt een zootje iedereen reed door elkaar en paarden gingen er zo vandoor. Ik zat zelf op een volgens die manege een beginners pony. Ik ben niet ervaren dus ik dacht dat gaat wel goed. De eerste keet galloperen ging wel goed maar later ging mijn paard steeds draven terwijl we moesten stappen. We gingen weer gallopeeren en toen ging mijn paard er vandoor. En iedereen zat op mij te zeiken dat ik moest inhouden dat deed ik ook alleen dat paard bleef door gallopeeren en iedereen bleef op mij zeiken. Uiteindelijk heeft een begeleider de teugels van mijn pony gepakt en heeft hem gekalmeerd. Ik vind dit niet normaal voor een beginners pony. Toen moest een vrouw tegen de begeleider zeggen dat we niet moesten gaan draven omdat ik helemaal overstuur was. Ik reed later naast een andere beginnende vrouw en die had ook al eerder tegen de begeleider gezegd dat ze het gallopeeren te snel vond gaan maar dat boeide hem niks. De begeleider had zijn paard zelf ook niet onder controle. Kortom het is geen beginners rit terwijl het nergens was gezegd en het was echt een zoodje.