hulpteugels en "scherpe" bitten in de les

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shadow0

Berichten: 43584
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: hulpteugels en "scherpe" bitten in de les

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 22:41

Pharagirlke, dat kan goed kloppen, maar de western-manier van rijden is zonder aanleuning en met heel weinig teugeldruk. Scherpere bitten zijn dan om fijnere hulpen te kunnen geven en dus nog minder met je teugels te hoeven doen. (Dat is althans de theorie. Of het op de maneges in de praktijk ook zo gaat weet ik niet. Soms wel, soms niet, vermoed ik...)

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: hulpteugels en "scherpe" bitten in de les

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 23:15

De western manege waar ik gereden heb, reden ze gewoon met snaffles, en western geen aanleuning? Tja, toch wel. Het is je doel om met een losse teugel te rijden, maar dat moeten jij (en je paard) wel leren

Ayasha
Blogger

Berichten: 58121
Geregistreerd: 24-02-04

Re: hulpteugels en "scherpe" bitten in de les

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 23:25

stef: maar klopt het dat ze in westernmaneges eerder 'scherpere' bitten hebben dan engelse?

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Re: hulpteugels en "scherpe" bitten in de les

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 09:41

bij de manege waar ik rij,hebben alle manegepaarden een enkel gebroken bustrens,er zijn er 2 met een martingaal en 1 met een gogue,omdat die anders haar hoofd de lucht in gooit,haar rug hol houdt en er constant vandoor stiert.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: hulpteugels en "scherpe" bitten in de les

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 10:03

Phara, kan ik niks over zeggen, ik heb nmaar ervaring met 1 manege, en daar reden ze gewoon op snaffle (trens dus)

rona
Berichten: 2902
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: sittard

Re: hulpteugels en "scherpe" bitten in de les

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 10:41

Bij ons op de manege heeft geen enkel paard een scherp bitje. En een enkel paard heeft een martingaal om als die in de springles wordt gereden. Vind het ook niet echt verantwoord om bij manege paarden scherpe bitjes of hulpteugels te gebruiken want die paarden moeten zowel door beginners als gevorderden gereden kunnen worden.

Clinnn_

Berichten: 5596
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Aan Zee (BE)

Re: hulpteugels en "scherpe" bitten in de les

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 20:45

1 paard heel het jaar door met pelham

1 paard soms in de winter met pelham en anders op wandeling.
In de winter rijdt die soms met pelham wanneer hij het serieus in z'n vel heeft, en dan mogen er zeker geen beginnelingen op.

1 pony rijdt met martigaal.

Voor de rest zijn rijden ze allemaal met gewone bitten. Weet ik veel hoe die noemen.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: hulpteugels en "scherpe" bitten in de les

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 11:59

Hey waar rijd jij dan Pouskintje? Ik zie dat je van Blankenberge bent, vandaar. Bij ons zijn de paarden in de winter eigenlijk nooit frisser dan in de zomer. Dit komt doordat ze ongeveer evenveel lopen, niet geschoren worden en geen deken op krijgen en nog elke dag buiten komen denk ik.

Hilary

Berichten: 9207
Geregistreerd: 22-05-04

Re: hulpteugels en "scherpe" bitten in de les

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 15:52

Alles is bij ons enkel gebroken en vrij dik. er zijn er 2 met een ongebroken rubber, eentje daarvan heeft nu nog last van z'n mond (gooien als je iets te veel druk op de teugel zet) en die krijgt een freestyle halster.
verder geen hulpteugels. er mag bij ons ook niet met sporen gereden worden btw

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Re: hulpteugels en "scherpe" bitten in de les

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 16:36

dat vind ik nou een goede, dat er niet met sporen gereden mag worden Lachen
bij de manege's waar ik gereden heb werd er ook enkel met enkel/dubbel gebroken bitjes gereden, en geen hulpteugels. gelukkig Lachen

Clinnn_

Berichten: 5596
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Aan Zee (BE)

Re: hulpteugels en "scherpe" bitten in de les

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 18:13

poes schreef:
Hey waar rijd jij dan Pouskintje? Ik zie dat je van Blankenberge bent, vandaar. Bij ons zijn de paarden in de winter eigenlijk nooit frisser dan in de zomer. Dit komt doordat ze ongeveer evenveel lopen, niet geschoren worden en geen deken op krijgen en nog elke dag buiten komen denk ik.


Ik rij in manege vagevuur in Zuienkerke.

De paarden rijden winter en zomer evenveel maar er is echt wel een verschil voelbaar tussen winter en zomer.
Ze gaan veel sneller, ze verschieten veel sneller, en bokken sneller Tong uitsteken

En jah Quel Mec is dat paard die soms een pelham moet aandoen omdat: Bij ons in de manege is de les zo: eerst opwarming Knipoog, daarna galop op beide kanten, daarna doorzitten, daarna galop op beide kanten.
En Quel Mec heeft in de winter soms eens kuren en dan denkt hij van: als ik mijn ruiter er nu van smijt (da's dan in de laatste galop) dan hoef ik het volgende uur misschien niet te rijden.
Dan maakt hij een geluidje dat op iiieeettt lijkt en dan begint hij.
't is een groot paard, en hij geeft echt smerige bokken en capriolen als hij begint.
En als hij die pelham in heeft en je spant je teugels wanneer je die iiieeett hoort dan doet hij meestal niks.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: hulpteugels en "scherpe" bitten in de les

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 11:02

Pouskintje schreef:
Ik rij in manege vagevuur in Zuienkerke.

De paarden rijden winter en zomer evenveel maar er is echt wel een verschil voelbaar tussen winter en zomer.
Ze gaan veel sneller, ze verschieten veel sneller, en bokken sneller Tong uitsteken


Dat heb je dus bij ons niet. Bokken, wegschieten, dat gebeurt echt heel uitzonderlijk. Daarom rij ik niet graag in rij achter elkaar, paarden leren zo veel te goed hoe ze makkelijk onder het werk kunnen uitkomen (1 in de rij weg, de hele rij weg meestal). Ik sta er altijd van te kijken hoe er bij andere maneges idd altijd paarden staan die gekend zijn voor dat soort fratsen. Natuurlijk hebben wij ook paarden die wel eens wat frisser zijn, of eens een bokje geven, maar echt er van door gaan of zo, neen, dat gebeurt toch niet veel...