Wat vinden jullie van stands?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: Wat vinden jullie van stands?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 19:29

Denummer1,

MSN taal is absoluut niet toegestaan hier. Wil je hierop letten?

denummer1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 19:59

Lielle schreef:
Denummer1,

MSN taal is absoluut niet toegestaan hier. Wil je hierop letten?

oke ik zal er op letten

denummer1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 20:02

en wat die manegepaarden betreft...ik zei het meer omdat ze al veel aandacht krijgen van veel kinderen ens0..ze komen vet vaak uit hun stal.

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 22:44

Ik vind dit zo'n zinloos topic.
Sommige maneges hebben geen ruimte om alle paarden in een box te zetten of geen land om de paarden buiten te zetten. mogen ze daarom niet bestaan???? (want het is zooooo zielig) Zullen we die paarden dan maar meteen afmaken, want als je al de maneges moet sluiten die paarden op stand heeft, omdat dit zielig is, dan heb je heel veel paarden over. Sorry voor dit bericht, maar meteen zeggen ik kom niet meer op een manege want ik vind het zielig. dat vind ik dom. De meeste manege eigenaren verzorgen hun paarden super. maar hebben niet de luxe van allemaal box of een wei. Op mijn manege hebben ze een stuk of 6 stands en kunnen ze niet naar buiten. Zomers gaat de manege 3 weken dicht en gaan de paarden 3 weken het land op. Soms worden ze door iemand die ze verzorgt losgegooid in de buitenbak. maar de paarden hebben het er prima OK dan! Wij hebben wel eens uitwisselings wedstrijden met de carrousel en dan vragen de mensen of het privepaarden zijn. Nou nee, gewoon manegepaarden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 22:52

De discussie over paarden op stands of niet, en of het zielig is of niet is hier op bokt al vaker gevoerd. Persoonlijk heb ik er wel moeite mee als de paarden vast staan in een stand. En je hebt stands, en stands, bij de een kan het paard makkelijk liggen, bij de ander is het zo krap dat dat niet meer lukt. Bij de ene manege komen de paarden overdag wel buiten, bij de andere niet. Bij de ene manege zijn de paarden alleen met een balk van elkaar gescheiden, bij de andere zitten er complete gesloten wanden tussen. Met simpele aanpassingen valt er van een stand met gesloten wanden een smalle box te maken, waar paarden zich makkelijk vrij in kunnen bewegen en desnoods kunnen omdraaien.

Ik zou een nieuw te bouwen manege niet meer met stands maken. Dat is niet meer van deze tijd. Maar bestaande maneges met stands meteen dan maar sluiten vind ik ook niet kunnen. Ook als er geen land is, is er altijd nog de mogelijkheid om de paarden overdag in een paddock te zetten, of desnoods in de rijbak. Je kunt er als manegeeigenaar ook voor kiezen om in de zomer een paar weken de manege sluiten en de paarden op een weiland zetten. Het zijn van die kleine dingetjes die het leven van een manegepaard draaglijker kunnen maken, alleen is daar niet altijd evenveel aandacht voor.

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 19:05

hoi,

ook ik zou hier graag mijn mening over willen geven...
want stands worden altijd maar als slecht en zielig gezien.
vroeger had ik die mening ook maar sinds 2,5 jaar heb ik die mening scherp bijgesteld.
waar ik nu werk staan de paarden en pony's zowel in boxen als ik stands.
de stands zijn gewoon een lange rij voelbakken met balken er tussen en de vastzet stukken zitten gewoon aan de voerbakken (dus geen gedoe met klossen aan de touwen enz.)
de paarden komen elke dag ongeveer 4 uur los in een groep en ze gaan rond eind april allemaal het land op. en dan gaan ze rond begin oktober weer naar binnen toe.
veder kunnen ze allemaal normaal draaien en liggen in de stands en zie ik het grote probleem dan ook niet dat het slecht is enz.
momenteel staan er alleen pony's bij ons in de stands (de grootste is 1,46) maar er hebben ook paarden in gestaan.
ik vind het zieliger als een paard/pony 24/7 in een donkere kleine stal staan en ze er hoogstends 1 uurtje per dag uitkomen.
er staan allemaal paarden die op rust staan en ze genieten duidelijk van een lekker leventje want anders heb je lijkt mij geen kwieke gezonde paarden op stal staan..
en vroeger stonden bijna alle paarden op stands en toen werd er ook nooit geklaagd.. maar wij mensen willen graag alles telkesns groter zien en we willen helaas telkens meer.
en misschien kan ik met deze reactie heel bokt over mij heen krijgen maar dat neem ik dan maar voor lief...

groetjes ilse

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 19:22

ik ben het helemaal met Calice eens.

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 19:52

calice schreef:
hoi,

vroeger had ik die mening ook maar sinds 2,5 jaar heb ik die mening scherp bijgesteld.
de stands zijn gewoon een lange rij voelbakken met balken er tussen en de vastzet stukken zitten gewoon aan de voerbakken (dus geen gedoe met klossen aan de touwen enz.)
de paarden komen elke dag ongeveer 4 uur los in een groep en ze gaan rond eind april allemaal het land op. en dan gaan ze rond begin oktober weer naar binnen toe.
veder kunnen ze allemaal normaal draaien en liggen in de stands en zie ik het grote probleem dan ook niet dat het slecht is enz.
momenteel staan er alleen pony's bij ons in de stands (de grootste is 1,46) maar er hebben ook paarden in gestaan.
ik vind het zieliger als een paard/pony 24/7 in een donkere kleine stal staan en ze er hoogstends 1 uurtje per dag uitkomen.
er staan allemaal paarden die op rust staan en ze genieten duidelijk van een lekker leventje want anders heb je lijkt mij geen kwieke gezonde paarden op stal staan..
en vroeger stonden bijna alle paarden op stands en toen werd er ook nooit geklaagd.. maar wij mensen willen graag alles telkesns groter zien en we willen helaas telkens meer.
en misschien kan ik met deze reactie heel bokt over mij heen krijgen maar dat neem ik dan maar voor lief...

groetjes ilse

OK dan! OK dan! OK dan!

maartjevO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 20:40

Citaat:
hoi,

groetjes ilse

Er werd bij dit topic niet bijgezet hoe de omstandigheden waren
(hoeveelheid licht, aantal uur in de wei).
En als je puur kijkt naar stands of stal
zou ik liever een stal hebben, als voorde rest alles gelijk is.
En aangezien weide en licht enz. eigenlijk gewoon verplicht zou moeten zijn.

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 20:48

Ik vind pony's die dagenlang in 'stands' moeten staan erg zielig.
Eerst stonden de pony's op de manege waar ik rij ook in stands, maar de manege is uitgebreid, zodat ze nu allemaal een lekkere grote box hebben.

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 20:51

Waarom is het nou zielig. Oke het is minder als in een box, maar als het niet anders kan en hij/zij wordt goed verzorgd is het niet zielig. Niet elke manege heeft die super faciliteiten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 23:21

Van stands is heel makkelijk een box te maken. Zodat het paard of de pony niet met het hoofd vast hoeft te staan.

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 07:19

Kijk dat vind ik dus zielig.. dat ze de hele dag met hun hoofd vast moeten staan! Geef die beestjes toch wat bewegingsvrijheid!!

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 20:23

Cassidy schreef:
Van stands is heel makkelijk een box te maken. Zodat het paard of de pony niet met het hoofd vast hoeft te staan.

Niet elke stand is groot genoeg om box te worden. Ze zijn niet klein, maar een boxformaat , dus kan je minder paarden kwijt.

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 20:56

alsnog is het wel beter als die beestjes wat meer bewegingsvrijheid hebben
liever kleine boxjes dan stands.. zo denk ik erover

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 21:21

kizz_rianne schreef:
zo denk ik erover

Kan wel, maar niet altijd haalbaar en dus ook niet meteen zielig. maar daar zullen de meningen over verdeeld blijven. ieder zijn eigen mening, gelukkig. Knipoog

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 22:02

daarom zet ik er ook bij dat 'ik er zo over denk'
iedereen z'n eigen mening.. inderdaad Clown
heb ff geen zin om in discusse te gaan Bloos

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 12:37

bij ons op de manege staan de paarden in boxen en de pony's in ( ruime) stands. Sommige mensen kunnen het mss wel zielig vinden maar onze manege heeft gewoonweg geen plaats om 20 pony's in boxen te plaatsen. Trouwens van maandag tot donderdag geeft onze manege geen les dus mogen de pony's de wei op.

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 15:47

Tjah, dat ligt er nog al aan.

Als ze dag en nacht zo vast staan vind ik dat echt heel zielig, maar als ze overdag op de wei staan en snachts in hun stands overnachten en gewoon goed verzorgd worden vind ik het wel kunnen.

Mara ik vind het echt super slecht als die paarden al met zadel en hoofdstel omstaan en wachten op de les.

Ik heb ook bewust voor een manege gekozen waar ze goed met paarden om gaan.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 16:05

ik houd niet van die stands.
ik ken wel stands, dat als het paard tussen de 2 schotten staat, met zijn hoofd tussen tralies en een enorm blok aan het halster, en jij wilt gaan opzadelen of borstelen kan je er in ieder geval niet met z'n 2en staan (dus paard en jij). het paard kan er niet keren. ook staat het paard op een rubberen mat en heeft geen bodembedekking.

geef mij maar gewoon een box, waarin een paard lekker kan liggen, rollen, draaien Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 16:09

Bonte schreef:
Niet elke stand is groot genoeg om box te worden. Ze zijn niet klein, maar een boxformaat , dus kan je minder paarden kwijt.

Als je een achterdeur maakt bij een stand (vooropgesteld dat ze dichte zijschotten hebben) kan het paard er los instaan. En jij zal staan te kijken hoe weinig ruimte een paard nodig heeft om te keren. Wij hebben een paard op stal staan die niet achteruit uit de trailer kan/wil/durft. Hij keert iedere keer in de trailer en loopt voorwaars de loopplank af (tweepaards trailer). Is even wurmen, maar het lukt wel.
In een stand met achterdeur, hoeft het paard niet vast te staan, kan hij keren en zelf beslissen welke kant hij uit wil kijken.

Kruimzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 16:55

Ik ken een manege waar ze niet echte stands hebben maar het lijkt er veel op............ik vind het niet zielig, de paarden staan het grootste deel van de dag op wei. Ze staan eigenlijk alleen s'nachts daar. Ze hebben er genoeg ruimte ze kunnen heel vrij bewegen en het is er ook schoon. Ik vind het helemaal niet zielig eigenlijk. De pony's zien er goed uit en hebben het naar hun zin.

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 21:15

als ze 's nachts in de wei kunnen is het al wel meteen een ander verhaal vind ik.. kijk 2 uurtjes per dag is niet zo erg, maar een hele dag in zo'n stand

Simbaa

Re: halooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 21:31

x_shirley_x schreef:
Die stands ben ik het ook niet mee eens, ik reed op een manege(had daar me huurpony staan)en daar hadden ze ook die stands, ik ken ook iemand die een drachtige pony in n stand had staan, ze is gaan veulene en kon de vlies niet van het veulentje afhalen..dit veulen heeft het ook niet gehaald Vriendjes zijn?

Ahh wat zielig !! Wat moet die merrie wel gevoeld hebben, zich willen omdraaien om haar veulentje te laten leven en dat dan niet kunnen door die stomme ketting Boos! Vind ik egt niet kunnen !!

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 21:36

Ah gossie.. Da's inderdaad erg zielig. Ach gut