"Band" met manegepaard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GoldenWings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-18 19:19

Cayenne schreef:
Ik heb het gevoel dat ik dit paard eerder heb gezien, misschien op Bokt.
Hoe heet ze?

Beaugolaise

GoldenWings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-18 19:20

Kaus schreef:
Woon je in Nederland? Gezien de achtergrond op je foto's er niet erg Nederlands uit ziet.

K woon in België

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 19:27

AlwaysH schreef:
Wbt hoe het paard er uit ziet. 3/4 van de manege paarden is schraal, dikke flubberbuik, of juist te dun, drukplekken, verveelde of verdrietige uitstraling.
En inderdaad, bijten, boos kijken en willen trappen is hier ook bij gepaard.

Maar waarom dit hier bespreken? Daar kan TS niks mee. :)

Je kunt natuurlijk wel je best doen om een goede manege te zoeken en niet zomaar overal op een paard te stappen.

Dus in die zin is het goed als dit bespreken er toe leidt dat ts daar over nadenkt lijkt me.

GoldenWings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-18 19:30

Marie_Anne schreef:
AlwaysH schreef:
Wbt hoe het paard er uit ziet. 3/4 van de manege paarden is schraal, dikke flubberbuik, of juist te dun, drukplekken, verveelde of verdrietige uitstraling.

Je kunt natuurlijk wel je best doen om een goede manege te zoeken en niet zomaar overal op een paard te stappen.

Dus in die zin is het goed als dit bespreken er toe leidt dat ts daar over nadenkt lijkt me.

Mijn manege is wel goed! Al de andere manegepaarden/ponys zijn in topvorm en als de manege zo slecht was zouden er geen 170 eigenaarspaarden staan.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 19:31

Marie_Anne schreef:
AlwaysH schreef:

TS geeft aan dat het paard er nog niet lang staat. Of weet jij toevallig hoe de andere paarden in de bespiering zitten, hoe het met de voeding etc zit?
(dit is geen aanval, maar vind het gewoon niet met de vraag van TS te maken hebben)

Er loopt vast wel een los topic over manege paarden etc. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 19:44

AlwaysH schreef:
Marie_Anne schreef:

TS geeft aan dat het paard er nog niet lang staat. Of weet jij toevallig hoe de andere paarden in de bespiering zitten, hoe het met de voeding etc zit?
(dit is geen aanval, maar vind het gewoon niet met de vraag van TS te maken hebben)

Er loopt vast wel een los topic over manege paarden etc. :)

Ik reageerde niet op ts maar op jou. Jij zegt dat 75% van de manegepaarden er slecht bij staat en dat ts daar niets mee kan. Daar ben ik het niet mee eens, als klant heb je hier ook een aandeel in.
Ik had het uiteraard niet specifiek over deze manege, dat leek me wel duidelijk.

GoldenWings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-18 19:45

Het is echt niet dat ik iemand wil kwetsen, maar ik vind dat iedereen die zegt dat dit paard een "zielig hoopje" is, jullie je daar niet mee moeten moeien! Jullie kennen haar niet van karakter. Ik doe mijn uiterste best om haar te kunnen verzorgen. Ze krijgt genoeg eten en beweging. Onze instructeurs rijden zelf dressuur en er komt om de zoveel weken een ostheopaat, dierenarts en hoefsmid. Manege voldoet aan alle voorwaarden over paardenwelzijn. Stallen zijn allemaal 3 op 4m en worden om de 2 weken uitgemest. Ze is misschien wat mager maar de tijd dat ik ermee kan doorbrengen doe ik mijn uiterste best met haar.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 19:50

MorxIowa schreef:
Het is echt niet dat ik iemand wil kwetsen, maar ik vind dat iedereen die zegt dat dit paard een "zielig hoopje" is, jullie je daar niet mee moeten moeien! Jullie kennen haar niet van karakter. Ik doe mijn uiterste best om haar te kunnen verzorgen. Ze krijgt genoeg eten en beweging. Onze instructeurs rijden zelf dressuur en er komt om de zoveel weken een ostheopaat, dierenarts en hoefsmid. Manege voldoet aan alle voorwaarden over paardenwelzijn. Stallen zijn allemaal 3 op 4m en worden om de 2 weken uitgemest. Ze is misschien wat mager maar de tijd dat ik ermee kan doorbrengen doe ik mijn uiterste best met haar.

Je doet niks fout, voel je niet zo in de hoek gedreven. Bokt is en blijft bokt. :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 19:50

Om de 2 weken uitgemest... is dit een geintje?

Een paardenstal hoort iedere dag te worden uitgemest!!!

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 19:52

AmyPony schreef:

Ze bedoelt sowieso dat de stal elke twee weken leeggehaald wordt.
Neem aan dat er dagelijks drollen worden gebvist/wordt opgestrooid?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 19:55

AmyPony schreef:

Ooit van potstallen gehoord? :+ :')

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 19:56

Ik heb vroeger jaren op een manege gereden waar ik een groot deel van die tijd een lievelingspaard had. Ik ben er van overtuigd dat hij wist wie ik was en wel degelijk verschil kon maken tussen de verschillende lesklanten. Nu reed ik niet een keer per week, maar meerdere malen per week en zat ik alle weekenden en vakanties op de manege, dus ook bij hem in de buurt. Dressuurmatig en lange buitenritten, altijd samen met een vriendin en haar lievelingspaardje destijds. De combinatie reageerde uiteindelijk daadwerkelijk anders op elkaar dan op andere combinaties. Dus ja ik denk dat je zeker wel een band op kunt bouwen met een manegepaard, maar daarvoor zal je vaker dan bijvoorbeeld een of twee keer per week moeten rijden.

0Lunerancea0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 19:56

AlwaysH schreef:
AmyPony schreef:

(offtopic)
Ga daar maar niet vanuit op maneges hoor. Waar ik reed werd eens in de week alles leeggehaald en daar moeten de paarden t mee doen

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: "Band" met manegepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 20:04

Ik denk dat het nu wel duidelijk is mensen. Dit topic heeft niet nog 3 pagina's met dezelfde berichten nodig.

Als TS verteld dat er onbeperkt hooi word gevoerd gaat niemand daar op in, nee alleen maar lekker makkelijk wijzen op wat er allemaal niet goed is.
En nee natuurlijk is het goed om mensen bewust te maken van bepaalde dingen, maar als je iemand echt wil bereiken, doe dat dan op een vriendelijke en inlevende manier. Dit is gewoon iemand die er niks aan kan doen (hooguit wat kennis mist) afbranden om jezelf op de borst te kloppen.

0Lunerancea0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 20:05

Ook nog even ontopic: Ja hoor, dat kan wel degelijk. Het zal anders zijn dan wanneer het paard echt jouw (verzorg)paard zou zijn en je andere dingen doet dan rijden en poetsen, maar paarden zijn slim zat en ze zal je echt wel kunnen herkennen.
Zo namen wij altijd allerlei groentenresten mee en niet alleen de standaard appel/wortel/brood. Na een tijdje wist bloemkoolliefhebber dat wij bloemkool hadden, broccoliliefhebber dat wij broccoli hadden, spruitentuit dat wij spruitjes hadden en slaverslobberaar dat wij degene met sla waren, ook als we het een keer niet bij ons hadden. Ook heb ik een jaar voor vast op een paardje gereden, 1x per week. Beessie deed bij mij heel anders dan bij andere mensen.
Het gaat maar net om hoe jij je gedraagt tegenover het paard en de klik die jullie hebben. Als jij met een voor haar prettige manier met haar omgaat en veel tijd aan haar besteed, zal ze je best gaan herkennen. Een klik is vaak ook wederzijds en niet iedereen die op haar rug zit zal een klik met haar hebben.

GoldenWings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-18 20:10

AlwaysH schreef:
AmyPony schreef:

Ze worden dagelijks opgestrooid en er wordt vaak aan de ruiters gevraagd om mee te helpen met drollen vissen. :)

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 20:11

Een Belgische manege die onbeperkt hooi voert, geloof dat maar niet...
Da's hier nog niet doorgedrongen en zeker niet tot bij dergelijke paardenfabrieken met 170+ boxen. Evenals vrije beweging met soortgenoten, mag je heel hard naar zoeken...

Ik zou als eigenaar/ manegehouder niet blij zijn met klanten die groentenresten geven... Het zou niet het eerste paard zijn die daar koliek van krijgt...

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 20:13

maximuss schreef:
Da's hier nog niet doorgedrongen en zeker niet tot bij dergelijke paardenfabrieken met 170+ boxen. Evenals vrije beweging met soortgenoten, mag je heel hard naar zoeken...

Ik zou als eigenaar/ manegehouder niet blij zijn met klanten die groentenresten geven... Het zou niet het eerste paard zijn die daar koliek van krijgt...

En wat wil je nu bereiken met dit bericht?

GoldenWings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-18 20:14

maximuss schreef:

Geloof het dan niet hè! Ik vertel alleen maar de waarheid.

GoldenWings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-18 20:14

Ligt het aan mij of is dit een beetje rel-achtig aan het worden?

GoldenWings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-18 20:18

Hebben jullie nog wat tips on-topic? :\ :D :o

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 20:25

Wat wil de rest hier bereiken met hun berichten???

Uit TS haar topics komen vooral stalgebreken en ontevreden/ ongezonde paarden naar voor. Spijtig genoeg idd typisch voor (Belgische) maneges...

Ontopic: kun je een band opbouwen met een manegepaard? Je kunt als mens de illusie hebben van een "band" maar de learned helplessness bij die beesten is meestal zodanig vergevorderd dat dit gewoon inbeelding van de mens is. Loopt ze beter bij jou, top! Misschien zit jij net iets anders dan de anderen waardoor het lichamelijk ongemak minder is...

Vertroetel dit paard zoveel je kunt maar verwacht geen "band"...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 20:26

Veel grondwerken en het vertrouwen laten groeien. Veel doen met het paard. Het liefst ernaast. Howel dit lastig is omdat het paard van een manege is.
Van rijden bouw je niet zozeer een band op.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 20:27

Ik denk wel dat je een soort ‘band’ op kan bouwen dat het paard blij is je te zien en je herkent (misschien door eten of snoepjes?)

Voor een band moet je wel moeite doen, zo vaak mogelijk rijden, poetsen, knuffelen etc. Anders eens vrijheidsdressuur doen? Rondjes lopen erc.

Riverdale

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 20:30

Als tip zou ik zeggen, als je er bent heel erg genieten en gewoon proberen pony te behandelen zoals je ook zou doen met een eigen pony, dan merk je snel genoeg of het goed klikt. Een band zal je wss niet krijgen maar ik denk dat de betekenis van t woord band ook behoorlijk verschillend is per persoon. Genieten en lekker rijden, je focussen op de dingen waar je zelf inbreng op hebt :D

En er wordt wel vaker wat fel gereageerd op bokt maar bedenkt je dat het allemaal mensen zijn die achter hun scherm zitten en alles goed bedoelen