Manege ruiters en hun omgang met manege paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 10:30

Koper schreef:
senna21 schreef:
Als een paard bezweet is,lekker laten rollen. Een prima massage en cooling down. Ik zie het probleem niet.

Ik ook niet. Een bezweet paard borstelen lijkt me zinloos en oncomfortabel voor het paard. Een paard heeft er ook echt geen last van als hij niet smetteloos schoon zijn. Degenen die daar last van hebben zijn sommige mensen. Er is niet maar één juiste manier om met een paard om te gaan.

Lijkt me inderdaad ook niet prettig voor een paard om ze bezweet te poetsen. Paard wil drogen en dan komen de haren omhoog door ze weer plat te drukken kost het een paard weer extra energie ze weer omhoog te zetten zodat hij/zij goed kan drogen.
Hier is het eerste wat ze doen lekker rollen. Ik heb daar totaal geen boodschap aan als iemand zich stoort dat mijn paard nog met zadel en hoofdstel afdruk in de wei staat. Blijft een paard.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 16:09

_Zsazsa_ schreef:
Ik poets zowel voor als na het rijden goed. Ook om na het rijden te controleren of er geen plekjes of wat dan ook zitten, sowieso goed waar het zadel en hoofdstel gezeten hebben. Vind het altijd verschrikkelijk als een paard nog met een volledige hoofdstel afdruk in de wei/stal staat. In de zomer spoel ik hem altijd af.

Ik geef ook les op een manege en schrik ervan hoeveel Ruiters' gewoon geen zin hebben om na het rijden nog te poetsen.

Maar wat heeft het poetsen na het rijden voor zin? Wat voegt het toe en doe je het paard er een plezier mee? Ik vind poetsen na het rijden echt onzin.
Net als dat het paard met een afdruk van het hoofdstel in de wei staat na het rijden. Zou het paard daar last van hebben of zich schamen dat hij er zo bij loopt?
Ik vind dat paarden soms iets teveel vermenselijkt worden.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 16:16

barbar schreef:
Ik denk dat het een beetje onwetendheid van de manegeruiter is. Kunnen zij waarschijnlijk niks aan doen, als het hun niet verteld word weten ze het niet. Ik vind het de taak van de manege om dat met hun ruiters te delen.

Eens, waar ik rijd wordt van te voren ook niks verteld, zoek het zelf maar uit. Ik weet het dan wel met eigen paarden maar toch jammer.

Paarden zitten onder het zand en zadel wordt erop gegooid en rijden, instructeur zegt niks en af en toe je had wel iets beter mogen poetsen. En na de les zadel eraf, niet eens een klopje of wat lekkers en doei paard! Ik geef altijd nog wat, beloon lekker, en verzorg nog even na.

Ohana_91

Re: Manege ruiters en hun omgang met manege paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 16:19

Wij stappen aan het einde van de les altijd af, halen het zadel eraf en stappen dan aan de hand uit.
Na onze les gaan de paarden gelijk de wei in, dus wij poetsen ze niet na of spuiten ze af.
Laat ze maar lekker buiten rollen, lijkt mij veel fijner voor ze dan het getut dat wij met ze doen.

Irisjeeh1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 16:20

Vroeger is mij ook altijd geleerd; goed op de plek van het zadel poetsen, ook na afloop even een borstel erover en als ze bezweet waren hielp de eigenaresse/instructrice met het afspuiten. Of ze mochten rollen. Nu heb ik nog nooit op een manege gereden, maar ik denk dat het gewoon onkunde is of dat het nooit geleerd is.

Jacquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 16:24

Het hangt toch erg van de manege af wat ze je toestaan. Wij lesruiters hebben zelf bedacht om de paarden te laten rollen na de les, dat wordt goedgevonden. En als de paarden heel erg warm/bezweet zijn, krijgen we nog wel eens de opdracht om ze af te sponsen (niet kleddernat maken). Maar ze stellen het niet op prijs als je helemaal op eigen gezag een paard gaat afspuiten. Ze zijn bang voor kouvatten, of voor rotzooi, of het paard heeft iets waar je als ruiter geen weet van hebt. Vooral dat laatste is een factor. Trouwens, ik ging eens na een buitenrit bij een andere manege mijn bezwete paard met stro wrijven, krijg ik toch op mijn kop. Dat was slecht, want daar droogde het paard niet goed van op. Je weet als manegeruiter dus nooit wat men wel of niet goed vindt.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 16:27

Als je niet beter weet..

Toen ik nog manege ruitertje was; Na het rijden zadel af, hoofdstel aanhouden.. daarna werden de benen (bij warm weer helemaal) van de pony's door de lesgever/eigenaar afgespoten, je stond dus na de les altijd in de rij voor de pony wasstraat. :D
Daarna pony op stal, toen nog enkele stands.. Het bit van je pony moest je schoonmaken in de (lepel)drinkbak van je pony kon je gelijk de drinkbak schoonmaken en controleren of deze goed werkte.
Wij mochten natte pony's niet poetsen.

Nu met mijn eigen paarden, stap ik ze goed droog. Echt heel nat na het rijden zijn ze nooit. Op stal of als het overdag is naar buiten. Oh ja als traktatie, slobber... heel belangrijk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 16:39

Hier worden ze na het borstelen echt niet geborsteld. Zadel er af en lekker droog rollen vinden ze veel leuker. Poets het de dag er op wel af.
Het is vermenselijken door te denken dat die dieren graag helemaal proper willen zijn als ze op weide/les gaan. Zo lang er niks schuurt onder het materiaal zie ik geen probleem.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 16:41

Ik haal met de zachte borstel de drukplekken van het zadel weg ja. Maar als ik ze afspuit natuurlijk niet. Paard hier rolt gewoon in de stal (iets met mega stal) als hii gezweet heeft.

Elisavdwij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 16:47

Toen ik nog bij de manege reed zou het voor andere mensen (ik borstelde wel even na, afspoelen mag niet) meer onkunde want die weten gewoonweg niet dat dat moet.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 16:51

Het is denk ik maar net wat je vertelt wordt. Kennis doet de manegeruiter op, op de manege. Toen ik reed op de manege ging ik ook niet op eigen houtje dingen doen waarvan ik wel had gehoord dat het fijn/goed is voor het paard zoals afspuiten of naverzorgen als mij niet verteld werd dat het moest. Het zijn mijn paarden niet he dus vind het raar om dan dingen op eigen houtje te doen die je nooit zijn verteld. Dus ligt denk ik echt aan de manege.

Bij ons mochten de paarden na afloop niet afgespoten worden. Ik kan mij ook wel voorstellen dat een manage niet zit te wachten dat het paard 1, 2 of 3 x per dag wordt afgespoten. Lijkt mij ook niet helemaal fijn voor de huidgezondheid en daarnaast ook niet praktisch omdat het wel even duurt voordat het paard droog is.
Als ik privéles had vroegen ze na afloop wel eens in de zomer als het paard helemaal bezweet was om het zonder zadel droog te lopen. Nou dat deed ik dan ook gewoon. Na groepslessen werd altijd verteld om de bezweten paarden af te nemen met een pluk stro. En er werd in de winter wel altijd verteld dat een bezweet paard eerst moet opdrogen voordat je de deken terug erop mocht doen. Ik vind dit een keurig beleid.

Borstelen na het rijden snap ik ook niet helemaal. Borstel dan de zweetplekken weg nádat het paard is opgedroogd. Maar sommige paarden zweten heel erg na. Ik kan mij wel voorstellen dat niet iedere ruiter zin heeft om te wachten dat het dier daarna helemaal opgedroogd is om te borsten. En/of dat de manege eigenaar zit te wachten op al die mensen die zolang daarna blijven hangen. Ze kunnen anders zelf ook tijdens het laatste rondje de zweetplekken wegpoetsen. Maar snap dat dat veel werk en tijd kost en als paarden daarna na buiten gaan, gaan ze wel lekker liggen rollen.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 17:08

ik reed op 3 stallen, waarvan 1 een manege, ben er sinds kort mee gestopt, puut omdat ik het niet kon aanzien, toen ik 8/9/10 jaar was zag ik niet in wat er nou zielig an een manege was, werd wel vaak gezegd, maar niet meer dan 'nee joh!' zei k niet. sinds 2/3 jaar zie ik echt in wat er mis is met manege pony's: ze werken meestal 2/7 en dat vind ik vreselijk! een oude pony van 25 op onze manege, die word 7 dagen per week per dag 3 dagen aan het week gezet, ik heb 3x een klacht ingediend, het heeft gelukkig geholpen, niet veel, maar ze rijd nu 2/5.

ik vind dat de gevorderde ruiters OOK niet altijd goed omgaan met de manege pony's, ze laten ze harder werken dan dat ze fijn vinden en laten ze daarna over aan stalhulpen of ze letten ze met bezweet lichaam in de stal staan, sommige stappen nauwelijks goed uit.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 18:17

Ik denk dat de gemiddelde manegepaard of pony gelukkig is met al die Penny meisjes.
Ik laat m'n paard ook hard werken. Maar dat is meer omdat ze altijd wel onder het werk uit wil komen. En ze is niet van porselein.
Sommige paarden doe je geen plezier om op een stal te zetten en er verder niks meer mee te doen. Maar die paarden zijn juist gebaat bij beweging en arbeid

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 18:43

Denk dat het bij iedereen verschilt.
Maar vind het wel bijzonder om te lezen hoeveel nazorg er soms ge eist (hoe je dat nou schrijft?) word van een manege. Rijlessen zijn niet goedkoop, als je het leuk vind best maar om het nou als verplichting te doen.
Vind het beeld wat sommige hebben met alleen maar willen rijden ook wel raar zeg. Naar mijn idee vinden de meeste kinderen het juist fantastisch om met een pony bezig te mogen.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 20:01

moonfish13 schreef:
Maar even kritisch Dreamybol..
Vinden paarden het wel leuk om een half uur gepoetst te worden 2 keer per dag?
Want een paard loopt niet maar 1x op een manege.
Ik ben van ff snel een borstel erover en klaar, als ik 4 minuten per dag borstel is het echt veel denk ik.
Je doet mijn pony gewoon ook geen plezier met uren wassen en tutten, waarom zou ik het dan doen?
Hij ziet er altijd netjes en verzorgd uit, opgeschoren voetjes, baard eraf en ik borstel zijn staart en manen zeker om de dag.
Maar ik poets geen uren verder, vind hij niet leuk en ik zelf ook niet.
Dus hop, ff turbo een rosborstel erover, harde borstel ff erover en een glansborstel erover voor het stoffige en klaar ben ik.
Is iets behoorlijk vies is afspuiten meestal genoeg of pak ik er shampoo bij.
Ik ga er iig niet fanatiek op poetsen.

Delpi, ik ken een manege die alles scheert en een die niet scheert.
Bij de manege die niet scheert zijn ze in de winter vaak flink doorweekt na de les door de dikke vachten, dus dat ben ik niet met je eens dat het vaak onnodig is.
Zelf scheer ik ook, ik had echt een doorweekte pony na het mennen.
De druppel was voor mij dat hij na een vakantie in het bos met veel zweten na 1,5 week alweer thuis nog onverklaarbaar stug in zijn lijf zat.
Magnesium en vitamine E kreeg hij al eerder, verhogen hielp ook niet.
Ik kon het niet echt verklaren en vermoedde mogelijk natrium tekort, dus hop zout bijgevoerd en binnen twee dagen was hij weer zo soepel als wat.
Dat was voor mij de druppel, als ik elektrolyten bij moet gaan geven omdat hij zich zo verrot zweet stopt het voor mij: scheren die hap.
Maar met zweten bedoel ik echt door en door tot op de huid nat over 80% van zijn lichaam.

Ik begrijp niet zo goed waarom je mij direct aanspreekt. Is het omdat ik in jouw ogen zeg dat een paard voor het rijden minimaal een half uur gepoetst dient te worden? Ik geloof namelijk niet dat ik dat zeg. Wel vind ik dat een paard voor er een zadel en hoofdstel op komt schoon gemaakt moet worden én dat dit niet afgeraffeld dient te worden. Als ik zie hoeveel zand ik elke dag weer van mijn paard afborstel, dan ben ik blij dat ik hem niet maar 4 minuten poets. Blijkbaar is jouw paard erg schoon op zichzelf, zoals al eerder gezegd heeft mijn paard niet voor niets de bijnaam 'varken'.
Maar ook als een paard meerdere keren per dag opgezadeld wordt, dan is het toch juist belangrijk dat gedroogd zweet van een vorig uur weggeborsteld wordt? Zweet bevat zoutkristallen, dit kan flink irriteren, ook de reden waarom je het in de zomer wegsponst of spoelt, toch?

Daarbij ben ik wel van mening dat een paard over het algemeen niet slechter wordt van 2 keer per dag grondig gepoetst worden. Helemaal niet als het alternatief is dat er anders schuurplekken kunnen ontstaan doordat er niet/nauwelijks/slecht gepoetst wordt.
Maar goed, ik kan me geen voorstelling maken dat je een paard in 4 minuten schoon krijgt. Nou ja, geschoren en 24 uur per dag onder een deken misschien, maar ook dan redde ík dat in elk geval niet. Daarbij zie ik poetsen ook als onderdeel van elkaar leren kennen (vooral van belang als je regelmatig op andere paarden rijdt) én het controleren van het lijf op plekjes en dingetjes. Ons varken vindt het ook heerlijk op sommige plekken uitgebreid geborsteld te worden, daar trek ik graag tijd voor uit, kleine moeite, groot plezier. En in de koude periode zie ik flink poetsen ook als fijne warming up voor mezelf. :+
Een paard dat poetsen niet fijn vindt zal toch ook schoon moeten zijn op zadel- en hoofdstelplek en heeft wat mij betreft 2 opties: het leren fijn te vinden of in elk geval het nodige werk domweg toe te staan. Zo staan ze er op de manege waar ik sta ook in. Uren tutten hoeft echt niet, maar effectief schoon is gewoon behoud van je dieren.

En nogmaals. Zoveel mensen zoveel gewoonten. Zet 10 paardenmensen (of mensen met paarden, hoe je wilt) op een rijtje en stel ze dezelfde vraag, geheid krijg je 10 verschillende antwoorden inclusief 10 verschillende argumenten. Zo lijkt de paardenwereld op ongeveer alle fronten in elkaar te zitten.

hanneke32xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 13:10

Heb zelf ook op een manege gereden. Bij ons op de manege moest je wel poetsen waar het zadel kwam en het hoofdstel maar er werd niet echt op gecontroleerd. In de zomer moest je wel altijd even met een natte spons erover heen maar verder ook niet. Bij mijn bijrijdpaarden borstel ik altijd goed voor het rijden (10-30 min ligt eraan hoe vies ze zijn) en na het rijden even de hoefjes doen en dan gewoon de wei in. Als het echt warm is spoel ik ze wel af maar verder borstel ik ze niet echt na het rijden.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 13:19

Ik deed dat soort dingen altijd uit mezelf als ik een les gereden had maar er waren er ind ook zat die dit niet deden.

Vind ook dat er ook een stukje verantwoording bij de manege zelf ligt door dit even aan het einde vd les door te geven. Bij ons werd dat met heel warm weer wel altijd even gezegd dat we de paarden om en om even moesten afspuiten

annikeee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 13:20

Op mijn manege is ons juist geleerd na het rijden af te borstelen. Vandaag heb ik okk gereden en me verzorgpony afgesponst en toen ze iets droger was even borstel overheen zodat er netjes uit ziet :) het verschilt wel idd heel erg van manege. Maar ik vind persoonlijk na verzorgen er wel bij horen omdat paard goed en hard van je gewerkt heeft.

Edit: mijn verzorgpony staat op die manege

dormy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 13:25

Dan ben ik zeker met de jaren 'onkundig' geworden?

"Vroeger" als manegeruiter poetste ik de paarden uitgebreid voor en na het rijden. Dit was voor mij ook echt mijn enige paardenmomentje in de week, waardoor ik zelf zo veel mogelijk rondom het paard wou doen.

Op dit moment heb ik een eigen waar ik minstens zo'n 2 uur per dag mee bezig ben. Voor het rijden krijgt ze een uitgebreide poetsbeurt. Na het rijden mag ze lekker rollen en komt ze zo weer op stal. Afspoelen als het koud is, of borstelen terwijl er nat zand op haar ligt doe ik haar geen plezier mee. Niemand heeft er last van dat ze niet glanzend schoon is (ze draagt nu geen deken). De volgende dag is het grootste deel van het zand er al af en geef ik haar voor het rijden pas weer een goede poetsbeurt.

Hoeven uitkrabben vind ik een ander verhaal, in verband met eventuele steentjes die tijdens het rijden er in zijn gekomen. Dit doe ik dan ook altijd voor én na het rijden. Dit deed ik al toen ik manegeruiter was, toen ik bijrijder was en nu ook met mijn eigen.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 13:36

Ik ben op zaterdag de enige die op Dundee rijdt. (Hij rijdt in totaal maar 4 uur per week). 's Ochtends worden alle pony's uit de wei gehaald en op stal gezet door de manegekinderen van de eerste les. In hun stal ligt dan hooi en biks klaar. Een half uur voor mijn les (12 uur) pak ik Dundee uit zijn stal en poets ik hem. Daarna pak ik mijn laarzen, zweep en cap en zadel ik hem op. Na de les stap ik soms nog even aan de hand uit (nadat ik in de les natuurlijk al onder het zadel heb uitgestapt). Dan zet ik hem in z'n stal en geef hem nieuw hooi. 's Winters wachtte ik dan tot hij droog was en deed dan zijn deken op. Zomers niet. Als alle lessen voorbij zijn (de laatste les is van 2 tot 3) worden de pony's naar buiten gebracht door alle kinderen die dan nog op de manege zijn. (Ik ben er meestal van half 11 tot 5 uur). Als de pony's in de wei staan leggen we hooi en biks klaar, wat de pony's dan de volgende ochtend als ze binnen worden gehaald kunnen opeten.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 13:59

Hete pepers gegeten dreamybol?
Ik krijg mijn pony prima schoon hoor in die paar minuten.
En hij staat al minimaal 6 weken zonder deken, ik was praktisch de eerste die dekens afliet hier op stal.
Zelf men ik, dus ff de zadelplek en hoofdstelplek poetsen en klaar zit er hier niet in.
Verder over elkaar leren kennen, mijn pony vind er niks aan zo lang.
Waarom zou ik het dan doen?
Voor de band gaan we wel clickeren ofzo, daar maak ik hem wel blij mee.

Er zullen zat paarden zijn die twee keer daags poetsen prachtig vinden, maar mijn pony niet.
Zodra je er een jong manegemeisje bij zet vind hij het trouwens wel leuk, hij is stapelgek op kinderen en trekt dan allerlei gekke bekken uit de kast.
Maar als manegepony twee keer per dag lang tutten zou hij gauw klaar mee zijn.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 14:14

Wat is goed/correct omgaan met een paard? Daar zijn verschillende meningen over. Manege ruiters maken vaak "fouten" uit "onwetendheid". Maar hierbij moet je niet enkel kijken naar de manege ruiters. Ook bij eigenaarspaarden gaat er heel wat mis.

Mbt poetsen... Er zijn paarden die graag gepoetst worden en paarden die niet graag gepoetst worden. Het belangrijkste is dat het paard voor het rijden zeker op de zadel/singelplek gepoetst wordt zodat het dier geen schuurplekken krijgt.

Nu kom ik niet meer op maneges maar vroeger heb ik wel al eens opgemerkt dat sommige manege ruiters eerst zadelen omdat ze denken tijdsgebrek te hebben en dan het dier poetsen op de zichtbare plekken om het dier zo mooi mogelijk te laten lijken. Dit vond en vind ik echt een probleem. Meestal, als ik de manege ruiters hierover aansprak en vriendelijk uitlegde waarom het belangrijk is om ook onder het zadel te poetsen begrepen ze het en deden ze dit in de toekomst wel netjes. Ik kreeg vaak zelfs een bedankje omdat ze het echt niet wisten. Vaak doen manege ruiters en andere ruiters dingen fout uit onwetendheid.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 15:48

Dreamybol schreef:
Ik begrijp niet zo goed waarom je mij direct aanspreekt. Is het omdat ik in jouw ogen zeg dat een paard voor het rijden minimaal een half uur gepoetst dient te worden? Ik geloof namelijk niet dat ik dat zeg. Wel vind ik dat een paard voor er een zadel en hoofdstel op komt schoon gemaakt moet worden én dat dit niet afgeraffeld dient te worden. Als ik zie hoeveel zand ik elke dag weer van mijn paard afborstel, dan ben ik blij dat ik hem niet maar 4 minuten poets. Blijkbaar is jouw paard erg schoon op zichzelf, zoals al eerder gezegd heeft mijn paard niet voor niets de bijnaam 'varken'.
Maar ook als een paard meerdere keren per dag opgezadeld wordt, dan is het toch juist belangrijk dat gedroogd zweet van een vorig uur weggeborsteld wordt? Zweet bevat zoutkristallen, dit kan flink irriteren, ook de reden waarom je het in de zomer wegsponst of spoelt, toch?

Daarbij ben ik wel van mening dat een paard over het algemeen niet slechter wordt van 2 keer per dag grondig gepoetst worden. Helemaal niet als het alternatief is dat er anders schuurplekken kunnen ontstaan doordat er niet/nauwelijks/slecht gepoetst wordt.
Maar goed, ik kan me geen voorstelling maken dat je een paard in 4 minuten schoon krijgt. Nou ja, geschoren en 24 uur per dag onder een deken misschien, maar ook dan redde ík dat in elk geval niet. Daarbij zie ik poetsen ook als onderdeel van elkaar leren kennen (vooral van belang als je regelmatig op andere paarden rijdt) én het controleren van het lijf op plekjes en dingetjes. Ons varken vindt het ook heerlijk op sommige plekken uitgebreid geborsteld te worden, daar trek ik graag tijd voor uit, kleine moeite, groot plezier. En in de koude periode zie ik flink poetsen ook als fijne warming up voor mezelf. :+
Een paard dat poetsen niet fijn vindt zal toch ook schoon moeten zijn op zadel- en hoofdstelplek en heeft wat mij betreft 2 opties: het leren fijn te vinden of in elk geval het nodige werk domweg toe te staan. Zo staan ze er op de manege waar ik sta ook in. Uren tutten hoeft echt niet, maar effectief schoon is gewoon behoud van je dieren.

En nogmaals. Zoveel mensen zoveel gewoonten. Zet 10 paardenmensen (of mensen met paarden, hoe je wilt) op een rijtje en stel ze dezelfde vraag, geheid krijg je 10 verschillende antwoorden inclusief 10 verschillende argumenten. Zo lijkt de paardenwereld op ongeveer alle fronten in elkaar te zitten.

Ik snap dan weer niet hoe je een paard in de zomer niet op een goede tien min. proper kan hebben. Harde borstel over het lijf halen en hoeven uitkrabben duurt bij mij echt geen half uur en ja, dan is het al het zand er af. Moeilijkere plekken ga ik eerst even met de roskam over en dan na met de harde borstel. Als ik echt ga tutten kan ik wel een kwartiertje-twintig min. bezig zijn maar elke dag een half uur alleen poetsen. Nee, dat niet. Ik vind ook niet dat paarden dat maar "moeten leren". Je kan ze prima op een goede tien min. proper hebben waar het tuig komt.
En nee, hier staan ze niet geschoren en ook niet met deken in de zomer. In de winter wel overigens.
Juist als je er meerdere na elkaar (moet) rijden leer je wel om het redelijk snel én goed te doen.

amiraanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 15:57

Een bezweet paard borstelen is juist niet fijn. Sowieso, waarom kijken we de lesklanten aan? Die manege heeft toch stalhulpen, mag ik hopen. Ik heb ook wel eens op een manege een bezweet paard gezien zonder deken, midden in de winter. Maar het lijkt mij dat de stalhulpen of paardrijleraressen dat moeten regelen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 16:12

De tijd van het poetsen is niet echt een wedstrijd toch? Ik zou zeggen: neem de tijd die je nodig hebt en die goed voelt. Niet meer, niet minder. En de ene keer, en bij het ene paard, en bij de ene ruiter is dat anders dan bij de andere. Dat lijkt me meer dan prima.