Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
canisia schreef:Weet iemand of het bij de Iron Horse Ranch ook mogelijk is om gewoon voor 's nachts een stal te hebben en overdag een eigen paddock?
Moet wellicht binnenkort helaas op zoek naar een nieuwe stal en een binnenbak is erg aanlokkelijk. Het klinkt top, maar was al erg benieuwd hoe het nu in de winter zou zijn daar..
Mijn paarden staan nu met zijn 2tjes 24/7 buiten. Op een stuk verharde uitloop + 's winters een vrij droge paddock + 24/7 inloop naar warme grote binnenstallen + 24/7 0,5hectare eigen weide in de zomer..
Ik weet eerlijk niet waar ik hier zoiets ooit weer terug ga vinden. Heb ze liefst niet in een grote kudde, wel minimaal 8u buiten jaar rond maar geen blub tot aan hun knieen, onbeperkt hooi en een goede rijbak.. Had nog kleine hoop dat Iron Ranch een mogelijkheid zou zijn, maar nu na dat berichtje van Mizora..
tamary schreef:Staan de oudjes wel onder de dekens dan?
Paarden op leeftijd redden het vaak nl niet in de winter/natte periodes zonder goede dekens. Dat heeft niks met voer te maken en alles met dat ouder wordende organen gewoon niet meer 100% de nodige stoffen uit hun voeding kunnen opnemen. Gooi daar nattigheid (= ook hoge luchtvochtigheid en daardoor pijnlijke oude botten) en langdurige kou boven op en ze verbranden meer dan ze op kunnen nemen ongeacht hoe goed er gevoerd wordt. De eerste winter buiten bij stalpaarden geeft ook op jongere leeftijd wel eens problemen. Dekens zijn lastig en zeker in een groep waar speelse dieren er het ultieme speelgoed in zien, maar soms gewoon noodzakelijk.
Stuk modder/nat is mits niet te diep en zuigend veel vervelender voor de mensen dan de paarden, die komen er veel makkelijker doorheen. Je zal deze winter een heel stuk leren over wat je land doet en aankan met nat weer, inventarisatie en aanpak moet dan helaas wachten tot het weer droog genoeg is om het goed op te lossen. In de modder werken is vrij nutteloos en machines maken als ze er al in/uit kunnen meer stuk dan goed.
EliseXJoelle schreef:En jonge paarden problemen buiten? Juist goed voor ze, mits de juiste voeding (mijn veulen staat 24/7 buiten ook met -30 zonder schuil mogelijkheden. Staat niet in Nederland nee)
dansae schreef:100 mensen 110 meningen. Waarom laten we elkaar niet in de waarde ipv te oordelen zonder dat je weet wat er achter de schermen speelt etc. Nu eigenaren die terug naar de natuurlijke leefomgeving van het paard willen met de bijbehorende beperkingen van wetten en regels, vind ik dat ze het supergoed doen.
Dekens sorry dat is ook niet mijn ding, mijn paarden geen dekens, gewoon n lekkere dikke wintervacht. Mijn mening is dat dekens gemaakt zijn voor de gemakzucht voor de mens. Ik heb nm nog nooit een paard in het wild zien lopen met n deken. Amerikanen lachen ons Europeanen uit en waarom..omdat wij onze paarden betuttelen. Mensen doe met je paard waar jij je goed bij voelt en laat anderen hun paarden doen zoals zij denken dat goed is. Advies prima, maar oordelen is zo makkelijk en je kan er mensen zo pijn mee doen terwijl ze het zo goed bedoelen. En je paard 24/7 daar kies je voor of niet. Er is ook de mogelijkheid om je paard op stal te zetten.